Page 101 - KobiEfor_Aralik_2018
P. 101
Türkiye-Bulgaristan ticareti
Bulgaristan’a ihracat›m›z 2017 y›l›nda 2 milyar
803 milyon 408 bin avro olurken ithalat›m›z 2 mil-
yar 773 milyon 127 bin avro gerçekleflmifltir ve ül-
ke ile d›fl ticaretimiz istikrarl› biçimde geliflmekte-
dir. Bulgaristan Türkiye s›n›r ticareti ise son dere-
ce canl›d›r.
‹hraç ürünlerimiz: Örme veya
krofle mensucat, bak›r cevherleri
ve konsantreleri, elastomerik/kau-
çuk iplik, sentetik filament iplikle-
rinden dokunmufl mensucat, demir
veya alafl›ms›z çelikten yass› hadde
ürünleri, sertlefltirilmemifl vulkanize
kauçuktan eflyalar, izole edilmifl tel-
ler, kablolar ve di¤er elektrik iletken-
ler, tek tek kaplanm›fl liflerden oluflan fibe kazak-
lar, süveterler, h›rkalar, yelekler ve benzeri eflya
(örme veya krofle) , bak›r teller, plastikten di¤er efl-
ya, demir veya alafl›ms›z çelikten yass› hadde ma-
mulleri. Sentetik devams›z liflerden di¤er dokun-
mufl mensucat parça, flerit veya motif halinde iflle-
meler.
Sektördeki ana talep yüksek ve orta s›n›f marka-
Pazar araflt›rmas›
lar›n piyasa paylar›n› güçlendirme çabalar›ndan
Perakende piyasas› olgunluk dönemine girmifl,
kaynaklanmaktad›r. Sport Depot, Terranova, H&M,
iyi performans sergileyen projeler ile yeniden yap›- Forever 21 yeni ma¤azalar açm›flt›r. REWE Group
lanma ihtiyac› olan projeler aras›nda net bir ayr›fl- daha h›zl› büyüyen ve Penny marketlerinin (toplam
t›rma meydana gelmifltir. Yeni ticari alanlar›n aç›l- 49) nerdeyse yar›s›n› sat›n alan Billa merketlerine
mamas› eskilerin daha etkin kullan›m›na gidilme-
odaklanm›flt›r. Schwarz Group’un parças› olan Kauf-
sine zemin haz›rlam›flt›r. 7 bin metrekarelik alan›y-
land ve Lidl marketleri de h›zl› bir flekilde büyümüfl,
la piyasaya ç›kan tek proje San Stefano Plaza ol- Carrefour ise piyasa pay kayb›n› devam ettirmifltir.
mufltur. K›sa vadede, piyasa doyum noktas›nda ge- ‹nternet üzerinden sat›fllar, etkisi halen çok bü-
rileme yafland›¤› için yeni al›flverifl merkezlerinin yük olmasa da Bulgaristan perakende sektörü bü-
aç›lmas› beklenmemektedir. Yeni alanlar›n kulla-
yümesine katk› sa¤lamaya devam etmektedir. ‹n-
n›ma aç›lmamas›ndan dolay› ülke genelinde 1000
ternet üzerinden yap›lan sat›fllar›n toplam sat›fllar-
2
kifli bafl›na perakende alan 100 m düzeyinde kal- daki pay› yüzde 1 civar›ndad›r. Ancak söz konusu
2
maktad›r. Plovdiv, 61 m ’yle s›ralaman›n sonunda, sat›fllardaki yüzde 14’lük büyüme perakende sek-
2
baflkent Sofya ise 276 m ile dördüncü s›rada yer törü ortalamas›n› oldukça aflmaktad›r.
almaktad›r. 2016 y›l›n›n ilk çeyre¤inde faal AVM
Beklentiler: Büyük projelerin rekabeti Sofya ve
2
toplam alan› 718 bin m ’dir.
di¤er büyük kentlerde perakende sektörünün kap-
Artan rekabet, karl›l›k ve pazar pay› ortam›nda, sam›n› geniflletecektir. Di¤er taraftan yüksek ve or-
mevcut AVM’ler kendilerini ay›rt edici özelliklerini ta s›n›f markalar piyasaya canl›l›k getiren ana kay-
ortaya ç›karmak ve sürdürmek durumundad›rlar. nak olmaya devam edecektir. H›zl› geliflen tüketici
Ana caddelerdeki lokasyonlara olan talep güçlü-
ürünleri sektörünün dönüflümü perakende sektörü
dür. Ana talep moda ve ayakkab›, eczane, organik
g›da marketleri bölümüne bask›s›n› sürdürecektir.
g›da sektörlerindeki perakendecilerden gelmekte-
dir. Kirac›lar›n ihtiyaçlar›n› giderecek alanlar›n ek-
2
sikli¤i Vitosha bulvar›nda 100-150 m ’lik alan kira- YARARLI ADRESLER
2
lar›n›n 46 Euro/m düzeyinde istikrar sa¤lamas›na
neden olmaktad›r. Yeni rekabetin olmamas› Sofya Ticaret Müflavirli¤i:
2
AVM’deki üst s›n›f alan kiralar›n›n 28 Euro/m dü- Adres: Bulgaria Bulvar› No: 98, Girifl D, Kat 7, Ofis
13-14 Sofya 1680
zeyinde dibe vurmas›na neden olmufltur. ‹kinci s›n›f Tel: (+359-2) 958 12 02, 854 87 25
2
alan kiralar› ise 12-16 Euro/m düzeyinde gerçek- E-mail: sofya@ekonomi.gov.tr
leflmifltir.
Aral›k 2018 KobiEfor 101