Page 114 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 114

UZMAN



                                   fiirketlerde Yasama,

                                   Yürütme ve Yarg›!


                                   fi       irketler de devletler gibi-  l›k’ sürecinden geçilecektir. Ülke-
                                           dir. Ayn› devletlerde oldu-
                                                                      mizde kabul gören yaklafl›m, genel
                                           ¤u gibi yasama, yürütme
                                                                      rulu üyesi de olmas› yönündedir.
                                           ve yarg› erklerini flirketler-  müdürün ayn› zamanda yönetim ku-
                                   de de temel organlar olarak görebi-  Oysa daha çok ‘Amerikan’ flirketle-
          Haluk Ünald›
                                   liriz.                             rinde kabul gören yaklafl›m, genel
          haluk@paradigmam.com
                                   Devletlerdeki yasama organ›n›n flir-  müdürün yönetim kurulu üyesi ol-
                                   ketlerdeki karfl›l›¤›, flirketlerin yö-  mamas› yönündedir. Bu sistem, çok
                                   netim kuruludur. fiirketlerin ‘yasa-  daha güçlü ve ba¤›ms›z genel mü-
                                   lar›n›’ ve y›ll›k hedeflerini belirler.  dürlerin ç›kmas›na neden olur.
                                   Yönetim kurulu baflkan›, bir anlam-  Ülkemizde kabul gören bir yaklafl›m
                                   da yasama organ›n›n baflkan›d›r.    da yönetim kurulu baflkan›n›n ayn›
                                   Devletlerdeki yürütme organ›n›n flir-  zamanda genel müdür olmas› yö-
                                   ketlerdeki karfl›l›¤›, icra kuruludur.  nündedir. Özellikle aile flirketlerin-
                                   Genel müdür liderli¤indeki icra ku-  de ortaya ç›kan bu durum, yasama,
                                   rulu günlük operasyonlar›n sa¤l›kl›  yürütme ve denetleme güçlerinin
          fiirketlerde              ve yönetim kurulu taraf›ndan belirle-  bir elde toplanmas›na neden olur.
                                   nen flirket hedefleri do¤rultusunda  Bu durum bir anlamda baflkanl›k
          yönetim kurulu
                                   yürütülmesinden sorumludur. Genel  rejimlerini ça¤r›flt›rsa da ondan çok
          baflkan› ve               müdür, ayn› devletlerdeki duruma   daha güçlü bir yönetimin ortaya ç›k-
          genel müdürün            benzer flekilde, yönetim kurulu tara-  mas› ile sonuçlan›r. Genelde ‘Pat-
          ayn› kimse olmas›,       f›ndan belirlenir.                 ron’ dedi¤imiz bu kifli, flirket hedef-
          genelde,                 Devletlerdeki yarg› organ›n›n, di¤er  lerini koyar, yine kendisi bu hedef-
                                   bir ifade ile icran›n denetlenmesi-  lere ulaflmak için mücadele eder.
          ölümcül sonuçlar
                                   nin flirketlerdeki karfl›l›¤› yine yö-  E¤er ulaflamaz ise ne olur? Hiçbir
          do¤urabilecek
                                   netim kurulunun denetleme fonksi-  fley olmaz. Çünkü yürütmeyi denet-
          bir hatad›r.             yonudur.                           leyen de yine kendisidir. Kendisini
          Unutulmamal›d›r ki!      Devlet ve flirket yönetimleri aras›n-  yönetim kuruluna hesap verme zo-
          fiirketler de             daki temel fark; devletlerde her üç  runda da hissetmez, çünkü aile flir-
                                   organ›n uyumlu bir flekilde çal›flma-  ketlerinde yönetim kurulu üyeleri,
          devletler gibidir
                                   s›n› sa¤layan sorumsuz bir cumhur-  genelde patronun efli, kardeflleri,
          ve ‘Canl›’
                                   baflkan› var iken flirketlerde bu gö-  çocuklar› veya akrabalar›d›r ve he-
          organizmalard›r.         revi, genelde, yönetim kurulu bafl-  deflere ulaflamaman›n gerekçeleri
          Uygun flekilde            kan› üstlenir.                     de her zaman vard›r. K›saca, flirket-
          yönetilmediklerinde      fiirket yönetimlerinde çok tart›fl›lan  lerde yönetim kurulu baflkan› ve ge-
          ‘ölürler’.               konulardan birisinin de genel mü-  nel müdürün ayn› kimse olmas›, ge-
                                   dürün ayn› zamanda yönetim kurulu  nelde, ölümcül sonuçlar do¤urabi-
                                   üyesi olup/olmamas›d›r. Genel mü-  lecek bir hatad›r.
                                   dür, yönetim kurulunun belirledi¤i  Ülkemizde patronlar›n hem yönetim
                                   hedeflere ulaflmaktan sorumlu ol-   kurulu, hem de genel müdürlü¤ü
                                   mas› nedeni ile kendisinin hedef be-  üstlenmesinin en önemli nedeni, bi-
                                   lirleme sürecinin do¤rudan içinde  rinci kuflak patronlar›m›z›n yapt›k-
                                   olmas› yönetim kurulunun daha      lar› ifli çok iyi bilmeleri ancak pro-
                                   ‘ulafl›labilir’ hedefler belirlemesine  fesyonel ve yetkin bir genel müdürü
                                   neden olabilir. Genel müdürün, yö-  yönetme konusunda yetkinliklerinin
                                   netim kurulu üyesi olmamas› halin-  eksik olmas› ve yönetememe kayg›-
                                   de ise flirket yönetiminde güçlü bir  lar› ile güven eksikli¤idir.
                                   kuvvetler ayr›m›ndan söz edilebilir.  Unutulmamal›d›r ki! fiirketler de
                                   Bu durumda yönetim kurulunun be-   devletler gibidir ve ‘Canl›’ organiz-
                                   lirledi¤i hedefleri genel müdürün  malard›r. Uygun flekilde yönetilme-
                                   kabul etmesi için önemli bir ‘pazar-  diklerinde ‘ölürler’.

          114 KobiEfor Aral›k 2016
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119