Page 76 - KobiEfor_Temmuz_2016
P. 76

UZMAN



                                   Baflar› veya Baflar›s›zl›k

                                   ‘Kader’ De¤ildir!


                                   ‘K         ader’ ve ‘Al›n Yaz›s›’ ko-  lideri haline getirebilir veya bir bafl-
                                              nular›ndaki kiflisel inan-
                                                                      kas› da iflas ettirebilir. ‹flte bu ne-
                                                                      denle; ‘Ancak bu kadar kar edilebi-
                                              c›m› sakl› tutarak ifade
                                              etmek isterim ki bir flir-  lir’, ‘Bizim sektörde kimse kar ede-
          Haluk Ünald›             ketin baflar›s› veya baflar›s›zl›¤› ‘Ka-  miyor’, ‘Baflkas› gelse ne yapabilir
                                   der’ de¤ildir ve bu tamamen yönetim  ki’, ‘Bizim sektör berbat’, ‘Sektörde
          haluk@paradigmam.com
                                   tak›m›n›n ‘Uygun’ stratejik kararlar›  herkes ayn› durumda’, ‘Ben çekir-
                                   belirlemesi, cesur bir flekilde almas›  dekten yetifltim, en iyi ben yönetebi-
                                   ve etkin bir flekilde uygulamas›na  lirim’ gibi söylemlerin tamam› an-
                                   ba¤l›d›r. Bu yarg›ya nereden vard›¤›-  lams›zd›r.
                                   m› flöyle aç›klayabilirim:          fiimdi bu durumu baflka bir yaklafl›m-
                                   Geçenlerde bir havayolu flirketinin  la irdeleyelim: Herhangi bir sektör-
                                   üst yönetici adaylar›n›n e¤itim prog-  deki bütün flirketlerin bir y›ll›k faali-
                                   ramlar› kapsam›nda kendilerine bir  yetleri sonucunda elde ettikleri faali-
          Bir flirketin             ‘Yönetim Oyunu (Business Game)’    yet karl›l›k yüzdeleri biraraya getirile-
          baflar›s› veya            oynatt›k. Grubu dört yönetim tak›-  rek, veri analizi teknikleri uygulan-
          baflar›s›zl›¤›            m›na ay›rd›k. Hepsine hayali bir ha-  mak suretiyle bu sektörün bir karl›l›k
                                   vayolu flirketinin, flirket bilançosun-  ortalamas› ve sapmas› hesaplanabi-
          ‘Kader’ de¤ildir ve
                                   dan, gelir-gider tablosuna, pazar  lecektir. Di¤er bir ifade ile baz› flirket-
          bu tamamen               bilgilerinden, rakip verilerine, uçak  ler sektör ortalamas› üzerinde karl›-
          yönetim tak›m›n›n        filosu özelliklerinden, personel bil-  l›k elde ederken baz› flirketler sektör
          ‘Uygun’ stratejik        gilerine kadar üst yönetimin ihtiyac›  ortalamas›n›n alt›nda kalacaklard›r.
          kararlar›                olan bütün bilgiyi aktard›k. Her bir  Yine bu flirketlerin yaklafl›k yüzde be-
                                   yönetim tak›m›ndan flirketlerinin   fli ortalaman›n iki standard sapma
          belirlemesi,
                                   SWOT analizi, stratejik amaç ve he-  üzerinde yüksek bir baflar› elde eder-
          cesur bir flekilde        defleri ile stratejilerini haz›rlamas›-  ken yaklafl›k alt yüzde befli de iki
          almas› ve etkin          n› istedik. Bütün ekipler gerçekten  standard sapma alt›nda kalacak, bel-
          bir flekilde              çok ‘Rafine’ çal›flmalar yapt› ve ver-  ki de zarar, hatta iflas edecektir. Ayn›
                                   mifl olduklar› stratejik kararlar›  sektörde olundu¤u halde baz› flirket-
          uygulamas›na
                                   mükemmel bir flekilde sundu. Bü-    ler sektörün özelliklerine ba¤l› olarak
          ba¤l›d›r.                tün yönetim tak›mlar›n›n SWOT      az veya çok baflar›l› olurken baz› flir-
          K›saca flirketlerin       analizleri, stratejik hedef ve amaç-  ketlerin de yine az veya çok zarar et-
          baflar› ve                lar› ile stratejileri -do¤al olarak-  mesi tamamen flirket yönetim tak›m-
          baflar›s›zl›¤› içinde     birbirinden farkl› idi. ‹ki gün boyun-  lar›n›n ‘Farkl›’ stratejik kararlar› ala-
                                   ca verilen stratejik kararlara ba¤l›  bilmesi ve ‘Farkl›’ etkinlikte uygula-
          bulunulan sektör
                                   olarak 6 yar›y›l oyunu ilerletti¤imiz-  mas›na ba¤l›d›r.
          ve ekonomik              de bir flirket kendi hisse senedi de-  Ülkemizin büyük ço¤unlu¤unu olufl-
          flartlar›n                ¤erini üçe katlarken bir baflka flir-  turan ‘Aile’ flirketlerinde ‘Yönetim
          bir sonucu olarak        ket hisse senedi de¤erini 20 sente  Tak›m›’ anlay›fl›ndan ziyade ‘Tek
                                   düflürmüfltü. ABD’de gelifltirilen ve  adam’ yaklafl›m› oldu¤undan, flirket-
          ‘Kader’ de¤il,
                                   dünyadaki sayg›n MBA programla-    lerin bu liderlerinin vermekte olduk-
          yöneticilerinin          r›nda kullan›lan bu yönetim oyunu-  lar› ‘Stratejik’ kararlar flirket baflar›
          bilgi ve                 na göre; k›saca iflas etmifllerdi. An-  ve baflar›s›zl›¤›nda ‘Kilit’ rol oynar.
          becerilerinin bir        cak flimdi sürprize haz›r olun: Oyu-  Bu nedenle ‘Bu ifli en iyi ben bilirim
          fonksiyonudur.           nun bafl›nda bütün yönetim tak›mla-  ve içinde bulunulan ekonomik kon-
                                   r›na bire bir ayn› havayolu flirketinin  jonktürde bu flirket ancak bu kadar
                                   bilgilerini vermifltik!             yönetilebilir’ düflüncesi anlams›zd›r.
                                   Bu oyun gösteriyor ki bir flirketin yö-  K›saca flirketlerin baflar› ve baflar›-
                                   netim tak›m› vermifl olduklar› stra-  s›zl›¤› içinde bulunulan sektör ve
                                   tejik karar ve faaliyetleri sonucunda  ekonomik flartlar›n bir sonucu ola-
                                   ‘Makul’ bir kar elde ederken bir bafl-  rak ‘Kader’ de¤il, yöneticilerinin bilgi
                                   ka yönetim tak›m› ayn› flirketi sektör  ve becerilerinin bir fonksiyonudur.

          76 KobiEfor Temmuz 2016
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81