Page 88 - KobiEfor Aralık 2022
P. 88

UZMAN


                                   İhracatta Pazarlama ve Satış Ayrımı


                                         ş dünyamızda pazarlama ile   ellerinde çanta ülkeden ülkeye, fu-
                                         satış arasında enteresan bir   arlardan fuarlara koşturur ve makul
                                   á kavram kargaşası yaşıyoruz.      bir satışa ulaştıklarında da görevle-
                                   Bu kapsamda ‘pazarlama’ daha iti-  rini yaptıklarını düşünürler. Bu aynı
                                   barlı bir kavram olarak algılandığın-  zamanda kendi şirketlerinin ihtiyaç-
                                   dan, satış personelinin çoğunluğu   ları için de uygun bir davranış olarak
         +DOXN hQDOGÖ              kendilerini ‘pazarlama elemanı’ ola-  görülür. Unutmayalım ki; ‘bal tutan,
                                   rak tanıtırken, satış yöneticileri de   parmağını yalar’ gibi enteresan bir
         haluk@paradigmam.com      ‘pazarlama müdürü’ kartviziti taşıyor.  atasözüne sahip bir ülkeyiz.
                                   Pazarlama; bir malın, bir ürünün   Oysa faaliyetleri arasında ihraca-
                                   veya  bir hizmetin satışını artırmak   tı geliştirme olan kurum, dernek ve
         İş dünyamızda             amacıyla içinde bulunulan piyasanın   birliklerin asli görevi; stratejik pa-
         pazarlama ile satış       durumunu ve müşterilerin gereksi-  zarlama faaliyetleridir. Bu faaliyetler,
                                   nimini araştırma, pazardaki rekabet
                                                                      küresel pazarı analiz, rakip ülke ve
         arasında enteresan        koşullarını değerlendirme, hedef kit-  hedef pazarları belirleme, hedef pa-
         bir kavram                leye uygun ürün kalitesi ve fiyatları be-  zar stratejilerini oluşturma ve elde
         kargaşası yaşıyoruz.      lirleme, satış kanallarına karar verme   edilen bulguları üyelerine, üyelerinin
         Pazarlama bölümü          ve uygun reklam ve promosyon faali-  anlayabileceği ve tepki verebileceği
         ürünü uygun pazar         yetlerini oluşturur.               sadelikte aktarmaktır. Bu faaliyetler
         tanımı ile satılabilir    Satış personelinin görevi ise; şir-  ciddi bir küresel stratejik pazarlama
                                   kette hazırlanan  ürünü  veya  hizme-
                                                                      bilgisi gerektirir.
         hale getirmeye            ti, kendilerine tanımlanan bölgede,
         çalışırken, satış         kendilerine verilen fiyat listesi ve
         bölümü ürünü              kampanya koşullarıyla, kendilerine
         satmaya çalışır.          tarif edilen müşteri adaylarında satın
         Pazarlama ciddi           alma isteği oluşturarak, kendilerine
         ve ayrıntılı bir          verilen hedefi tutturmaktır.
                                   Pazarlama bölümü ürünü uygun pa-
         araştırma ve              zar tanımı ile satılabilir hale getir-
         planlama faaliyeti,       meye çalışırken, satış bölümü ürünü
         satış ise somut bir       satmaya çalışır.
         eylemdir.                 Pazarlama faaliyeti farklı disiplinler-
         Askeri tabiri ile         de ciddi bir uzmanlık ve bilgi birikimi   Ülke olarak ihracata yönelik ‘strate-
         satış personeli           gerektirirken, satış faaliyeti önce-  jik pazarlama’ faaliyetlerimiz genel-
                                                                      de eksik ve hatta bazı sektörlerde hiç
                                   likli olarak bireysel beceri gerekti-
         ‘cephede savaşan          rir. Şirketlerimiz pazarlama ile ilgili   olmadığından veya sahip olunan bilgi
         savaşçılar’ iken,         bilgi birikimine ulaşmak ve etkin   uygun şekilde üye şirketler ile pay-
         pazarlama                 olarak kullanmak yerine daha hızlı   laşılamadığından ihracat yapmaya
         personeli                 sonuç alabileceklerini düşündüklerin-  çalışan şirket yöneticilerimiz de he-
         ‘kurmay                   den satış kadrolarına yöneliyor, onları   def pazar bilgilerine sahip olmadan,
         karargahıdır’.            güçlendirmeye çalışarak hedeflerine   ellerinde çanta ve panik içinde bir
                                                                      ülkeden başka bir ülkeye koşturup
                                   ulaşmaya çalışıyorlar ve kanımca hata
         Zayıf bir ‘kurmay         yapıyorlar.                        dururlar.
         karargahı’ ile            Aynı ‘ölümcül hata’ ihracat faaliyetle-  Kısaca; pazarlama ciddi ve ayrıntılı
         ‘savaşı kazanmak’         rimizde de görülür. İhracattan sorum-  bir araştırma ve planlama faaliyeti,
         ise imkansızdır.          lu kurum, dernek ve birliklerimizin   satış ise somut bir eylemdir. Aske-
                                   yöneticileri de, kendi şirketlerinden   ri tabiri ile satış personeli ‘cephede
                                   gelen refleksle, sorumlu oldukla-   savaşan savaşçılar’ iken, pazarlama
                                   rı ürün ihracatında küresel stratejik   personeli ‘kurmay karargahıdır’. Za-
                                   pazarlama faaliyetlerini oluşturmaya   yıf bir ‘kurmay karargahı’ ile ‘savaşı
                                   çalışmak yerine, ürün satmak için   kazanmak’ ise imkansızdır.

         88 KobiEfor $UDOÜN
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93