Page 113 - KobiEfor_Subat_2020
P. 113

UZMAN



                                   Kaizen Yöntemi ile Sürekli ‹yilefltirme



                                   K        elime anlam› olarak “kai”;  r›lmal› ve flirketin tamam›na uygu-
                                                                      lanmal›d›r. Bunu sa¤lamak için flir-
                                            de¤iflim, “zen” ise daha iyi
                                                                      ketteki her çal›flan›n e¤itilerek bilgi-
                                            anlam›na gelmektedir. Ja-
                                            ponlar›n kaizen felsefesi  lendirilmesi ve eksiksiz bir flekilde
                                   sürekli iyilefltirme, sürekli gelifltir-  yap›ld›¤›ndan emin olmak ad›na iz-
                                   meyi amaçlar. Mükemmele ulaflma     lenmesi gerekir.
          Kadri Demir              arzusuyla sürekli daha iyisini yap-
                                   mak için çal›flma ve kendini gelifltir-
          kadri.demir@poldy.com.tr
                                   me felsefesidir.
                                     Japon geleneklerinden beslenen
                                   Kaizen, yaflam tarz›na göre gelifltiri-
          Kaizen’in temel          lerek ifl dünyas›na uyarlanm›fl ve son-
          amac› flirketlerin        ra da tüm dünyaya yay›lm›flt›r. Kaizen
          daha az maliyetle,       felsefesindeki iyileflme sonuca de¤il
          daha kaliteli ve         sürece odaklan›r. Kaizen, daha iyiye
          h›zl› ifl yapmalar›n›     ulaflmak için küçük ama sürekli
          sa¤lamakt›r.             ad›mlarla ilerlemeyi önerir. Bu saye-
          Kaizen felsefesinde      de uzun vadeli sonuçlar elde edilir.
          insan çok önemlidir.       Planlama aflamas›
          Öncelikle insan,           ‹yileflmenin hedefleri belirlenir.
          problemin                Hedef belirlerken tamamen ekono-
                                   mik kazançlar hedef al›nmamal›,
          nedenlerinden biri       amac›n daha fazla kâr de¤il, daha     Kaizen bir iyilefltirme yaklafl›m›
          olarak de¤il,            fazla kalite oldu¤u unutmamal›d›r.    Kaizen bir iyilefltirme yaklafl›m› ol-
          problemi çözecek           Bir ekip oluflturulmal›d›r. Kaizen  du¤undan çok büyük yat›r›mlara ihti-
          unsur olarak             ekipleri hedeflerin büyüklü¤üne göre  yaç duyan, her fleyin bafltan yap›lma-
          tan›mlanm›flt›r.          iki ila dört kifli aras›nda olabilirler. Da-  s›n› gerektiren de¤ifliklikler bu süreç-
          Varolan                  ha sonra iyileflmesi gereken konu ile  te yer almaz. Dolay›s›yla büyük at›-
          problemlerin             ilgili ölçümler için metrikler belirlenir  l›mlar, bulufllar ya da teknolojik yeni-
          herkesin problemi        ve ekibin ihtiyac› olan kaynaklar sa¤-  liklerin uygulanmas› gibi çal›flmalar
          oldu¤u ve sorundan       lanmal›d›r. Ekip, mevcut durumu ana-  Kaizen felsefesinde ele al›nmaz.
          herkesin sorumlu         liz eder, problemin kök nedenini bulur  Kaizen’in temel amac› flirketlerin
          oldu¤u kabul             ve yap›lacak iyileflmeleri planlar.  daha az maliyetle, daha kaliteli ve
          edilmelidir. Bu            Uygulama aflamas›                 h›zl› ifl yapmalar›n› sa¤lamakt›r. Bu
                                     At›lan her ad›mda veri toplanarak
                                                                      hedeflere eriflme konusunda engel
          yüzden edinilmesi        planlama aflamas›nda belirlenen iyi-  teflkil eden tüm problemler bulun-
          gereken ilk Kaizen       leflme çal›flmalar› uygulan›r. Planla-  mal› ve ortadan kald›r›lmal›d›r.
          prensibi,                nan iyilefltirme çal›flmalar›n›n ger-   Sorunlar yaflamak için de¤il,
          problemlerin var         çeklefltirilememesi    durumunda       çözülmek için vard›r
          oldu¤unu kabul           planlama aflamas›na geri dönülür.      Kaizen felsefesinde insan çok
          etmektir. Sorunlar         Kontrol etme aflamas›             önemlidir. Öncelikle insan, proble-
          yaflamak için de¤il,        Kaizen ekibinin uygulama sonuç-  min nedenlerinden biri olarak de¤il,
          çözülmek için vard›r.    lar› takip edilerek hedeflere ne ka-  problemi çözecek unsur olarak ta-
                                   dar ulafl›ld›¤›, herhangi bir sapma  n›mlanm›flt›r. Varolan problemlerin
                                   olup olmad›¤› belirlenmelidir. Elde  herkesin problemi oldu¤u ve sorun-
                                   edilen iyileflme miktar› mutlaka üst  dan herkesin sorumlu oldu¤u kabul
                                   yönetime raporlan›r. Sapma çok ise  edilmelidir. Bu yüzden edinilmesi
                                   planlama aflamas›na geri dönülür.   gereken ilk Kaizen prensibi, prob-
                                     Önlemini al aflamas›              lemlerin var oldu¤unu kabul etmek-
                                     Yap›lan iyilefltirmenin kal›c› olma-  tir. Sorunlar yaflamak için de¤il, çö-
                                   s› için al›nan önlemler standartlaflt›-  zülmek için vard›r.

                                                                                    fiubat 2020 KobiEfor 113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116