Page 82 - KobiEfor_Mart_2017
P. 82
UZMAN
Ayakkab› Sektöründe Büyük
Rakipler ve F›rsat Pazarlar
M evcut kaynaklara göre ayakka- l Ayakkab› sektörünün dünya ithalat lideri,
28.7 milyar USD ve yüzde 22 pazar pay› ile
b›ya ait ilk bulgulara Avru-
pa’daki ma¤aralarda rastlan-
ABD olup, 2015 y›l› itibar› ile yüzde 6 büyü-
makta olup, ayakkab›n›n tarihi me kaydetmifltir.
k›yafetlerin tarihi kadar eskidir. ‹lk topuklu l ‹thalat liderli¤indeki ABD’yi, Avrupa ülke-
ayakkab›n›n ise eski Yunan ve Romal›lar’da leri, Almanya, ‹ngiltere, Fransa ve ‹talya ta-
Haluk Ünald› sahnede boyu uzun göstermek için kulla- kip etmektedir. ‹talya, ihracatta oldu¤u gi-
haluk@paradigmam.com n›ld›¤›n› ö¤reniyoruz. Günümüzün en yo¤un bi, ithalatta da daralmaktad›r.
rekabet ortamlar›ndan birisini oluflturan l Türkiye, 794 milyon USD ve binde 6 pazar
ayakkab› sektöründe (GTIP: 64) ‘hem itha- pay› ile ayakkab› ithalat›nda dünya 30’uncu-
latç›, hem ihracatç›’ ülke kimli¤i ile müca- sudur. Türkiye’nin 2015 y›l› ithalat› yüzde 17
dele etmekte olan Türkiye’nin sektör tem- oran›nda daralm›flt›r.
silcilerine yönelik olarak afla¤›daki özet l ABD’nin ithalat›nda Çin yüzde 62 pazar
tespit, yorum ve yönlendirmeleri yapmak pay› ile çok önemli bir konumdad›r.
Hedef ve f›rsat mümkündür. l ABD’nin ithalat›nda Türkiye, 2015 y›l› ve-
l Dünya ayakkab› sektörü pazar büyüklü- rileri ile 7 milyon USD gibi çok mütevazi
pazarlar›n›n her ¤ü, 2015 y›l› verilerine göre, 138 milyar USD bir miktar ile 36. s›radad›r. Ancak, 2015 y›-
birinin özelliklerine civar›nda olup, yüzde 5 daralma e¤ilimi l›nda yüzde 44 gibi önemli bir geliflme
içindedir. göstermifltir.
ba¤l› olarak, l Çin, 53 milyar USD ihracat gücü ve yüzde l Türkiye’nin ithalat› 2015 y›l› itibar› ile yüz-
‘Pazarlama 38 civar›ndaki pazar pay› ile dünyan›n tek de 17 olarak daralm›fl olup, bu azalma bü-
büyük hakimi görünümündedir. yük oranda Çin ürünlerinde gerçekleflmifltir.
Stratejilerinin’ l Dünya ihracat›nda ikinci s›radaki Viet- l Miktar olarak düflük olmas›na ra¤men,
ayr›nt›l› olarak, ayr› nam’›, Avrupa’dan ‹talya, Belçika, Almanya çok h›zl› art›fl oran› olmas› nedeni ile So-
takip etmektedir. Vietnam, 2015 y›l›nda mali ve M›s›r pazarlar› önemli ‘F›rsat’ pa-
ayr› belirlenmesi yüzde 15 büyüme oran› ile ayn› zamanda ilk zarlar› olarak ortaya ç›kmaktad›r.
