Page 73 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 73
UZMAN
İhracat Sorunlarımız
ünya Ticaret Örgütü verilerine göre afiyetler. Kararlar, bilgiye dayalı değil, de-
2020 yılında ihracatımız yaklaşık neyime dayalı olarak alınmalıdır.
D170 milyar USD olarak gerçekleşti Dijital pazarlamanın boyutlarını kavra-
ve dünya ihracat sıralamasında 29. sırada ma sorunları. Şirketlerimizin stratejik
yer bulabildik. İlgili bütün kurum ve şir- karar vericileri dijital pazarlamayı şirke-
ketlerimizin büyük mücadelesine rağmen tin iyi bir web sitesine sahip olması ile öz-
küresel pazar payımızı yüzde bir seviyenin deşleştirmektedir.
+DOXN hQDOGÖ üzerine çıkarmakta zorlanıyoruz. Bu ko- ‘Düşük Güven Toplumu (Low-Trust-
nuda başlıca sorunlarımız aşağıda olduğu Society)’ olmanın getirdiği sorunlar. Bir-
haluk@paradigmam.com gibidir: birlerine güvenme konusunda tereddütler
İhracata sistem olarak yaklaşmada ya- gösteren konu ile ilgili aktörler, ihracat
şanan sorunlar. Ülke ihracatı bütünsel ve verilerini paylaşmadıklarından, ‘kazan-ka-
Dünya Ticaret holistik bir ‘sistem yaklaşımı’ içinde de- zan’ çözümlere ulaşılamamaktadır.
Örgütü verilerine ğerlendirilmemekte ve ‘ihracat hiyerarşisi’ Sektörler arası yatay ve dikey enteg-
göre 2020 yılında yeterince dikkate alınamamaktadır. rasyon sorunları. Sektörel dernekler
ihracatımız yaklaşık Düşük ihracat yoğunluğunu yorumla- ihracat ile ilgili sorunlarını bağımsız
ma zaafiyeti. Türkiye, ihracat yapan 229 olarak çözmeye çalışmakta, ürünleri-
170 milyar USD
ihracatçı ülke içinde 0,03 ihracat kon- nin dikey ve yataydaki sektörleri ile bir
olarak gerçekleşti santrasyonu ile sonuncu durumdadır. sinerji yaratmaya çalışmamaktadır.
ve dünya ihracat Bu durum, ihracatçıların herhangi bir Stratejik konumlanma zaafiyetleri.
sıralamasında hedef pazarda pazar hakimiyeti kura- Stratejik pazarlamanın konumlanma
madığının bir göstergesidir. stratejilerine yönelik araçları etkin ola-
29. sırada
Giderek artan küresel rekabet ortamını rak kullanılamamaktadır.
yer bulabildik. yorumlama zaafiyeti. Teknolojinin ateş- Sanayi, üniversite işbirliğindeki zaafi-
İlgili bütün kurum lediği değişim nedeni ile giderek küre- yetler. Üniversitelerin sektör analizi ça-
ve şirketlerimizin selleşen ve şiddetini arttıran rekabet or- lışmaları ‘akademik’ düzeyde kalmakta,
büyük tamını anlama ve yorumlamada sorunlar stratejik karara dönüşmemektedir.
yaşanmaktadır. İhtiyacı karşılamayan sektör ve pazar
mücadelesine
Küresel değişime çok geç tepki verilme- analizleri. Kamu ve özel sektör tara-
rağmen küresel si. İş dünyamızın tipik olarak sürdürdüğü fından yapılan sektör ve pazar analizle-
pazar payımızı reaktif stratejiler nedeni ile şirketler sür- ri genelde eski verileri kullanmakta ve
yüzde bir seviyenin dürülebilmesini değişime tepki verme somut stratejik kararlara ışık tutacak
üzerine çıkarmakta şeklinde gerçekleştirmektedir. analiz içermemektedir.
Küresel oyunu yönetecek yetkin bir ‘or- Sektörel derneklerden taleplerde
zorlanıyoruz.
kestra şefi’ kurum eksikliği. İhracata yetersizlik. Üyeler, üyesi olduğu der-
yönelik çok fazla kuruluşun büyük ölçüde neklerden ne isteyecekleri konusunda
bağımsız olarak ülkenin ihracat sistemini yetersiz olup, kendilerine ne verilirse
iyileştirme çalışmaları sistemi daha da onunla yetinmektedir.
kaotik hale getirmektedir. Covid-19 ile hızla farklılaşan küresel
Sektörel stratejik plan yapmadaki zaa- ticareti etkin değerlendirememek.
fiyetler. İş dünyasında en fazla kullanılan Şirketlerimiz Covid-19 ile ortaya çıkan
stratejik planlama yönetim aracı, konu ile büyük değişimi takip etmekte, yorum-
ilgili birikim tabana yayılamadığından, et- lamakta ve hızlı kararlar almakta zor-
kin olarak kullanılamamaktadır. lanmaktadır.
Sektörlerdeki çok başlılıklar. Mesleki Küresel oyunda ‘sahnede’ olmaya ce-
derneklerin sayısının çok fazla olması ne- saret edememek, ‘salonda’ kalmak.
deni ile herbir derneğin gücü sınırlıdır. Çok uluslu kurumlarda aktif olarak
Şirket tepe yönetimlerinin kendilerini görev alma tercih edilmemekte, karar
geliştirme iradesindeki zaafiyetler. Pat- süreçlerine dahil olunamamaktadır.
ron ve üst yöneticilerimiz çalışmaları ara- Konu ile ilgilenen dernek veya birlikle-
sından kendilerini geliştirmeye yeterince re, talep edilmesi halinde ayrıntılı su-
zaman ayıramamaktadır. num yapabilirim.
‘Bilgi yönetimi’ temel kavramlarında za- Çözüm önerilerimi ayrıca yazacağım.
$ðXVWRV KobiEfor 73