Page 84 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 84
UZMAN
Evladımız Sayısalcı mı, Sözelci mi Olsun!
G özümüzden bile sakındığımız daki matematik performansını neden
hiç merak etmiyoruz? Yaşar Kemal
kıymetli evlatlarımız okul ça-
ğına gelince karşımıza çok
Gece yattığınızda ‘neden ben varım?’
kritik bir soru çıkar: Evladımız trigonometri bilir miydi?
sayısalcı mı, yoksa sözelci mi olsun? diye düşünür ama Pisagor bağıntısının
Toplumumuzda başarılı öğrencilerin nereden çıktığını merak etmezsiniz.
+DOXN hQDOGÖ sayısalcı olması gerektiği şeklinde Üstelik zihninize takılan sorunun ceva-
genel bir beklenti vardır. Evladımız bının felsefede olduğunu bilmeden.
haluk@paradigmam.com bir nedenle üniversi-
telerin sözel olarak
Toplumdaki bilinen bir bölümüne
sayısalcı ve girdiğinde bunu yük-
sek sesle söylemeye
sözelciler bir bile çekiniriz. Örneğin;
elmanın iki yarısı bilgisayar mühendisli-
gibidir. Biri yoksa, ğinin sosyolojiden, ma-
diğerinden de söz kine mühendisliğinin
edilemez. felsefeden, inşaat mü-
Bir sözelci olmak, hendisliğinin arkeoloji-
den daha iyi olduğunu
bir sayısalcı düşünürüz.
olmaktan daha az Oysa ‘sayısalcı’ veya
saygın değildir. ‘sözelci’ diye bir mu-
Bu nedenle, karar kayese yapmak bence
anına geldiğinizde anlamsızdır. Bu bakış
evladınızı sayısalcı açısı toplumumuzda yaygın olan ‘Ka- Açık bir gecede gökyüzündeki yıldız-
ları keyifle seyrederken, ‘bu yıldızlar
fası çalışmıyor mu, sözelci yap gitsin!’
veya sözelci diye yaklaşımının ‘ölümcül’ bir sonucudur. neden var?’ sorusuna yanıt arayan
kategorize etmek Neden mi? felsefenin, bu yıldızların mesafesini
yerine, onun neye Siz yakını vefat etmiş bir çocuğu, psi- hesap eden astronomiden daha zor
ilgi duyduğuna kolojinin alanı dışında hangi sayısal bir soruya yanıt aradığını hiç düşün-
odaklanmanızı algoritma ile teselli edebilirsiniz? dünüz mü?
öneririm. Cemal Süreyya’nın ‘Öyle uzaktan sevi- Toplumdaki sayısalcı ve sözelciler bir
elmanın iki yarısı gibidir. Biri yoksa,
yorum seni’ şiirinin verdiği duyguların
Unutmayın! İşini yerine hangi trigonometrik fonksiyon diğerinden de söz edilemez. Bir sö-
seven bir tarihçi, geçebilir? zelci olmak, bir sayısalcı olmaktan
çevresinin zoru ile Bir deniz kenarında mavilikleri seyre- daha az saygın değildir.
makine mühendisi derken duyduğunuz hazzı hangi fonksi- Bu nedenle, karar anına geldiğiniz-
olmuş bir kişiden yonun türevini alırken yaşarsınız? de evladınızı sayısalcı veya sözelci
belki daha az Bir parkta sevdiğinizle birlikte son- diye kategorize etmek yerine, onun
bahar yapraklarına basarak yürür-
neye ilgi duyduğuna odaklanmanızı
kazanabilir ama ken kalbinizin son okuduğunuz ro- öneririm.
çok daha mutlu man kahramanına benzer şekilde Unutmayın! İşini seven bir tarihçi,
yaşar. Daha az kıpır kıpır etmesini hangi istatistiki çevresinin zoru ile makine mühen-
kazanacağının dağılım ile ilgili bir problem çözer- disi olmuş bir kişiden belki daha az
garantisi de yoktur. ken duyarsınız? kazanabilir ama çok daha mutlu ya-
Koyu bir sayısalcı Bir görsel iletişim tasarımcısının ilgi şar. Daha az kazanacağının garantisi
de yoktur.
alanı, bir bilgisayar programcısından
olarak bütün sözelci daha mı küçüktür? Koyu bir sayısalcı olarak bütün sö-
dostlarımı saygı ile ‘Altın Klasik’ olan ‘Suç ve Ceza’nın zelci dostlarımı saygı ile selamlı-
selamlıyorum. Yazarı Dostoyevski’nin okul hayatın- yorum.
84 KobiEfor (\OÖO