Page 67 - KobiEfor_Eylül_2019
P. 67
UZMAN
‘Hedef Pazar’ Belirleyemiyoruz!
lkemizdeki son ekonomik gücümüzü belirleyen parametreler-
Ü geliflmelere ve zorluklara den baz›lar› ise; o ülkedeki pazar pa-
ba¤l› olarak flirketlerimizin
y›m›z, k›sa ve uzun dönem ihracat
birço¤u ç›k›fl› ihracatta gör- art›fl h›z›m›z, ülkeler aras› politik
mekte ve bu konudaki çabalar›n› art- denge, ülke alg›s›d›r. Bu parametre-
t›rmaktad›r. Bu durumda flirket yö- lerden baz›lar› ölçülebilir nitelikte
Haluk Ünald› neticilerinin karfl›s›ndaki en kritik iken baz›lar› daha soyut bir karakter
soru, ürünlerini hangi pazara satma- gösterir. Hedef pazar belirlemede
haluk@paradigmam.com
ya çal›flacaklar›d›r. Bu soruya ülke bütün sorun bu karmafl›k paramet-
olarak sa¤l›kl› yan›tlar üretemedi¤i- reler aras›ndan ‘duru’, rasyonel ve
miz için eline çantas›n› alan ifladam- bilimsel taban› olan bir model ürete-
lar›m›z ‘çil yavrusu’ gibi bütün dünya bilmektir.
pazarlar›na da¤›lmaktad›r. Bunun fiirketlerimiz ‘hayatta kalma’ müca-
sonucunda ülke olarak dünyan›n her delesini ihracat›n› artt›rma stratejisi
Unutmay›n! yerine ‘azar azar’ birfleyler satmaya üzerine oturturken onlara destek ol-
‘hedef pazar çal›fl›yor, ihracat›m›z› bir ürün veya mas› gereken üniversitlerimiz ‘sal-
belirleme’ bölgeye yo¤unlaflt›ram›yoruz. ‹hra- yangozlar›n sindirim sistemi’ üzeri-
cat konsantrasyonumuzun 0.03 de- ne araflt›rmalar›na devam etmekte-
üzerine
¤eri ile dünyada ihracat yapan ülke- dir. Üniversitelerimiz bu konuda bi-
bilimsel
ler içinde sonuncular aras›nda yer limsel bir tabana oturtulan ve ifl dün-
yaklafl›mlar almas› bu durumun say›sal olarak yam›z› yönlendirebilen çal›flmalar
gelifltirip ispat›d›r. ortaya koyamad›¤›ndan ihracat ile il-
elde edilen ‹hracat› yönetmesi gereken üst ku- gili kurumlar›m›z da ‘yap›lmas› ge-
somut sonuçlar› rumlar›n bir hiyerarflik yap› içinde ve reken’ yerine ‘ellerinden gelenin en
sistematik olarak hedef pazar belir- iyisini’ yapmaya çal›flmaktad›r. Geri-
flirketlerimizi
lemekte ve bu tavsiyeleri ihracat ye ise yüzme bilmeyen bir adam›n
harekete
yapmak isteyen flirketimize ulaflt›r- denizde ç›rp›nmas›na benzer flekilde
geçirecek flekilde makta yeteri kadar baflar›l› olama- müthifl bir mücadele veren ancak ih-
ifl dünyam›za malar›, ülke olarak ihracat hedefle- racat›n› yeteri kadar artt›ramad›¤›
yayamazsak, rimizin çok gerilerinde kalmam›za için ‘bo¤ulma’ efli¤ine gelen flirket-
2023 ihracat neden olmaktad›r. lerimiz kalmaktad›r.
Bir dünya pazar›n› ‘hedef
hedefimize
pazar’ olarak belirleyebil-
ulaflmak bir yana,
memiz için iki temel faktör
2018 y›l›nda vard›r. Bu faktörler; o pa-
oldu¤u gibi zar›n ‘cazibesi’ ve ülke ola-
pazar pay› rak o pazardaki rekabet
kaybetmeye gücümüzdür. Ancak yük-
sek bir rekabet gücümüz
devam ederiz.
olan cazip bir pazara kon-
santre oldu¤umuzda ihra-
cat›m›z› anlaml› bir flekilde
artt›rabiliriz. Kolay gibi gö-
rülse de bu iki temel faktö-
rün birçok parametresi vard›r. Örne- Unutmay›n! ‘hedef pazar belirleme’
¤in; hedef pazar›n cazibesini belirle- üzerine bilimsel yaklafl›mlar geliflti-
yen parametrelerden baz›lar›; paza- rip elde edilen somut sonuçlar› flir-
r›n büyüklü¤ü, k›sa ve uzun dönem ketlerimizi harekete geçirecek flekil-
büyüme h›z›, rekabetin fliddeti, ülke- de ifl dünyam›za yayamazsak, 2023
deki politik istikrar, vergi rejimi ve ihracat hedefimize ulaflmak bir yana,
lojistik gibi operasyonel zorluklard›r. 2018 y›l›nda oldu¤u gibi pazar pay›
Ülke olarak hedef pazardaki rekabet kaybetmeye devam ederiz.
Eylül 2019 KobiEfor 67