Page 121 - KobiEfor_Mart_2015
P. 121

yar dolar seviyesindedir. Önümüzdeki 15 y›l için 50  ton ve mamulleri, sabun ve muhtahzarlar›, sebze
          milyar dolar petrol geliri bekleyen ülke somut ve  ve meyveler gibi birçok di¤er ürünlerde ihracat po-
          uygulanabilir projelerle bu geliri halk›n yaflam  tansiyeli bulunmaktad›r.
          standard›n›n yükselmesine harcayacak hedefler     Di¤er taraftan son dönemde önem verilmeye
          için çal›flmaktad›r.                             bafllanan sa¤l›k hizmetleri alan›ndaki yat›r›mlara
                                                          ba¤l› olarak hastahane ekipmanlar› ve medikal
            Kapitalizme  geçifl h›zl› oldu                 ekipmalar ile çevre sa¤l›¤› konusunda dan›flmanl›k
            90 sonras›n› h›zla aflan Azerbaycan genç kapita-  ve müteahhitlik alan›nda imkanlar oldu¤u de¤er-
          list bir erkonomiden beklenmeyecek bir performans  lendirilmektedir.
          gösterdi. GSY‹H art›fl› ortalama yüzde 9.2 iken büyü-  Pazar›n özellikleri: Azerbaycan pazar›nda fark-
          me kapasitesi yüzde 20’nin üzerine ç›kt›. Petrol sek-  l› mallar›n örne¤in Türkiye, Rusya veya ‹ngiltere
          töründe faaliyet gösteren kamu flirketleri gibi, özel  menfleili mallar›n tek bir da¤›t›mc›s› olabilmekte-
          flirketler de baflar›l› oldular. Petrol sektöründeki fa-  dir. Pazar fiyata duyarl› oldu¤u için yerli da¤›t›mc›
          aliyetler sayesinde inflaat ve haberleflme gibi alt  ile çal›flmak ve promosyon faaliyetlerine önem
          sektörlerin ekonomiye katk›s› yükseldi.         vermek gerekmektedir. Ayr›ca da¤›t›mc› ile detay-
            Gelen do¤rudan yabanc› yat›r›mlar Azerbay-    l› bir sözleflme yapmak önem arz etmektedir.
          can’›n ekonomik canlanmas›nda anahtar rolü oy-    Azerbaycan özel sektörünün pazarlama sistemi
          nad›. Azerbaycan ülkedeki ekonomik sorunlar›n   henüz geliflme aflamas›ndad›r. Küçük dükkanlar
          afl›lmas› ve istikrar›n sa¤lanmas› sayesinde özel-  kendi kendilerini finanse ederek önemli geliflme
          likle petrol ç›karma ve iflleme sanayii bak›m›ndan  göstermifllerdir. Azerbaycan ekonomisi yaln›zca bir
          yabanc› yat›r›mc›lar için çok cazip bir pazar haline  nakit ekonomisi olarak faaliyet göstermektedir. Ül-
          geldi. Ülkenin ekonomisi çift yap›l›d›r. Bir yandan  kede g›da, giyim ve küçük alet ve edevatlarin temin
          petrol (hidrokarbon) ve ona ba¤l› hizmetler ile mü-  edilebildi¤i küçük dükkanlar yayg›nd›r. Elektronik
          teahhitlik sektörlerinde h›zl› bir geliflme e¤ilimi  ithal mallar› da kolayca temin edilebilmektedir.
          gözlenirken, di¤er yandan petrol d›fl› sanayi sek-  Bakü içinde yaklafl›k 5000 civar›nda g›da satan
          törlerinde yat›r›m eksikli¤i gözlenmektedir.    küçük market, Bakü taflras›nda ise 3000 civarinda
            Yabanc› yat›r›mc›lar imalat sanayi sektörüne ya-  market mevcuttur. Fiyat duyarl›l›¤› nedeniyle fark-
          t›r›m yapmaktan kaç›nmaktad›rlar. Bunun bir so-  l› kalite ve fiyat uygulamas› pazarda baflar› için ge-
          nucu olarak da sektörün üretimi düflmüfltür. Sum-  reklidir.
          gay›t flehri eskiden önemli bir sanayi flehri iken es-  Tüketici tercihleri yönünden ülkede üç ana pa-
          ki canl›l›¤›n› yitirmifltir. 2013 y›l› sonunda ekono-  zar bölümü bulunmaktad›r:
          mide baz› seviyeler flöyle idi: Tüketici fiyat enflas-  l Ayl›k ortalama 64 ABD Dolar› ya da daha az
          yonu yüzde 5.3. GSY‹H büyümesi yüzde 3.0, cari ifl-  kazanan nüfusun en büyük k›sm›;
          lemler dengesi (fazlas›) 11.2 milyar dolar. ‹hracat  l Küçük ancak giderek geniflleyen ve sabit ol-
          25.2 milyar dolar. ‹thalat 8.0  milyar dolar.   mayan bir gelire sahip olan orta s›n›f;
                                                            l Çok yüksek fiyatl› ürünleri dikkat çekici biçimde
            Türkiye-Azerbaycan ticareti                   tüketen ve “yeni Azeriler” olarak adland›r›lan s›n›f.
            Türkiye ile Azerbaycan aras›ndaki ticaret son
          y›llarda yükselifl trendine girdi. Türkiye’nin bu ül-     YARARLI ADRESLER
          keye ihracat› 2014 y›l›nda, 2 milyar 205 milyon do-
          lar; bu ülkeden ithalat› ise  2 milyar 900 milyon do-
          lar, toplam ticaret hacmi ise 5 milyar 105 milyon  T.C. Bakü Büyükelçili¤i:
          dolar olarak gerçekleflti.                        Samed Vurgun Sok. No:94 Bakü-Azerbaycan
            Türkiye’nin Azerbaycan’a ihracat›; Türk flirket-  ‹fl Telefonu: +994 12 444 73 20
                                                           Faks:+994 12 444 73 55
          lerinin Azerbaycan piyasas›nda flube açmas› flek-  Web: http://www.baku.be.mfa.gov.tr/
          lindedir ve sürekli artmaktad›r. Ancak yüksek    E-mail: embassy.baku@mfa.gov.tr
          gümrük vergisi oranlar› nedeni ile iki ülke d›fl tica-  T.C. Bakü Ticaret Müflavirli¤i
          reti potansiyelinin gerisinde kalmaktad›r.       ‹fl Telefonu: +994 12 441 39 68
            Türkiye’nin Azerbaycan’a olan ihracat›nda ma-  Faks:+994 12 444 39 68 06
          kineler ve mekanik cihazlar ve yedek parçalar›, de-  Web: www.musavirlikler.gov.tr
          mir ve çelikten eflyalar,  elektrikli makina ve cihaz-  E-mail: baku@ekonomi.gov.tr
          lar ve yedek parçalar›, mobilya, otomotiv, optik alet  T.C. Gence Baflkonsoloslu¤u
          ve cihazlar, motorlu kara tafl›tlar› ve yedek parça-  Telefon: +994 22 266 29 23 (24 - 25)
          lar›, mineral yak›tlar, petrol ve türevleri gibi ürün-  Faks: +994 22 266 29 26
                                                           Web: http://gence.bk.mfa.gov.tr/
          ler önemli paya sahiptir. Bunun yan›s›ra Türki-  E-mail: consulate.ganja@mfa.gov.tr
          ye’nin tuz, kükürt, tafl, alç› ve çimento, ka¤›t, kar-
                                                                                     Mart 2015 KobiEfor 121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126