Page 17 - Dijital KobiEfor-Ocak 2022
P. 17
Türkiye’de PLM: Günümüzde ve platformda isteyen birim, istediği
gelecekte sanayide mal ve hizmet bilgiyi alır, üzerinde gerekli re-
üretiminde; şirketlerin, teknik ve vizeleri yapar, sonra tekrar aynı
ekonomik değerlerin artırılma- platforma koyar ve tüm birimlerin
sında PLM ve Endüstri 4.0 uygu- bilgisine sunar, veriler tek mer-
lamaları teşvik ediliyor. Sanayi ve kezde toplanır. Böylece ortak bir
Teknoloji Bakanlığı’nın sağladığı yerde herkes kendi işine yarayan
ve KOSGEB tarafından uygulanan dosyaya, verilere hızlıca erişip en
Stratejik Ürün ve Teknoyatırım Türkiye’nin seçenekleri: Uçak, güncel hallerini kullanır, karışık-
Destek Programları bu konuda gemi, uzay araçları, ağır sanayi lık, gecikme vs. gibi olumsuzluklar
öne çıkan desteklerden. ürünleri, makinaların, tesislerin ortadan kalkar. PLM, tüm verileri
KOBİ’ler ve PLM: Türkiye’de üretimlerinde ve işletilmelerinde tek bir merkezden yönetebilmeyi,
üretim yapan KOBİ’lerin, büyük çok ulusluluk, dolayısıyla PLM ve en güncel ve doğru bilgiye anın-
şirketler karşısında ve uluslara- Endüstri 4.0 uygulamaları kaçı- da, hızlı ve kolayca ulaşabilmeyi
rası piyasalarda rekabet güçlerini nılmaz olmakta. Örneğin; Avrupa sağlıyor. Tüm üretim sürecindeki
artırmalarını sağlayacak önemli ülkelerinin uçak yapımında, farklı izlenebilirlik, yönetimin tüm süreç
adımlardan birisi de PLM kullan- ülkelerde hazırlanan uçak parça- hakkında farkındalığını arttırdığı
maya başlamaları. KOBİ’ler, henüz larının bir merkezde birleştirildi- gibi tedarik sürecini de hızlandırı-
PLM safhasına uzak olduklarını ği görülüyor. Çokuluslu şirketle- yor. Diğer tüm sistemlerle entegre
düşünerek ilgilerini erteleyebiliyor, rin ürettikleri bu uçaklar ve jetler olabilen PLM; bütünsel izlenebilir-
ancak Endüstri 4.0’ın eşiğindeyiz; PLM uygulamaları doğrultusun- liğe olanak sunuyor.
Türkiye’deki küçük büyük tüm fir- da gerçekleştiriliyor. • PLM; kütüphane yönetimi ko-
maların yakın gelecekte bu tekno- Endüstri 4.0 yolcuğundaki iş- nusunu da ele alan bir platformdur.
lojiye entegre olmaları kaçınılmaz. letmelerde; sürdürülen endüst- Kütüphane yönetimi, geçmiş veri-
riyel mal ve hizmet üretiminde lere kolay erişimi sağladığı gibi ge-
PLM ile gelecek vizyonu ürün kalitesinin artırılmasında, liştirme maliyetleri ve numune har-
KOBİ’lerin PLM kullanmala- maliyetin azaltılmasında, kazan- camaları üzerinde de çok değerli
rının bir adım ötesine bakarak cın yükseltilmesinde, rekabet istatistiksel izlenebilirlik sunar.
gelecek vizyonu da çizersek; kent şansının sağlanmasında, yeni • Bir ürünün fikir aşamasın-
verilerinin entegrasyonunu bir ürünlere dair fikirlerin oluşma- dan üretim haline kadar geçtiği
navigatör (yönleyici) gibi düşü- sında PLM ile mükemmelleştir- tüm süreçlerin yönetilmesi olan
nün; küresel bir navigatör içinde melerin yanı sıra yeni teknoloji- PLM; şirketlerin mevcut ürünleri-
olacaksınız. Savunma sanayinde lerin, akıllı malzemelerin, üretim nin yaşam döngüsünü kontrol edi-
ülke sathında birbirini tanımayan sürecine dahil edilmesiyle üreti- yor, ürün yaşam döngüsü boyunca
2500 KOBİ, örneğin; uydu, tank, min hızı, ürün kalitesi, üretimin standartların kaydedilmesi, korun-
uçak vb. için birlikte üretim yapı- randımanı, şirketin performansı ması için ortam sağlıyor, yeni ürün
yor/yapacaklar. Bunun da ötesine arttırılabilir, üretimin teknik eko- oluştururken izlenecek stratejilerin
gidildi/gidiliyor: PLM ile ulusal ve nomik değeri yükseltilebilir. belirlenmesini, işbirliği ortamını,
uluslararası şirketler, kuruluş- tüm iş ortakları (perakendeciler,
lar, internet ağı üzerinden arala- PLM’nin işletmelere markalar, üreticiler ve tedarikçiler)
rındaki üretim bağı ile yurtiçi ve sunduğu faydalar: arasında uyumlu veri yönetimini
yurtdışı katılımcılar, paydaşlar, • Minimum hata, düşük ma- sağlıyor. İnovasyonu ve kurum içi
tedarikçiler ilgili üretim safhala- liyet, hız, verim ve zamanında: işbirlikleri, dış kaynak kullanımın-
rını yerinde ve anında ekrandan Tüm iş süreçlerini yöneterek ve- da, yan sanayi ve taşeronla olan eş-
izleyebildikleri gibi; müdahale rimliliği artırıyor, hatayı ve mali- güdümlerini artırıyor, tedarikçilerle
etme, fikir alışverişinde bulunma yetleri azaltıyor. Doğru zamanda, işbirliklerini hızlandırıyor.
imkânına sahip olabiliyor. PLM ile doğru ürünü / hizmeti sunmayı, • Kurumsal sermayeyi (In-
ürün ve üretime ait tüm bilgiler hız, zaman ve enerji tasarrufunu tellectual Property) tek bir or-
bir global internet ağı üzerinden sağlıyor. Ürünlerin pazara çıkış tamdan yönetme, fikri ve sinai
dünyanın herhangi bir yerinden ve teslimat sürecini kısaltıyor. hakları koruma, marka kimliğini
kullanıcılara sunulabilecek ve • PLM platformunda üzerinde iyileştirme, eş zamanlı tasarım
akıllı algılayıcılarla (sensör) bu çalışılan ürünün tüm mühendis- imkanı sunuyor.
veriler değerlendirilerek üreti- lik, üretim, servis, kalite kontrol, • PLM, düzenlemelere uyum,
min kısmi otomasyonu söz konu- dokümantasyon aşamaları inter- yeşil üretim, ürün kabul edilirliği
su olabilecek. net ortamında saklı tutulur. Bu gibi konularda katkı sunuyor.
Ocak 2022 KobiEfor Dijital 17