Page 106 - KobiEfor_Subat_2020
P. 106
UZMAN
E¤itim Neydi Sahi?
Okullar sadece bilgi aktarmaz, ki-
K itaplar, “Kiflide istenilen dav- fliyi hayata da haz›rlamal›d›r. Kifliler
ran›fl de¤iflikli¤i” olarak ya-
zar e¤itimi. Sadece davran›fla
ezber notlarla kendini var edemez-
indirgenmifl; hangi davran›fl- ler. Ö¤retmenler de birer ezber me-
lar›n eksik oldu¤u, “kim?” ve “ne kanizmas›na dönüflmüfl durumdad›r.
için?” sorular›n›n eksik kald›¤› ve Her türlü sözde iyi ve pahal› okullar-
Prof.Dr.
buna kimim karar verece¤i pek ya- dan mezun olan ama kendini yönete-
Turgay Biçer z›lmaz. Dolay›s›yla tek tarafl› ve ez- meyen, ifl, efl ve arkadafl sorunlar›n›
turgay@marmara.edu.tr ber haline gelmifl bir kabul olsa da çözememifl nice meslek erbab› ya-
mu¤lak içeri¤i nedeniyle herkes ka- flamaktad›r. ‹nsanlar›n ço¤unlu¤u
fas›nda bir de¤iflimi alg›lar ve içeri- mutsuz, baflar›s›z ve sa¤l›ks›zd›r.
Test ve tost aras›na ¤ini kendi oluflturur.
s›k›flt›r›lm›fl Bireysel psikolojinin kurucusu sa-
gencecik y›lan Alfred Adler, bireyin, ifl, efl ve
sosyal çevre olarak (arkadafl) ya-
beyinlerden güçlü
flamda 3 temel sorununun oldu¤unu
bir ülke ve toplum
söyler ve mutlu bir insan›n bu üç te-
var edilebilir mi?
mel sorunla bafla ç›kmas› gerekti¤i-
E¤lenemeyen,
ni söyler. Farkl› düflünürler, insan›n
mutsuz, k›zg›n, kendisini var etmesi, hayat›na anlam
küskün, onuru katmas› ve kendini tan›mas›n› da
çi¤nenmifl, adam söyleyerek bizlere farkl› yükler ve
yerine konmam›fl sorumluluklar yüklemifllerdir.
veya Yaflam, insan için karmafl›kt›r;
ötekilefltirilmifl çetrefilli, iniflli ç›k›fll› ve bir o kadar Hasta olmamak sa¤l›kl› olmak de-
insanlardan nas›l da sorunludur. ‹nsan o kadar çok ¤ildir. Evli barkl›, ifli gücü olan ve ta-
bir toplum fleyle bafla ç›kmak zorundad›r ki n›d›klar› olan milyonlarca insan ne
kendisi bu yolculukta sonunda ölüm yaz›k ki pek mutlu olamad›¤› gibi ya-
ç›kabilir?
oldu¤unu bilmesine ra¤men yine de flam›n içindeki temel sorunlar› çöze-
“Sevilmemifl bir
çok fley yapmak zorunda kalman›n bilmifl de¤ildir. Peki, o halde okullar
çocuk bir köyü
yan› s›ra hayat›n zorluklar›na teslim veya e¤itim denen fley ne ifle yarar?
yakar” diye bir
olmak yerine onun üstesinden gel- ‹nsan sa¤l›kl›, baflar›l› ve mutlu de-
Afrika atasözü meye çal›flmaktad›r. ¤ilse; hayat›n getirdi¤i sorunlara çö-
gerçekli¤i varken; Bir düflünür, “hayat mücadele de- züm bulam›yorsa e¤itimin kendisini
sevgisiz, yaflam ¤ildir, mücadelenin kendisi hayatt›r” sorgulamak gerekmez mi? E¤itim-
sorunlar›na çözüm derken yan›ld›¤›n› söylemek zordur. den bahsedenler neyin e¤itimini ve-
bulamayan bir Bu ba¤lamda “e¤itim nedir?” soru- riyorlar? Test ve tost aras›na s›k›flt›-
e¤itim, e¤itim suna; kifliyi, hayat›n zorluklar›nda r›lm›fl gencecik beyinlerden güçlü
de¤ildir. E¤itim ayakta kalman›n yan› s›ra ona biçim bir ülke ve toplum var edilebilir mi?
denen olguyu verme, kendi üst varl›¤›na ulaflma, E¤lenemeyen, mutsuz, k›zg›n, küs-
uygarl›klar yaratma; k›saca sorun kün, onuru çi¤nenmifl, adam yerine
yeniden gözden
çözme becerisi gelifltirme olarak da konmam›fl veya ötekilefltirilmifl in-
geçirmek ve temel
tan›mlanabilir. sanlardan nas›l bir toplum ç›kabilir?
sorunlara çözüm
‹fl, efl ve arkadafl sorununun yan› “Sevilmemifl bir çocuk bir köyü
bulacak yeni bir
s›ra var olufl bilincine varma, kendi- yakar” diye bir Afrika atasözü ger-
düflünceye h›zla sini kendisinin en üst seviyesine ta- çekli¤i varken; sevgisiz, yaflam so-
ihtiyaç vard›r. fl›ma sorumlulu¤u da vard›r insan›n. runlar›na çözüm bulamayan bir e¤i-
Hayat› yenmek de¤il ama onunla tim, e¤itim de¤ildir. E¤itim denen ol-
uyumlu bir yaflam› oluflturmak ve guyu yeniden gözden geçirmek ve
kendisini sa¤l›kl›, baflar›l› ve mutlu temel sorunlara çözüm bulacak yeni
bir kendisine götürmek zorundad›r. bir düflünceye h›zla ihtiyaç vard›r.
106 KobiEfor fiubat 2020