Page 86 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 86

UZMAN


                                     Lokal Yönetici Küresel Marka Yaratamaz


                                     Y        aklaşık yirmi yıl önce başla-  pazarlama stratejilerine kadar birçok
                                                                        konuda kendisini sürekli geliştirme-
                                              yan toplam kalite çalışma-
                                              ları kapsamında şirketleri-
                                     miz vizyon bildiriminde bulunuyorlar.   yen ve devamında etkin bir şekilde
                                                                        uygulayamayan bir yöneticinin küresel
                                     Neden belirlediğimizi ve ne faydası   marka yaratma şansı yoktur. Küresel
                                     olacağını pek de fazla irdelemeden   bir yöneticinin bilmesi gereken konu
           +DOXN hQDOGÖ              hazırladığımız bu vizyon bildirimleri,   başlıklarını arttırmak hiç şüphesiz
                                     bu konuda danışmanlık desteği veren-  mümkündür.
           haluk@paradigmam.com      lerin de ateşlemesi ile mutlaka ‘küre-  Güncel küresel siyasi  veya  ticari ge-
                                     sel lider olmak’ veya ‘küresel marka   lişmeleri yabancı kaynaklardan ra-
                                     olmak’ şeklinde tamamlanıyor. Bu tür   hatlıkla takip edemeyen veya yabancı
           Şirketinizin              vizyon bildirimlerini internette bolca   ülkelerdeki müşteri, tedarikçi veya
           ‘küresel lider            görebilirsiniz.                    paydaşları ile ihtiyaç olması halinde
                                                                        rahatlıkla sohbet edecek ve onları ge-
                                     Herhangi bir şirket üst yöneticisi veya
           olmak’                    patronu ‘ben şirketimi küresel marka   rektiğinde ikna edecek kadar yabancı
           veya                      haline getireceğim’ diyorsa, buna hiç   dil bilmeyen veya entelektüel seviyede
           ‘küresel                  kimse ‘hayır, yapamazsın’ diyemez.   olmayan yönetici veya patronların lo-
           marka olmak’              Böyle olumsuz bir görüş bildirmeye   kalden, küresele giden yolda başarılı
           gibi bir vizyonu          zaten kimsenin hakkı  veya yetkisi de   olabileceklerini söylemek çok zor, hat-
           varsa,                    yoktur. Diğer taraftan, ‘küresel marka   ta imkansızdır.
                                     olma’ vizyonuna sahip yüzler-
           buna                      ce, hatta binlerce şirketimiz var
           ancak                     ama bir tane küresel markamız
           öncelikle                 yok. Neden?
           kendinizi                 Nedeni çok basit. Şirket tepe
           küresel                   yöneticilerimiz veya patronları-
           seviyede                  mız öncelikle kendilerine sor-
                                     maları gereken ‘küresel şirket
           bilgi sahibi              veya marka yaratma iddiam var
           bir yönetici              ama ben küresel bir yönetici
           haline                    miyim?’ sorusunu sormadıkla-
           getirmeniz                rını düşünüyorum.
           halinde                   Ülkemizde genel alışkanlık, gençlikte   Kendisini çok iyi geliştirmiş her yö-
           başarma                   bir süre eğitim görmek ve sonra mes-  neticinin küresel bir marka yaratma
                                     lek hayatı boyunca çalışmaktan ibaret-
                                                                        becerisi olmayabilir ama sahip olduğu
           şansınız olabilir.        tir. Oysa, özellikle yönetim konusunda   geleneksel bilgi seti ile şirketini ancak
           Aksi takdirde,            bir tepe yöneticisinin ihtiyaç duyduğu   lokal pazarda ayakta tutabilen bir yö-
           ‘küresel olma’            bilgi seti çok geniştir, evrenseldir ve   neticinin küresel bir şirket veya mar-
           vizyonunuz                sürekli gelişir. Şirketini küresel hale   ka yaratma şansı hiç yoktur. İstisnalar
           meslek                    getirme mücadelesi veren yöneticile-  kaideyi bozmaz!
           hayatınızın               rimiz bunu genellikle göz ardı ederler.  Kısaca, şirketinizin ‘küresel lider ol-
                                                                        mak’ veya ‘küresel marka olmak’ gibi
                                     Faaliyet gösterdikleri alandaki küre-
           sonuna                    sel değişim ve yeniliklerden, güncel   bir vizyonu varsa, bunu ancak öncelikle
           kadar                     küresel siyasal ve sosyal gelişmelerin   kendinizi küresel seviyede bilgi sahibi
           ulaşılmaz                 ticarete yansımalarına, dijital pazarla-  bir yönetici haline getirmeniz halinde
           bir hayal                 manın bir internet sitesi kurup sonra   başarma şansınız olabilir. Aksi takdir-
           olarak kalır.             ürünlerimizi o siteye doldurmasından   de, ‘küresel olma’ vizyonunuz meslek
                                     ibaret olmadığı gerçeğinden, ancak   hayatınızın sonuna kadar ulaşılmaz
                                     etkin bir ERP sistemi ile orta ölçek-  bir hayal olarak kalır. En sonunda fa-
                                     ten büyük ölçeğe geçilebileceğine,   turayı da sizi bu vizyona yönlendiren
                                     z kuşağının özelliklerinden, küresel   danışmanınıza çıkarırsınız.

           86 KobiEfor ìXEDW
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91