Page 101 - KobiEfor_Aralik_2018
P. 101

Türkiye-Bulgaristan ticareti
            Bulgaristan’a ihracat›m›z 2017 y›l›nda 2 milyar
          803 milyon 408 bin avro olurken ithalat›m›z  2 mil-
          yar 773 milyon 127 bin avro gerçekleflmifltir ve ül-
          ke ile d›fl ticaretimiz istikrarl› biçimde geliflmekte-
          dir. Bulgaristan Türkiye s›n›r ticareti ise son dere-
          ce canl›d›r.
            ‹hraç ürünlerimiz: Örme veya
          krofle mensucat,  bak›r cevherleri
          ve konsantreleri, elastomerik/kau-
          çuk iplik, sentetik filament iplikle-
          rinden dokunmufl mensucat, demir
          veya alafl›ms›z çelikten yass› hadde
          ürünleri, sertlefltirilmemifl vulkanize
          kauçuktan eflyalar,  izole edilmifl tel-
          ler, kablolar ve di¤er elektrik iletken-
          ler, tek tek kaplanm›fl liflerden oluflan fibe kazak-
          lar, süveterler, h›rkalar, yelekler ve benzeri eflya
          (örme veya krofle) , bak›r teller, plastikten di¤er efl-
          ya, demir veya alafl›ms›z çelikten yass› hadde ma-
          mulleri. Sentetik devams›z liflerden di¤er dokun-
          mufl mensucat parça, flerit veya motif halinde iflle-
          meler.
                                                             Sektördeki ana talep yüksek ve orta s›n›f marka-
            Pazar araflt›rmas›
                                                          lar›n piyasa paylar›n› güçlendirme çabalar›ndan
            Perakende piyasas› olgunluk dönemine girmifl,
                                                          kaynaklanmaktad›r. Sport Depot, Terranova, H&M,
          iyi performans sergileyen projeler ile yeniden yap›-  Forever 21 yeni ma¤azalar açm›flt›r. REWE Group
          lanma ihtiyac› olan projeler aras›nda net bir ayr›fl-  daha h›zl› büyüyen ve Penny marketlerinin (toplam
          t›rma meydana gelmifltir. Yeni ticari alanlar›n aç›l-  49) nerdeyse yar›s›n› sat›n alan Billa merketlerine
          mamas› eskilerin daha etkin kullan›m›na gidilme-
                                                          odaklanm›flt›r. Schwarz Group’un parças› olan Kauf-
          sine zemin haz›rlam›flt›r. 7 bin metrekarelik alan›y-
                                                          land ve Lidl marketleri de h›zl› bir flekilde büyümüfl,
          la piyasaya ç›kan tek proje San Stefano Plaza ol-  Carrefour ise piyasa pay kayb›n› devam ettirmifltir.
          mufltur. K›sa vadede, piyasa doyum noktas›nda ge-  ‹nternet üzerinden sat›fllar, etkisi halen çok bü-
          rileme yafland›¤› için yeni al›flverifl merkezlerinin  yük olmasa da Bulgaristan perakende sektörü bü-
          aç›lmas› beklenmemektedir. Yeni alanlar›n kulla-
                                                          yümesine katk› sa¤lamaya devam etmektedir. ‹n-
          n›ma aç›lmamas›ndan dolay› ülke genelinde 1000
                                                          ternet üzerinden yap›lan sat›fllar›n toplam sat›fllar-
                                        2
          kifli bafl›na perakende alan 100 m düzeyinde kal-  daki pay› yüzde 1 civar›ndad›r. Ancak söz konusu
                               2
          maktad›r. Plovdiv, 61 m ’yle s›ralaman›n sonunda,  sat›fllardaki yüzde 14’lük büyüme perakende sek-
                                2
          baflkent Sofya ise 276 m ile dördüncü s›rada yer  törü ortalamas›n› oldukça aflmaktad›r.
          almaktad›r. 2016 y›l›n›n ilk çeyre¤inde faal AVM
                                                            Beklentiler: Büyük projelerin rekabeti Sofya ve
                              2
          toplam alan› 718 bin m ’dir.
                                                          di¤er büyük kentlerde perakende sektörünün kap-
             Artan rekabet, karl›l›k ve pazar pay› ortam›nda,  sam›n› geniflletecektir. Di¤er taraftan yüksek ve or-
          mevcut AVM’ler kendilerini ay›rt edici özelliklerini  ta s›n›f markalar piyasaya canl›l›k getiren ana kay-
          ortaya ç›karmak ve sürdürmek durumundad›rlar.   nak olmaya devam edecektir. H›zl› geliflen tüketici
            Ana caddelerdeki lokasyonlara olan talep güçlü-
                                                          ürünleri sektörünün dönüflümü perakende sektörü
          dür. Ana talep moda ve ayakkab›, eczane, organik
                                                          g›da marketleri bölümüne bask›s›n› sürdürecektir.
          g›da sektörlerindeki perakendecilerden gelmekte-
          dir. Kirac›lar›n ihtiyaçlar›n› giderecek alanlar›n ek-
                                          2
          sikli¤i Vitosha bulvar›nda 100-150 m ’lik alan kira-    YARARLI ADRESLER
                          2
          lar›n›n 46 Euro/m düzeyinde istikrar sa¤lamas›na
          neden olmaktad›r. Yeni rekabetin olmamas›        Sofya Ticaret Müflavirli¤i:
                                                  2
          AVM’deki üst s›n›f alan kiralar›n›n 28 Euro/m dü-  Adres: Bulgaria Bulvar› No: 98, Girifl D, Kat 7, Ofis
                                                           13-14 Sofya 1680
          zeyinde dibe vurmas›na neden olmufltur. ‹kinci s›n›f  Tel: (+359-2) 958 12 02, 854 87 25
                                     2
          alan kiralar› ise 12-16 Euro/m düzeyinde gerçek-  E-mail: sofya@ekonomi.gov.tr
          leflmifltir.
                                                                                    Aral›k 2018 KobiEfor 101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106