Page 91 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 91

UZMAN



                                     ‹hracatta Neden Beraberce

                                     Kaybediyoruz?

                                            lke olarak hepimize heye-   ‘‹hracat Konsantrasyonu’ de¤erle-
                                    Ü       can veren çok önemli bir    rimizin düflük olmas›n›n bir baflka
                                            kutlamaya alt› sene kald› ve
                                                                        önemli nedenin de sektörel dernek
                                            ona h›zla yaklafl›yoruz. Yak-
                                                                        ve bunun bir sonucu olarak da bir-
           Haluk Ünald›              lafl›k 2200 gün sonra kutlayaca¤›m›z  ve birliklerimizin say›s›n›n çoklu¤u
                                     cumhuriyetimizin bu çok önemli ‘Ki-  ço¤unun güçlerinin zay›f oldu¤u-
           haluk@paradigmam.com
                                     lometre Tafl›’ için her alanda hedef-  dur. Birçok sektörel dernek ve bir-
                                     lerimiz var. Bu hedeflerimiz aras›n-  lik yönetiminin seçildiklerinden iti-
                                     da ihracatç›lar›m›z ve ilgili paydafl-  baren bir üst seviyeden bakabilmek
                                     lar› için en fazla heyecan verici he-  yerine kendi flirketleri perspekti-
                                     def; 2023 y›l›nda dünya ihracat›ndan  finden bakmaya devam etmeleri de
                                     yüzde 1.5 pay almakt›r.            yine ihracat politikam›z› ‘Mikro’ bir
           Neden istedi¤imiz
                                     2016 y›l› itibar› ile dünya ihracat›n-  bak›fl aç›s› ile de¤erlendirmemize
           ihracat art›fl h›z›n›      dan yüzde 0.89 ölçe¤inde bir pay al-  neden olmaktad›r.
           yakalayam›yoruz?          d›¤›m›z gerçe¤inden hareket etti¤i-  Belki de rekabetin do¤as›nda olsa
           Bunun en önemli           mizde bu hedefin ulaflmas› zor bir  gerek, ifladamlar›m›z kendi sektör-
           nedenlerinden birisi;     hedef oldu¤unu ancak uygun stra-   lerindeki di¤er flirketleri, iç pazar-
           hemen hemen her           tejileri üretebilmemiz halinde im-  dakine benzer flekilde, ihracatta da
           sektörde, dolay›s› ile    kans›z olmad›¤›n› söylemek müm-    rakip olarak görmektedir. Oysa he-
           toplam ihracat›m›z›n      kündür.                            men yan› bafl›m›zda, arka soka¤›-
                                     Hiç flüphe yok ki, bütün ihracatç›la-  m›zda veya ayn› ilçemizdeki benzer
           ‘‹hracat                  r›m›z ve ilgili paydafllar› bu hedefe  üretimi yapan ifladamlar›m›z ihra-
           Konsantrasyonu’nun
                                     ulaflmak üzere büyük bir mücadele   cat perspektifinden bak›ld›¤›nda
           çok düflük olmas›d›r.      veriyor. Dünyan›n herhangi bir ül-  ‘rakiplerimiz’ de¤il, bu küresel ih-
           ‘‹hracat                  kesinden, bir baflka ülkesine giden  racat savafl›ndaki ‘silah arkadaflla-
           konsantrasyonumuzu’       her büyük gövdeli uçakta çantas›n-  r›m›z’ olarak görülmelidir. Bu ba-
           artt›rabilmemiz için      da ürün portföyü olan bir ifladam›-  k›fl aç›s›na geçmekte zorlanmam›-
           ihracat›m›z›n             m›za rastlars›n›z. O halde neden is-  z›n kök nedeni, toplum olarak bir-
           sektörler baz›nda         tedi¤imiz ihracat art›fl h›z›n› yaka-  birimize güven konusunda çok ba-
           bir ‘Üst kurum’           layam›yoruz?                       flar›l› olmamam›zd›r.
                                     Bunun en önemli nedenlerinden bi-  BM Kalk›nma Program› kapsam›n-
           taraf›ndan koordine       risi; hemen hemen her sektörde,    da yap›lan ankete kat›lanlara güven
           edilmesi ve ihracatç›
                                     dolay›s› ile toplam ihracat›m›z›n  oran›n› ölçmek için ‘Genel olarak,
           flirketlerimize            ‘‹hracat Konsantrasyonu’nun çok    ‘insanlar›n ço¤u güvenilirdir’ der
           ‘Ifl›k tutulmak’ sureti    düflük olmas›d›r. Çünkü ‘Da¤›n›k’   misiniz?’ sorusuna Türkiye’de 100
           ile onlar›n               bir ihracat görüntüsü sergilenmesi  insandan sadece 8’i insanlar› güve-
           yönlendirilmesi           nedeni ile önemli hedef pazarlarda  nilir bulmaktad›r. ‹flte ihracat bilgi-
           gerekmektedir.            ihracat gücü yo¤unlu¤u sa¤layam›-  lerimizi, genelde di¤er ihracatç›lar
                                     yoruz. Askeri literatürde ‘Siklet  ile paylaflma konusunda daha tutu-
                                     Merkezi’ oluflturmak veya fizikte   cu davranmam›z›n nedeni de bu-
                                     ‘A¤›rl›k Merkezi’ olarak ifade ede-  dur. ‘Oyunlar Teorisi’nin en popüle-
                                     bilece¤imiz ‘‹hracat konsantras-   ri olan ‘Mahkumlar›n Açmaz› (Pri-
                                     yonumuzu’ artt›rabilmemiz için ih-  soner’s Dilemma)’ oyunu da bunu
                                     racat›m›z›n sektörler baz›nda bir  zaten çok güzel aç›klamaktad›r.
                                     ‘Üst kurum’ taraf›ndan koordine    Unutulmamal›d›r ki, birbirimize gü-
                                     edilmesi ve ihracatç› flirketlerimize  venmeyerek, beraberce kaybediyo-
                                     ‘Ifl›k tutulmak’ sureti ile onlar›n  ruz. ‹hracat art›fl h›z›m›z›n düflük
                                     yönlendirilmesi gerekmektedir.     olmas›n›n bir kök nedeni de budur.
                                                                                       Kas›m 2017 KobiEfor 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96