Page 20 - Dijital KobiEfor Mayıs 2023
P. 20
02%à/ 9( 7(0$66,= g'(0( 6à67(0/(5à
Küçük işletmelerde online harcamalar 3 yılda %59 büyüdü
Küresel çapta yüksek seyreden tığı günlerden sonra online ödeme
enflasyon ve salgın, dünyanın her almaya başlayan küçük ve orta
yerinde tüketicilerin harcama alış- işletmelerin payı, geçtiğimiz her
kanlıklarını değiştirdi. Yeni Öde- ayda Pandemi öncesi seviyelerden
meler Endeksi’ne göre 5 kişiden en az %28 yüksek kalmayı başardı.
üçü online ödeme yapmaya istekli, Zirve ise %256 ile yaşandı. Çelik,
başka bir raporda online ödeme hayat normale dönse dahi tüketi-
alan KOBİ sayısının her ay salgın cilerin giyim, market, elektronik,
öncesi seviyelerin üzerinde kaldığı Parolapara CEO’su Fatih Çelik, seyahat gibi harcamalarında onli-
görüldü. e-ticaretin hızlı büyümesinin tüketi- ne alışverişi tercih ettiğini belirtti.
Mastercard tarafından yayımla- cilerin alıştıkları ödeme deneyimle- Taksitli kredi kartı işlem hacim-
nan Yeni Ödemeler Endeksi’ne göre rini hizmet veya ürün satın aldıkları leri büyüyor: Araştırmada, uzun
katılımcıların %64’ü kart bilgilerini tüm işletmelerde görme ihtiyacını yıllardır kredi kartına kıyasla daha
girerek online ödeme yapma olası- beraberinde getirdiğini, Sanal POS hızlı büyüyen banka kartı seçenek-
lıklarının yüksek olduğunu dile getir- gibi ödeme çözümlerinin, her öl- lerinin, 2022’de yerini kredi kartı-
di. Değişen Cüzdanlar: Yeni Tüketici çekten işletme için olmazsa olmaza na bıraktığı da kaydedildi. Rapor,
Harcama Alışkanlıkları Raporu’nda dönüştüğünü söyledi. taksit ve nakit avans gibi sonradan
hizmet odaklı küçük ve orta ölçekli Online ödeme alan KOBİ sayısı ödeme fırsatı sunan çözümlerin
işletmelerde online harcamalar 3 %256 ile zirve yaptı: Mastercard kredi kartı hacminin büyümesini
yılda %59 büyüdü. raporuna göre salgının ortaya çık- desteklediğine işaret etti.
(Uygulama Programlama Arayü- maya sahip olmaları, temassız öde-
zü), Forex (Foreign Exchange), melerin nakit işlemlerden daha gü-
Fintech (Yeni nesil inovatif finan- venli olmasını sağlar. Aynı işlemin iki
sal teknolojiler), Açık Bankacılık, kez gerçekleşmesine izin vermeyen
SSL (Secure Sockets Layer), To- yerleşik koruma sistemleri bulunur.
ken, Session Token’lar, Mobil ve Temassız ödeme araçları üçüncü
Online Cüzdanlar; Dijital Cüzdan kişilerin eline geçerse, ödeme bilgi-
(e-Cüzdan), Mobil Temassız, Sa- lerinin şifresi çözülemez çünkü iş-
nal POS, Akıllı POS, Sanal Poslar lemler için gerçek kart numaralarına
aracılığıyla çalışan Kredi ve Banka gibi biyometrik kimlik doğrulama karşılık gelmeyen benzersiz şifrele-
Kartları; Debit Kart (Banka Kartı), işlemleri). meler kullanılır.
Sanal Kart ve Ön Ödemeli Kartlar, • Temassız ödemeler tüketici-
Çipli Kart, Temassız Ödeme, EFT, Mobil ve Temassız Ödeme ler için daha uygundur: Gelenek-
Havale, QR Kod ile Ödeme, Dijital Sistemleri’nin işletmelere sel kaydırmalı kredi kartlarıyla
Fatura, Sınır Ötesi, Anlık Çapraz faydaları ödeme yapmak için POS terminal-
Kur, B2B Ödemeleri, Online Öde- • En hızlı ödeme yöntemi. Öde- lerine PIN kodu girmek gerekir.
me, Mobil Ödeme Sistemleri, Şim- melerin hızlı, rahat, kolay ve gü- Temassız özelliği bulunan kartlar-
di Al Sonra Öde (BNPL-Buy Now venli yapılmasını sağlıyor, ticareti da bu parolanın girilmesine gerek
Pay Later), Uçtan Uca (P2P-Peer kolaylaştırıyor: Müşteriler taşıdık- kalmaz. Mobil temassız ödeme-
to Peer), BKM Express, PayPal, ları nakit miktarından fazlasıyla ler ise kullanıcıların cüzdanlarını
PayU, İPara, 3D Secure Ödeme alışveriş yapabildiğinden peraken- evde unutsalar bile ödeme yap-
Sistemi, NFC (Near Field Com- decilerin ortalama işlem değeri ar- malarına olanak tanır.
munication-Yakın Alan İletişimi), tar. Böylece sepet terk oranlarında • Nakit para ile ödemelere göre
OTP (One Time Password-Tek düşüş olması muhtemeldir. mobil ve temassız ödemeler daha
Seferlik Parola), Ödeme Geçidi, • Zaman ve maliyet tasarrufu hijyeniktir.
Marketplace (Pazar Yeri), PCI-DSS sağlıyor. •Kart kullanımını artırır: Kartla-
(Ödeme Kartı Endüstrisi Veri Gü- • Ödemelerin izlenmesini ko- rını basitçe POS terminaline dokun-
venliği Standardı), Sanal Klavye, laylaştırıyor ve dijitalleştiriyor. durarak ödeme yapan tüketiciler,
CVV Kodu (Card Validation Vali- • Süreç güvenliğini artırıyor ve ödeme sürecinin rahatlığı sayesinde
ue-Güvenlik Numarası), Biyomet- dolandırıcılık riskini azaltıyor: EMV kartlarını daha sık kullanma meyili
ri (Yüz tanıma, parmak izi okuma çipler ve PIN ödemeleriyle aynı koru- gösterir.
20 KobiEfor Dijital 0D\ÜV