Page 91 - KobiEfor_Mart_2017
P. 91
Art›k limanlarda keyfi tart›m ke neden oluyordu. Liman ifl-
ücreti al›nmayacak letmelerinin yapt›¤› söz konu-
su tart›m kesintisinin yönet-
Solas Sözleflmesi gere¤i taraf olan tüm ülkeler- meli¤e ayk›r› ve kontrolsüz ol-
de gemilere yüklenecek dolu konteynerlerin brüt mas› bu haks›z kesintinin yeni-
a¤›rl›klar›n›n yükleten taraf›ndan tespit edilerek den düzenlenmesi için flika-
do¤rulanmas› zorunludur. Bu kapsamda, do¤ru- yette bulunan Türk Plastik Sa-
lanm›fl brüt a¤›rl›k bilgisi bulunmayan dolu kontey- nayicileri Araflt›rma Gelifltirme
nerler gemilere yüklenmiyor. Söz konusu Solas ve E¤itim Vakf› (PAGEV) ve sivil
Kural›’n› Türkiye’de etkin bir flekilde uygulayan toplum kurufllar›n›n flikayetle- Yavuz Ero¤lu
Ulaflt›rma, Haberleflme ve Denizcilik Bakanl›¤›’n›n rini de¤erlendiren Ulaflt›rma,
bir yönergesi bulunuyor. Ancak liman iflletmeleri Denizcilik ve Haberleflme Bakanl›¤› dolar baz›nda
ve acenteler, önergeye uymuyor, keyfi uygulamala- al›nan tart›m ücreti uygulamas›na son verdi.
r› ile ihracatç›lardan haks›z tart›m ücreti Yeni düzenlemeye göre bundan sonra tüm sek-
(VGM/DBA) talep ediyorlard›. Yönergeye göre ken- törlerde faaliyet gösteren, kendi tart›s› olan ihra-
disine ait tart› aletiyle konteynerin do¤rulan›fl brüt catç›lardan liman iflletmesi herhangi bir isim alt›n-
a¤›rl›¤›n› tespit eden ihracatç›lardan bir bedel al›n- da bildirim ücreti, DBA ücreti veya farkl› bir ücret
mayaca¤› belirtilmifl olmakla birlikte baz› acente ve tahsil edemeyecek. Kendi tart›s› olmayan ihracatç›-
hat operatörleri bildirim ad› alt›nda konteyner bafl› lardan ise tart›m hizmeti veren liman iflletmesi,
5 ila 7 dolar ücret al›n›yordu. Y›ll›k yaklafl›k 3.5 mil- maksimum 60 TL ücret tahsil edebilecek.
yon konteyner kullanan ihracatç›lardan ortalama 5 PAGEV Yönetim Kurulu Baflkan› Yavuz Ero¤lu,
dolarl›k bir kesintiyle ihracatç›dan al›nan bu bedel “Bekledi¤imiz bir karard›. Bu konu üzerinde çok
60 milyon lira seviyelerine ulafl›yordu. durduk. Sonucunda bakanl›k taleplerimizi hakl›
Ayr›ca kendi tart›s› olmayan ihracatç›lar›n li- buldu. Bundan sonra limandaki tart›lar lisanslana-
manlardaki kantarlarda yap›lan a¤›rl›k tespitlerin- cak. Karar› uygulamayan tespit edilirse yapt›r›m
de 25 ila 70 dolara varabilen keyfi fiyatlamalara uygulanacak. Bir önceki düzenlemeye göre yapt›-
maruz kal›yordu. Ortalama 25 dolar konteyner bafl› r›m gücünün artmas› olumlu geliflme. ‹hracatç›n›n
al›nd›¤›nda bu rakam senelik 300 milyon lira ek yü- önemli bir sorunu çözülmüfl oldu” dedi.
Siemens, 3D yaz›c› ile üretilen gaz türbini
kanatlar› ile 盤›r aç›yor
Siemens, ta- terials Solutions, turbo makinelerde yüksek ›s›ya
mamen ‘Kat- sahip uygulamalar için yüksek performansl› par-
manl› Üretim’ çalar üzerinde uzmanlafl›yor. Bu konuda kesinlik,
(Additive Manu- yüzey tesviyesi ve malzeme kalitesi, kullan›lan
facturing - AM) parçalar›n operasyonel performans›nda kritik
teknolojisi kullan›larak imal edilmifl gaz türbini öneme sahip. Testler, ‹ngiltere’nin Lincoln fleh-
kanatlar› için ilk tam motor yükü testlerini ta- rindeki endüstriyel gaz türbini fabrikas›nda Sie-
mamlad›. fiirket, çoklu AM ile yazd›r›lm›fl gele- mens test tesisinde gerçeklefltirildi.
neksel tasar›ma sahip türbin kanad›n›n baflar›s›n› Siemens Enerji ve Gaz Bölümü’nün CEO’su
tam motor gücü koflullar›nda onaylad›. Bu, bile- Willi Meixner, “Bu geliflme, bu teknoloji için en
flenlerin dakikada 13.000 devirde ve 1.250 santig- zorlu uygulamalardan biri olan, enerji üretiminde
rat dereceden yüksek s›cakl›klarda test edildi¤i katmanl› üretimin kullan›m›nda 盤›r açan bir ba-
anlam›na geliyor. flar›. Baflar›l› test sonuçlar›, kendini adam›fl ulus-
Buna ek olarak; Siemens, AM teknolojisi kulla- lararas› bir proje ekibi ve onlara Finspång, Lin-
n›larak üretilen, tamamen revize edilmifl ve iyi- coln, Berlin’deki Siemens mühendisleri ile Mate-
lefltirilmifl dahili so¤utma geometrisine sahip ye- rials Solutions’dan uzmanlar›n katk›lar› sayesin-
ni bir kanat tasar›m›n› test etti. Proje ekibi, ‹ngil- de al›nd›. Sadece 18 ayda parça tasar›m›ndan ve
tere’nin Worchester flehrinde bulunan ve yeni sa- AM materyal gelifltirmeden kald›rma simülasyon-
t›n al›nan Material Solutions flirketindeki 3D yaz- lar› için yeni yöntemlere ve kalite kontrollerine
d›rma tesisinde üretilmifl kanatlar› kulland›. Ma- kadar tüm zinciri tamamlad›lar” diye konufltu.
Mart 2017 KobiEfor 91