Page 17 - Dijital KobiEfor Temmuz 2023
P. 17

Yapay Zekâ ve Bulut Sistemlerde Bilgi Güvenliği

             ‘Yapay Zekâ ve Bulut Sistemlerde Bilgi Güvenliği’ pa-
           nelinin moderatörlüğünü İstanbul Üniversitesi İktisat
           Fakültesi Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Öğretim
           Üyesi Doç.Dr. Elif Kartal yürüttü. Boğaziçi Üniversitesi
           Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Başkanı Prof.Dr.
           Bilgin Metin, siber güvenlik zafiyetleri ile deprem so-
           rununun köklerinin aynı olduğunu söyledi: “Gelecekte
           ne olduğu düşünülmemiş, sistem çok iyi ama cihazlar-
           da konfigürasyon hataları oluyor. Bilgi güvenliği poli-  birbirini ekledikleri, konuştukları bir ağa doğru gidile-
           tikalarının noksanlığı sözkonusu.” Sızma Testi yapılan   bileceğine inanıyorum. Veri güvenliği henüz netleşmiş
           bazı firmalarda, testin sonuçları dikkate alınmayarak   değil. NORA (ilk başta gözle görülemeyen verilerin za-
           zafiyet ve açıkların kapatılmadığını gözlemleyen Metin,   rarı), yapay zeka ağıyla bunun çarpan etkisi olabilecek.”
           Kerberos gibi önemli güvenlik protokollerinin sistem-  Siber Güvenlik Uzmanı, Bilgi Güvenliği Baş De-
           leri yavaşlattığı gerekçesiyle kaldırıldığını da anlattı:   netçisi Alper Sağdıç, Kadıköy Belediyesi’nde yazılım
           “Bazen orta dereceli zafiyetler çok daha önemli hale   uzmanı olarak çalıştığını belirterek, güçlü bir dil işle-
           gelebiliyor.” ChatGPT ve ofansif siber güvenlik, sosyal   tim sistemi olan ChatGPT’nin siber güvenlikteki fay-
           mühendislik konularına da değinen Metin, yapay ze-  dalarını anlattı. Çok ciddi maliyet faydaları, phishing
           kanın gelişimiyle ilgili endişeleri de yanıtladı: “Yapay   tespiti, güvenlik ekiplerine yardımın sözkonusu oldu-
           Zekâ henüz insanlığı esir almadı.”             ğunu paylaşan Sağdıç, ChatGPT kullanırken dikkat
             İstanbul Üniversitesi Bilgisayar ve Bilişim Tekno-  edilmesi gerekenleri de sıraladı: “Algoritmasına çok
           lojileri Fakültesi Dekanı Prof.Dr. Şadi Evren Şeker, se-  fazla güvenilmesi, hayalgücünün kullanılmasını en-
           bepleri açıklayabilme ve teşhis koyabilmenin önemini   gelleyecektir. İntihal olma riski yüksektir. Google ile
           vurguladı: “Yapay Zekâ ile bunlar tahminlenebiliyor ve   farkı ChatGPT soru sorunca doğrudan yanıt sağlıyor.
           buna bağlı olarak aksiyonlar alınabiliyor. KOBİ’lerin bü-  ChatGPT’nin bazen sorulara yanlış yanıt verebilme
           yük bir kısmında veriyle ilgili problemler var. Veriler tu-  olasılığı var. ChatGPT’yi iyi taklit eden Spynote aslın-
           tulmuyor ve veri kirliliği sözkonusu. Yeni çağın petrolü   da zararlı bir yazılım. Yapay zekalı virüslere örnek;
           veri ancak o petrolü nasıl işleyeceğimiz önemli. İşleme   DeepLocker adı verilen radar altında gizlenebilen ve
           seviyesini ne kadar kaliteli yaparsanız, o kadar yüksek   hedefine ulaşıncaya kadar fark edilmeyen yeni nesil
           değer elde edilebiliyor. Yapay zekaların sosyal ağı gibi   kötü amaçlı yazılım.”

          kaynaklarını (İK) da eğitmem lazım.  kullanım oranının Avrupa’da %36,  rım olmadığını, iş yapış şekillerini

          İK ve yetenek geliştirme de önemli.”  Türkiye’de %28 olduğunu belirtti.  de değiştirmek gerektiğini vurgula-

          Logo Yazılım Kanal Satış Direktörü  TÜBİSAD’ın Türkiye’nin Dijital Dönü- dı.  Genemek Genel Müdürü Çağlar
          Altuğ Özmen, getirdiği fırsatlarla yer  şüm Endeksi’nde 2019’dan 2022’ye  Sarıkaya, Genemek olarak dikey yol-
          ve zaman kavramını ortadan kaldıran  sürekli artan bir ivme görüldüğüne  cu taşımacılığında dijital dönüşüm
          bulut bilişim teknolojilerinin şirket- de değinen Özmen, ERP (Kurumsal  hizmeti verdiklerini belirtti. Dikey
          lere yön verdiğini, bulut bilişimin ise  Kaynak Planlama) kullanan KOBİ’le- yapılaşmanın asansörlerle mümkün
          yapay zeka gibi yeni yeteneklere ola- rin 2-3 kat, CRM (Müşteri İlişkileri  olduğunu, Yapay Zekâ (Al) destekli
          nak sağladığını, verimliliği artırdığını,  Yönetimi) kullanan KOBİ’lerin ise 1-3  akıllı asansörlerin gelecek 10 yılda
          zaman ve maliyet tasarrufu sağladı- kat verim sağladığını ifade etti. Logo  popülerleşeceğini söyleyen Sarıka-
          ğını söyledi. Ekosistemin dijitalleş- Yazılım’ın işletmelerin teknolojik dö- ya, temassız kullanımla ulaşımı sağ-
          mesinin önemini vurgulayan Özmen,  nüşümlerini sağlamak için çalıştığını  layan Call My Lift (Asansörümü ça-
          Türkiye’de firmaların teknoloji kulla- kaydeden Özmen, dijital dönüşüm  ğır) sistemiyle geliştirdikleri ürünün
          nımının çok yeterli olmadığını, ERP  projelerinin sadece teknolojik yatı- çevreci özelliklerini anlattı.














                                                                               Temmuz 2023 KobiEfor Dijital 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21