ve bu stratejilerin befl büyük ülke aras›nda en istikrarl› büyü- Özet olarak;
yen ülke konumundad›r. l Ayakkab› sektöründe küresel boyutta
pazardaki l Bahreyn ve K›rg›zistan, miktar olarak dü- yüzde 38 pazar pay› ile tek hakim ülke,
flirketlerin ba¤l› flük olmakla beraber, 2015 y›l›nda en h›zl› Çin’dir. Bu ülkeyi Vietnam büyük bir baflar›
oldu¤u ‘Çat› büyüyen ihracatç› ülkeler olmufllard›r. ile takip etmektedir. Bu iki ülkeyi ‹talya,
Bahreyn h›zl› büyümesini sadece Suudi Belçika, Almanya gibi Avrupa ülkeleri takip
organizasyon(lar)’ Arabistan üzerinden gerçeklefltirmifltir. ediyorlar ise de her üçü de pazar pay› kay-
taraf›ndan bir l Ayakkab› ihracat›nda Türkiye 670 milyon betme trendindedir. Bu durum yak›n gele-
USD ve binde 5 pazar pay› ile 23. s›radad›r. cekte daha yo¤un bir rekabet ortam›n› ifla-
‘Orkestra flefi’ Son befl y›ldaki ortalama yüzde 12 oran›n- ret etmektedir.
titizli¤inde daki büyümesini 2015 y›l›nda sürdüreme- l Ayakkab› sektöründe hedef pazarlar,
mifltir. ABD ve Avrupa ülkeleridir. Özellikle ABD,
yönetilmesi l Türkiye 2015 y›l› itibar› ile 670 milyon büyük ölçüde Çin ürünlerinin kontrolü al-
tavsiye olunur. USD seviyesindeki ihracat›nda ilk befl ülke; t›ndad›r.
Irak, Rusya, Almanya, Suudi Arabistan ve l Ayakkab› sektöründe ‘F›rsat’ pazarlar›
‹ngiltere’dir. Bu befl ülke toplam ihracat›n ise Cezayir, Libya ve M›s›r gibi Kuzey Afrika
yüzde 38’ini oluflturmaktad›r. ülkeleri ile ‹ran, UAE ve Somali’dir.
l Son befl senede ortalama yüzde 12 büyü- l Rekabet avantaj› elde etmek için hedef
yen Türkiye, ihracat›n›n 2015 y›l›nda eksi pazarlarda ‘Yüksek kalite/makul fiyat’ böl-
yüzde 7 olarak gerçekleflmesinin tek sebe- gesi, f›rsat pazarlar›nda ise ‘Makul kali-
bi; Rusya ile yaflanan krize ba¤l› olarak, ih- te/düflük fiyat’ bölgesi kontrol edilmelidir.
racat›n çok h›zl› düflmesidir. l Ayakkab› sektöründe Rusya ve Ukrayna
l Türkiye, 2016 y›l›n›n ilk iki çeyre¤inde, daralan pazarlar oldu¤undan ‘Cazip’ pa-
2015 y›l› verilerini büyük ölçüde yakala- zarlar olmaktan uzakt›r. Bu pazarlara gi-
m›flt›r. Bu baflar›y› Rusya ihracat›ndaki rifl için mücadele etmek enerji kayb›na ne-
azalman›n geriye dönmesinden ziyade, den olabilir.
Suudi Arabistan, ‹ran ve Azerbaycan üze- l Cazip bir pazar olan Irak pazar›nda Çin
rinde konsantrasyon sa¤lanarak gerçek- ürünleri ile Türk ürünleri ‘K›ran-k›rana’ bir
lefltirilmifltir. mücadele içinde olup, mevcut durum Çin
l Türkiye Irak’a gerçeklefltirdi¤i ihracat› ürünleri lehinedir.
son befl senede ortalama yüzde 18 büyütüp l Hedef ve f›rsat pazarlar›n›n her birinin
Irak’› ihracat yap›lan lider ülke seviyesine özelliklerine ba¤l› olarak, ‘Pazarlama Stra-
ç›karsa da yine de Irak’›n son befl senede tejilerinin’ ayr›nt›l› olarak, ayr› ayr› belir-
gerçeklefltirdi¤i ortalama yüzde 48 art›fl›n lenmesi ve bu stratejilerin pazardaki flir-
çok alt›nda kalm›flt›r. Ayn› dönemde Çin ketlerin ba¤l› oldu¤u ‘Çat› organizas-
Irak’a gerçeklefltirdi¤i ihracat›n› y›lda orta- yon(lar)’ taraf›ndan bir ‘Orkestra flefi’ titiz-
lama yüzde 67 artt›rm›flt›r. li¤inde yönetilmesi tavsiye olunur.
82 KobiEfor Mart 2017