Page 70 - KobiEfor Ocak 2024
P. 70

UZMAN

                                     Şirketlerde Kar Maksimizasyonu



                                            irketlerin kuruluş amacı kar   miktarını belirlemek mümkündür. An-
                                            etmektir. Ancak, ekonomik   cak her iki parametre de kar maksimi-
                                     ³ şartların zorlaştığı, rekabe-    zasyonu için hangi ürünü seçeceğimize
                                            tin inanılmaz ölçüde arttığı ve   karar vermemizi sağlayamaz.
                                     küreselleştiği günümüzde sektör orta-  Farz edelim ki üretimlerde kapasite
                                     lamaları üzerinde kar edebilmek hiç de   sınırlarına ilk ulaşılan istasyon (veya
           +DOXN hQDOGÖ              kolay değildir.                    üretim girdisi) üretim sürecinde kulla-
                                     Şirket patronları ve tepe yöneticileri   nılan CNC tezgâhları veya montaj hattı
           haluk@paradigmam.com      karlı olabilmek için strateji toplantı-  olsun. Bu tezgahların veya hattın ‘birim
                                     larında üç önemli noktaya ağırlık ve-  kullanımı’ için en fazla karlılık sağla-
           Bazı şirketlerde          rirler. Bunlar; ciroyu arttırmak ve bu   yan ürün o şirket için hedef üründür
           öyle enteresan            amaçla yeni pazarlara da yönelmek,   ve ancak bu ürünün üretilmesi halinde
                                     üretimi arttırmak ve bu maksatla ka-
                                                                        kar maksimizasyonu sağlanabilir. Ka-
           bir maliyet ve            pasiteyi zorlamak ve sonuncusu ise   pasite arttırmak istendiğinde ilk yatı-
           karlılık sorunu           verimliliği arttırmaktır. Ancak bunların   rım yapılması gereken istasyon da yine
           vardır ki                 tamamının gerçekleştirilmesi halinde   bu tezgâh grubu veya hat olacaktır.
           en yüksek ciroyu          bile ‘optimum’ bir ürün yelpazesi yok-  Yönetim üretilen bu ürünün tamamının
           getireceği bilinen        sa şirketler karlılıklarını olabilecek en   satılamayacağını değerlendiriyorsa bu
           üründen                   yüksek seviyeye çıkaramazlar.      ürün için satılabilirlik miktarı kadar
                                                                        üretim yapılmalı şirket diğer kapasite-
                                     Üretim departmanı için eğilim en kolay
           tam kapasite olarak       ve kalite sorunu olmayan ürünü üret-  sini de diğer ürünleri ile doldurmalıdır.
           üretilip satılması        meye yönelmek iken, pazarlamanın   Eğer şirket ‘yıldız ürün’ diyebileceği-
           halinde bile şirket       beklentisi en kolay ve en fazla satıla-  miz bu ürünü tam kapasite üretip, ta-
           anlamlı bir kara          bilecek ürüne yönelmektir. Dikkatinizi   mamını satabiliyorsa, mevcut pazarını
           geçemeyebilir.            çekerim; üretim ve pazarlama depart-  kaybetmemek üzere diğer ürünleri de
           Unutmayın!                manlarının hedefleri arasında üretim   fason ürettirip satabilmelidir.
                                     miktarı ve ciro vardır ama karlılık yok-
                                                                        Birden fazla ürün grubunun satışına
           Belli bir ürün            tur. Yönetimin hedefi ise; en fazla ciro   karar verilmesi halinde bu problem çok
           portföyü ile üretim/      ve daha da önemlisi karlılıktır. Yaygın   daha karmaşık hale gelir ve problem tam
           satış yapıldığında        kanının aksine gerçek bunların çok dı-  bir optimizasyon çalışmasına dönüşür.
           fazla mesai yaparak       şında olup şirketlerin kar maksimizas-  Bazı şirketlerde öyle enteresan bir
           ve sabahlara kadar        yonu için anlamlı cümle; ‘üretiminde   maliyet ve karlılık sorunu vardır ki, en
           çalışıldığında bile       tam kapasite çalışıldığında ilk sınırları-  yüksek ciroyu getireceği bilinen ürün-
                                                                        den tam kapasite olarak üretilip sa-
                                     na ulaşılacak üretim istasyonunun veya
           eğer brüt karlılık        üretim girdisinin birim kullanımında en   tılması halinde bile şirket anlamlı bir
           sabit giderlerin          fazla net karlılık sağlayan ürünü üret-  kara geçemeyebilir.
           altında kalıyorsa         mek ve sonra bu ürünü satabilecek pa-  Şirketlerin bu problemi tipik bir endüst-
           mükemmel bir              zarlama stratejilerini geliştirmektir.’  ri mühendisliği problemidir. Ancak, ne
           şekilde iflas etmek        Sadece ve sadece bu yapılabilirse şir-  yazık ki ülkemizde şirketlerin böyle kar-
           mümkündür ve              ketin karlılığı en  yüksek  veya  maksi-  maşık bir problemini sağlıklı bir şekilde
                                     mum olur.
                                                                        modelleyip, ortaya çıkan optimizasyon
           iş dünyamızda             Kısa ve basit bir örnekle açıklayayım:   problemini çözebilen endüstri mühen-
           çok örneği vardır.        Farz edelim bir şirket üretim süresi,   disi yetiştiren üniversitelerimizin sayısı
                                     maliyeti, satış fiyatı ve karlılığı farklı üç   yok denecek kadar azdır.
                                     ürün (A, B ve C ürünleri) üretiyor olsun.   Unutmayın! Belli bir ürün portföyü ile
                                     Şimdi şöyle bir yaklaşımda bulunalım:  üretim/satış yapıldığında fazla mesai
                                     Her bir ürünü tek başına ürettiğimizi   yaparak ve sabahlara kadar çalışıldı-
                                     ve şirketin tam kapasitesini kullan-  ğında bile eğer brüt karlılık sabit gi-
                                     dığımızı varsayalım. Bu durumda her   derlerin altında kalıyorsa mükemmel
                                     bir ürün için şirketin bekleyebileceği   bir şekilde iflas etmek mümkündür ve
                                     ciro ve o ürün için maksimum üretim   iş dünyamızda çok örneği vardır.

           70 KobiEfor Ocak 2024
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75