Page 67 - KobiEfor_Eylül_2019
P. 67

UZMAN



                                   ‘Hedef Pazar’ Belirleyemiyoruz!


                                          lkemizdeki son ekonomik     gücümüzü belirleyen parametreler-
                                   Ü      geliflmelere ve zorluklara   den baz›lar› ise; o ülkedeki pazar pa-
                                          ba¤l› olarak flirketlerimizin
                                                                      y›m›z, k›sa ve uzun dönem ihracat
                                          birço¤u ç›k›fl› ihracatta gör-  art›fl h›z›m›z, ülkeler aras› politik
                                   mekte ve bu konudaki çabalar›n› art-  denge, ülke alg›s›d›r. Bu parametre-
                                   t›rmaktad›r. Bu durumda flirket yö-  lerden baz›lar› ölçülebilir nitelikte
          Haluk Ünald›             neticilerinin karfl›s›ndaki en kritik  iken baz›lar› daha soyut bir karakter
                                   soru, ürünlerini hangi pazara satma-  gösterir. Hedef pazar belirlemede
          haluk@paradigmam.com
                                   ya çal›flacaklar›d›r. Bu soruya ülke  bütün sorun bu karmafl›k paramet-
                                   olarak sa¤l›kl› yan›tlar üretemedi¤i-  reler aras›ndan ‘duru’, rasyonel ve
                                   miz için eline çantas›n› alan ifladam-  bilimsel taban› olan bir model ürete-
                                   lar›m›z ‘çil yavrusu’ gibi bütün dünya  bilmektir.
                                   pazarlar›na da¤›lmaktad›r. Bunun   fiirketlerimiz ‘hayatta kalma’ müca-
                                   sonucunda ülke olarak dünyan›n her  delesini ihracat›n› artt›rma stratejisi
          Unutmay›n!               yerine ‘azar azar’ birfleyler satmaya  üzerine oturturken onlara destek ol-
          ‘hedef pazar             çal›fl›yor, ihracat›m›z› bir ürün veya  mas› gereken üniversitlerimiz ‘sal-
          belirleme’               bölgeye yo¤unlaflt›ram›yoruz. ‹hra-  yangozlar›n sindirim sistemi’ üzeri-
                                   cat konsantrasyonumuzun 0.03 de-   ne araflt›rmalar›na devam etmekte-
          üzerine
                                   ¤eri ile dünyada ihracat yapan ülke-  dir. Üniversitelerimiz bu konuda bi-
          bilimsel
                                   ler içinde sonuncular aras›nda yer  limsel bir tabana oturtulan ve ifl dün-
          yaklafl›mlar              almas› bu durumun say›sal olarak   yam›z› yönlendirebilen çal›flmalar
          gelifltirip               ispat›d›r.                         ortaya koyamad›¤›ndan ihracat ile il-
          elde edilen              ‹hracat› yönetmesi gereken üst ku-  gili kurumlar›m›z da ‘yap›lmas› ge-
          somut sonuçlar›          rumlar›n bir hiyerarflik yap› içinde ve  reken’ yerine ‘ellerinden gelenin en
                                   sistematik olarak hedef pazar belir-  iyisini’ yapmaya çal›flmaktad›r. Geri-
          flirketlerimizi
                                   lemekte ve bu tavsiyeleri ihracat  ye ise yüzme bilmeyen bir adam›n
          harekete
                                   yapmak isteyen flirketimize ulaflt›r-  denizde ç›rp›nmas›na benzer flekilde
          geçirecek flekilde        makta yeteri kadar baflar›l› olama-  müthifl bir mücadele veren ancak ih-
          ifl dünyam›za             malar›, ülke olarak ihracat hedefle-  racat›n› yeteri kadar artt›ramad›¤›
          yayamazsak,              rimizin çok gerilerinde kalmam›za  için ‘bo¤ulma’ efli¤ine gelen flirket-
          2023 ihracat             neden olmaktad›r.                  lerimiz kalmaktad›r.
                                   Bir dünya pazar›n› ‘hedef
          hedefimize
                                   pazar’ olarak belirleyebil-
          ulaflmak bir yana,
                                   memiz için iki temel faktör
          2018 y›l›nda             vard›r. Bu faktörler; o pa-
          oldu¤u gibi              zar›n ‘cazibesi’ ve ülke ola-
          pazar pay›               rak o pazardaki rekabet
          kaybetmeye               gücümüzdür. Ancak yük-
                                   sek bir rekabet gücümüz
          devam ederiz.
                                   olan cazip bir pazara kon-
                                   santre oldu¤umuzda ihra-
                                   cat›m›z› anlaml› bir flekilde
                                   artt›rabiliriz. Kolay gibi gö-
                                   rülse de bu iki temel faktö-
                                   rün birçok parametresi vard›r. Örne-  Unutmay›n! ‘hedef pazar belirleme’
                                   ¤in; hedef pazar›n cazibesini belirle-  üzerine bilimsel yaklafl›mlar geliflti-
                                   yen parametrelerden baz›lar›; paza-  rip elde edilen somut sonuçlar› flir-
                                   r›n büyüklü¤ü, k›sa ve uzun dönem  ketlerimizi harekete geçirecek flekil-
                                   büyüme h›z›, rekabetin fliddeti, ülke-  de ifl dünyam›za yayamazsak, 2023
                                   deki politik istikrar, vergi rejimi ve  ihracat hedefimize ulaflmak bir yana,
                                   lojistik gibi operasyonel zorluklard›r.  2018 y›l›nda oldu¤u gibi pazar pay›
                                   Ülke olarak hedef pazardaki rekabet  kaybetmeye devam ederiz.
                                                                                     Eylül 2019 KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72