Page 19 - KobiEfor Ekim 2024
P. 19
“Enflasyonla mücadele önceliği “Özel sektörün nefesi güçlü olmalı ki
çok değerli” hedeflerimizi gerçekleştirebilelim”
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başka- TOBB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve İTO
nı Erdal Bahçıvan, “Özellikle enflasyonla mücadeleyi (İstanbul Ticaret Odası) Yönetim Kurulu Başkanı Şe-
iş ve ekonomi dünyamızın en kib Avdagiç, OVP hedeflerinin
büyük hedefi olarak gördüğü- yakalanmasının bir ayağının
müzden dolayı; yeni OVP’de topyekûn kararlılıksa diğerinin
bu konunun temel felsefe ola- de yatırım ortamının süratle
rak ele alınması noktasındaki iyileştirilmesi olduğunu vurgu-
kararlı duruşunu çok önemli ladı: “Yeni Türkiye ekonomisi
ve değerli buluyoruz” dedi. hikayesinin temelleri, mutlaka
OVP’de 2025-2027 arası enflas-
Erdal Şekib reel sektörün eliyle atılacaktır.
Bahçıvan yon tahminleri ile büyüme tah- Avdagiç Bu nedenle özellikle KOBİ’lerin,
minleri arasında bir tutarsızlık ayakta kalmak için finansman
bulunduğunu söyleyen Bahçıvan, sağlıksız bir yüksek imkanlarının artmasına, üretimlerini güçlendirecek
büyüme yerine; ekonominin gerçekleriyle uyumlu, şekilde yatırım koşullarının revize edilmesine ihtiya-
sürdürülebilir nitelikli bir büyümenin hedeflenme- cı var. Enflasyonla mücadele ederken üretim, ihracat,
si gerektiğini kaydetti: “Reel sektörümüzün, başta istihdam ekosistemini korumayı ihmal edemeyiz. Özel
finansmana erişim olmak üzere bu sürece adapte
sektörün nefesi güçlü olmalı ki hedeflerimizi gerçek-
olmasına dönük, güçlü, proaktif tedbir ve önlemlere
leştirebilelim.” Avdagiç, cari denge için kur politikası-
de ihtiyaç olduğunun ve Türkiye’nin uzun vadeli is-
nın gerçekçi olmasının önemine de değindi.
tihdam ihtiyaçlarını gözeten eğitim politikalarının da
artık OVP’lerde yön belirleyici bir şekilde bulunması
iki hedef arasında bir çelişki görülmüyor. Enflasyonun
gerektiğinin altını çizmek isteriz.”
düştüğü bir ortam, aynı zamanda öngörülebilirliğin art-
tığı, yatırım ortamının iyileştiği, dolayısıyla sürdürülebi-
YENİ OVP’NİN TEMEL HEDEFLERİ lir büyümenin de zemininin güçlendiği bir ortam olacağı
• 2023’te Gayri Safi Yurt İçi Hasıla büyümesi, %5.1 ger- ifade ediliyor. Böyle bir ortamda ekonomide dengeli ve
çekleşmişti. Bu büyüme oranı, Pandemi sonrası toparlan- istikrarlı bir büyüme sağlamak, hem iç piyasalarda hem
manın etkilerini ve Türkiye ekonomisinin direncini yansı- de küresel alanda Türkiye’nin rekabet gücünü artıracak,
tıyor. Ancak, yüksek enflasyon riskinin bertaraf edilmesi ekonomik refahı sürdürülebilir kılacağı öngörülüyor.
ve dengelenme süreci, daha ılımlı ve sürdürülebilir bir bü- • Yeni OVP dönemi, dengeli bir büyüme stratejisiyle,
yüme sürecini gerektiriyor. Bu çerçevede, 2024’te bölgede Türkiye’nin ekonomik hedeflerine ulaşmasına katkıda
artan jeopolitik gerilimlerin bulunmayı amaçlıyor. Bu doğrultuda, büyüme oranlarını
de etkisiyle, bir taraftan da optimize ederek, hem enflasyonla mücadele sürdürüle-
istikrar programının etkisiy- cek hem de ekonomik büyüme desteklenecek. 2024 iti-
le, büyümenin %3.5 gerçek- barıyla Türkiye’nin ekonomik büyüklüğünün, 44.2 trilyon
leşmesi bekleniyor. Önceki liraya çıkması bekleniyor, nominal dolar bazında ise bek-
OVP’ye göre bu, 0.5 civarında
bir revizyonu ifade ediyor. Ge- YENİ OVP İLE ATILACAK ADIMLAR VE ÖNCELİKLER
çen yıl %4 olan tahmin, bu yıl
sonu itibarıyla %3.5 olarak revize edildi. 2025’te büyüme • Yılın ilk iki çeyreğinde reform eylemlerinde iler-
oranının toparlanarak %4 seviyesine ulaşması bekleniyor. leme kaydedildi. 2024’ün ikinci çeyreğinde 8 tedbir
Bu dönemde, ekonomik reformlar ve yapısal düzenleme- planlandı, bunların 2’si tamamlandı.
lerin etkisiyle, büyümenin tekrar hız kazanacağı öngörü- • Sürekli nitelikteki 2 eylemde çalışmalar sürdü-
lüyor. 2026 ve 2027’de ise büyüme oranlarının sırasıyla rülüyor. Dolayısıyla 2024’ün ilk yarısı için belirlenen
%4.5 ve %5 seviyelerine çıkması planlanıyor. Bu hedef- 36 eylemden 24’ü gerçekleştirildi.
ler, ekonominin potansiyel büyüme kapasitesine ulaşma- • Tamamlanmamış görülen eylemlerde de ha-
sını ve uzun vadede istikrarlı bir büyüme eğilimini yakala- zırlık süreçlerinde belli bir mesafe alınmış durum-
masını amaçlıyor. da. Örneğin; İklim Kanunu, Katılım Finans Kanunu,
• Bu büyüme patikası, enflasyonist baskı oluştur- Kamu İhale Kanunu ve KİT Yönetişim Kanunu gibi
madan, sürdürülebilir ekonomik kalkınmayı hedefle- hazırlıklar önemli oranda tamamlanmış durumda.
yen bir yaklaşımla oluşturuldu, dezenflasyon süreciyle Önümüzdeki dönemde Meclis’in takvimi çerçevesin-
uyumlu oldu, kısa vadede enflasyonla mücadele büyüme de bunlar kamuoyunun gündemine getirilecek.
üzerinde geçici etkiler yapsa da orta ve uzun vadede bu
Ekim 2024 KobiEfor 19