Page 126 - KobiEfor_Nisan_2018
P. 126
UZMAN
Ülkemizde ‹nsan Kaynaklar› ve
Otomasyon
lkemizde ‘Personel Yönetimi’ ma gibi bölümlerde ay sonu rakamlar sa-
Ü y›llarda ‘‹nsan Kaynaklar›’ ola- mek için de de¤erleri say›sal hale getir-
y›sal ise insan kaynaklar›n› etkin yönet-
olarak an›lan departman, 1990’l›
meliyiz. Ölçemedi¤iniz herhangi bir fleyi
rak isim de¤ifltirmeye bafllam›fl-
t›r. Kimi flirkette o y›llarda “‹n- yönetemezsiniz.
san Kaynaklar›” isim olarak güzel ve ka- Ayr›ca otomasyon kullan›m› ile birlikte bil-
Kadri Demir rizmatik oldu¤u için de¤ifliklik tabela de¤i- ginin haz›rlanmas›, de¤erlendirilmesi ve
flikli¤i ile kalm›flt›r. Halbuki “‹nsan Kay- raporlanmas› son derece h›zl› yap›l›r hale
kadri.demir@poldy.com.tr
naklar›” kavram› ile çeflitli fonksiyonlarda gelmektedir. Örne¤in; çal›flanlar›n›za ait
(Personel organizasyonu, ifle al›mlar, e¤i- bordro düzenleyecekseniz, personel de-
tim takibi, performans de¤erlendirmesi, vam kontrol sistemleri ile çal›flanlar›n›z›n
kariyer planlamas›, ücret bordrolar›, per- ifle girifl ve ç›k›fl›nda okuttuklar› kartlar›n
sonel bütçeleri) yeni kavramlar ve kültür- oluflturduklar› hareketleri kullanarak ay
le birlikte kurumsallaflma ad›na yepyeni ifl sonu bordrolar›n› çok kolay haz›rlamakta
süreçleri geldi. ve devlete bildirimlerini e-bildirge yard›m›
Bilgisayar, 1990’l› y›llarda, bordro haz›rla- ile online olarak yapabilmektedir.
maktan, teknolojinin ifl hayat›nda daha et- Yapt›¤›m›z maliyet düflürme hesaplar›na
kin kullan›m› ile beraber kabuk de¤ifltirdi. ve yeni teknolojiyi kullanmam›za ra¤men
Teknoloji Bilgiye her an, her yerden ulafl›lacak alt belli bir seviyeye kadar maliyetlerimizi dü-
kullan›m›, yap› oluflturmas› otomasyon kullan›m›n›, flürebiliriz. Fakat belli bir yerden sonra
ayn› zamanda ‹nsan Kaynaklar› yönetim daha da maliyetlerimizin düflmedi¤ini gör-
süreçte olmazsa süreçlerinde katmade¤er yaratarak, daha mekteyiz.
olmaz temel etkin kullan›m›n› sa¤lad›. Bundan sonraki maliyet düflürme aflama-
Ülkemizde insan kaynaklar› uzmanlar›n›n
s›nda insan kaynaklar›n›n önemini görme-
alt yap›lardan ço¤unlu¤u uygulamalarda yol gösterecek li ve iyi de¤erlendirmeliyiz. Elimizdeki in-
gerekli bilgi ve deneyime sahip de¤iller. san kayna¤›n›n envanteri nedir? Bu kayna-
birisidir. Uzmanl›k eksikli¤inden dolay›, birçok ku- ¤› en iyi flekilde nas›l kullanabilirim hesa-
Tüm insan rum yeterli düzeyde bilgi ve deneyimi ol- b›n› yapmam›z gerekmektedir. Akl›m›za
mayan dan›flmanl›k flirketlerinden yard›m ilk önce elemanlar›m›z› teknik iflleri daha
kaynaklar› almakta ve ülkemizde ve uluslararas› iyi yapabilmesi ve kiflisel becerilerini art-
süreçlerin alt platformda insan kaynaklar› konusunda t›rmak için e¤itmek, motivasyonlar›n› art-
yap›lan örnekleri kendi kurumlar›na adap- t›rma yollar› ve yetenekleri yönetmek ge-
yap›s›nda te etmeye çal›flmaktad›rlar. Ortaya ç›kan lecektir. Do¤rudur. Fakat do¤ru olmayan;
yer alacakt›r. sonuç; kurum d›fl›ndaki kaynaklardan it- ‘Acaba bu yat›r›m› yapt›¤›m kifli benim fir-
hal edilen, etkili olmas› beklenen insan mam için do¤ru insan m›d›r?’ sorusudur.
