Page 107 - KobiEfor_Subat_2016
P. 107

UZMAN



                                   Yaflam›n Ruhunda Yolculuk…

                                   M         odern denilen ama ruhun-  önemli duygusal zenginliklerimizdi.
                                             da eksilmeler olan; insan
                                                                      Ya yazarlar›m›z? Kemalletin Tu¤-
                                             ruhunda onulmaz gedikler
                                                                      ve dürüst olmay› ö¤rendik. ‹nce Meh-
                                             açan teknolojik ça¤, ne ya-  cu’nun hikayeleri ile çal›flkan, ma¤rur
                                   z›k ki insan› maddesel olana s›k›flt›r›r-  met’le Arkas› Yar›nlar’la, Kelo¤lan,
                                   ken insan› özünden gittikçe artan h›z-  Battal Gazi Destan› ve di¤er kahra-
          Prof.Dr.                 da uzaklaflt›rmaktad›r…             manl›k öyküleri ile karakterimizi fle-
          Turgay Biçer             ‘Önemli ‹nsanlar (V‹P)’ s›ralamas›na  killendirdik.
                                   bakarsan›z, baflta politikac›lar ve ifla-  Diyece¤im odur ki zihne, akla ve yüre-
          turgay@marmara.edu.tr
                                   damlar›* (adam, Ademo¤lu’ndan tü-  ¤e ne girerse o ç›kar… Duygular, iyi-
                                   retilmifl bir kavram oldu¤u için cinsi-  likler, güzellikler, estetik,  sanatla
                                   yeti yoktur; kad›n ve erkek için kulla-  edebiyatla insan ruhuna girerse in-
                                   n›l›r) gelir; bir anlamda gücü temsil  san, daha da insan olur, ölümsüzleflir.
                                   ederler. Öyle bir alg› yarat›r ki örne-  Savafllar, ölümler, kin ve nefretle yo¤-
                                   ¤in; insanl›¤›n ruhunu yaratan sanat-  rulursa insan ve ondan baflka fleyler
                                   ç›lar, müzisyenler, ressamlar, mi-  solumazsa soludu¤u fley kaderi olur
          De¤iflmeli,
                                   marlar, filozoflar, ö¤retmenler vs.  ve insan› k›yan ve k›y›mlar yapan bir
          geliflmeli ve             e¤er maddi bir gücü temsil etmiyorsa  makineye dönüfltürür. Makinelerin
          dönüflmelidir             güçten yoksunluk olarak alg›lan›r ve-  ruhu yoktur ama insan›n vard›r. ‹n-
          insan…                   ya de¤ersizlefltirilir...           sanl›ksa topyekun bir sevgi ruhudur…
          “Farketmek” ve           Konumuz asl›nda maddenin, onu      Ruhsuzlu¤un önemli bir yans›mas›
                                   temsil eden “gücün” ve güçlülü¤ün  “kayg›d›r” sadece sevgi ve de¤erini
          “dur” demekle
                                   insan ruhunda yaratt›¤› göçerim; yani  anlad›¤› zaman insan içindeki boflluk-
          bafllamal›
                                   erozyondur. ‹nsan’da bir maddedir;  lar› doldurabilir. Gere¤inden fazla
          yolculu¤a                bedeni ve fiziksel varl›¤› vard›r ama  maddi fleylere odaklanmak ve kayg›-
          daha muhteflem            insan›, sadece bedene indirgemek ne  lar› gidermek için içilen sigara, içki,
          k›y›lara                 kadar gerçekçi de¤ilse onun manevi  vs. sahte parlakl›klar› ile insan›n için-
          ulaflmak için…            varl›¤›n› yani ruhunu ve duygular›n›  deki boflluklar› daha da derinlefltirir;
          ‹nsanl›¤›n               yok saymak o kadar da yanl›flt›r…   doldurmaz. ‹nsan ruhunu dolduracak
                                   60’l› y›llar›n çocu¤uyum ben; 70 ve  tek fley gerçek sevgiyi ve de¤erlili¤i
          kurtuluflu ve
                                   80’ler benim hayat›m›n flekillenme-  keflfetmektir. Bunun için de “kendin-
          daha yaflan›labilir
                                   sinde önemli bir yer tutar. O zaman›n  de aramal› insan ne ar›yorsa…” Tek
          bir dünya için           ruhu ile delikanl›l›k geçirdim. Fakir  kaynak, insan›n kendisidir. ‹nsan, için-
          insan,                   ama mutlu ço¤unluktan birisi olarak  deki bilgeli¤i keflfetmelidir.
          “önce kendini            flekillendim. Dostluklar, arkadafll›k-  De¤iflmeli, geliflmeli ve dönüflmelidir
          de¤ifltirmekle            lar, sevgiler hep madde ötesiydi…  insan… “Farketmek” ve “dur” demek-
          bafllamal›d›r…”           fiark›lar›n ve filmlerin ço¤u aflk ve  le bafllamal› yolculu¤a daha muhte-
                                   duygu üzerineydi; Hulusi Kentmen   flem k›y›lara ulaflmak için… ‹nsanl›¤›n
                                   (nur içinde yats›n) ‘Babam›z’, Türkan  kurtuluflu ve daha yaflan›labilir bir
                                   fioray ‘Büyük Aflk›m›z’, Tar›k Akan  dünya için insan, “önce kendini de¤ifl-
                                   ‘Örnek Ald›¤›m›z Kahraman›m›z’, Y›l-  tirmekle bafllamal›d›r…”
                                   maz Güney ‘‹çimizdeki Devrimcimiz’,
                                   Cüneyt Ark›n ‘Kurtar›c›m›z’, Erol Tafl
                                   (nur içinde yats›n) ‘Korkumuz’du…
                                   Cem Karaca, Bar›fl Manço, Edip Ak-
                                   bayram, Ersen ve Dadafllar, Ajda Pek-
                                   kan, Zeki Müren, Nilüfer, Kayahan,
                                   Füsün Önal, Taner fiener, Tanju Okan
                                   ve o döneme damga vuran sanatç›la-
                                   r›m›z ise bizim ruhumuzun flekillen-
                                   mesine katk› yapan ve biçimlendiren

                                                                                   fiubat 2016  KobiEfor 107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112