Page 126 - KobiEfor_Nisan_2018
P. 126

UZMAN



                                   Ülkemizde ‹nsan Kaynaklar› ve

                                   Otomasyon


                                           lkemizde ‘Personel Yönetimi’  ma gibi bölümlerde ay sonu rakamlar sa-
                                   Ü       y›llarda ‘‹nsan Kaynaklar›’ ola-  mek için de de¤erleri say›sal hale getir-
                                                                      y›sal ise insan kaynaklar›n› etkin yönet-
                                           olarak an›lan departman, 1990’l›
                                                                      meliyiz. Ölçemedi¤iniz herhangi bir fleyi
                                           rak isim de¤ifltirmeye bafllam›fl-
                                           t›r. Kimi flirkette o y›llarda “‹n-  yönetemezsiniz.
                                   san Kaynaklar›” isim olarak güzel ve ka-  Ayr›ca otomasyon kullan›m› ile birlikte bil-
          Kadri Demir              rizmatik oldu¤u için de¤ifliklik tabela de¤i-  ginin haz›rlanmas›, de¤erlendirilmesi ve
                                   flikli¤i ile kalm›flt›r. Halbuki “‹nsan Kay-  raporlanmas› son derece h›zl› yap›l›r hale
          kadri.demir@poldy.com.tr
                                   naklar›” kavram› ile çeflitli fonksiyonlarda  gelmektedir. Örne¤in; çal›flanlar›n›za ait
                                   (Personel organizasyonu, ifle al›mlar, e¤i-  bordro düzenleyecekseniz, personel de-
                                   tim takibi, performans de¤erlendirmesi,  vam kontrol sistemleri ile çal›flanlar›n›z›n
                                   kariyer planlamas›, ücret bordrolar›, per-  ifle girifl ve ç›k›fl›nda okuttuklar› kartlar›n
                                   sonel bütçeleri) yeni kavramlar ve kültür-  oluflturduklar› hareketleri kullanarak ay
                                   le birlikte kurumsallaflma ad›na yepyeni ifl  sonu bordrolar›n› çok kolay haz›rlamakta
                                   süreçleri geldi.                   ve devlete bildirimlerini e-bildirge yard›m›
                                   Bilgisayar, 1990’l› y›llarda, bordro haz›rla-  ile online olarak yapabilmektedir.
                                   maktan, teknolojinin ifl hayat›nda daha et-  Yapt›¤›m›z maliyet düflürme hesaplar›na
                                   kin kullan›m› ile beraber kabuk de¤ifltirdi.  ve yeni teknolojiyi kullanmam›za ra¤men
          Teknoloji                Bilgiye her an, her yerden ulafl›lacak alt  belli bir seviyeye kadar maliyetlerimizi dü-
          kullan›m›,               yap› oluflturmas› otomasyon kullan›m›n›,  flürebiliriz. Fakat belli bir yerden sonra
                                   ayn› zamanda ‹nsan Kaynaklar› yönetim  daha da maliyetlerimizin düflmedi¤ini gör-
          süreçte olmazsa          süreçlerinde katmade¤er yaratarak, daha  mekteyiz.
          olmaz temel              etkin kullan›m›n› sa¤lad›.         Bundan sonraki maliyet düflürme aflama-
                                   Ülkemizde insan kaynaklar› uzmanlar›n›n
                                                                      s›nda insan kaynaklar›n›n önemini görme-
          alt yap›lardan           ço¤unlu¤u uygulamalarda yol gösterecek  li ve iyi de¤erlendirmeliyiz. Elimizdeki in-
                                   gerekli bilgi ve deneyime sahip de¤iller.  san kayna¤›n›n envanteri nedir? Bu kayna-
          birisidir.               Uzmanl›k eksikli¤inden dolay›, birçok ku-  ¤› en iyi flekilde nas›l kullanabilirim hesa-
          Tüm insan                rum yeterli düzeyde bilgi ve deneyimi ol-  b›n› yapmam›z gerekmektedir. Akl›m›za
                                   mayan dan›flmanl›k flirketlerinden yard›m  ilk önce elemanlar›m›z› teknik iflleri daha
          kaynaklar›               almakta ve ülkemizde ve uluslararas›  iyi yapabilmesi ve kiflisel becerilerini art-
          süreçlerin alt           platformda insan kaynaklar› konusunda  t›rmak için e¤itmek, motivasyonlar›n› art-
