Page 113 - KobiEfor_Subat_2020
P. 113
UZMAN
Kaizen Yöntemi ile Sürekli ‹yilefltirme
K elime anlam› olarak “kai”; r›lmal› ve flirketin tamam›na uygu-
lanmal›d›r. Bunu sa¤lamak için flir-
de¤iflim, “zen” ise daha iyi
ketteki her çal›flan›n e¤itilerek bilgi-
anlam›na gelmektedir. Ja-
ponlar›n kaizen felsefesi lendirilmesi ve eksiksiz bir flekilde
sürekli iyilefltirme, sürekli gelifltir- yap›ld›¤›ndan emin olmak ad›na iz-
meyi amaçlar. Mükemmele ulaflma lenmesi gerekir.
Kadri Demir arzusuyla sürekli daha iyisini yap-
mak için çal›flma ve kendini gelifltir-
kadri.demir@poldy.com.tr
me felsefesidir.
Japon geleneklerinden beslenen
Kaizen, yaflam tarz›na göre gelifltiri-
Kaizen’in temel lerek ifl dünyas›na uyarlanm›fl ve son-
amac› flirketlerin ra da tüm dünyaya yay›lm›flt›r. Kaizen
daha az maliyetle, felsefesindeki iyileflme sonuca de¤il
daha kaliteli ve sürece odaklan›r. Kaizen, daha iyiye
h›zl› ifl yapmalar›n› ulaflmak için küçük ama sürekli
sa¤lamakt›r. ad›mlarla ilerlemeyi önerir. Bu saye-
Kaizen felsefesinde de uzun vadeli sonuçlar elde edilir.
insan çok önemlidir. Planlama aflamas›
Öncelikle insan, ‹yileflmenin hedefleri belirlenir.
problemin Hedef belirlerken tamamen ekono-
mik kazançlar hedef al›nmamal›,
nedenlerinden biri amac›n daha fazla kâr de¤il, daha Kaizen bir iyilefltirme yaklafl›m›
olarak de¤il, fazla kalite oldu¤u unutmamal›d›r. Kaizen bir iyilefltirme yaklafl›m› ol-
problemi çözecek Bir ekip oluflturulmal›d›r. Kaizen du¤undan çok büyük yat›r›mlara ihti-
unsur olarak ekipleri hedeflerin büyüklü¤üne göre yaç duyan, her fleyin bafltan yap›lma-
tan›mlanm›flt›r. iki ila dört kifli aras›nda olabilirler. Da- s›n› gerektiren de¤ifliklikler bu süreç-
Varolan ha sonra iyileflmesi gereken konu ile te yer almaz. Dolay›s›yla büyük at›-
problemlerin ilgili ölçümler için metrikler belirlenir l›mlar, bulufllar ya da teknolojik yeni-
herkesin problemi ve ekibin ihtiyac› olan kaynaklar sa¤- liklerin uygulanmas› gibi çal›flmalar
oldu¤u ve sorundan lanmal›d›r. Ekip, mevcut durumu ana- Kaizen felsefesinde ele al›nmaz.
herkesin sorumlu liz eder, problemin kök nedenini bulur Kaizen’in temel amac› flirketlerin
oldu¤u kabul ve yap›lacak iyileflmeleri planlar. daha az maliyetle, daha kaliteli ve
edilmelidir. Bu Uygulama aflamas› h›zl› ifl yapmalar›n› sa¤lamakt›r. Bu
At›lan her ad›mda veri toplanarak
hedeflere eriflme konusunda engel
yüzden edinilmesi planlama aflamas›nda belirlenen iyi- teflkil eden tüm problemler bulun-
gereken ilk Kaizen leflme çal›flmalar› uygulan›r. Planla- mal› ve ortadan kald›r›lmal›d›r.
prensibi, nan iyilefltirme çal›flmalar›n›n ger- Sorunlar yaflamak için de¤il,
problemlerin var çeklefltirilememesi durumunda çözülmek için vard›r
oldu¤unu kabul planlama aflamas›na geri dönülür. Kaizen felsefesinde insan çok
etmektir. Sorunlar Kontrol etme aflamas› önemlidir. Öncelikle insan, proble-
yaflamak için de¤il, Kaizen ekibinin uygulama sonuç- min nedenlerinden biri olarak de¤il,
çözülmek için vard›r. lar› takip edilerek hedeflere ne ka- problemi çözecek unsur olarak ta-
dar ulafl›ld›¤›, herhangi bir sapma n›mlanm›flt›r. Varolan problemlerin
olup olmad›¤› belirlenmelidir. Elde herkesin problemi oldu¤u ve sorun-
edilen iyileflme miktar› mutlaka üst dan herkesin sorumlu oldu¤u kabul
yönetime raporlan›r. Sapma çok ise edilmelidir. Bu yüzden edinilmesi
planlama aflamas›na geri dönülür. gereken ilk Kaizen prensibi, prob-
Önlemini al aflamas› lemlerin var oldu¤unu kabul etmek-
Yap›lan iyilefltirmenin kal›c› olma- tir. Sorunlar yaflamak için de¤il, çö-
s› için al›nan önlemler standartlaflt›- zülmek için vard›r.
fiubat 2020 KobiEfor 113