Page 63 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 63

UZMAN



                                     fiirket Patronlar›m›z›n

                                     En Önemli Sorunu!


                                    S         eksenli y›llar›n bafl›nda  grubunda küresel pazarlara hakim
                                              ABD’de yüksek lisans
                                                                        olmak. Bu baflar›l› yolculu¤un ar-
                                                                        kas›ndaki s›rra ben ‘Bain&Com-
                                              e¤itimim için iki seneden
                                              fazla yaflad›m. O günler-  pany’ flirketinin haz›rlad›¤› bir ra-
           Haluk Ünald›              de ortalama bir Amerikan ailesi    porda rastlad›m: Bu raporda “Çinli
           haluk@paradigmam.com      büyük ve rahat Amerikan arabala-   yöneticiler kendilerini yönetsel ko-
                                     r›n› kullan›yor, ABD pazar›na yeni  nularda yeterli bulmuyor ve kendi-
                                     giren Japon arabalar› ise çok ucuz  lerinin bu konudaki yetkinliklerine
                                     olmalar› nedeni ile sadece düflük   yat›r›m yap›yor” notu vard›.
                                     gelir gruplar› taraf›ndan tercih edi-  Ülkemizde de patron ve üst yöneti-
                                     liyordu. Japon patronlar ve yöneti-  cilerimizin gecelerini gündüzlerine
                                     cilerinin müthifl stratejik hamleleri  katarak, flirketlerinin ve ülkemizin
           Bütün dünya,              sonucunda Japon arabalar› h›zla    küresel pazarlarda baflar›l› olmas›
           dolay›s› ile ifl dünyas›   kalitelerini artt›rd›lar, sonras›nda  için müthifl bir mücadele örne¤i
           teknolojinin              önce Amerikan, takiben de bütün    verdi¤ine flahit oluyoruz.
           ateflledi¤i müthifl         dünya pazarlar›n› ele geçirdiler. Bu  Kan›mca, bu büyük mücadelemize
           bir de¤iflim               geliflimin önemli nedenlerinden bi-  ra¤men flirketlerimizin küresel pa-
           yaflamaktad›r.             risinin, öncelikle TOYOTA’da baflla-  zarlarda hayal etti¤imiz baflar›y›
           Bu de¤iflimi               yan ‘Toplam Kalite Yönetimi’ anla-  yakalayamam›fl olmas›n›n kök ne-
           anlayamamak ve            y›fl›n›n bütün büyük Japon flirketle-  deni; patron ve üst yöneticilerimi-
           uygun stratejileri        rinde hakim olmas›ndan kaynak-     zin yo¤un çal›flmalar› aras›ndan
                                     land›¤›n› söyleyebilirim. Japon flir-  kendilerini gelifltirmeye yeterince
           baflar›l› olarak
                                     ketlerinin bu baflar› yolculu¤unun,  zaman ay›ram›yor olmas›d›r.
           belirleyip hayata
                                     bütün bu çal›flmalara ilave olarak  ‹çinde bulunduklar› faaliyet alan›n-
           geçirebilecek
                                     patron ve yöneticilerinin kendileri-  daki ürün grubunu gerçekten çok
           yetkinli¤i
                                     ni yönetimsel konularda gelifltirme  iyi bildiklerinden emin oldu¤um
           kazanamamak               tutkular›ndan da kaynakland›¤› bü-  patronlar›m›z, genelde, “ben bu ifli
           flirket                    tün ifl dünyas›nca bilinmektedir.   iyi bilirim, o halde bu faaliyet ala-
           patronlar›m›z›n           Bugünlerde de seksenli y›llara     n›nda olan flirketi de baflar›l› ola-
           karfl›s›na en önemli       benzer bir durum yafl›yoruz. Se-    rak yönetirim” anlay›fl›nda olmala-
           sorun ve yak›n            naryo ayn›, sadece baflrol oyuncu-  r› onlar› yönetim alan›nda ‘Kruger
           dönemdeki tehlike         lar› farkl›; seneler önce Japon pat-  Sendromu’ ad›n› verdi¤imiz davra-
           olarak ç›kmaktad›r.       ron ve yöneticilerinin oynad›¤› oyu-  n›fl biçimine sürüklemektedir.
                                     nu bugün Çinli patronlar ve yöneti-  Di¤er taraftan bütün dünya, dolay›-
                                     ciler oynuyor. Alg› olarak hepimiz  s› ile ifl dünyas› teknolojinin ateflle-
                                     Çin ürünlerine ‘düflük kaliteli ama  di¤i müthifl bir de¤iflim yaflamak-
                                     ucuz’ ürünler olarak bak›yoruz.    tad›r. Bu de¤iflimi anlayamamak ve
                                     Ancak bu alg› ile Çin kökenli flir-  uygun stratejileri baflar›l› olarak
                                     ketler hemen hemen bütün ürün-     belirleyip hayata geçirebilecek yet-
                                     lerde ‘makul kalite, düflük fiyat’  kinli¤i kazanamamak flirket pat-
                                     segmentini ele geçirirken h›zla ka-  ronlar›m›z›n karfl›s›na en önemli
                                     litelerini art›r›yor ve daha kritik bir  sorun ve yak›n dönemdeki tehlike
                                     segment olan ‘yüksek kalite, ma-   olarak ç›kmaktad›r.
                                     kul fiyat’ segmentine do¤ru ilerli-  NOT: Bu makale ‹Y‹ KAPTAN FIR-
                                     yorlar. Nihai hedefleri ise kendi  TINADA BELL‹ OLUR kitab›m›n ön-
                                     markalar›n› yaratarak her ürün     sözünden al›nm›flt›r.
                                                                                     Haziran 2018 KobiEfor 63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68