Page 50 - KobiEfor_Agustos_2018
P. 50
TÜRK‹YE KÜMELER‹
OST‹M KAUÇUK TEKNOLOJ‹LER‹ KÜMELENMES‹
Kümeye kat›lan KOB‹’nin önü aç›l›yor, büyüyor
OST‹M Kauçuk Teknolojileri Kümelenmesi, 2013 yorduk. fiimdi ise daha fleffaf bir yap› kazand›k. Küme
y›l›nda faaliyet yürüten sektör temsilcilerinin ‘kü- temsilcileri aras›ndaki dostluk artt› ve birbirimizin
me modelinde üretim yapal›m’ taleplerinin dikkate eksikli¤ini görüp uyaran bir yap›ya ulaflt›k. Ve katma
al›nmas›yla hayata geçiyor. Hammadde olarak ta- de¤eri yüksek alanlara yo¤unlaflt›k.”
mamen d›fla ba¤›ml› olan kauçuk sektöründe en Türkiye’ye her y›l 2.5/3 milyar dolarl›k kauçuk
önemli konulardan biri üretimi durdurulan sentetik hammadde girifli oluyor. Ancak ayn› miktarda da
kauçuk üretiminin yeniden bafllamas›. (metalli kauçuk gibi) ifllenmifl kauçuk ürün ihracat›
OST‹M Kauçuk Teknolojileri Kümelenmesi’ni ye- yap›l›yor. Bu rakamlara otomobil ve ifl makinelerinin
rinde tan›d›k. Küme Yönetim Kurulu Baflkan Vekili lastikleri gibi aksamlar› dâhil de¤il.
Turan De¤irmenci ve Küme Koordinatörü Dr. Kayhan “Avrupa Kauçuk Kümeleri
Olanca projenin geliflim sürecini özetlediler. Kayhan Birli¤i’nin kurucular› aras›n-
Olanca, sektörün kümelenmeye karar vermesiyle ilk day›z” diyen Koordinatör Kay-
olarak Ekonomi Bakanl›¤›’n›n 3 milyon dolarl›k URGE han Olanca, OST‹M Kauçuk
projesinin devreye al›nd›¤›n› ve kümelenme altyap›s›- Teknolojileri Kümelenme-
n›n tamamland›¤›n› söyledi. Bütçe tam olarak kulla- si’ne flu anda baflka flehirler-
n›lmam›fl olsa bile proje önemli bir ivme kazanm›fl. 3 den de kat›l›m sa¤land›¤›n› ve
milyon dolarl›k ikinci bir URGE projesi devreye giri- talepleri almaya devam ettik-
yor. Olanca, “Bu proje için çok ciddi e¤itim program› lerini belirtiyor. Bunun nedeni
Kayhan
haz›rlad›k. Yurtd›fl› iflbirli¤i çal›flmalar› daha da a¤›r- Olanca olarak da yürüttükleri çal›fl-
l›k kazanacak. Proje kapsam›nda ikili görüflmeler ve malar› örnek gösteren Olanca
al›m heyetleri hayata geçirilecek; olgun bir küme ya- flunlar› söylüyor: “URGE kap-
p›s› oluflturaca¤›z” diyor. sam›nda tasar›mdan, müflteri iliflkilerine, mesleki
e¤itimden ihracata kadar 25 farkl› alanda e¤itimler
Kauçukun katma de¤eri yüksek düzenliyoruz. ‹hracat›n istihbarat k›sm›yla ilgili özel
Turan De¤irmenci, kauçu- bir tak›m oluflturduk.”
Turan De¤irmenci
¤un katma de¤eri yüksek bir
üretim alan› oldu¤unu belirte- “TOK‹ fabrika yapmal›”
rek, “Amac›m›z bu rakamlar› Kauçuk kümelenmesi üyelerinin en önemli s›k›nt›-
daha yukar›ya tafl›makt›r. Bu- lar›ndan biri üretim alanlar›n›n yeterli olmamas›. Bü-
nu Kauçuk Kümelenmesi ile yümek isteyen firman›n yer aray›fl›na girdi¤ini, ifllet-
yap›yoruz” diyor. 50 üyesi bu- me sermayesini tüketti¤i veya banka kredisi kullana-
lunan OST‹M Kauçuk Küme- rak çal›flmalara bafllad›¤›n›n alt›n› çizen De¤irmenci,
lenmesi’nde yaklafl›k 1500 ki- “Topra¤a yat›r›m sanayicimizin en önemli s›k›nt›s›.
fli istihdam ediliyor. Firmala- Devletin buna bir çözüm bulmas›n› istiyoruz. Aksi
r›n a¤›rl›¤›n› küçük ve orta ölçekliler oluflturuyor. De- halde yeni yat›r›mc› bir nevi cezaland›r›lm›fl oluyor.
¤irmenci, “‹lk olarak üyelerimizin daha fazla kazanç Önerimiz her y›l üretimde, ihracatta ve istihdamda
sa¤lamas›n› istiyoruz. ‹kinci olarak; yeni teknolojileri yüzde 15 art›fl flart koflularak TOK‹ benzeri bir kamu
yak›ndan takip etmek ve üçüncü olarak da tedarik ya- oluflumunun vadeli fabrika yapmas›d›r” diyor.
parken hammadde veya makine al›m›nda avantaj Sektör için di¤er sorun da istenilen kauçu¤a ulafl›l-
sa¤lamak istiyoruz” diye konufluyor. Bunun için ihra- mamas›. Olanca, flöyle anlat›yor: “Her yerden istedi-
cata a¤›rl›k verdiklerini kaydeden De¤irmenci flu bil- ¤iniz kauçu¤u alam›yorsunuz. Bunun için Uzakdo¤u
gileri paylafl›yor: “Küme olduktan sonra ilk yurtd›fl› ve Afrika’ya pek çok seyahat düzenledik. Farkl› fakl›
gezimizde üyelerimizin yüzde 80’i ilk kez pasaport ç›- ülkelerden kauçuk getirip deneme üretimleri yap›yo-
kartt›. URGE kapsam›nda yurtd›fl› gezilerine kat›lan- ruz. En önemli hedeflerimizden biri de hammadde
larda yüzde 350 ihracat art›fl› gerçeklefltirmifl olduk. olarak kauçu¤u ortak getirip burada üyelerimizle
Ziyaretimizde flunu gördük; asl›nda birbirimizle de¤il paylaflmak. Önemli olan sektörün kalk›nmas›d›r.”
dünya ile rekabet etmeliyiz. Bu vizyon küme firmala- Küme olduktan sonra üniversiteler ile de yak›n ça-
r›m›za ve dolay›s›yla benim flirketime de önemli bir l›flma disiplini kazand›klar›n› kaydeden Olanca, Ha-
art› kazand›rd›. fiu anda firma olarak 60’›n üzerindeki cettepe Üniversitesi ile çal›flt›klar›n› belirterek, “Üni-
ülkeye ihracat yapar hale geldim. Küme olman›n bir versite-sanayi iflbirli¤i, hem sektörün geliflimi hem
di¤er avantaj› da atölyelerde eksikliklerimizi göremi- de firmalar›n büyüme çizgisi önemli” diyor.
50 KobiEfor A€ustos 2018