Page 86 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 86
UZMAN
Lokal Yönetici Küresel Marka Yaratamaz
Y aklaşık yirmi yıl önce başla- pazarlama stratejilerine kadar birçok
konuda kendisini sürekli geliştirme-
yan toplam kalite çalışma-
ları kapsamında şirketleri-
miz vizyon bildiriminde bulunuyorlar. yen ve devamında etkin bir şekilde
uygulayamayan bir yöneticinin küresel
Neden belirlediğimizi ve ne faydası marka yaratma şansı yoktur. Küresel
olacağını pek de fazla irdelemeden bir yöneticinin bilmesi gereken konu
+DOXN hQDOGÖ hazırladığımız bu vizyon bildirimleri, başlıklarını arttırmak hiç şüphesiz
bu konuda danışmanlık desteği veren- mümkündür.
haluk@paradigmam.com lerin de ateşlemesi ile mutlaka ‘küre- Güncel küresel siyasi veya ticari ge-
sel lider olmak’ veya ‘küresel marka lişmeleri yabancı kaynaklardan ra-
olmak’ şeklinde tamamlanıyor. Bu tür hatlıkla takip edemeyen veya yabancı
Şirketinizin vizyon bildirimlerini internette bolca ülkelerdeki müşteri, tedarikçi veya
‘küresel lider görebilirsiniz. paydaşları ile ihtiyaç olması halinde
rahatlıkla sohbet edecek ve onları ge-
Herhangi bir şirket üst yöneticisi veya
olmak’ patronu ‘ben şirketimi küresel marka rektiğinde ikna edecek kadar yabancı
veya haline getireceğim’ diyorsa, buna hiç dil bilmeyen veya entelektüel seviyede
‘küresel kimse ‘hayır, yapamazsın’ diyemez. olmayan yönetici veya patronların lo-
marka olmak’ Böyle olumsuz bir görüş bildirmeye kalden, küresele giden yolda başarılı
gibi bir vizyonu zaten kimsenin hakkı veya yetkisi de olabileceklerini söylemek çok zor, hat-
varsa, yoktur. Diğer taraftan, ‘küresel marka ta imkansızdır.
olma’ vizyonuna sahip yüzler-
buna ce, hatta binlerce şirketimiz var
ancak ama bir tane küresel markamız
öncelikle yok. Neden?
kendinizi Nedeni çok basit. Şirket tepe
küresel yöneticilerimiz veya patronları-
seviyede mız öncelikle kendilerine sor-
maları gereken ‘küresel şirket
bilgi sahibi veya marka yaratma iddiam var
bir yönetici ama ben küresel bir yönetici
haline miyim?’ sorusunu sormadıkla-
getirmeniz rını düşünüyorum.
halinde Ülkemizde genel alışkanlık, gençlikte Kendisini çok iyi geliştirmiş her yö-
başarma bir süre eğitim görmek ve sonra mes- neticinin küresel bir marka yaratma
lek hayatı boyunca çalışmaktan ibaret-
becerisi olmayabilir ama sahip olduğu
şansınız olabilir. tir. Oysa, özellikle yönetim konusunda geleneksel bilgi seti ile şirketini ancak
Aksi takdirde, bir tepe yöneticisinin ihtiyaç duyduğu lokal pazarda ayakta tutabilen bir yö-
‘küresel olma’ bilgi seti çok geniştir, evrenseldir ve neticinin küresel bir şirket veya mar-
vizyonunuz sürekli gelişir. Şirketini küresel hale ka yaratma şansı hiç yoktur. İstisnalar
meslek getirme mücadelesi veren yöneticile- kaideyi bozmaz!
hayatınızın rimiz bunu genellikle göz ardı ederler. Kısaca, şirketinizin ‘küresel lider ol-
mak’ veya ‘küresel marka olmak’ gibi
Faaliyet gösterdikleri alandaki küre-
sonuna sel değişim ve yeniliklerden, güncel bir vizyonu varsa, bunu ancak öncelikle
kadar küresel siyasal ve sosyal gelişmelerin kendinizi küresel seviyede bilgi sahibi
ulaşılmaz ticarete yansımalarına, dijital pazarla- bir yönetici haline getirmeniz halinde
bir hayal manın bir internet sitesi kurup sonra başarma şansınız olabilir. Aksi takdir-
olarak kalır. ürünlerimizi o siteye doldurmasından de, ‘küresel olma’ vizyonunuz meslek
ibaret olmadığı gerçeğinden, ancak hayatınızın sonuna kadar ulaşılmaz
etkin bir ERP sistemi ile orta ölçek- bir hayal olarak kalır. En sonunda fa-
ten büyük ölçeğe geçilebileceğine, turayı da sizi bu vizyona yönlendiren
z kuşağının özelliklerinden, küresel danışmanınıza çıkarırsınız.
86 KobiEfor ìXEDW