Page 68 - Dijital KobiEfor-Aralık 2021
P. 68
MAKALE
Ülkemizde Dijital Dönüşüm ve Geleceği
Halen ülkemizde teknoloji, ağırlıklı donanım olarak algılanıyor ve bu
nedenle kurumsal iş uygulamaları kullanımı oldukça düşük seviyede
seyrediyor. Önümüzdeki yıllarda bulut tabanlı iş uygulamalarının
yaygınlaşması ile birlikte donanımın yerini yavaş yavaş kurumsal yazılımlara
ve bu yazılımlara yönelik danışmanlık hizmetlerine bırakacağı aşikardır.
2015 yılından itibaren ülkemiz- ratization Of Programming (Prog-
deki büyük kuruluşlar, yavaş yavaş ramlamanın Demokratikleşmesi)’
dijital olgunluklarını belirleyerek, ve ‘Citizen Developer (Vatandaş
“Dijital Dönüşüm” yolculuklarına Geliştirici)’ kavramları da daha
başlamışlardı. Sonrasında bu deği- çok duyulmaya başlandı.
şim rüzgarının sürmesi ve KOBİ’ler- Ayrıca bu sene Cumhurbaşkan-
de yaygınlaşıyor olması önemliydi*. lığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlı-
Bu nedenle Devlet KOSGEB ğı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
aracılığıyla imalat sanayi sektö- tarafından hazırlanan, Türkiye’nin
ründe faaliyet gösteren KOBİ’lere 5 yıllık dönemdeki yapay zekâ ça-
yönelik olarak uyguladığı teş- lışmalarına yön verecek ilk ‘Ulu-
vik programlarının** kapsamına sal Yapay Zekâ Stratejisi’, Bilişim
‘Dijital Dönüşüm’ unsurlarını da Vadisi’nde düzenlenen toplantıda
ekleyerek üretim ve ilişkili iş sü- M.Göker Sarp tanıtıldı ve uygulamaya alındı.
reçlerinde dijital teknolojilerden Yine ülkemizde ‘Paperless Com-
Kurumsal Dönüşüm Pla ormu
yararlanma düzeyinin arttırılması pany (Kağıtsız Şirket)’ hedefiyle baş-
yoluyla KOBİ’lerin rekabet gücü- Koordinatörü
latılan ve sürdürülen e-Dönüşüm’ün
nün ve sağladıkları katmadeğerin
rumsal Kaynak Planlama), MES kapsamı genişleyerek devam edi-
yükseltilmesine destek verdi.
(Üretim Yürütme Sistemleri), BI (İş yor: Sene sonu ciroları nedeniyle
Ancak halen ülkemizde tek-
Zekası), BPM (Kurumsal Süreç Yö- e-Dönüşüm’e geçiş yapacak fir-
noloji, ağırlıklı donanım olarak malarla birlikte toplam mükellef
algılanıyor ve bu nedenle kurum- netimi), SCM (Talep Tahminleme,
APS-İleri Planlama ve APO-Opti- sayısının geçen seneye göre %25
sal iş uygulamaları kullanımı ol-
mizasyon ve WMS-Depo Yönetim civarında artış gösterecek olma-
dukça düşük seviyede seyrediyor.
Sistemleri gibi Tedarik Zinciri Yö- sı, yakın dönemde e-Fatura ve
Önümüzdeki yıllarda bulut tabanlı
netimi Uygulamaları), PLM (Ürün e-Arşiv Fatura’ya geçiş zorunlulu-
iş uygulamalarının yaygınlaşması ğu için ciro sınırının 4 milyon TL’ye
ile birlikte donanımın yerini yavaş Yaşam Döngüsü Yönetimi), HRM indirilerek, cirosu 4 milyon TL ve
yavaş kurumsal yazılımlara ve bu (İnsan Kaynakları Yönetimi) ile üzeri olan mükelleflerin de geçişi
yazılımlara yönelik danışmanlık RPA (Robotik Süreç Yönetimi) ya- ve e-Dönüşüm çözümlerine yeni-
hizmetlerine bırakacağı aşikardır. zılım ve teknolojilerine karşı gös- lerinin eklenerek devam etmesi
Son dönemde yaşadığımız Pan- terilen ilgi artış gösterdi.
demi süreci, zorunlu olarak dijital Bu dönemde kurumsal iş uy- bekleniyor.
uygulamalara ve uzaktan yönetim gulamaları sektörünün dijital dö- Artık KOBİ’ler geçtiğimiz yıl
araçlarına olan ilgiyi artırdı. Dijital nüşüme yönelik artan ilgiye cevap KobiEfor çatısı altında yayın ha-
dönüşüm yolculuklarına adım atan veremediği zamanlar oldu ve bu yatına başlayan ‘KobiEfor DİJİTAL’
firmaların, bundan yararlanarak durumda firmalar kendi içinde ih- teknoloji dergisi ile birlikte Dijital
salgın sürecinde değişen beklenti tiyaçlarına karşılık gelen çözüm- Dönüşüm dünyasını daha yakın-
ve taleplere hızlı adapte oldukla- leri üretebilmek için ‘RAD-Rapid dan takip edebiliyorlar. Bu vesile
rını hep beraber gözlemledik. Yüz Application Development (Hızlı ile KobiEfor DİJİTAL’in 1. yılını kut-
yüze iletişimin azaldığı bu dönem- Uygulama Geliştirme)’ araçlarını luyor, başarılarının daimi olmasını
de e-ticaret platformları, uzaktan kullanmaya yöneldiler. Bu nok- diliyorum.
(*) TÜİK verilerine göre, ülkemizde
yönetim teknolojileri, sipariş takip tada bu ihtiyaca yönelik olarak yaklaşık 3 milyon girişim bulunuyor, bu
ve teslimat süreçlerinin dijitalleş- ortaya çıkan Low-Code Platform- girişimlerin yüzde 99’dan fazlası küçük
mesine yönelik teknolojiler ağır- lar da tüm dünyada olduğu gibi ve orta ölçekli şirketlerden oluşuyor. Do-
lasıyla KOBİ’lerin ülke ekonomimizdeki
lıklı olmak üzere CRM (Müşteri Türkiye’de de yükselişini sürdürü- önemi oldukça fazla.
İlişkileri Yönetimi) ve CEM (Müş- yor. Bu platformların kullanımının (**) KOBİGEL, KOBİ Gelişim Destek
teri Deneyimi Yönetimi), ERP (Ku- yaygınlaşması ile birlikte ‘Democ- Programı
68 KobiEfor Dijital $UDOÜN