Page 153 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 153
nun için YÖK bünyesinde genifl kat›l›ml› ‘Üniversite lenmekte ve her ça¤r›da bu liste güncellenmektedir.
Sanayi ‹flbirli¤i Komisyonu’ oluflturulmufltur. Ayr›- Bu alanlar›n dörtte üçü disiplinleraras›d›r. Robotik,
ca, yüksek ö¤retimde planlama sürecine paydaflla- nanoteknoloji, ilaç, afl›, göç çal›flmalar›, deniz huku-
r›n etkin kat›l›m›n› sa¤layabilmek ad›na ‘Meslek ku gibi fen ve mühendislik alanlar›n›n yan› s›ra sa¤-
Yüksekokullar› Koordinasyon Kurulu’ ve ‘Yüksekö¤- l›k ve sosyal bilimler alanlar›n›n hepsini bu proje
retim E¤itim Programlar› Dan›flma Kurulu’ kurul- kapsamaktad›r. Programda bugün itibariyle 4250 ci-
mufltur. Böylece karar alma süreçlerinde ilgili pay- var›nda ö¤rencimiz var. Bu seneden itibaren prog-
dafllar›n bir araya gelerek konunun farkl› yönlerden ram ilk mezunlar›n› vermeye bafllad›.”
ele al›nmas›n› ve politikalar›n ortak ak›lla gelifltiril- E¤itimde bilgi kadar yeteneklerin gelifltirilmesi ve
mesini hedefliyoruz” aç›klamas›n› yap›yor. kazand›r›lmas›n›n ön planda oldu¤unu paylaflan
Uzun zamand›r üniversitelerin tek tip oldu¤u ve Gündo¤an, bafllatt›klar› ‘Dijital Dönüflüm Progra-
çeflitlili¤e geçilmesi gerekti¤inin söylendi¤ini hat›r- m›’n›n bunlardan biri oldu¤unu, bu projeyi Do¤u ve
latan Gündo¤an, yeni YÖK’ün bafllatt›¤› giriflimler ile Güney Do¤u Anadolu’daki 16 üniversitede uygulad›k-
çeflitlilik, misyon farkl›laflmas› ve ihtisaslaflman›n lar›n›, bu proje ile bu y›l 36 bin 2 ö¤rencinin 3.112 ö¤-
yürüyen, ete kemi¤e bürünen bir proje oldu¤unu retim eleman›n›n merkezi bir planlama ile e¤itim al-
paylafl›yor. Yüksekö¤retimde ihtisaslaflmay›; “Arafl- d›klar›n› belirtiyor.
t›rma Üniversiteleri” ve “Bölgesel Kalk›nma Odakl›
Üniversiteler” fleklinde iki koldan sürdürdüklerini Yeni meslekler tan›mlan›yor
kaydeden Gündo¤an, “11 as›l ve 5 aday üniversite- Dünya ile senkronize bir araflt›rma ve inovasyon
miz, ‘Araflt›rma Üniversiteleri’ kategorisinde yer al- ekosisteminin gelifltirilmesi yönünde güçlü ad›mlar
maktad›r. ‘Bölgesel Kalk›nma Odakl› Misyon Farkl›- att›klar›n› kaydeden Prof.Dr. Gündo¤an, flu noktala-
laflmas› ve ‹htisaslaflma Projesi’ kapsam›nda ise ra de¤iniyor: “‹fl ve akademi dünyas›n›n verilerine
bugün itibariyle 10 üniversitemiz ‘ihtisaslaflacak göre 2022’ye kadar olan süreçte teknolojiye ba¤l›
üniversiteler’ olarak belirlenmifltir. geliflen veri analistleri ve veri bilimcili-
Yeni YÖK olarak, üniversite sanayi ifl- ¤i, yaz›l›m ve uygulama gelifltiricili¤i, e-
birli¤ini do¤rudan etkileyen, üniversi- ticaret ve sosyal medya uzmanl›¤› gibi
telerimizin araflt›rma kapasitelerini mesleklere talep artacak. Bu kapsam-
gelifltirebilmeleri ad›na yap›lan çal›fl- da YÖK olarak var olanlara ilaveten bu
