Page 78 - KobiEfor_Subat_2016
P. 78

UZMAN



                                   Patron fiirketlerinde Süreklilik


                                   fi       irketler canl› organizmalar-  ça zor ve uzmanl›k gerektiren uzun bir
                                           d›r; do¤arlar, büyürler ve
                                                                      süreçtir.
                                                                      fiirketin ço¤unluk hisselerinin devri.
                                           ölürler. Bir flirket kuran ve
                                           ad›na ‘Patron’ dedi¤imiz gi-  fiirket sat›fl›n›n de¤iflik bir versiyonu-
                                   riflimcilerin de öncelikli hedefleri flir-  dur. fiirketin ço¤unluk hisselerinin
                                   ketlerini ‘sa¤l›kl› olarak’ yaflatmakt›r.  kurumsal bir flirkete devredilebilme-
          Haluk Ünald›             Bunu baflard›klar›ndan bir süre sonra  si, patronda ‘Ben hala flirketimin bir
          haluk@paradigmam.com     kaç›n›lmaz olarak ‘fiirketimi benden  k›sm›na sahibim’ duygusu yarat›r an-
                                   sonra da nas›l yaflatabilirim?’ sorusu-  cak uzun dönemde ve yönetim gücü
                                   nu sormaya bafllarlar. Kar maksimi-  ço¤unluk hissedar›na geçti¤inde ‘Güç
                                   zasyonunun art›k çok gerilerde kald›-  kaybettim hissi’ moral bozuklu¤una
                                   ¤› günümüz ifl dünyas›nda bütün flir-  neden olabilir.
                                   ketlerin en önemli problemi de zaten  fiirketin kurumsallaflmas›. Anado-
                                   sürdürülebilirliktir (Sustainability).  lu’da bir ‘fiehir Efsanesi’ haline gelen
                                   Orta büyüklükteki bir aile veya patron  kurumsallaflma flirketin bütün ifllem-
                                   flirketinin süreklili¤ini sa¤layabilece¤i  lerinin yaz›l› kurallar içinde gerçeklefl-
          Orta büyüklükteki
                                   birkaç yöntem vard›r. fiimdi bunlara  mesidir. Bu kapsamda profesyoneller-
          bir aile veya            k›saca göz atal›m:                 den oluflan bir yönetim tak›m›, flirketin
          patron flirketinin        fiirketin baflka bir aile üyesinin yöne-  süreklili¤ini sa¤layabilir. Ancak flirket
          süreklili¤ini            timine geçmesi. Aile içinde ve terci-  patronlar›n›n yetkin profesyonelleri
          sa¤layabilece¤i          hen çal›flanlar aras›nda daha genç bir  seçebilmesi, onlara ‘Al›fl›k olmad›¤›’
                                   kardefl veya amca çocu¤u gibi bir aday  yüksek ücret verebilmesi ve daha da
          birkaç yöntem
                                   ‘Patron’ mevcut ise bu karar geçici bir  önemlisi onlara uygun flekilde yetki
          vard›r:
                                   seçenek olarak düflünülebilir. Bu du-  devredebilmesi son derece zordur.
          fiirketin baflka bir       rumda problem çözülmemifl, sadece   fiirketin halka arz edilmesi. Ölçek ve
          aile üyesinin            ötelenmifltir. Bu de¤iflimin baflar›l›  bilanço olarak uygun flirketler için en
          yönetimine               olarak gerçekleflmesi için aile üyeleri  uygun hareket tarz› olarak düflünüle-
          geçmesi.                 aras›nda çok güçlü bir aile ba¤› ve  bilir. Yetkin bir dan›flman kurum tara-
          fiirketin bir             uyum olmas› flartt›r. Bu güçlü uyum  f›ndan yönlendirilen bu süreç de yine
                                   iyi haz›rlanm›fl ‘Aile anayasas›’ ile de  flirketin bir flekilde kurumsallaflmas›-
          sonraki kufla¤a
                                   desteklenmelidir.                  n› içerse de al›nan destek bu süreci
          geçmesi.
                                   fiirketin bir sonraki kufla¤a geçmesi.  kolaylaflt›rabilir.
          fiirketin sat›fl›.         Özellikle erkek evlad› olan birçok pat-  Sonuç olarak; ‘Her canl› ölümü tada-
          fiirketin ço¤unluk        ronun en büyük arzusu olmas›na ra¤-  cakt›r.’ Bu nedenle flirketler de bir
          hisselerinin devri.      men baflar›l› olarak gerçekleflmesi  gün ‘ölümü’ tadacakt›r. Ancak flirket-
          fiirketin                 son derece zordur. fiirket yönetimini  lerin uzun ve sa¤l›kl› bir ömre sahip
          kurumsallaflmas›.         devralacak kiflinin hem çok istekli,  olmas› tamamen flirket patronlar›n›n
                                   hem de çok yetkin olmas› gerekir. fiir-  entelektüel seviyesine, uza¤› görüfl
          fiirketin halka arz
                                   ket d›fl›nda çal›flarak, kendi bafl›na  güçlerine ve flirketlerinin ihtiyaç duy-
          edilmesi.
                                   ‘Ayakta kalma’ gücü test edilmemifl  du¤u de¤iflimi baflar›l› olarak üretme
                                   adaylar genellikle baflar›s›z olurlar.   ve yönetme becerilerine ba¤l›d›r.
                                   fiirketin sat›fl›. Çok ‘Temiz’ bir yöntem  Henry Kissinger, stratejiyi ‘Toplumla-
                                   olarak görünse de iki büyük zorluk  r›n kendi geleceklerini güven alt›na
                                   vard›r. Birincisi; uygun bir müflteri  almak üzere yapt›klar›d›r’ olarak ta-
                                   bulmak, ikincisi ise flirketin de¤erini  n›mlam›flt›r. Bir flirket patronunun da
                                   do¤ru belirlemektir. Ayn› satmak iste-  flirketinin gelece¤ini güven alt›na ala-
                                   di¤imiz bir evi, badana ve boya ile gü-  bilmesi en önemli stratejisidir. Ancak
                                   zellefltirdi¤imiz gibi sat›fla haz›rlanan  böyle bir stratejiyi baflar›l› olarak ha-
                                   bir flirket de bilinçli bir flekilde ‘güzel-  yata geçirmek için ihtiyaç duyulan yet-
                                   lefltirilmelidir.’ fiirketin de¤erinin  kinlik, flirket kurmak ve yönetmekten
                                   ‘do¤ru’ olarak belirlenmesi ise olduk-  çok daha karmafl›k ve zordur.

          78 KobiEfor fiubat 2016
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83