Page 66 - KobiEfor Mart 2023 Sayı 282
P. 66

UZMAN


                                     Yaşam Dersi


                                             ir veli matematik dersinden   yerde, doğru zamanda ve doğru kişi-
                                             ilk vizede 2 alan ve sonra   ye anlatıldığında eğitimin kralı olu-
                                     B 8 alan oğlunun karnesine         şur; eğitimin amacı davranış değişik-
                                             ortalama 5 düşmesi ge-     liği olduğundan çoğunlukla da kuru
                                     rekiyorken ara karnede 2 olduğunu   bilgilerden daha fazla işe yarar.
                                     görünce hışımla ve kızgınlıkla ma-  Benim bu tür yaşanmışlıklara ve bil-
                                     tematik öğretmenini görmeye gider.   geliklere karşı büyük bir merakım
           Prof.Dr.Turgay Biçer      Oğluna haksızlık yapıldığını ve orta-  vardır. Hemen hemen her kültürün
           turgay@marmara.edu.tr     lamanın 5 olması gerektiğini söyleye-  masallarını, hikâyelerini, kahraman-
                                     rek duygularını dile getirir. Zira oğlu   lık öykülerini, mesellerini, atasöz-
                                     diğer derslerinden yüksek not almış   lerini okur ve biriktiririm. Yakında
                                     ve çalışkan bir öğrencidir. Matematik   seçkilerimi bir kitapta toplayıp ya-
           Hikâyeler,                öğretmeni ise kendisi de öğretmen
           meseller,                 olan ve alanında ünlü olan bu veli-  yınlamayı düşünüyorum. Zira onla-
                                                                        rın çoğunun işe yaradığını gördüm
           yaşantılar, kıssadan      ye, “Bakın bayım der; matematikte   hem kendim de hem de başkaların-
           hisseler, atasözleri      bir öğrenci 2 hem de 8 alabiliyor-  da. Mesleğimde de çok işe yarıyor.
           ve bazen fıkralar;        sa bu yanlıştır. 2 alan bir öğrenci 8   Ve özellikle masal okumayı tercih
           doğru yerde,              alamaz, 8 alabilen öğrencinin ise 2   ediyorum yatağa uzandığımda; hem
           doğru zamanda             almaya hakkı yoktur; o yüzden tak-  bana çocukluğumu hatırlatıyor hem
                                     dirim 2’dir; matematik hayat gibidir
           ve doğru kişiye           her zaman neyseniz o olmak zo-     de oradaki bilgelikleri kaslarıma
           anlatıldığında            rundasınız ve ona göre davranma-   geçirmeye çalışıyorum. Tavsiye ede-
                                                                        rim gerçekten. Masallar, meseller,
           eğitimin kralı            nız gerekir” der… Bu söz karşısında   yaşanmış hikâyeler çok değerli ve
           oluşur; eğitimin          utanan veli, özür diler ve matematik   yol gösterici. Bilge ve güngörmüş
           amacı davranış            öğretmeninden aldığı hayat dersini   insanlarla olduğumda ise özellikle
           değişikliği               kendi öğrencilerine anlatır…       onların yaşadığı önemli anları an-
                                     Bu veli, benim üniversitede hayran
           olduğundan                olduğum, ufkumu açan ve kendime    latmalarını isterim ve anlatılanları
           çoğunlukla da kuru        örnek aldığım Turgay Renklikurt ho-  özümsemek için konuşandan dolayı
           bilgilerden daha          camdır; kendisine hayranlığımdan   dinleyen olurum. İyi bir dinleyici ol-
                                                                        duğum söylenir, iyi konuşmacı olma-
           fazla işe yarar.          “İkinci bir Turgay olacağım” demiş ve   mın yanı sıra ama ben kendimi iyi bir
                                     kondisyon üzerine yazdığı kitaptaki
                                     bir buçuk sayfada özetlediği zihinsel   dinleyici olarak kabul ederim. Yine
                                     antrenman kavramından etkilenip    bir gün bir alışveriş sonrası paraları
                                     spor psikolojisine yönelmiştim.    cüzdana öylesine yerleştirdiğim za-
                                     Turgay Hocam epeyce yaşlandı ama   man, eşim elimden cüzdanı ve pa-
                                     hala zihni ve aklı dinç. Geçenler-  raları kaptı ve bana söylenerek, “Ne
                                     de sevgili sınıf arkadaşım ve kadim   yapıyorsun, paralar öyle konur mu?”
                                     dostum Taner Karabulut ile ziyare-  dedi. “Neden?” diye sorunca, para-
                                     tine gittik; bir ameliyat geçirdiği için   daki Atatürk’ün resimlerini göstere-
                                     geçmiş olsun, hem de çok özlemiş-  rek, “Böyle bir adamın başı asla yere
                                     tik kendisini. Çok da iyi oldu. Geçmi-  gelemez!” dedi İngiliz asıllı eşim… Ve
                                     şi yâd ettik ve mutlu olduk. Kendisi   Atatürk’ün başının yukarı gelmesine
                                     bize başından geçen bu hikâyeyi ta   özen göstererek paraları düzgünce
                                     1980’de anlatmıştı ben de yeri geldi-  cüzdana koydu. Şaşkınlığımı anlata-
                                     ğinde bazı ortamlarda sık sık paylaşı-  mam. O günden beri paraları cüzda-
                                     rım. Turgay Hoca unutmuş tabii ama   nıma yerleştirmeye özen gösteririm.
                                     hatırlattığımda çok güldü ve hikâyeyi   Başınız yere eğilmesin dostlar, başı-
                                     tekrar anlattı. Hikâyeler, meseller,   mızdan ne geçerse geçsin dik olmalı
                                     yaşantılar, kıssadan hisseler, atasöz-  ve zira Atamız bizim başımızın hep
                                     leri ve bazen fıkralar böyledir; doğru   dik olmasını ister.

           66 KobiEfor Mart 2023
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71