                                   yap›lan örnekleri kendi kurumlar›na adap-  t›rma yollar› ve yetenekleri yönetmek ge-
          yap›s›nda                te etmeye çal›flmaktad›rlar. Ortaya ç›kan  lecektir. Do¤rudur. Fakat do¤ru olmayan;
          yer alacakt›r.           sonuç; kurum d›fl›ndaki kaynaklardan it-  ‘Acaba bu yat›r›m› yapt›¤›m kifli benim fir-
                                   hal edilen, etkili olmas› beklenen insan  mam için do¤ru insan m›d›r?’ sorusudur.
          Bizlere düflen            kaynaklar› sistemleridir. ‹nsan kaynaklar›  Bu soruyu cevaplayabilmek için ilk önce;
          teknolojiyi              departmanlar› bir yandan ifle al›m, seç-  ‘Firmam›z›n vizyonu ve hedefi nedir?’ so-
                                   me-yerlefltirme, e¤itim ve geliflim, ücret  rusunun cevab›n› bulmam›z gerekmekte-
          yak›ndan takip           yönetimi, kariyer yönetimi ve performans  dir. Daha sonra bu vizyona sahip olmak ve
          ederek, günün            de¤erlendirmesi gibi daha etkili ve objek-  hedefe ulaflmak için firmam›z› konumlan-
                                   tif insan kaynaklar› fonksiyonlar› kurmak-  d›rmam›z gerekmektedir. Ç›kan sonuca
          koflullar›na göre         ta zorlan›rken di¤er taraftan artan global-  göre çal›flan profilini ve arad›¤›m›z nitelik-
          insan kaynaklar›         leflmeden ve rekabetten kaynaklanan or-  leri belirlemeliyiz. Buna göre de kadrola-
                                   ganizasyonel ihtiyaçlar› karfl›lamak için  r›m›z› oluflturmam›z do¤ru olan›d›r. Kad-
          süreçlerine ve           sistemleri yenilemek ve günün koflullar›-  rolar› olufltururken mümkün oldu¤u ka-
          stratejilerine           na göre adapte etmek durumundalar.  dar içeriden, temin edemiyor isek d›flar›-
                                   ‹nsan kaynaklar› uzmanlar›n›n karfl›lafla-  dan tamamlama yöntemini kullanmal›y›z.
          katmade¤er               ca¤› en büyük zorluklardan baz›lar›, insan  Teknoloji kullan›m› bu süreçte olmazsa
          yaratacak en             kaynaklar› alan›nda etkili ve kuruma özgü  olmaz temel alt yap›lardan birisidir. Tüm
                                   sistemleri kurmaya çal›fl›rken ayn› za-  insan kaynaklar› süreçlerin alt yap›s›nda
          uygun                    manda dünyadaki e¤ilimleri takip etmek  yer alacakt›r. Bizlere düflen teknolojiyi ya-
          uygulamalar›             olacakt›r. Türkiye’deki organizasyonlar  k›ndan takip ederek, günün koflullar›na
                                   hala insan kaynaklar› fonksiyonlar›n›n an-  göre insan kaynaklar› süreçlerine ve stra-
          haz›rlamak ve            lafl›lmas› ve bunlardan yararlanma süreci  tejilerine katmade¤er yaratacak en uygun
          sunmakt›r.               içerisindeler.                     uygulamalar› haz›rlamak ve sunmakt›r.
                                   Kurumsallaflmak ve verimlilik için, flirket  ‹nsan kaynaklar› departmanlar› ise tekno-
                                   strateji ve hedeflerine uygun insan kay-  lojinin etkin ve verimli kullan›m› konusun-
                                   naklar› süreçleri gelifltirilmeli ve otomas-  da cesaret göstermelidirler. Teknolojiyi
                                   yon ile desteklenmelidir. Otomasyona ta-  çal›flanlar› ile ilgili bilgileri toplamada,
                                   fl›rken kurumsal haf›zay› oluflturmal› ve  analiz etmede, iletiflimi sa¤layan, stratejik
                                   süreçler, rakamlar ile ölçülecek hale geti-  bir platform olarak görmelidirler. ‹nsan
                                   rilmelidir. Bu ba¤lamda h›zl› karar vere-  kaynaklar› süreçleri ile ilgili yap›lanlar›
                                   bilmek için tüm bölümlerde oluflan ç›kt›-  hem çal›flanlara, hem de yönetime sun-
                                   lar›n say›sal hale getirilmesi önem kazan-  mak için çok iyi f›rsat oldu¤unun fark›na
                                   maktad›r. Nas›l üretim, sat›fl ve pazarla-  varmal›d›rlar.

          126 KobiEfor Nisan 2018
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131