Page 10 - KobiEfor_Kasim_2018
P. 10

ED‹TÖR



                                   EKONOM‹DE DÖNÜfiÜM

                                  D         ijital bir kas›rgan›n  her-  mak olacak. Bu say›m›z›n kapak
                                                                      konusunda bunu nas›l yapaca¤›m›-
                                            fleyi altüst etti¤i ve de¤ifl-
                                            tirip dönüfltürdü¤ü; ‘En-  z› de¤iflik yönleriyle paylafl›yoruz.
                                   düstri 4.0’ ve ‘Toplum 5.0’ kavram-  Kritik sorun, ‘acil bir eylem plan›’
                                   lar›yla gündeme gelen yap›sal bir  çerçevesinde say›lar› 70 bini bulan
          Yalç›n Sönmez            ekonomik dönüflümü konufluyoruz.     KOB‹-ihracatç›lar›m›z›n ileri tekno-
          yalcinsonmez@kobiefor.com.tr  A¤ustos-Eylül aylar›nda yaflanan  lojiyle üretime yönelik desteklen-
                                   kur savrulmas›n› dengeye kavufltur-  mesidir. Bu nokta, tüm dünyada
                                   mak için aya¤a kalkan Cumhurbafl-   ekonomiler KOB‹ düzeyinde yar›fl-
                                   kanl›¤› Kabinesi, bir yandan köklü  t›klar› için önemlidir. Kamuda ka-
                                   reformlara yönelirken di¤er yandan  rar al›c›, art›k "Önce Küçü¤ü Dü-
                                   orta ve uzun vadeli dönüflüm plan›  flün" ilkesine inanarak, onu öne ç›-
                                   için haz›rl›klar›n› duyurdu. Dönüflü-  karmal›d›r. ‹hracat› art›rmak üre-
                                   mün hedeflendi¤i bütün alanlarda   tim için zaman›n ruhuna uygun ya-
                                   karfl›m›za ç›kan anahtar kavram,    t›r›mlar› art›rmakla olur; burada da
                                   “ileri teknoloji” ve “yüksek katma-  yüksek teknolojiye dayal› ve kat-
          Ne kadar çok             de¤erli ürünlerin ihracat›m›zdaki  made¤eri yüksek ürünler üretebili-
          KOB‹ ihracatta
                                   pay›n›n art›r›lmas›” oluyor. Bunu ya-  yor olmak ve bu ba¤lamda KOB‹ ya-
          kilogram bafl›na
                                   pabilirsek, Türkiye ekonomisi cari  t›r›mlar›na destekte atak olmal›y›z.
          de¤eri art›rabilirse
                                   aç›k vermeyecek, hatta Ticaret Ba-  Ne kadar çok KOB‹ ihracatta kilog-
          ihracatta da
          o kadar baflar›l›         kan›m›z’›n seslendirdi¤i üzere, cari  ram bafl›na de¤eri art›rabilirse ihra-
          olaca¤›z;                fazla veren ekonomi olacak.        catta da o kadar baflar›l› olaca¤›z;
          öyle ise Ar-Ge,          Aç›klanan bu hedef; ‘bir hayal mi-  öyle ise Ar-Ge, inovasyon, tasar›m
          inovasyon, tasar›m       dir?’ yoksa ‘mümkünü olan gerçek-  ve marka desteklerinde KOB‹ odak-
          ve marka                 çi bir hedef mi?’ Bu soruya pesimist  l› olmal›y›z. Bu takdirde kilogram
          desteklerinde
                                   yan›t verme al›flkanl›¤›nda oldu¤u-  bafl›na 1.3 dolar olan de¤eri befl y›l-
          KOB‹ odakl›
                                   muz için yaz›n›n sonuna bir tablo  l›k vizyonda üç kat›na ç›karabiliriz.
          olmal›y›z.
                                   ekledim. Bu konuda geliflmifl eko-   Üretimde ‹leri Teknoloji Kullan›m›
                                   nomilerle Türkiye aras›nda k›yasla-  Ülke               2001     2015      De¤iflim
                                   ma yapabiliyoruz. ‹leri teknolojiyi                            Oran›
                                   üretimde kullanma aç›s›ndan  2001-  ABD        1.74   1.98    % 13.8
                                   2015 döneminde performans› en      Japonya     3.44   3.86    % 12.2
                                   yüksek üç ülkeden birinin Türkiye  Almanya     1.98   3.68    % 85.9
                                   oldu¤unu görmekteyiz.              ‹talya      2.04  3.21     % 57.4
                                   ‹thalat›m›z içinde ileri teknoloji  Güney Kore  1.41  2.7 9  % 197.8
                                   ürünlerinin pay›, bu ürünlerin ihra-  Polonya  0.55  1.87    % 240.0
                                   cat›m›zdaki pay›ndan yaklafl›k 5 kat  ‹spanya   1.28  1.79     % 39.8
                                   daha büyük görünüyor. O halde ya-  Çin         0.96  1.55     % 61.5
                                   paca¤›m›z, ihracat›m›z içindeki ile-  Türkiye  0.69  1.44    % 108.7
                                   ri teknoloji ürünlerin pay›n› art›r-  Malezya  0.88  1.07     % 21.6

          8 KobiEfor Kas›m 2018
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15