Page 56 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 56
UZMAN ‹novasyon-Yenileflim 2
Y aflam›m›zda pek çok de¤ifli- de olumlu etkiler yarat›r. Bunun en ti-
pik örneklerinden biri Finlandiya’da
min birlikte geliflen yenilikler
sonucu ortaya ç›kt›¤›n› görü-
yaflanan Nokia örne¤idir. Ülkedeki ifl-
rüz. Bunlar›n birço¤u büyük
lam›flt›r. Elbette ki ça¤›m›zdaki özel-
bir deha ürünü olmas› ötesin- sizlik oran›n› çok k›sa bir sürede s›f›r-
de yeni de¤erlerin ve birçok bilefle- likle teknoloji alan›ndaki yenilikler
nin biraraya getirilmesi ile ortaya ç›- pek çok yeni ifl ve teknoloji de¤iflimle-
kan sonuçlard›r. Marcel Proust, ri kanal›yla yeni istihdam olanaklar›
“Gerçek keflif yeni diyarlar bulmak yaratm›flt›r. Bu bireylerden tedarikçi-
de¤il, yeni gözlerle bakmakt›r” diye lere, mühendislikten pazarlama ka-
olay› tan›mlamaktad›r. Bunun en gü- nallar›na kadar birçok çal›flana yeni
zel örneklerinden biri de Cirque du ufuklar açm›flt›r.
Soleil örne¤idir. Geçmiflte atefl yu- Pek çok yenilikçilik gurusu henüz
tan, birbirinin üstüne ç›karak kuleler kan›tlanmam›fl düflünceleri, planlar›
kuran ve iplerin üzerinde yürüyen veya projeleri denemeye kalkanlar›n
cambazlar›n oluflturdu¤u panay›r ve ve benzeri projelere yat›r›m yapanla-
karnaval e¤lencelerini farkl› gözle r›n can›n›n yand›¤›n› söylerler. Bu-
de¤erlendirerek e¤lence kültürüne nun içindir ki yenilik getirmede ba-
A. HAMD‹ DO⁄AN yeni boyut kazand›ran Cirque du So- flar› birçok zorlu¤u dikkatlice de¤er-
leil’dir. E¤lence kültüründeki de¤i- lendirmekten geçmektedir. Bunun
KalDer flim öngörüsünü yakalayarak fark tersinde ise yenileflimi yönetmek
Yönetim Kurulu Baflkan› yaratm›flt›r. Nitekim Mavi Okyonus amac› ile çok fazla prosedürler, tali-
Stratejisi* kitab›nda bu konu derin- matlar, uygulama direktifleri ortaya
lemesine ifllenmektedir. ‘‹novasyon- koyan kurumlarda kiflilerin yarat›c›
Yenileflim’in en büyük özelli¤i eko- ruhunu engelleyen dikenli teller
‘‹novasyon- nomilerin rekabet gücünü ateflleme- olufltu¤u gözlenmektedir. Önemsiz
Yenileflim’in en sidir. Bu durum öncelikle bu ifli orta- ayr›nt›lara odaklanma, sonuçta ku-
ya koyan, baflaran kurulufla önemli ralc›l›k ve hiyerarflik kontrol düzeni-
büyük özelli¤i bir yarar sa¤lar. ni egemen k›lmaktad›r. Giriflimcili-
ekonomilerin Bu yarar sa¤laman›n kal›c›l›¤›, kuru- ¤in önündeki en büyük engellerden
lufllar›n geliflme ve keflfetme f›rsat- biri budur. Geçmifl baflar›lar öngörü-
rekabet gücünü lar›na yap›lar› içinde ne derece içsel- yü engelleyen yaklafl›mlardan biri-
lefltirdiklerine ba¤l›d›r. Yeni bir ürün dir. Fazla inceleme, yetersiz analiz
atefllemesidir.
veya hizmeti ilk bulan veya ortaya sonuçta yan›lg›lara götürebilir.
Bu durum koyan sizseniz onun tek sa¤lay›c›s› Müflteri sesine kulak verme çok
olarak kald›¤›n›z müddetçe avantaj önemli bir faktör olmakla beraber
öncelikle bu ifli ve rekabet üstünlü¤ü sizde olacakt›r. Henry Ford’un flu sözünü unutma-
ortaya koyan, Elbette ki bu sonsuz de¤ildir. Çünkü mak gerekir: “E¤er ben müflterile-
hemen rakipleriniz sizi taklit etmeye rimi dinleseydim, otomobil yerine
baflaran kurulufla ve kopyalamaya bafllayacaklard›r. h›zl› koflan atlar yapm›fl olurdum.”
önemli bir Siz bir sonraki geliflimi keflfetme f›r- Bu da müflterilerin gizli beklentile-
sat›n› yakalayarak hep di¤erlerinin rini aç›kl›¤a ç›kartmakla ilgili güç-
yarar sa¤lar. önünde olabilme baflar›s›na eriflebi- lü¤ü yans›tmaktad›r.
lirsiniz. fiayet, küçük bir kuruluflsa- Yaz›m›z›n gelecek serisinde EFQM
n›z yaratt›¤›n›z yeni ürün veya hizme- çerçevesinde ‘‹novasyon’a nas›l bafl-
tin yap›l›fl biçiminden sonuna kadar lanmas› gerekti¤ini ve proje sürecini
olan sürecini genifl imkanlara sahip paylafl›yor olaca¤›z.
büyük bir kurulufla satarak noktala- Yaflam›n›zda yeniliklere aç›k olman›z
may› düflünebilirsiniz. dile¤i ile...
Yeniliklerden sadece kurulufllar ya-
rar sa¤lamaz. Müflterilerde yarar *Bu yaz› KalDer ve EFQM iflbirli¤iyle haz›rla-
sa¤layan kitle aras›nda yeralmakta- nan Yenileflim Çerçevesi doküman› kayna¤›
d›r. Yeni ürün ve hizmetler onlara kullan›larak haz›rlanm›flt›r.
sa¤l›k ve mutluluk katk›s›nda bulu- ‹novasyon kelimesi birçok Türkçe kelime ile
nurlar. Düflen fiyatlardan istifade efllefltirilmifltir. Biz KalDer olarak “Yenile-
ederler, özetle müflteri memnuniye- flim”sözcü¤ünü tan›mlad›k. Ancak görülüyor
tinde art›fllar görülür. ki orijinal sözcük yerleflmifl ve kullan›mdad›r.
‹novasyon ve özellikle teknolojik yeni- * Mavi Okyanus Stratejisi- W. Chan Kim-Re-
liklere dönük olan istihdam üzerinde nee Mauborgne.
56 KobiEfor May›s 2015