Page 93 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 93
UZMAN
Patronlar ‹çin fiart Olan
Bir ‘Zihinsel Devrim’!
lke ekonomimizin bel ke- bafllamas› ile bafllar. fiirketinin bü-
Ü mi¤ini bütün Anadolu’ya yümeye bafllamas›ndan hakl› ola-
rak gurur duyan patron ifl yükünün
yay›lm›fl, KOB‹ ölçe¤inde
çal›flan patron flirketleri de artmaya bafllamas›ndan önce
Haluk Ünald› oluflturur. Bu flirketlerimizin kuru- rahats›zl›k duymaz, hatta gece ya-
haluk@paradigmam.com cu patronlar› gece gündüz deme- r›lar›na kadar çal›flmas›n› flirketi-
den çal›flarak flirketlerinin önce nin büyümesinin do¤al bir sonucu
‘hayatta kalmas›n›’ sa¤lamak, da- zanneder. Ancak yavafl yavafl yo-
ha sonra da vizyonlar› do¤rultu- rulmaya da bafllam›flt›r. Bu yorul-
Unutmay›n!
sunda büyütmek isterler. malar ile ortaya ç›kan ilk ‘sinyalle-
KOB‹’lerde Bu patronlar›m›z›n genelde ortak ri’ alamayan patron, bir sonraki
kurumsallaflma bir özelli¤i vard›r: en baflar›l› ola- safhaya; iflleri yetifltirememe saf-
ancak, her fleyi caklar›n› düflündükleri alanda flir- has›na geçer ve bu nedenle de bu-
‘yeteri kadar’ ketlerini kurar ve ekibindeki çok nalmaya bafllar.
bilen KOB‹ s›n›rl› yönetici kadrolar› ile birlikte Oysa ayn› patron tam bu noktada
sahibinin, flirketlerinin karl› olarak hayatta zihinsel bir devrime ihtiyac› oldu-
kendi konular›n› kalmas› mücadelesi verirler. Bunu ¤unu fark etmelidir. Bu safha; ope-
derinli¤ine bilen yaparken de flirketleri henüz kü- rasyonel iflleri, profesyonel yöneti-
çük oldu¤undan hemen hemen bü- cilere devretme zaman›d›r. Üretimi
yöneticileri
tün yönetsel fonksiyonlar› kendile- üretim müdürüne, banka kredileri
yönetebilme
ri üstlenirler.K›saca, üretime reh- takibi finans müdürüne, sektör
becerisi
berlik ederler, nakit ak›fl›n› kontrol analizlerini pazarlama müdürüne,
kazanmas›
ederler, personel ifle al›rlar, ar›za- personel al›m›n› insan kaynaklar›
ile olur ve lara müdahale ederler, ihracat f›r- müdürüne devretmelidir. Ancak bu
kurumsallaflmaya satlar›n› takip ederler, maliyet safha için patronumuzun farkl› bir
çal›flan bir KOB‹ analizi yaparlar, ürünlerinin fiyat›n› beceriye ihtiyac› vard›r. fiirketin ilk
sahibi de¤iflime ve hedef pazar› belirlerler. fiirket- safhas›nda bütün bu iflleri keyifle
ve e¤itime lerinin kurulufl aflamas›nda bu ifl- ve baflar› ile yapan patronumuz
öncelikle ler kendileri için hiç zor gelmez, birkaç nedenden dolay› bu safhay›
kendisinden hatta keyif bile al›rlar. görmemezlikten gelir. Öncelikle,
bafllamal›d›r. Sorun, flirketlerin içinde bulundu- bu iflleri kendisinden daha iyi yapa-
¤u sektörde tutunup, büyümeye cak birilerini bulabilece¤ine inan-
maz, bulsa dahi onu yönetme ko-
nusunda kendi yönetsel gücüne
güvenmez. Ancak flirketinin küçük
ölçekten orta ölçe¤e geçmesi ön-
celikle patronun bu zihinsel devri-
mi yaflamas›ndan geçer.
Unutmay›n! KOB‹’lerde kurumsal-
laflma ancak, her fleyi ‘yeteri ka-
dar’ bilen KOB‹ sahibinin, kendi
konular›n› derinli¤ine bilen yöneti-
cileri yönetebilme becerisi kazan-
mas› ile olur ve kurumsallaflmaya
çal›flan bir KOB‹ sahibi de¤iflime ve
e¤itime öncelikle kendisinden bafl-
lamal›d›r.
A€ustos 2018 KobiEfor 93