Page 137 - KobiEfor_Mart_2015
P. 137

UZMAN                          Kazanmak her fley midir?

                                  Y     aln›z ifl dünyas› de¤il, her sek-  de¤erliklerdir. Örne¤in; içtenlik. ‹n-

                                        törün en öncelikli de¤eri ka-
                                                                      san›n içten ve kendisi olarak yafla-
                                        zanmakt›r. Hatta bu kazanmak
                                                                      mas› büyük bir zenginliktir hem kifli-
                                        olgusu öyle bir hale geldi ki
                                   “ne olursa olsun kazan’a” dönüfltü.  nin kendisi hem de çevresi için. Ba-
                                                                      zen, safl›k olarak kabul edilse de ol-
                                   Televizyonlar, medya, halk baflaran›,  sun. Kazanma h›rs› ile kirlenmifl ol-
                                   kazanan› seviyor; kazand›¤›n›zda da  maktan kat kat de¤erlidir…
                                   “hakl›” oluyor; her türlü yanl›fl göl-  Ya sevecenlik?.. Sevecen insan›n in-
                                   gede kal›yor.                      sanl›¤a katk›s› ölçülemez bile. Seve-
                                   Kazananlar seviliyor, model al›n›-  cen insan iyi huyludur, güzeldir, flev-
                                   yor, yüceltiliyor, abart›l›yor do¤al  katlidir, sayg›l›d›r, baflkas›n› düflü-
                                   olarak. Taraftar›n önemli! Slogan›  nebilir, bencil de¤ildir, s›n›rlar›n› bi-
                                   olan “vur, k›r, parçala, bu maç› al”  lir, sevebilir, sevilir; unutulmaz ve
                                   ifl dünyas›n›n da bir anlamda gizli  baflka kalplerde hep yaflar…
                                   mottosu oldu.                      Ya do¤all›k? Do¤al insanlar konu-
                                   Kazanan daha güçlü, yak›fl›kl›, güzel,  flurken gözlerinin içi güler. Kendi
                                   karizmatik oluyor. Adlar›na methiye-  kulvarlar›nda mücadele ederler.
                Prof.Dr.           ler düzülüyor. Yaz›l› ve görsel med-  Duygusald›rlar mant›kl› olduklar›
            TURGAY B‹ÇER           yada “örnek insan, kurum” olarak   kadar ama asla zay›f de¤ildirler. ‹n-
                                   halka sunuluyor. ‹nsanlar genelde  san olman›n erdemini yaflarlar ve
           turgay@marmara.edu.tr   neyin nas›l kazan›ld›¤›n›; kazanma-  yaflatmak isterler. Kavgalar›, onur-
                                   n›n ne oldu¤unu sorgulam›yor.      suzluklar, sayg›s›zl›klar, açgözlülük-
                                   Önemli olan kazanmak hepsi bu…     lerdir do¤al olarak. Kurallar ve ilke-
          ‹nsan mutluyken          Kaybedince de tam tersinin yafland›-  ler yaflamlar›na yön verir.
                                   ¤›n› söylemeye gerek yok. Dev yap›-  ‹yimserlik, di¤er bir olgu. ‹yimser-
          daha üretkendir,         lan insanlar, kurumlar cücelefliyor  ler çok kez gerçekçi olarak alg›lan-
               yarat›c›d›r ve      ve yerden yere vuruluyor.          maz ama yanl›fl bir kan›d›r. ‹yimser
                                   Özetle içimiz d›fl›m›z “kazanmak, ka-  olmak ayn› zamanda gerçekçiliktir
              baflar›ya daha        zanmak, kazanmak” oldu. “Ööö¤¤”    ama tercihi umuttan yana kulla-
            yak›nd›r. Mutlu        diyesi geliyor insan›n baz› zamanlar.  nanlard›r. Afl›r› iyimserlik eksiktir;
                                   Kazanmak suçtur demiyorum. Öyle    kötümserlik kadar. ‹yimserler her
           olmak baflar›n›n
                                   bir iddiam da yok. Kazanmak fazla  ne olursa olsun “güzel günlerden,
         ön kofluludur ayn›         abart›l›yor. Fazla abart›lan bir fleyde  güzelliklerden” yanad›r. Onlar›n ya-
                   zamanda.        s›r›tmaya ve insan› rahats›z etmeye  r›fl› “en iyiyi ortaya koyma” üzerine-
                                   bafll›yor…                          dir. “Yok etme” kültürü onlara ya-
              Kazanan ama          Kazanmak harika, güzel ve o kadar  banc›d›r.
           mutlu olamayan          da onurlu bir fley ama e¤er insan›n  Fazla abart›lan di¤er moda olgular
                                   kendisinden daha fazla önemseni-   kadar, insan›n bu do¤al özellikleri-
        insanlar; “denizde         yor, kifliyi gölgeliyorsa iflte ona itira-  nin daha önplana al›nmas› sektörü
          f›rt›nadan gemisi        z›m var. Hiçbir kayb›n veya kazan-  daha da ileri götürecektir. ‹fl dünya-
                                   man›n bir insandan; bir “can”dan da-  s›nda “canavarlara” yer yok, flaka
             batm›fl, ayakta
                                   ha önemli oldu¤unu sanm›yorum.     veya mecaz da olsa. “Var olanlar›n”
         kalmak için deniz         ‹nsan, her fleyin üstündedir. E¤er bu  ne kadar “canavarlaflt›klar›n›” gö-
                 suyu içerek       böyle bilinmiyor ve insan kaderine  rüyoruz; bunun sonucu olan sonuç-
                                   terk ediliyorsa; bunun sorumlusu ki-  lar›n› da…
           hayatta kalmaya         flinin kendisi de¤il, ona bu zemini ha-  ‹nsan mutluyken daha üretkendir,
          çal›flan insanlar”        z›rlayan sistem veya koflullard›r.  yarat›c›d›r ve baflar›ya daha yak›nd›r.
                                   Bal›k hasta de¤ildir her zaman; su-  Mutlu olmak baflar›n›n ön kofluludur
         gibidir. Susad›kça        yun da kirli olup olmad›¤›n› kontrol  ayn› zamanda. Kazanan ama mutlu
        deniz suyu içerler,        etmek gerekir…                     olamayan insanlar; “denizde f›rt›na-
                                   Bu ifl böyle gitmez, gidemez, gitme-  dan gemisi batm›fl, ayakta kalmak
           içtikçe daha çok
                                   meli… Dünyaya yeni bir “can” olarak  için deniz suyu içerek hayatta kal-
                  susarlar…        do¤an, çocuk sonunda kendine ve    maya çal›flan insanlar” gibidir. Susa-
                                   hayata yabanc›laflan biri olarak yafl›-  d›kça deniz suyu içerler, içtikçe daha
                                   yor. ‹nsan›, insan yapan de¤erler ve  çok susarlar…

                                                                                     Mart 2015 KobiEfor 137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142