Page 74 - KobiEfor_Eylul_2015
P. 74

UZMAN                                  Say›n Yöneticiler,

                                             Bu Bir Dünya Savafl›d›r!
                                  B     urak Turna’n›n ‘Üçüncü Dünya  becerinizi artt›rman›z, Roma yanarken

                                        Savafl›’ roman›ndan söz etmedi-
                                                                      keman çalmaya benzer.’
                                        ¤ime emin olun. Kitab›n konusu
                                                                      flirketlerin rakiplerine göre fark yara-
                                        bir dünya savafl›n›n 2010 y›l›nda  l Bu savafl›n gerçek kahramanlar›,
                                   ç›kaca¤› üzerine tasarlanm›flt›. 2015  tabilecek yarat›c› fikirlerini ortaya ata-
                                   y›l›n› yafl›yor olmam›z nedeni ile bu ro-  bilen flirket çal›flanlar› ve bu fikirleri
                                   man›n sadece bir kurgu oldu¤u anla-  h›zla hayata geçirebilen flirket yöneti-
                                   fl›lm›flt›r. Oysa ben, bütün fliddeti ile  cileridir.
                                   devam eden ve tüm flirketlerimizi içine  l Bu savafl›n en ön hatt›nda yeralan
                                   alan, küresel bir ekonomik savafltan  flirketlerimizin koruyucu kalkan›, on-
                                   söz ediyorum. Teknolojinin ateflledi¤i  lar›n sahip olabildikleri rekabet güç-
                                   büyük de¤iflime ba¤l› olarak bütün  leridir.
                                   dünya pazarlar›nda devam eden bu   l Bu savafl›n nükleer silah›, flirketleri-
                                   ekonomik savafl›n etkilerini her geçen  mizin içinde bulundu¤u dünya pazar›n›
                                   gün biraz daha fazla hissedece¤imiz  alt üst edebilecek ve ‘oyunun kural›n›’
                                   aç›kt›r. Bu nedenle bu ekonomik sava-  yeniden tan›mlayabilecek inovatif
           HALUK ÜNALDI            fl› iyi anlamal›, rasyonel olarak yorum-  ürünlerdir.
                                   lamal› ve ‘kurallar›na uygun olarak’  l Bu savafl›n ana fikri, ‘Su uyur, düfl-
           haluk@paradigmam.com
                                   savaflmal›y›z.                      man uyumaz’ de¤il, ‘Düflman uyur, ra-
                                   l Bu savafl›n komutanlar›, tüm flirket-  kip uyumaz’d›r. De¤iflim ve küresel sa-
                                   lerimizin patron ve yöneticileridir.  vafl›n yo¤un etkisiyle biz uyurken dün-
                                   l Bu savafl›n komuta merkezleri, flir-  yan›n di¤er yar›s›ndaki potansiyel ra-
                                   ket ve holdinglerimizin yönetim kurul-  kiplerimiz uyan›kt›r.
                                   lar›d›r.                           l Bu savaflta akan kan, flirketlerimizin
                                   l Bu savafl›n en ön hatt›nda savaflan  zarar gösteren bilançolar›, kay›plar›
                     Küresel       sessiz askerleri, flirketlerimizin tüm  ise küresel rekabete dayanamay›p, pa-
                                   çal›flanlar›d›r.                    zardan çekilen flirketleridir.
           ekonomik savafl          l Bu savafl›n ‘Harp sahas›’ bütün dün-  l Bu savafl›n temel prensibi, ‘pazar ve
               için en uygun       ya pazarlar›d›r.                   rakip odakl›’ olabilmektir. Y›llarca dü-
                                   l Bu savafl›n kaleleri, fabrikalar›m›z,  flük rekabet ortam›nda yaflamas› ne-
                      slogan,      üretim yapan tezgahlar›m›z ve hizmet  deni ile ‘ürün odakl›’ olan flirketlerimiz
               ‘Savafla evet,       üreten ofislerimizdir.             bu özelliklerini kaybetmeden ‘pazar ve
                                   l Bu savafl›n a¤›rl›k merkezleri veya  rakip odakl›’ düflünebilme becerisini
                 yok olmaya        askeri tabiriyle s›klet merkezleri, or-  h›zla gelifltirebilmelidir.
                       hay›r!’     ganize sanayi bölgelerimizdir.     l Bu savafl›n harp oyunlar›, giderek da-
                                   l Bu savafl›n silahlar›, üretmekte ol-  ha etkin olarak kullan›lmaya bafllanan
                   olmal›d›r.      du¤umuz ürün ve hizmetler olup, yük-  ‘‹fl Oyunlar› (Business Game)’ olarak
               Gelece¤imizi        sek kalite, uygun fiyat ve benzersiz ol-  adland›r›lan e¤itim yard›mc›lar›d›r.
                                   ma özellikleri onlar›n tahrip güçleridir.  Unutulmamal›d›r ki, ‘Savafla hay›r’
                güven alt›na       l Bu savafl›n lojistik destek güçleri,  sloganlar› günümüz dünyas› için çok
          almak istiyorsak,        kamu kurumlar›ndan üniversitelere,  uygun ancak yaflamakta oldu¤umuz bu
                                   araflt›rma flirketlerinden yönetim da-  ekonomik ‘çat›flma’ için anlams›zd›r.
                  bu küresel       n›flmanlar›na kadar, çok genifl bir yel-  Bu küresel ekonomik savafl için en uy-
          ekonomik savafl›          pazede yeralan ve kendi ‘siperlerinde’  gun slogan, ‘Savafla evet, yok olmaya
                                   savaflan flirketlerimize destek sa¤la-  hay›r!’ olmal›d›r. Ya bu savafl›n kural-
                   kazanmak        yan, tüm kurum ve kurulufllard›r.   lar›n› iyi ö¤renecek ve hayatta kalmay›
                 zorunday›z.       l Bu savafl›n en çarp›c› stratejisi, tek-  baflaraca¤›z veya flirketlerimizin ‘si-
                                   nolojinin ateflledi¤i yo¤un de¤iflime  perlerinde’ birer birer yok oldu¤unu
                                   karfl› h›zl›, farkl›, yarat›c› davran›fllar  üzülerek izleyece¤iz.
                                   sergilemektir. Sadece verimlili¤i artt›-  Sözlerimi Henry Kissinger’in strateji
                                   rarak, sadece daha ucuza üreterek ve-  tan›m› ile tamamlamak isterim: ‘Stra-
                                   ya sadece ürün/hizmet kalitesini artt›-  teji, toplumlar›n kendi geleceklerini
                                   rarak bu savafltan galip ç›kma zaman›  güven alt›na almak üzere yapt›klar›-
                                   çoktan geçmifltir. Ünlü Stratejist Gary  d›r.’ Gelece¤imizi güven alt›na almak
                                   Hamel’in dedi¤i gibi ‘Rakipler sektörü-  istiyorsak, bu küresel ekonomik savafl›
                                   nüzü altüst ederken sizin operasyon  kazanmak zorunday›z.


          74 KobiEfor Eylül 2015
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79