malar kapsam›nda üniversitelerin ser- y›l çeflitli üniversitelerimizde ‘Bilgi Gü-
maye flirketi statüsünde teknoloji venli¤i Teknolojisi, Yapay Zekâ Mühen-
transfer ofisi kurabilmeleri, bilimsel araflt›rma pro- disli¤i’ gibi programlar› bafllatt›k. Gelecek y›llarda
jelerinde bursiyer çal›flt›rabilmeleri ve üniversitele- önlisans, lisans ve yüksek lisans programlar›nda ye-
rin doktora sonras› araflt›rmac› çal›flt›rabilmeleri ni programlar›n artaca¤›ndan eminim. Ayr›ca bu
sa¤lanm›flt›r” diye konufluyor. alanlarda üniversitelerimiz çeflitli araflt›rma ve uy-
gulama merkezleri kuruyor, YÖK olarak bunlar›n
YÖK’ten 100/2000 Doktora Burslar› aç›lmas› ve gelifltirilmesini destekliyoruz. Üniversi-
Gündo¤an, üniversite-sanayi iflbirli¤ine yeni bir telerimizdeki dijitalleflmeyi h›zland›rmak için daha
boyut kazand›racak ve savunma sanayisini ileri afla- önce zikretti¤im ‘Dijital Dönüflüm’ e¤itim program-
malara tafl›yacak olan “Aselsan Akademi Lisansüstü lar›n› düzenledik ve dijitalleflme hususundaki eksik-
E¤itim Program›” projesini hayata geçirdiklerini lerimizi gidermek için bu konudaki çal›flmalar›n
aktar›yor: “Yüksekö¤retim Kurulu ve akademi ca- kapsam› ve içeri¤ini daha da zenginlefltirece¤iz.
mias› olarak, yenilikçi üretim ve istikrarl› büyümeye Ayr›ca, 5 Kas›m’da, Yüksekö¤retim Kurulu’nda ifl
katk› sa¤layabilmek amac›yla nitelikli insan gücünü dünyam›z›n üst düzey temsilcileri, üniversitelerimi-
ve gelece¤in güçlü nesillerini yetifltirmeyi önümüze zin rektörleri, akademisyenler ve meslek profesyo-
hedef olarak koyduk. Yani, insan odakl› kalk›nma an- nellerinin kat›l›m›yla ‘gelece¤in meslekleri’ konulu
lay›fl›na önem veriyoruz. Bu amaçla; yeni ufuklar bir kongre düzenliyoruz. Kritik bir noktan›n alt›n›
açacak 100 alanda 2000 araflt›rmac› yetifltirece¤iz. çizmem gerekiyor. Küresel ekonomide risk alanla-
Bu doktorantlar akademide, araflt›rma merkezlerin- r›ndan biri de tar›m. Türkiye’nin sahip oldu¤u co¤-
de ve Ar-Ge kurulufllar›nda çal›flacaklard›r. YÖK rafi avantajlar›n›n ötesinde teknoloji ve giriflimcilik
100/2000 Doktora Burslar› Projesini sadece bir fon- boyutu ile tar›m konusunda stratejik çabalar›n› güç-
lama olarak görmüyoruz, gerçek anlamda üniversi- lendirmesi gerekiyor. Tar›m ve Orman Bakanl›¤›m›z
telerde tam zamanl› çal›flan, araflt›rman›n ruhuna ile bu yönde önemli bir ad›m at›yoruz. Kamu-üniver-
inanan, güçlü bir nesil yetifltirmek istiyoruz. Bu site iflbirli¤ine güzel bir örnek teflkil edecek bu
program kapsam›nda ‘Yeni YÖK’ taraf›ndan her y›l ad›mla Bakanl›k ve üniversitelerin karfl›l›kl› olarak
Türkiye’nin bilim hayat›n›n 100 öncelikli alan› belir- teknoloji ve araflt›rma altyap›lar›n› ortaklafla kulla-
Kas›m 2019 KobiEfor 153