Page 9 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 9
ED‹TÖR
Moral de¤erlere dönüfl
2 016 y›l›n›n 2. yar›s›nda Tür- ¤i ve flartlar da gerektirdi¤i halde
Türkiye’de hala, sahibi kamu olan bir
kiye ekonomisi, ne “krize”,
ne de bir “kriz beklentisi”
tespit etmemiz gerekiyor. Yat›r›ma
içine girdi, ama dünya eko- “KOB‹ Bankas›”na ulaflamad›¤›m›z›
nomisindeki olumsuz geliflmeler ne- dönük uzun vadeli ve uygun faizli
deniyle görece k›r›lgan bir döneme krediler yönünden sistemin “fakir”
girdi. Hükümet ve ifl dünyas› bu k›r›l- oldu¤unu görmezlikten gelemeyiz.
Yalç›n Sönmez
gan dönemden biran önce ç›kabil- Türkiye ifl dünyas›n›n eksikleri olsa
yalcinsonmez@kobiefor.com.tr mek için samimi ve yo¤un bir çaba da geleneksel bir s›k› örgütlenmesi
gösteriyor. Toplumun bu yönde gös- vard›r. Yat›r›mc›n›n arad›¤› moral
terilmesi gereken fedakarl›¤a raz› motivasyonu yaratmak, kamunun ol-
oldu¤u da söylenebilir. du¤u kadar, ifl dünyas›n›n “öncü”le-
K›r›lganl›k kendini as›l olarak yat›- rinin de görevidir. Yerli ve yabanc›
r›mlarda ve istihdamda d›fla vuruyor. yat›r›mc›ya uygun siyasi, hukuki ve
Kamu büyük ölçekli altyap› yat›r›m- moral ortam›n sa¤lanmas›nda her-
lar›ndan vazgeçmiyor ama piyasan›n kes “kendine düflen” görevi de¤il,
yat›r›mc› aktörleri henüz harekete “hepimize düflen” görevi “birlikte”
geçmifl de¤il. Genel kanaat o ki yat›- yerine getirmeye odaklanmal›d›r.
r›mc› 2017 y›l›n›n ilk yar›s›n› görmek Yat›r›m konusuna KOB‹’ler aç›s›ndan
Bir fikri, ve yat›r›m kararlar›n› ona göre al- bakt›¤›m›zda bir baflka gerçekli¤imiz
mak istiyor. daha ç›kar ortaya: Kaynak nerede?
elinde fikrinin
Hükümet’in son alt› ayda aç›klad›¤› Türkiye’de bu soruya yan›t bulmak
flemaya dökülmüfl
ekonomik reform paketlerine bakt›¤›- için “finansman mühendisi” olmaya
hali olan m›zda, Türkiye’nin yat›r›m ortam›nda gerek yoktur. KOB‹ yat›r›mlar›na
bir projesi bulunan önemli iyilefltirmeler yap›ld›¤›n› görü- sa¤lanan kamu desteklerinin bilin-
her KOB‹ kendine yoruz. Kas›m ay› sonunda aç›klanan mesi yeterlidir. KOB‹’lerin atalet
“Süper Teflvik” yasas›, yat›r›mlara ka- içinde olduklar›, yeterince ilgi gös-
destek sa¤layacak
mu deste¤inin “suret-i haktan gözük- termedikleri bir konudur; “kamu
kap›y› rahatl›kla
mek” için olmayaca¤›n›, “nitelikli des- destekleri” alan›. Bu say›m›z›n kapak
oradaki kayna¤›n tek” olaca¤›n› gösteriyor. “Kul s›k›fl- konusunu bu nedenle KOB‹’lere sa¤-
kendine ait oldu¤u may›nca H›z›r yetiflmez” misali, Türki- lanan kamu desteklerine ay›rd›k. Bir
bilinciyle çalabilir. ye’nin bu k›r›lganl›ktan, ‘Orta Yüksek’ fikri, elinde fikrinin flemaya dökül-
ve ‘Yüksek’ teknolojili üretime yönelik müfl hali olan bir projesi bulunan her
yat›r›mlarla ç›kmaya kararl› oldu¤unu KOB‹ kendine destek sa¤layacak ka-
anlamaktay›z. p›y› rahatl›kla oradaki kayna¤›n ken-
Türkiye G20 dönem baflkanl›¤›ndan dine ait oldu¤u bilinciyle çalabilir.
beri yat›r›m stratejilerinin “kapsay›- Kendini bu konuda yetersiz hissedi-
c›” olmas›n› savunmaktad›r. Bu ba¤- yorsa, bizzat baflvuraca¤› kurumdan
lamda bugünkü yat›r›m stratejisinin “ücretsiz dan›flmanl›k” hizmeti ala-
de KOB‹’leri kapsamas› beklenir. bilir. Bunun için Ankara’ya gitmesine
Hatta görmemiz gereken, yat›r›m de gerek yoktur. Bütün bu kurumlar
sürecini ateflleyecek olan›n KOB‹’ler Türkiye sath›na yay›lm›flt›r. Örne¤in;
oldu¤udur. ‹stihdamda sorun yafla- her vilayete düflen bir Kalk›nma
n›yorsa çözümün de mutlaka KO- Ajans› veya bürosu bulunmaktad›r.
B‹’leri esas almas› gerekti¤i zaten KOSGEB flubeleri de Türkiye’yi kap-
kabul gören bir kurald›r. samaktad›r. ‹l veya ilçelerdeki Tica-
Türkiye’de “genel” yat›r›mlar› ve “ni- ret ve Sanayi Odalar› da e¤er baflvur-
telikli” yat›r›mlar› flayet KOB‹’ler mufl ise KOB‹’lere yol gösterici hiz-
ateflleyecek ise finansal araçlar› meti verecektir. Çünkü hepsi KO-
devreye sokmak kaç›n›lmazd›r. Fi- B‹’lerin hakk› olan bir kamu hizmeti-
nans piyasas›nda KOB‹’lerimizin pa- ni yerine getirmektedir.
y›, emsal ülkelerle k›yasland›¤›nda, Her iflte oldu¤u gibi yat›r›mda da er-
çok c›l›z gözükmektedir. Çok istendi- ken davranan daha büyük yol al›r.
Aral›k 2016 KobiEfor 9