Page 60 - KobiEfor Kasım 2024
P. 60
ÜN-VERS-TE
Harran Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Tahir Güllüoğlu;
Mezopatamya’n n Bilim Güne i:
Harran Üniversitesi
Harran Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. işgücü odaklı yatırımlarıyla, üniversite-
Mehmet Tahir Güllüoğlu; TÜBİTAK sanayi iş birlikleriyle ulusal ve uluslararası
projelerinde bölge lideri olan Harran başarıyı hedeflediğini söylüyor.
Üniversitesi’nin projeleriyle, dijitalleşme ve n Röportaj: Deniz Yan kta
ürkiye’nin köklü üniversitelerinden Harran Üniversi-
tesi, 1134 akademik personel, 27819 öğrencisi, 14 Fa-
Tkülte, 3 Yüksekokul, 1 Devlet Konservatuarı, 14 Meslek
Yüksekokulu, 3 Enstitü, 14 Araştırma ve Uygulama Merkezi
ile eğitim-öğretim, araştırma ve sağlık faaliyetlerini sürdü-
rürken; bölge ekonomisine katkı sağlamayı hedefliyor.
Harran Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Tahir Gül-
lüoğlu, “Kurumsal kimliğini, 744 yılında kurumsallaşan Antik
Harran Okulu’ndan alan Mezopotamya’nın bilim güneşi Har-
ran Üniversitesi’nin misyonu; kurumsal değerlerimizi sahip-
lenen, yaratıcı ve eleştirel düşünen, etik değerleri
önemseyen, doğa ve çevre bilinci gelişmiş, yerele kök sal-
mış-evrensele açık, bilimsel, sosyal ve kültürel formasyonu
ve özgüveni ile üstleneceği mesleki ve sosyal sorumlulukları
başarıyla yerine getirecek bireyler yetiştirmek; evrensel bo-
yutta düşünce, bilim ve teknoloji üreterek insanlığın hizme-
tine sunmak, bilim, sanat ve kültürün toplumda yer
bulmasında ve yaygınlık kazanmasında yardımcı ve öncü bir
dünya üniversitesi olmaktır” diyor. Prof. Dr. Güllüoğlu, eğitim
Mehmet Tahir
ve öğretim deneyimini yenilikçi yaklaşımlarla zenginleştir- Güllüoğlu
menin; bilim ve araştırma kültürünü güçlendirerek dünyanın
lider araştırma üniversiteleri arasında yer almanın; akade- Emevî hilafetinin bitmesinden sonra da sürdürmüştür. VIII-
mik, bilimsel ve kültürel faaliyetleriyle daha iyi bir geleceğin IX. yüzyıllar boyunca Harran Üniversitesi; astronomi, felsefe,
şekillenmesine katkıda bulunmanın vizyonlarının ana öge- doğa bilimleri ve tıp eserlerini Yunanca’dan Süryanice’ye ve
lerini oluşturduğunu söylüyor. Arapça’ya çeviren, klasik dünyanın bilgisini Arapça konuşan-
lara taşıyan bir merkez olmuştur. Bu yönleriyle Harran Üni-
Tarihteki ilk multidisipliner üniversite versitesi’nin tarihteki ilk multidisipliner üniversite olduğu
Prof. Dr. Mehmet Tahir Güllüoğlu, Harran Üniversitesi’nin kabul edilebilmektedir. Doğa bilimi, astronomi ve tıp alanla-
kuruluş hikayesini şöyle özetliyor: “Harran’ın 639 yılında fet- rında Harran’da yetişen birçok bilim adamının Harran kö-
hedilmesinden sonra Harran Okulu bilimsel araştırmaların kenli olduğu bilinir. Dünya’dan Ay’a olan mesafeyi hesaplayan
yapıldığı bir merkez olarak bilim kenti hüviyetini devam el-Battanî ile Yunan klasiklerini ve bilimsel eserleri Arapça’ya
etmiş, Emevî Halifesi Ömer b. Abdülaziz tarafından Har- çeviren, matematik ve astronomi üzerine önemli eserler ka-
ran’da kurdurulan bir tıp okulu eğitim vermeye başlamıştır. leme alan Sabit bin Kurra bu dönemin önemli şahsiyetlerin-
Felsefe, edebiyat ve özellikle çeviri çalışmaları yapan mer- dendir. Günümüz Harran Üniversitesi’nin ilk yükseköğretim
kezlerin de yer aldığı Harran’ın Emevî Devleti’nin başkenti birimi ‘Şanlıurfa Meslek Yüksekokulu’, 1976’da Dicle Üniver-
olduğu 744 yılı, Harran Üniversitesi’nin kuruluşuyla ilgili sitesi’ne bağlı kuruldu. 1978’de Dicle Üniversitesi’ne bağlı
önemli bir tarihtir. Bu süreçte Harran’da eğitim, yönetim ve Ziraat Fakültesi,1984’te Mühendislik Fakültesi İnşaat Mü-
ibadet amaçlı inşa edilen Ulu Cami üniversite için temel teş- hendisliği Bölümü, 1988’de Gaziantep Üniversitesi’ne bağlı
kil edilen ilk yapıdır. Harran’ın başkent olarak merkez statüsü İlahiyat Fakültesi kuruldu. Bu birimler, 1992’de kurulan Har-
kısa sürse de Harran Üniversitesi bilimsel faaliyetlerini ran Üniversitesi’ne bağlandı. ”
60 KobiEfor Kas m 2024