Page 56 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 56

UZMAN                               ‹novasyon-Yenileflim 2

                                    Y      aflam›m›zda pek çok de¤ifli-   de olumlu etkiler yarat›r. Bunun en ti-
                                                                        pik örneklerinden biri Finlandiya’da
                                           min birlikte geliflen yenilikler
                                           sonucu ortaya ç›kt›¤›n› görü-
                                                                        yaflanan Nokia örne¤idir. Ülkedeki ifl-
                                           rüz. Bunlar›n birço¤u büyük
                                                                        lam›flt›r. Elbette ki ça¤›m›zdaki özel-
                                           bir deha ürünü olmas› ötesin-  sizlik oran›n› çok k›sa bir sürede s›f›r-
                                     de yeni de¤erlerin ve birçok bilefle-  likle teknoloji alan›ndaki yenilikler
                                     nin biraraya getirilmesi ile ortaya ç›-  pek çok yeni ifl ve teknoloji de¤iflimle-
                                     kan sonuçlard›r. Marcel Proust,    ri kanal›yla yeni istihdam olanaklar›
                                     “Gerçek keflif yeni diyarlar bulmak  yaratm›flt›r. Bu bireylerden tedarikçi-
                                     de¤il, yeni gözlerle bakmakt›r” diye  lere, mühendislikten pazarlama ka-
                                     olay› tan›mlamaktad›r. Bunun en gü-  nallar›na kadar birçok çal›flana yeni
                                     zel örneklerinden biri de Cirque du  ufuklar açm›flt›r.
                                     Soleil örne¤idir. Geçmiflte atefl yu-  Pek çok yenilikçilik gurusu henüz
                                     tan, birbirinin üstüne ç›karak kuleler  kan›tlanmam›fl düflünceleri, planlar›
                                     kuran ve iplerin üzerinde yürüyen  veya projeleri denemeye kalkanlar›n
                                     cambazlar›n oluflturdu¤u panay›r ve  ve benzeri projelere yat›r›m yapanla-
                                     karnaval e¤lencelerini farkl› gözle  r›n can›n›n yand›¤›n› söylerler.  Bu-
                                     de¤erlendirerek e¤lence kültürüne  nun içindir ki yenilik getirmede ba-
            A. HAMD‹ DO⁄AN           yeni boyut kazand›ran Cirque du So-  flar› birçok zorlu¤u dikkatlice de¤er-
                                     leil’dir. E¤lence kültüründeki de¤i-  lendirmekten geçmektedir. Bunun
                   KalDer            flim öngörüsünü yakalayarak fark    tersinde ise yenileflimi yönetmek
             Yönetim Kurulu Baflkan›  yaratm›flt›r. Nitekim Mavi Okyonus  amac› ile çok fazla prosedürler, tali-
                                     Stratejisi* kitab›nda bu konu derin-  matlar, uygulama direktifleri ortaya
                                     lemesine ifllenmektedir. ‘‹novasyon-  koyan kurumlarda kiflilerin yarat›c›
                                     Yenileflim’in en büyük özelli¤i eko-  ruhunu engelleyen dikenli teller
                  ‘‹novasyon-        nomilerin rekabet gücünü ateflleme-  olufltu¤u gözlenmektedir. Önemsiz
              Yenileflim’in en        sidir. Bu durum öncelikle bu ifli orta-  ayr›nt›lara odaklanma, sonuçta ku-
                                     ya koyan, baflaran kurulufla önemli  ralc›l›k ve hiyerarflik kontrol düzeni-
               büyük özelli¤i        bir yarar sa¤lar.                  ni egemen k›lmaktad›r. Giriflimcili-
                ekonomilerin         Bu yarar sa¤laman›n kal›c›l›¤›, kuru-  ¤in önündeki en büyük engellerden
                                     lufllar›n geliflme ve keflfetme f›rsat-  biri budur. Geçmifl baflar›lar öngörü-
             rekabet gücünü          lar›na yap›lar› içinde ne derece içsel-  yü engelleyen yaklafl›mlardan biri-
                                     lefltirdiklerine ba¤l›d›r. Yeni bir ürün  dir. Fazla inceleme, yetersiz analiz
               atefllemesidir.
                                     veya hizmeti ilk bulan veya ortaya  sonuçta yan›lg›lara götürebilir.
                     Bu durum        koyan sizseniz onun tek sa¤lay›c›s›  Müflteri sesine kulak verme çok
                                     olarak kald›¤›n›z müddetçe avantaj  önemli bir faktör olmakla beraber
              öncelikle bu ifli       ve rekabet üstünlü¤ü sizde olacakt›r.  Henry Ford’un flu sözünü unutma-
                ortaya koyan,        Elbette ki bu sonsuz de¤ildir. Çünkü  mak gerekir: “E¤er ben müflterile-
                                     hemen rakipleriniz sizi taklit etmeye  rimi dinleseydim, otomobil yerine
           baflaran kurulufla          ve kopyalamaya bafllayacaklard›r.   h›zl› koflan atlar yapm›fl olurdum.”
                    önemli bir       Siz bir sonraki geliflimi keflfetme f›r-  Bu da müflterilerin gizli beklentile-
                                     sat›n› yakalayarak hep di¤erlerinin  rini aç›kl›¤a ç›kartmakla ilgili güç-
                 yarar sa¤lar.       önünde olabilme baflar›s›na eriflebi-  lü¤ü yans›tmaktad›r.
                                     lirsiniz. fiayet, küçük bir kuruluflsa-  Yaz›m›z›n gelecek serisinde EFQM
                                     n›z yaratt›¤›n›z yeni ürün veya hizme-  çerçevesinde ‘‹novasyon’a nas›l bafl-
                                     tin yap›l›fl biçiminden sonuna kadar  lanmas› gerekti¤ini ve proje sürecini
                                     olan sürecini genifl imkanlara sahip  paylafl›yor olaca¤›z.
                                     büyük bir kurulufla satarak noktala-  Yaflam›n›zda yeniliklere aç›k olman›z
                                     may› düflünebilirsiniz.             dile¤i ile...
                                     Yeniliklerden sadece kurulufllar ya-
                                     rar sa¤lamaz. Müflterilerde yarar   *Bu yaz› KalDer ve EFQM iflbirli¤iyle haz›rla-
                                     sa¤layan kitle aras›nda yeralmakta-  nan Yenileflim Çerçevesi doküman› kayna¤›
                                     d›r. Yeni ürün ve hizmetler onlara  kullan›larak haz›rlanm›flt›r.
                                     sa¤l›k ve mutluluk katk›s›nda bulu-  ‹novasyon kelimesi birçok Türkçe kelime ile
                                     nurlar. Düflen fiyatlardan istifade  efllefltirilmifltir. Biz KalDer olarak “Yenile-
                                     ederler, özetle müflteri memnuniye-  flim”sözcü¤ünü tan›mlad›k. Ancak görülüyor
                                     tinde art›fllar görülür.            ki orijinal sözcük yerleflmifl ve kullan›mdad›r.
                                     ‹novasyon ve özellikle teknolojik yeni-  * Mavi Okyanus Stratejisi- W. Chan Kim-Re-
                                     liklere dönük olan istihdam üzerinde  nee Mauborgne.


           56 KobiEfor May›s 2015
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61