Page 63 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 63
UZMAN
fiirket Patronlar›m›z›n
En Önemli Sorunu!
S eksenli y›llar›n bafl›nda grubunda küresel pazarlara hakim
ABD’de yüksek lisans
olmak. Bu baflar›l› yolculu¤un ar-
kas›ndaki s›rra ben ‘Bain&Com-
e¤itimim için iki seneden
fazla yaflad›m. O günler- pany’ flirketinin haz›rlad›¤› bir ra-
Haluk Ünald› de ortalama bir Amerikan ailesi porda rastlad›m: Bu raporda “Çinli
haluk@paradigmam.com büyük ve rahat Amerikan arabala- yöneticiler kendilerini yönetsel ko-
r›n› kullan›yor, ABD pazar›na yeni nularda yeterli bulmuyor ve kendi-
giren Japon arabalar› ise çok ucuz lerinin bu konudaki yetkinliklerine
olmalar› nedeni ile sadece düflük yat›r›m yap›yor” notu vard›.
gelir gruplar› taraf›ndan tercih edi- Ülkemizde de patron ve üst yöneti-
liyordu. Japon patronlar ve yöneti- cilerimizin gecelerini gündüzlerine
cilerinin müthifl stratejik hamleleri katarak, flirketlerinin ve ülkemizin
Bütün dünya, sonucunda Japon arabalar› h›zla küresel pazarlarda baflar›l› olmas›
dolay›s› ile ifl dünyas› kalitelerini artt›rd›lar, sonras›nda için müthifl bir mücadele örne¤i
teknolojinin önce Amerikan, takiben de bütün verdi¤ine flahit oluyoruz.
ateflledi¤i müthifl dünya pazarlar›n› ele geçirdiler. Bu Kan›mca, bu büyük mücadelemize
bir de¤iflim geliflimin önemli nedenlerinden bi- ra¤men flirketlerimizin küresel pa-
yaflamaktad›r. risinin, öncelikle TOYOTA’da baflla- zarlarda hayal etti¤imiz baflar›y›
Bu de¤iflimi yan ‘Toplam Kalite Yönetimi’ anla- yakalayamam›fl olmas›n›n kök ne-
anlayamamak ve y›fl›n›n bütün büyük Japon flirketle- deni; patron ve üst yöneticilerimi-
uygun stratejileri rinde hakim olmas›ndan kaynak- zin yo¤un çal›flmalar› aras›ndan
land›¤›n› söyleyebilirim. Japon flir- kendilerini gelifltirmeye yeterince
baflar›l› olarak
ketlerinin bu baflar› yolculu¤unun, zaman ay›ram›yor olmas›d›r.
belirleyip hayata
bütün bu çal›flmalara ilave olarak ‹çinde bulunduklar› faaliyet alan›n-
geçirebilecek
patron ve yöneticilerinin kendileri- daki ürün grubunu gerçekten çok
yetkinli¤i
ni yönetimsel konularda gelifltirme iyi bildiklerinden emin oldu¤um
kazanamamak tutkular›ndan da kaynakland›¤› bü- patronlar›m›z, genelde, “ben bu ifli
flirket tün ifl dünyas›nca bilinmektedir. iyi bilirim, o halde bu faaliyet ala-
patronlar›m›z›n Bugünlerde de seksenli y›llara n›nda olan flirketi de baflar›l› ola-
karfl›s›na en önemli benzer bir durum yafl›yoruz. Se- rak yönetirim” anlay›fl›nda olmala-
sorun ve yak›n naryo ayn›, sadece baflrol oyuncu- r› onlar› yönetim alan›nda ‘Kruger
dönemdeki tehlike lar› farkl›; seneler önce Japon pat- Sendromu’ ad›n› verdi¤imiz davra-
olarak ç›kmaktad›r. ron ve yöneticilerinin oynad›¤› oyu- n›fl biçimine sürüklemektedir.
nu bugün Çinli patronlar ve yöneti- Di¤er taraftan bütün dünya, dolay›-
ciler oynuyor. Alg› olarak hepimiz s› ile ifl dünyas› teknolojinin ateflle-
Çin ürünlerine ‘düflük kaliteli ama di¤i müthifl bir de¤iflim yaflamak-
ucuz’ ürünler olarak bak›yoruz. tad›r. Bu de¤iflimi anlayamamak ve
Ancak bu alg› ile Çin kökenli flir- uygun stratejileri baflar›l› olarak
ketler hemen hemen bütün ürün- belirleyip hayata geçirebilecek yet-
lerde ‘makul kalite, düflük fiyat’ kinli¤i kazanamamak flirket pat-
segmentini ele geçirirken h›zla ka- ronlar›m›z›n karfl›s›na en önemli
litelerini art›r›yor ve daha kritik bir sorun ve yak›n dönemdeki tehlike
segment olan ‘yüksek kalite, ma- olarak ç›kmaktad›r.
kul fiyat’ segmentine do¤ru ilerli- NOT: Bu makale ‹Y‹ KAPTAN FIR-
yorlar. Nihai hedefleri ise kendi TINADA BELL‹ OLUR kitab›m›n ön-
markalar›n› yaratarak her ürün sözünden al›nm›flt›r.
Haziran 2018 KobiEfor 63