Page 93 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 93

UZMAN



                                     Patronlar ‹çin fiart Olan

                                     Bir ‘Zihinsel Devrim’!

                                            lke ekonomimizin bel ke-    bafllamas› ile bafllar. fiirketinin bü-
                                    Ü       mi¤ini bütün Anadolu’ya     yümeye bafllamas›ndan hakl› ola-
                                                                        rak gurur duyan patron ifl yükünün
                                            yay›lm›fl, KOB‹ ölçe¤inde
                                            çal›flan patron flirketleri   de artmaya bafllamas›ndan önce
           Haluk Ünald›              oluflturur. Bu flirketlerimizin kuru-  rahats›zl›k duymaz, hatta gece ya-
           haluk@paradigmam.com      cu patronlar› gece gündüz deme-    r›lar›na kadar çal›flmas›n› flirketi-
                                     den çal›flarak flirketlerinin önce   nin büyümesinin do¤al bir sonucu
                                     ‘hayatta kalmas›n›’ sa¤lamak, da-  zanneder. Ancak yavafl yavafl yo-
                                     ha sonra da vizyonlar› do¤rultu-   rulmaya da bafllam›flt›r. Bu yorul-
           Unutmay›n!
                                     sunda büyütmek isterler.           malar ile ortaya ç›kan ilk ‘sinyalle-
           KOB‹’lerde                Bu patronlar›m›z›n genelde ortak   ri’ alamayan patron, bir sonraki
           kurumsallaflma             bir özelli¤i vard›r: en baflar›l› ola-  safhaya; iflleri yetifltirememe saf-
           ancak, her fleyi           caklar›n› düflündükleri alanda flir-  has›na geçer ve bu nedenle de bu-
           ‘yeteri kadar’            ketlerini kurar ve ekibindeki çok  nalmaya bafllar.
           bilen KOB‹                s›n›rl› yönetici kadrolar› ile birlikte  Oysa ayn› patron tam bu noktada
           sahibinin,                flirketlerinin karl› olarak hayatta  zihinsel bir devrime ihtiyac› oldu-
           kendi konular›n›          kalmas› mücadelesi verirler. Bunu  ¤unu fark etmelidir. Bu safha; ope-
           derinli¤ine bilen         yaparken de flirketleri henüz kü-   rasyonel iflleri, profesyonel yöneti-
                                     çük oldu¤undan hemen hemen bü-     cilere devretme zaman›d›r. Üretimi
           yöneticileri
                                     tün yönetsel fonksiyonlar› kendile-  üretim müdürüne, banka kredileri
           yönetebilme
                                     ri üstlenirler.K›saca, üretime reh-  takibi finans müdürüne, sektör
           becerisi
                                     berlik ederler, nakit ak›fl›n› kontrol  analizlerini pazarlama müdürüne,
           kazanmas›
                                     ederler, personel ifle al›rlar, ar›za-  personel al›m›n› insan kaynaklar›
           ile olur ve               lara müdahale ederler, ihracat f›r-  müdürüne devretmelidir. Ancak bu
           kurumsallaflmaya           satlar›n› takip ederler, maliyet   safha için patronumuzun farkl› bir
           çal›flan bir KOB‹          analizi yaparlar, ürünlerinin fiyat›n›  beceriye ihtiyac› vard›r. fiirketin ilk
           sahibi de¤iflime           ve hedef pazar› belirlerler. fiirket-  safhas›nda bütün bu iflleri keyifle
           ve e¤itime                lerinin kurulufl aflamas›nda bu ifl-  ve baflar› ile yapan patronumuz
           öncelikle                 ler kendileri için hiç zor gelmez,  birkaç nedenden dolay› bu safhay›
           kendisinden               hatta keyif bile al›rlar.          görmemezlikten gelir. Öncelikle,
           bafllamal›d›r.             Sorun, flirketlerin içinde bulundu-  bu iflleri kendisinden daha iyi yapa-
                                     ¤u sektörde tutunup, büyümeye      cak birilerini bulabilece¤ine inan-
                                                                        maz, bulsa dahi onu yönetme ko-
                                                                        nusunda kendi yönetsel gücüne
                                                                        güvenmez. Ancak flirketinin küçük
                                                                        ölçekten orta ölçe¤e geçmesi ön-
                                                                        celikle patronun bu zihinsel devri-
                                                                        mi yaflamas›ndan geçer.
                                                                        Unutmay›n! KOB‹’lerde kurumsal-
                                                                        laflma ancak, her fleyi ‘yeteri ka-
                                                                        dar’ bilen KOB‹ sahibinin, kendi
                                                                        konular›n› derinli¤ine bilen yöneti-
                                                                        cileri yönetebilme becerisi kazan-
                                                                        mas› ile olur ve kurumsallaflmaya
                                                                        çal›flan bir KOB‹ sahibi de¤iflime ve
                                                                        e¤itime öncelikle kendisinden bafl-
                                                                        lamal›d›r.


                                                                                     A€ustos 2018 KobiEfor 93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98