Page 106 - KobiEfor_Subat_2020
P. 106

UZMAN




                                   E¤itim Neydi Sahi?


                                                                         Okullar sadece bilgi aktarmaz, ki-
                                  K       itaplar, “Kiflide istenilen dav-  fliyi hayata da haz›rlamal›d›r. Kifliler
                                          ran›fl de¤iflikli¤i” olarak ya-
                                          zar e¤itimi. Sadece davran›fla
                                                                      ezber notlarla kendini var edemez-
                                          indirgenmifl; hangi davran›fl-  ler. Ö¤retmenler de birer ezber me-
                                   lar›n eksik oldu¤u, “kim?” ve “ne  kanizmas›na dönüflmüfl durumdad›r.
                                   için?” sorular›n›n eksik kald›¤› ve  Her türlü sözde iyi ve pahal› okullar-
          Prof.Dr.
                                   buna kimim karar verece¤i pek ya-  dan mezun olan ama kendini yönete-
          Turgay Biçer             z›lmaz. Dolay›s›yla tek tarafl› ve ez-  meyen, ifl, efl ve arkadafl sorunlar›n›
          turgay@marmara.edu.tr    ber haline gelmifl bir kabul olsa da  çözememifl nice meslek erbab› ya-
                                   mu¤lak içeri¤i nedeniyle herkes ka-  flamaktad›r. ‹nsanlar›n ço¤unlu¤u
                                   fas›nda bir de¤iflimi alg›lar ve içeri-  mutsuz, baflar›s›z ve sa¤l›ks›zd›r.
          Test ve tost aras›na     ¤ini kendi oluflturur.
          s›k›flt›r›lm›fl              Bireysel psikolojinin kurucusu sa-
          gencecik                 y›lan Alfred Adler, bireyin, ifl, efl ve
                                   sosyal çevre olarak (arkadafl) ya-
          beyinlerden güçlü
                                   flamda 3 temel sorununun oldu¤unu
          bir ülke ve toplum
                                   söyler ve mutlu bir insan›n bu üç te-
          var edilebilir mi?
                                   mel sorunla bafla ç›kmas› gerekti¤i-
          E¤lenemeyen,
                                   ni söyler. Farkl› düflünürler, insan›n
          mutsuz, k›zg›n,          kendisini var etmesi, hayat›na anlam
          küskün, onuru            katmas› ve kendini tan›mas›n› da
          çi¤nenmifl, adam          söyleyerek bizlere farkl› yükler ve
          yerine konmam›fl          sorumluluklar yüklemifllerdir.
          veya                       Yaflam, insan için karmafl›kt›r;
          ötekilefltirilmifl         çetrefilli, iniflli ç›k›fll› ve bir o kadar  Hasta olmamak sa¤l›kl› olmak de-
          insanlardan nas›l        da sorunludur. ‹nsan o kadar çok   ¤ildir. Evli barkl›, ifli gücü olan ve ta-
          bir toplum               fleyle bafla ç›kmak zorundad›r ki    n›d›klar› olan milyonlarca insan ne
                                   kendisi bu yolculukta sonunda ölüm  yaz›k ki pek mutlu olamad›¤› gibi ya-
          ç›kabilir?
                                   oldu¤unu bilmesine ra¤men yine de  flam›n içindeki temel sorunlar› çöze-
          “Sevilmemifl bir
                                   çok fley yapmak zorunda kalman›n    bilmifl de¤ildir. Peki, o halde okullar
          çocuk bir köyü
                                   yan› s›ra hayat›n zorluklar›na teslim  veya e¤itim denen fley ne ifle yarar?
          yakar” diye bir
                                   olmak yerine onun üstesinden gel-  ‹nsan sa¤l›kl›, baflar›l› ve mutlu de-
          Afrika atasözü           meye çal›flmaktad›r.                ¤ilse; hayat›n getirdi¤i sorunlara çö-
          gerçekli¤i varken;         Bir düflünür, “hayat mücadele de-  züm bulam›yorsa e¤itimin kendisini
          sevgisiz, yaflam          ¤ildir, mücadelenin kendisi hayatt›r”  sorgulamak gerekmez mi? E¤itim-
          sorunlar›na çözüm        derken yan›ld›¤›n› söylemek zordur.  den bahsedenler neyin e¤itimini ve-
          bulamayan bir            Bu ba¤lamda “e¤itim nedir?” soru-  riyorlar? Test ve tost aras›na s›k›flt›-
          e¤itim, e¤itim           suna; kifliyi, hayat›n zorluklar›nda  r›lm›fl gencecik beyinlerden güçlü
          de¤ildir. E¤itim         ayakta kalman›n yan› s›ra ona biçim  bir ülke ve toplum var edilebilir mi?
          denen olguyu             verme, kendi üst varl›¤›na ulaflma,  E¤lenemeyen, mutsuz, k›zg›n, küs-
                                   uygarl›klar yaratma; k›saca sorun  kün, onuru çi¤nenmifl, adam yerine
          yeniden gözden
                                   çözme becerisi gelifltirme olarak da  konmam›fl veya ötekilefltirilmifl in-
          geçirmek ve temel
                                   tan›mlanabilir.                    sanlardan nas›l bir toplum ç›kabilir?
          sorunlara çözüm
                                     ‹fl, efl ve arkadafl sorununun yan›    “Sevilmemifl bir çocuk bir köyü
          bulacak yeni bir
                                   s›ra var olufl bilincine varma, kendi-  yakar” diye bir Afrika atasözü ger-
          düflünceye h›zla          sini kendisinin en üst seviyesine ta-  çekli¤i varken; sevgisiz, yaflam so-
          ihtiyaç vard›r.          fl›ma sorumlulu¤u da vard›r insan›n.  runlar›na çözüm bulamayan bir e¤i-
                                   Hayat› yenmek de¤il ama onunla     tim, e¤itim de¤ildir. E¤itim denen ol-
                                   uyumlu bir yaflam› oluflturmak ve    guyu yeniden gözden geçirmek ve
                                   kendisini sa¤l›kl›, baflar›l› ve mutlu  temel sorunlara çözüm bulacak yeni
                                   bir kendisine götürmek zorundad›r.  bir düflünceye h›zla ihtiyaç vard›r.

          106 KobiEfor fiubat 2020
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111