Page 68 - Dijital KobiEfor-Aralık 2021
P. 68

MAKALE



                                  Ülkemizde Dijital Dönüşüm ve Geleceği

                       Halen ülkemizde teknoloji, ağırlıklı donanım olarak algılanıyor ve bu
                      nedenle kurumsal iş uygulamaları kullanımı oldukça düşük seviyede
                        seyrediyor. Önümüzdeki yıllarda bulut tabanlı iş uygulamalarının
                 yaygınlaşması ile birlikte donanımın yerini yavaş yavaş kurumsal yazılımlara
                    ve bu yazılımlara yönelik danışmanlık hizmetlerine bırakacağı aşikardır.

                   2015 yılından itibaren ülkemiz-                             ratization Of Programming (Prog-
                 deki büyük kuruluşlar, yavaş yavaş                            ramlamanın Demokratikleşmesi)’
                 dijital olgunluklarını belirleyerek,                          ve ‘Citizen Developer (Vatandaş
                 “Dijital Dönüşüm” yolculuklarına                              Geliştirici)’ kavramları da daha
                 başlamışlardı. Sonrasında bu deği-                            çok duyulmaya başlandı.
                 şim rüzgarının sürmesi ve KOBİ’ler-                             Ayrıca bu sene Cumhurbaşkan-
                 de yaygınlaşıyor olması önemliydi*.                           lığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlı-
                   Bu nedenle Devlet KOSGEB                                    ğı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
                 aracılığıyla imalat sanayi sektö-                             tarafından hazırlanan, Türkiye’nin
                 ründe faaliyet gösteren KOBİ’lere                             5 yıllık dönemdeki yapay zekâ ça-
                 yönelik olarak uyguladığı teş-                                lışmalarına yön verecek ilk ‘Ulu-
                 vik programlarının** kapsamına                                sal Yapay Zekâ Stratejisi’, Bilişim
                 ‘Dijital Dönüşüm’ unsurlarını da                              Vadisi’nde düzenlenen toplantıda
                 ekleyerek üretim ve ilişkili iş sü-  M.Göker Sarp             tanıtıldı ve uygulamaya alındı.
                 reçlerinde dijital teknolojilerden                              Yine ülkemizde ‘Paperless Com-
                                                  Kurumsal Dönüşüm Pla ormu
                 yararlanma düzeyinin arttırılması                             pany (Kağıtsız Şirket)’ hedefiyle baş-
                 yoluyla KOBİ’lerin rekabet gücü-        Koordinatörü
                                                                               latılan ve sürdürülen e-Dönüşüm’ün
                 nün ve sağladıkları katmadeğerin
                                                rumsal Kaynak Planlama), MES   kapsamı genişleyerek devam edi-
                 yükseltilmesine destek verdi.
                                                (Üretim Yürütme Sistemleri), BI (İş   yor: Sene sonu ciroları nedeniyle
                   Ancak halen ülkemizde tek-
                                                Zekası), BPM (Kurumsal Süreç Yö-  e-Dönüşüm’e geçiş yapacak fir-
                 noloji, ağırlıklı donanım olarak                              malarla birlikte  toplam mükellef
                 algılanıyor ve bu nedenle kurum-  netimi), SCM (Talep Tahminleme,
                                                APS-İleri Planlama ve APO-Opti-  sayısının geçen seneye göre %25
                 sal iş uygulamaları kullanımı ol-
                                                mizasyon ve WMS-Depo Yönetim   civarında artış gösterecek olma-
                 dukça  düşük seviyede seyrediyor.
                                                Sistemleri gibi Tedarik Zinciri Yö-  sı, yakın dönemde e-Fatura ve
                 Önümüzdeki yıllarda bulut tabanlı
                                                netimi Uygulamaları), PLM (Ürün   e-Arşiv Fatura’ya geçiş zorunlulu-
                 iş uygulamalarının yaygınlaşması                              ğu için ciro sınırının 4 milyon TL’ye
                 ile birlikte donanımın yerini yavaş   Yaşam Döngüsü Yönetimi), HRM   indirilerek, cirosu 4 milyon TL ve
                 yavaş kurumsal yazılımlara ve bu   (İnsan Kaynakları Yönetimi) ile   üzeri olan mükelleflerin de geçişi
                 yazılımlara yönelik danışmanlık   RPA (Robotik Süreç Yönetimi) ya-  ve e-Dönüşüm çözümlerine yeni-
                 hizmetlerine bırakacağı aşikardır.  zılım ve teknolojilerine karşı gös-  lerinin eklenerek devam etmesi
                   Son dönemde yaşadığımız Pan-  terilen ilgi artış gösterdi.
                 demi süreci, zorunlu olarak dijital   Bu dönemde kurumsal iş uy-  bekleniyor.
                 uygulamalara ve uzaktan yönetim   gulamaları sektörünün dijital dö-  Artık KOBİ’ler geçtiğimiz yıl
                 araçlarına olan ilgiyi artırdı. Dijital   nüşüme yönelik artan ilgiye cevap   KobiEfor çatısı altında yayın ha-
                 dönüşüm yolculuklarına adım atan   veremediği zamanlar oldu ve bu   yatına başlayan ‘KobiEfor DİJİTAL’
                 firmaların, bundan yararlanarak   durumda firmalar kendi içinde ih-  teknoloji dergisi ile birlikte Dijital
                 salgın sürecinde değişen beklenti   tiyaçlarına karşılık gelen çözüm-  Dönüşüm dünyasını daha yakın-
                 ve taleplere hızlı adapte oldukla-  leri üretebilmek için ‘RAD-Rapid   dan takip edebiliyorlar. Bu vesile
                 rını hep beraber gözlemledik. Yüz   Application Development (Hızlı   ile KobiEfor DİJİTAL’in 1. yılını kut-
                 yüze iletişimin azaldığı bu dönem-  Uygulama Geliştirme)’ araçlarını   luyor, başarılarının daimi olmasını
                 de e-ticaret platformları, uzaktan   kullanmaya yöneldiler. Bu nok-  diliyorum.
                                                                                 (*) TÜİK verilerine göre, ülkemizde
                 yönetim teknolojileri, sipariş takip   tada bu ihtiyaca yönelik olarak   yaklaşık 3 milyon girişim bulunuyor, bu
                 ve teslimat süreçlerinin dijitalleş-  ortaya çıkan Low-Code Platform-  girişimlerin yüzde 99’dan fazlası küçük
                 mesine yönelik teknolojiler ağır-  lar da tüm dünyada olduğu gibi   ve orta ölçekli şirketlerden oluşuyor. Do-
                                                                               lasıyla KOBİ’lerin ülke ekonomimizdeki
                 lıklı olmak üzere CRM (Müşteri   Türkiye’de de yükselişini sürdürü-  önemi oldukça fazla.
                 İlişkileri Yönetimi) ve CEM (Müş-  yor. Bu platformların kullanımının   (**) KOBİGEL, KOBİ Gelişim Destek
                 teri Deneyimi Yönetimi), ERP (Ku-  yaygınlaşması ile birlikte ‘Democ-  Programı


               68 KobiEfor Dijital $UDOÜN
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73