Bizlere düflen kaynaklar› sistemleridir. ‹nsan kaynaklar› Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk önce;
teknolojiyi departmanlar› bir yandan ifle al›m, seç- ‘Firmam›z›n vizyonu ve hedefi nedir?’ so-
me-yerlefltirme, e¤itim ve geliflim, ücret rusunun cevab›n› bulmam›z gerekmekte-
yak›ndan takip yönetimi, kariyer yönetimi ve performans dir. Daha sonra bu vizyona sahip olmak ve
ederek, günün de¤erlendirmesi gibi daha etkili ve objek- hedefe ulaflmak için firmam›z› konumlan-
tif insan kaynaklar› fonksiyonlar› kurmak- d›rmam›z gerekmektedir. Ç›kan sonuca
koflullar›na göre ta zorlan›rken di¤er taraftan artan global- göre çal›flan profilini ve arad›¤›m›z nitelik-
insan kaynaklar› leflmeden ve rekabetten kaynaklanan or- leri belirlemeliyiz. Buna göre de kadrola-
ganizasyonel ihtiyaçlar› karfl›lamak için r›m›z› oluflturmam›z do¤ru olan›d›r. Kad-
süreçlerine ve sistemleri yenilemek ve günün koflullar›- rolar› olufltururken mümkün oldu¤u ka-
stratejilerine na göre adapte etmek durumundalar. dar içeriden, temin edemiyor isek d›flar›-
‹nsan kaynaklar› uzmanlar›n›n karfl›lafla- dan tamamlama yöntemini kullanmal›y›z.
katmade¤er ca¤› en büyük zorluklardan baz›lar›, insan Teknoloji kullan›m› bu süreçte olmazsa
yaratacak en kaynaklar› alan›nda etkili ve kuruma özgü olmaz temel alt yap›lardan birisidir. Tüm
sistemleri kurmaya çal›fl›rken ayn› za- insan kaynaklar› süreçlerin alt yap›s›nda
uygun manda dünyadaki e¤ilimleri takip etmek yer alacakt›r. Bizlere düflen teknolojiyi ya-
uygulamalar› olacakt›r. Türkiye’deki organizasyonlar k›ndan takip ederek, günün koflullar›na
hala insan kaynaklar› fonksiyonlar›n›n an- göre insan kaynaklar› süreçlerine ve stra-
haz›rlamak ve lafl›lmas› ve bunlardan yararlanma süreci tejilerine katmade¤er yaratacak en uygun
sunmakt›r. içerisindeler. uygulamalar› haz›rlamak ve sunmakt›r.
Kurumsallaflmak ve verimlilik için, flirket ‹nsan kaynaklar› departmanlar› ise tekno-
strateji ve hedeflerine uygun insan kay- lojinin etkin ve verimli kullan›m› konusun-
naklar› süreçleri gelifltirilmeli ve otomas- da cesaret göstermelidirler. Teknolojiyi
yon ile desteklenmelidir. Otomasyona ta- çal›flanlar› ile ilgili bilgileri toplamada,
fl›rken kurumsal haf›zay› oluflturmal› ve analiz etmede, iletiflimi sa¤layan, stratejik
süreçler, rakamlar ile ölçülecek hale geti- bir platform olarak görmelidirler. ‹nsan
rilmelidir. Bu ba¤lamda h›zl› karar vere- kaynaklar› süreçleri ile ilgili yap›lanlar›
bilmek için tüm bölümlerde oluflan ç›kt›- hem çal›flanlara, hem de yönetime sun-
lar›n say›sal hale getirilmesi önem kazan- mak için çok iyi f›rsat oldu¤unun fark›na
maktad›r. Nas›l üretim, sat›fl ve pazarla- varmal›d›rlar.
126 KobiEfor Nisan 2018