Page 74 - KobiEfor_Eylul_2015
P. 74
UZMAN Say›n Yöneticiler,
Bu Bir Dünya Savafl›d›r!
B urak Turna’n›n ‘Üçüncü Dünya becerinizi artt›rman›z, Roma yanarken
Savafl›’ roman›ndan söz etmedi-
keman çalmaya benzer.’
¤ime emin olun. Kitab›n konusu
flirketlerin rakiplerine göre fark yara-
bir dünya savafl›n›n 2010 y›l›nda l Bu savafl›n gerçek kahramanlar›,
ç›kaca¤› üzerine tasarlanm›flt›. 2015 tabilecek yarat›c› fikirlerini ortaya ata-
y›l›n› yafl›yor olmam›z nedeni ile bu ro- bilen flirket çal›flanlar› ve bu fikirleri
man›n sadece bir kurgu oldu¤u anla- h›zla hayata geçirebilen flirket yöneti-
fl›lm›flt›r. Oysa ben, bütün fliddeti ile cileridir.
devam eden ve tüm flirketlerimizi içine l Bu savafl›n en ön hatt›nda yeralan
alan, küresel bir ekonomik savafltan flirketlerimizin koruyucu kalkan›, on-
söz ediyorum. Teknolojinin ateflledi¤i lar›n sahip olabildikleri rekabet güç-
büyük de¤iflime ba¤l› olarak bütün leridir.
dünya pazarlar›nda devam eden bu l Bu savafl›n nükleer silah›, flirketleri-
ekonomik savafl›n etkilerini her geçen mizin içinde bulundu¤u dünya pazar›n›
gün biraz daha fazla hissedece¤imiz alt üst edebilecek ve ‘oyunun kural›n›’
aç›kt›r. Bu nedenle bu ekonomik sava- yeniden tan›mlayabilecek inovatif
HALUK ÜNALDI fl› iyi anlamal›, rasyonel olarak yorum- ürünlerdir.
lamal› ve ‘kurallar›na uygun olarak’ l Bu savafl›n ana fikri, ‘Su uyur, düfl-
haluk@paradigmam.com
savaflmal›y›z. man uyumaz’ de¤il, ‘Düflman uyur, ra-
l Bu savafl›n komutanlar›, tüm flirket- kip uyumaz’d›r. De¤iflim ve küresel sa-
lerimizin patron ve yöneticileridir. vafl›n yo¤un etkisiyle biz uyurken dün-
l Bu savafl›n komuta merkezleri, flir- yan›n di¤er yar›s›ndaki potansiyel ra-
ket ve holdinglerimizin yönetim kurul- kiplerimiz uyan›kt›r.
lar›d›r. l Bu savaflta akan kan, flirketlerimizin
l Bu savafl›n en ön hatt›nda savaflan zarar gösteren bilançolar›, kay›plar›
Küresel sessiz askerleri, flirketlerimizin tüm ise küresel rekabete dayanamay›p, pa-
çal›flanlar›d›r. zardan çekilen flirketleridir.
ekonomik savafl l Bu savafl›n ‘Harp sahas›’ bütün dün- l Bu savafl›n temel prensibi, ‘pazar ve
için en uygun ya pazarlar›d›r. rakip odakl›’ olabilmektir. Y›llarca dü-
l Bu savafl›n kaleleri, fabrikalar›m›z, flük rekabet ortam›nda yaflamas› ne-
slogan, üretim yapan tezgahlar›m›z ve hizmet deni ile ‘ürün odakl›’ olan flirketlerimiz
‘Savafla evet, üreten ofislerimizdir. bu özelliklerini kaybetmeden ‘pazar ve
l Bu savafl›n a¤›rl›k merkezleri veya rakip odakl›’ düflünebilme becerisini
yok olmaya askeri tabiriyle s›klet merkezleri, or- h›zla gelifltirebilmelidir.
hay›r!’ ganize sanayi bölgelerimizdir. l Bu savafl›n harp oyunlar›, giderek da-
l Bu savafl›n silahlar›, üretmekte ol- ha etkin olarak kullan›lmaya bafllanan
olmal›d›r. du¤umuz ürün ve hizmetler olup, yük- ‘‹fl Oyunlar› (Business Game)’ olarak
Gelece¤imizi sek kalite, uygun fiyat ve benzersiz ol- adland›r›lan e¤itim yard›mc›lar›d›r.
ma özellikleri onlar›n tahrip güçleridir. Unutulmamal›d›r ki, ‘Savafla hay›r’
güven alt›na l Bu savafl›n lojistik destek güçleri, sloganlar› günümüz dünyas› için çok
almak istiyorsak, kamu kurumlar›ndan üniversitelere, uygun ancak yaflamakta oldu¤umuz bu
araflt›rma flirketlerinden yönetim da- ekonomik ‘çat›flma’ için anlams›zd›r.
bu küresel n›flmanlar›na kadar, çok genifl bir yel- Bu küresel ekonomik savafl için en uy-
ekonomik savafl› pazede yeralan ve kendi ‘siperlerinde’ gun slogan, ‘Savafla evet, yok olmaya
savaflan flirketlerimize destek sa¤la- hay›r!’ olmal›d›r. Ya bu savafl›n kural-
kazanmak yan, tüm kurum ve kurulufllard›r. lar›n› iyi ö¤renecek ve hayatta kalmay›
zorunday›z. l Bu savafl›n en çarp›c› stratejisi, tek- baflaraca¤›z veya flirketlerimizin ‘si-
nolojinin ateflledi¤i yo¤un de¤iflime perlerinde’ birer birer yok oldu¤unu
karfl› h›zl›, farkl›, yarat›c› davran›fllar üzülerek izleyece¤iz.
sergilemektir. Sadece verimlili¤i artt›- Sözlerimi Henry Kissinger’in strateji
rarak, sadece daha ucuza üreterek ve- tan›m› ile tamamlamak isterim: ‘Stra-
ya sadece ürün/hizmet kalitesini artt›- teji, toplumlar›n kendi geleceklerini
rarak bu savafltan galip ç›kma zaman› güven alt›na almak üzere yapt›klar›-
çoktan geçmifltir. Ünlü Stratejist Gary d›r.’ Gelece¤imizi güven alt›na almak
Hamel’in dedi¤i gibi ‘Rakipler sektörü- istiyorsak, bu küresel ekonomik savafl›
nüzü altüst ederken sizin operasyon kazanmak zorunday›z.
74 KobiEfor Eylül 2015