Page 88 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 88

UZMAN


                                   Yüksek Enflasyon Ortamında Yönetim
                                  Y        üksek enflasyon ortamlarının,   hızını ölçebilmelidir. Bunu ölçmenin

                                                                      en kolay yolu; bilançodan elde edi-
                                           şirketlerin stratejik plan ve bu
                                           doğrultuda bütçe planı yap-
                                                                      mektir. Kısaca; net satışların, ticari
                                   makta, talep tahmininde bulunmakta   lebilecek olan devir hızını gözlemle-
                                   ve fiyat politikası belirlemekte zorlan-  alacaklara bölümü ile elde edilen
                                   dıkları, üretim maliyetlerinin yükseldi-  oran büyüyorsa, şirketin tahsilat per-
                                   ği, işletme sermayesi ihtiyacının arttığı,   formansı yükseliyor demektir.
         +DOXN hQDOGÖ              bankaların şirketlere kredi vermekte   Şirketlerin bilanço ve gelir-gider tablo-
                                   çok istekli olmadıkları, yatırımcıların
                                                                      larının şirket tepe yönetimi ve strate-
         haluk@paradigmam.com      daha çok faize yönelmeleri nedeni   jik karar vericileri için hazırlandığını
                                   ile yatırım imkanın azaldığı yüksek   ama birçok şirketimizde bu tabloların
                                   belirsizlik içeren zor dönemler oldu-  sadece vergi almak için devlet, kre-
         Yüksek enflasyon           ğunu ve bu ortamda yönetim kurulla-  di vermek için bankalar tarafından
         dönemleri ilk             rının nasıl davranması gerektiğini bir   kullanıldığını biliyoruz. Bu tablolar
         bakışta şirketlere        önceki yazımda ifade etmiştim.     ile birlikte hazırlanacak olan şirket
         avantaj sağlar gibi       Şirketler bu dönemde fiyatlarını ko-  finansal rasyoları şirketlerin ‘check-
                                   laylıkla arttırabildiklerinden, müş-
         görünür.                  terilerini stok tutmaya zorlayabil-  up’ı gibidir ve şirket yöneticilerine
         Şirketler için            diklerinden, verimsizliklerini ve kötü   daha krize girmeden birçok ikaz ve-
         bu dönem                  yönetimlerini bir ölçüde tüketiciye   rebilir. Bu nedenle, yüksek enflasyon
                                                                      döneminde şirket yönetimleri şir-
         karlılığın değil,         yansıtabildiklerinden, yüksek enflas-  ketin bilanço, gelir tablosu ve finan-
         sürdürülebilirliğin       yon dönemleri ilk bakışta şirketlere   sal rasyolarının zamanında ve doğ-
         veya diğer bir            avantaj sağlar gibi görünür. Ancak,   ru hazırlanması için özel bir gayret
                                   bu dönemin özelliklerini dikkate al-
         ifade ile hayatta                                            göstermeli ve bu tabloları bir uzman
                                   mayan ve nakit akışı ile işletme ser-
         kalabilirliğin            mayesindeki artış ihtiyacını dikkate   doktor titizliği ile incelemelidir. Bu
         öncelenmesi               almayan şirketler kolaylıkla sıkıntılı   kapsamda şirketin finansal rasyo-
         gereken belirsiz          bir duruma girebilirler. Şirketler için   larını Türkiye ve sektör ortalamaları
                                                                      ile mukayese etmek de şirketin per-
         bir dönemdir.             bu dönem karlılığın değil, sürdürüle-  formansını belirlemek açısından son
         Bu günlerde               bilirliğin veya diğer bir ifade ile hayat-  derece önemlidir. Finansal rasyoların
                                   ta kalabilirliğin öncelenmesi gereken
         ekonomik ortam                                               Türkiye ortalamaları ile sektör orta-
                                   belirsiz bir dönemdir.
         olarak ‘belirsiz’         Yüksek enflasyon döneminde şirket-  lamalarına Merkez Bankası’nın in-
         ve ‘fırtınalı’ bir        lerin birinci öncelikli fonksiyonel ala-  ternet sitesinden ulaşılabilir.
         dönemin içindeyiz         nı finans olmalıdır. Çünkü şirketler   Yüksek enflasyon dönemlerinde eko-
         ve bir süre daha          bu dönemde üretim veya pazarlama   nomik kararlara belirsizlik hakim olur,
                                                                      uzun vadeli planlar yapma eğilimi
         bu fırtınalı ortam        problemlerinden daha çok nakit akı-  azalır ve kısa vadeli, ani karar verme
         içinde faaliyet           şını kontrol edemedikleri için iflas   eğilimi artar. Bu nedenle şirket yö-
                                   ederler.
         göstereceğiz.             Bu dönemde işletme sermayesi ihti-  netimlerinin hızlı karar verme bece-
         Ancak biliyoruz           yacının artacağı dikkate alınarak, fi-  rileri arttırılmalı, bu dönem şirkette
         ki; ‘iyi kaptan           nans departmanı daha fazla banka ile   ‘bilgi yönetimine’ geçiş için bir fırsat
         fırtınada belli olur.’    çalışmalı, bankaların davranışlarını   olarak görülmelidir.
         Unutulmamalıdır           yakından takip etmeli, bankalardaki   Bu günlerde ekonomik ortam olarak
                                                                      ‘belirsiz’ ve diğer bir ifade ile ‘fırtına-
         ki insanlar sizin         limitlerini ve ödemeler dengesini re-  lı’ bir dönemin içindeyiz ve bir süre
                                   vize etmelidir.
         karşılaştığınız           İşletme sermayesinin kontrol altına   daha bu fırtınalı ortam içinde faaliyet
         fırtınalarla değil,       alınmasındaki diğer bir unsur da tah-  göstereceğiz.  Ancak biliyoruz ki; ‘iyi
         geriye getirdiğiniz       silatları hızlandırmaktır. Bu kapsam-  kaptan fırtınada belli olur.’
         gemi ile ilgilenir.       da, şirketler tahsilatlarını yakından   Unutulmamalıdır ki insanlar sizin kar-
                                   takip etmeli, ilgili departmanı güç-  şılaştığınız fırtınalarla değil, geriye
                                   lendirmeli, hızlandırmalı ve tahsilatın   getirdiğiniz gemi ile ilgilenir.

         88 KobiEfor 0D\ÜV
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93