Page 84 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 84

UZMAN


                                   Evladımız Sayısalcı mı, Sözelci mi Olsun!


                                   G       özümüzden bile sakındığımız   daki matematik performansını neden
                                                                      hiç merak etmiyoruz? Yaşar Kemal
                                           kıymetli evlatlarımız okul ça-
                                           ğına gelince karşımıza çok
                                                                      Gece yattığınızda ‘neden ben varım?’
                                           kritik bir soru çıkar: Evladımız   trigonometri bilir miydi?
                                   sayısalcı mı, yoksa sözelci mi olsun?  diye düşünür ama Pisagor bağıntısının
                                   Toplumumuzda başarılı öğrencilerin   nereden çıktığını merak etmezsiniz.
         +DOXN hQDOGÖ              sayısalcı olması gerektiği şeklinde   Üstelik zihninize takılan sorunun ceva-
                                   genel bir beklenti vardır. Evladımız   bının felsefede olduğunu bilmeden.
         haluk@paradigmam.com      bir nedenle üniversi-
                                   telerin sözel olarak
         Toplumdaki                bilinen bir bölümüne
         sayısalcı ve              girdiğinde bunu yük-
                                   sek sesle söylemeye
         sözelciler bir            bile çekiniriz. Örneğin;
         elmanın iki yarısı        bilgisayar mühendisli-
         gibidir. Biri yoksa,      ğinin sosyolojiden, ma-
         diğerinden de söz         kine mühendisliğinin
         edilemez.                 felsefeden, inşaat mü-
         Bir sözelci olmak,        hendisliğinin arkeoloji-
                                   den daha iyi olduğunu
         bir sayısalcı             düşünürüz.
         olmaktan daha az          Oysa ‘sayısalcı’  veya
         saygın değildir.          ‘sözelci’ diye bir mu-
         Bu nedenle, karar         kayese yapmak bence
         anına geldiğinizde        anlamsızdır. Bu bakış
         evladınızı sayısalcı      açısı toplumumuzda yaygın olan ‘Ka-  Açık bir gecede gökyüzündeki yıldız-
                                                                      ları keyifle seyrederken, ‘bu yıldızlar
                                   fası çalışmıyor mu, sözelci yap gitsin!’
         veya sözelci diye         yaklaşımının ‘ölümcül’ bir sonucudur.   neden var?’ sorusuna yanıt arayan
         kategorize etmek          Neden mi?                          felsefenin, bu yıldızların mesafesini
         yerine, onun neye         Siz yakını vefat etmiş bir çocuğu, psi-  hesap eden astronomiden daha zor
         ilgi duyduğuna            kolojinin alanı dışında hangi sayısal   bir soruya yanıt aradığını hiç düşün-
         odaklanmanızı             algoritma ile teselli edebilirsiniz?  dünüz mü?
         öneririm.                 Cemal Süreyya’nın ‘Öyle uzaktan sevi-  Toplumdaki sayısalcı ve sözelciler bir
                                                                      elmanın iki yarısı gibidir. Biri yoksa,
                                   yorum seni’ şiirinin verdiği duyguların
         Unutmayın! İşini          yerine hangi trigonometrik fonksiyon   diğerinden de söz edilemez. Bir sö-
         seven bir tarihçi,        geçebilir?                         zelci olmak, bir sayısalcı olmaktan
         çevresinin zoru ile       Bir deniz kenarında mavilikleri seyre-  daha az saygın değildir.
         makine mühendisi          derken duyduğunuz hazzı hangi fonksi-  Bu nedenle, karar anına geldiğiniz-
         olmuş bir kişiden         yonun türevini alırken yaşarsınız?  de evladınızı sayısalcı  veya  sözelci
         belki daha az             Bir parkta sevdiğinizle birlikte  son-  diye kategorize etmek yerine, onun
                                   bahar yapraklarına basarak yürür-
                                                                      neye ilgi duyduğuna odaklanmanızı
         kazanabilir ama           ken kalbinizin son okuduğunuz ro-  öneririm.
         çok daha mutlu            man kahramanına benzer şekilde     Unutmayın! İşini seven bir tarihçi,
         yaşar. Daha az            kıpır kıpır etmesini hangi istatistiki   çevresinin zoru ile makine mühen-
         kazanacağının             dağılım ile ilgili bir problem çözer-  disi olmuş bir kişiden belki daha az
         garantisi de yoktur.      ken duyarsınız?                    kazanabilir ama çok daha mutlu ya-
         Koyu bir sayısalcı        Bir görsel iletişim tasarımcısının ilgi   şar. Daha az kazanacağının garantisi
                                                                      de yoktur.
                                   alanı, bir bilgisayar programcısından
         olarak bütün sözelci      daha mı küçüktür?                  Koyu bir sayısalcı olarak bütün sö-
         dostlarımı saygı ile      ‘Altın Klasik’ olan ‘Suç ve Ceza’nın   zelci dostlarımı saygı ile selamlı-
         selamlıyorum.             Yazarı Dostoyevski’nin okul hayatın-  yorum.

         84 KobiEfor (\OÖO
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89