Page 122 - KobiEfor_Eylul_2015
P. 122
UZMAN Neden Düflünmeyi
Pek Düflünemiyoruz?
D escartes “düflünüyorsam va-
r›m” derken ça¤›nda düflün-
menin anlam› büyüktü zira
düflünebilmek yerine insanlar
“inanmay›” daha çok tercih ettikleri
gibi ayn› zamanda inanmaya zorlan›-
yorlard› da…
Okuma-yazma bilmeyenlerin ço¤un-
lu¤unun yan›s›ra özelikle filozoflar›n
yazd›klar› eserlerin okunmas›n›n ya-
sakland›¤› dönemlerde, düflünmek;
düflünebilen ve bunu anlatan insan-
lar›n bafl›n› zora sokuyordu; zira bir-
ço¤u kral›n veya o dönemin di¤er un-
surlar› taraf›ndan lanetleniyorlard›…
Prof.Dr. Amac›m›z düflünce tarihine yolculuk hayat›m›z› kolaylaflt›ran gerçekleri
oluflturur; gerçeklerin oldu¤u yer-
TURGAY B‹ÇER de¤il tabii ama düflünmenin de¤eri- lerde ise duygular ve san›lar bar›na-
nin ülkemiz de yeterince anlafl›lma-
turgay@marmara.edu.tr d›¤›, gereken de¤erin verilmedi¤i maz. Dolay›s›yla kendimizi kand›r-
tespitini kolayl›kla yapabiliriz; bunun mak, bana, sana veya baflkas›na gö-
için de alim olmaya gerek de yok. Zi- re olan fleylere de¤il de gerçeklere
ra duygular daha önemlidir bizler göre hareket etti¤imizde, hayat›n
Düflünen insan, için. Duygusall›kla ço¤u zaman zay›f efendisi olmaya bafllar›z ki; bu da in-
s›n›rlar›n› zorlar; olmay› kar›flt›rsak da duygular›n biz- san olan›n zirvesi demektir.
leri yan›ltaca¤› ve asla düflünce ile Okullardan felsefeyi, mant›¤›, sanat›
yard›m al›r, k›yas edilemeyece¤ini anlayamay›z kald›r›rsak sporu seçmeli yaparsak
bilgiyi yaflam›n bir türlü. pek de düflünen ve düflünmeyi önem-
Duygu, insan› insan yapar ve duygu- seyen bir insan; dolay›s›yla toplum
merkezi yapar, suz olmak as›l sorunun kendisidir. oluflturamay›z. Düflünmek ve düflü-
iflbirli¤ine ve Fakat duygular›m›za güvenerek yola nerek do¤ruya ve gerçeklere ulafla-
ç›kamay›z; zira duygular bizi aldata- bilmek her türlü sorunun çözümü için
uzlaflmaya sayg› bilir ve düflüncenin; dolay›s›yla bilgi- olmazsa olmaz bir ilkedir.
duyar, nin yerini tutmazlar. Ülkemize veya kendi bireysel yafla-
Bilim, ölçer, biçer ve sorgular, do¤ru m›m›za gözatt›¤›m›zda, karfl› karfl›ya
bencil de¤il,
bilgiye ulaflabilmek için. Do¤ru bilgi kald›¤›m›z sorunlara bakarsak, dü-
bizcildir, flünce eksikli¤i sonucu oluflan so-
runlar yuma¤›n› görebiliriz. Sorun
sa¤duyulu,
çözücülerde, sorunu yaratan düflün-
höflgörülü ve ce sistemi ile hareket ettiklerinden
esnektir, ne yaz›k ki çözüm yerine sorunun
parças› haline geliyorlar…
insanlar› Düflünen insan eflduyum yapar, ger-
anlamaya çal›fl›r, çekleri görür, yeni ve yarat›c› seçe-
neklere ulafl›r, s›n›rlar›n› zorlar; yar-
sorumluluk d›m al›r, bilgiyi yaflam›n merkezi ya-
sahibidir ve par, olmas› gereken gerçe¤i olufltu-
rabilmek için eyleme geçer, iflbirli¤i-
toplumun ne ve uzlaflmaya sayg› duyar, bencil
kurallar›na uyar. de¤il, bizcildir. Sa¤duyulu, höflgörü-
lü ve esnektir. Do¤rudan yanad›r, ta-
raf tutmaz. ‹nsanlar› s›n›flamaz, öte-
kilefltirmez, anlamaya çal›fl›r, so-
rumluluk sahibidir ve toplumun ku-
rallar›na uyar…
122 KobiEfor Eylül 2015