Page 91 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 91
UZMAN
‹hracatta Neden Beraberce
Kaybediyoruz?
lke olarak hepimize heye- ‘‹hracat Konsantrasyonu’ de¤erle-
Ü can veren çok önemli bir rimizin düflük olmas›n›n bir baflka
kutlamaya alt› sene kald› ve
önemli nedenin de sektörel dernek
ona h›zla yaklafl›yoruz. Yak-
ve bunun bir sonucu olarak da bir-
Haluk Ünald› lafl›k 2200 gün sonra kutlayaca¤›m›z ve birliklerimizin say›s›n›n çoklu¤u
cumhuriyetimizin bu çok önemli ‘Ki- ço¤unun güçlerinin zay›f oldu¤u-
haluk@paradigmam.com
lometre Tafl›’ için her alanda hedef- dur. Birçok sektörel dernek ve bir-
lerimiz var. Bu hedeflerimiz aras›n- lik yönetiminin seçildiklerinden iti-
da ihracatç›lar›m›z ve ilgili paydafl- baren bir üst seviyeden bakabilmek
lar› için en fazla heyecan verici he- yerine kendi flirketleri perspekti-
def; 2023 y›l›nda dünya ihracat›ndan finden bakmaya devam etmeleri de
yüzde 1.5 pay almakt›r. yine ihracat politikam›z› ‘Mikro’ bir
Neden istedi¤imiz
2016 y›l› itibar› ile dünya ihracat›n- bak›fl aç›s› ile de¤erlendirmemize
ihracat art›fl h›z›n› dan yüzde 0.89 ölçe¤inde bir pay al- neden olmaktad›r.
yakalayam›yoruz? d›¤›m›z gerçe¤inden hareket etti¤i- Belki de rekabetin do¤as›nda olsa
Bunun en önemli mizde bu hedefin ulaflmas› zor bir gerek, ifladamlar›m›z kendi sektör-
nedenlerinden birisi; hedef oldu¤unu ancak uygun stra- lerindeki di¤er flirketleri, iç pazar-
hemen hemen her tejileri üretebilmemiz halinde im- dakine benzer flekilde, ihracatta da
sektörde, dolay›s› ile kans›z olmad›¤›n› söylemek müm- rakip olarak görmektedir. Oysa he-
toplam ihracat›m›z›n kündür. men yan› bafl›m›zda, arka soka¤›-
Hiç flüphe yok ki, bütün ihracatç›la- m›zda veya ayn› ilçemizdeki benzer
‘‹hracat r›m›z ve ilgili paydafllar› bu hedefe üretimi yapan ifladamlar›m›z ihra-
Konsantrasyonu’nun
ulaflmak üzere büyük bir mücadele cat perspektifinden bak›ld›¤›nda
çok düflük olmas›d›r. veriyor. Dünyan›n herhangi bir ül- ‘rakiplerimiz’ de¤il, bu küresel ih-
‘‹hracat kesinden, bir baflka ülkesine giden racat savafl›ndaki ‘silah arkadaflla-
konsantrasyonumuzu’ her büyük gövdeli uçakta çantas›n- r›m›z’ olarak görülmelidir. Bu ba-
artt›rabilmemiz için da ürün portföyü olan bir ifladam›- k›fl aç›s›na geçmekte zorlanmam›-
ihracat›m›z›n m›za rastlars›n›z. O halde neden is- z›n kök nedeni, toplum olarak bir-
sektörler baz›nda tedi¤imiz ihracat art›fl h›z›n› yaka- birimize güven konusunda çok ba-
bir ‘Üst kurum’ layam›yoruz? flar›l› olmamam›zd›r.
Bunun en önemli nedenlerinden bi- BM Kalk›nma Program› kapsam›n-
taraf›ndan koordine risi; hemen hemen her sektörde, da yap›lan ankete kat›lanlara güven
edilmesi ve ihracatç›
dolay›s› ile toplam ihracat›m›z›n oran›n› ölçmek için ‘Genel olarak,
flirketlerimize ‘‹hracat Konsantrasyonu’nun çok ‘insanlar›n ço¤u güvenilirdir’ der
‘Ifl›k tutulmak’ sureti düflük olmas›d›r. Çünkü ‘Da¤›n›k’ misiniz?’ sorusuna Türkiye’de 100
ile onlar›n bir ihracat görüntüsü sergilenmesi insandan sadece 8’i insanlar› güve-
yönlendirilmesi nedeni ile önemli hedef pazarlarda nilir bulmaktad›r. ‹flte ihracat bilgi-
gerekmektedir. ihracat gücü yo¤unlu¤u sa¤layam›- lerimizi, genelde di¤er ihracatç›lar
yoruz. Askeri literatürde ‘Siklet ile paylaflma konusunda daha tutu-
Merkezi’ oluflturmak veya fizikte cu davranmam›z›n nedeni de bu-
‘A¤›rl›k Merkezi’ olarak ifade ede- dur. ‘Oyunlar Teorisi’nin en popüle-
bilece¤imiz ‘‹hracat konsantras- ri olan ‘Mahkumlar›n Açmaz› (Pri-
yonumuzu’ artt›rabilmemiz için ih- soner’s Dilemma)’ oyunu da bunu
racat›m›z›n sektörler baz›nda bir zaten çok güzel aç›klamaktad›r.
‘Üst kurum’ taraf›ndan koordine Unutulmamal›d›r ki, birbirimize gü-
edilmesi ve ihracatç› flirketlerimize venmeyerek, beraberce kaybediyo-
‘Ifl›k tutulmak’ sureti ile onlar›n ruz. ‹hracat art›fl h›z›m›z›n düflük
yönlendirilmesi gerekmektedir. olmas›n›n bir kök nedeni de budur.
Kas›m 2017 KobiEfor 91