Page 48 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 48

UZMAN                                     E¤itimde Kalite


                                     K      alite yönetimi felsefesinin ku-  belirtilmifltir. Ocak 2014’te “E¤itimde
                                            rucular›ndan Dr. Deming e¤i-
                                                                         Kalite Yönetimi Sistemi Rapor Haz›r-
                                            timin temel amac›n›; “Pozitif-
                                                                         lama K›lavuzu” yay›nlanm›flt›r. Bu
                                            leri artt›rmak, negatifleri ise
                                                                         süreci yürütülmektedir.
                                            azaltmak, böylece ö¤rencile-  çerçevede her y›l MEB taraf›ndan ödül
                                      rin ö¤renme heyecan ve isteklerini  Türkiye Dünya Ekonomik Forumu
                                      korumak” olarak tan›mlamaktad›r.   (WEF) uluslararas› rekabet s›ralamas›
                                      Ülkemizde e¤itim sisteminden bek-  endekslerinde 2013 y›l›nda 44. s›rada-
                                      lenti; iyi üniversiteler için baflar›l› ö¤-  d›r. Uluslararas› e¤itimde ö¤rencile-
                                      renciler yetifltirmek ve sonras›nda da  rin baflar› s›ralamas›n› her y›l de¤er-
                                      ifl dünyas› için nitelikli iflgücü yarata-  lendiren Pisa 2013 y›l› sonuçlar›na gö-
                                      bilmektir. KalDer vizyonunda “Yaflam  re ise Türkiye 44. s›rada yeralmakta-
                                      Kalitesinin Artt›r›lmas›”n› hedefle-  d›r. Bu bir tesadüf olamaz. Uluslara-
                                      mektedir. Bu amaç temelde insan›m›-  ras› veriler Rekabet/Baflar› karfl›lafl-
                                      z›n e¤itimi ile bafllayan zorlu ama zo-  t›rmas›nda sürdürülebilir kalk›nma ve
                                      runlu bir süreçtir. E¤itimde Kalite Ha-  ilerleme anahtar›nda kilit süreç ola-
                                      reketi ülkemizde 25 Kas›m 1999 tari-  rak “E¤itim”i göstermektedir. WEF’in
                                      hinde Milli E¤itim Bakanl›¤› (MEB) ile  12 kriterden oluflan rekabet endek-
                                      KalDer aras›nda imzalanan Ulusal   sinde e¤itim en önemli kriter olup ge-
                                      Kalite Hareketi (UKH)  iyi niyet proto-  nel sonucu büyük oranda etkilemek-
           A. HAMD‹ DO⁄AN             kolünün imzalanmas› ile bafllam›flt›r.  tedir. E¤itim bu boyutu ile her zaman
                                                                         Kalk›nma ve Rekabet hedefinin teme-
                                      MEB’inde 41 teflkilat birimi Ulusal Ka-
           KalDer                     lite Hareketi’ne kat›lm›flt›r. 2.177 per-  linde yeralacakt›r. Temel e¤itim kadar
                                      sonel Toplam Kalite Yönetimi, 996  “Hayat Boyu Ö¤renme” de ulusal ve
           Yönetim Kurulu Baflkan›     personel EFQM Mükemmellik Modeli   uluslararas› yeterlikler aç›s›ndan en
                                      e¤itimi alm›flt›r. E¤itim kurumlar›nda,  önemli bafll›klardan biridir. KalDer bu
                                      çal›flanlar›n, ö¤rencilerin, paydaflla-  konuda da bir aç›l›m yaparak “Hayat
                                      r›n, toplumun memnuniyet oran›n›n  Boyu Ö¤renme Sürecinde Yönetim ve
                                      artaca¤›, yenilikçi düflüncelere aç›k,  Yönetiflimin Kalitesi”* konulu çal›flta-
                                      e¤itim sürecinin performanslar› ile  y› düzenlemifl ve ulusal paydafllar› bi-
                                      yaln›z ülke de¤il, dünya için de¤er ve  raraya getirerek konuyu tart›flm›flt›r.
                                      anlam yaratacak bir yönetim modeli  Anaokulundan yüksekö¤renime ve
               Ülkemizde              planlanm›flt›r. Bugüne kadar 90 e¤i-  okul d›fl› e¤itime kadar tüm süreçler-
                                                                         de kaliteli ö¤renmenin önündeki en-
                                      tim kurumunda Öz De¤erlendirme
                  e¤itim              süreci bafllat›lm›flt›r. Anaokullar›n-  geller ve çözüm önerilerini ortaya
                                      dan, üniversitelere kadar pek çok ku-  koymufltur.
              sisteminden             rum sürece kat›lm›flt›r. 12 e¤itim ku-  KalDer Mükemmellik Akademisi kap-
                                      rumu, Türkiye Mükemmellik Ödülü    sam›nda “E¤itim kurumlar›nda Kalite
                beklenti;             kazanm›flt›r. 36 e¤itim kurumu EFQM  Profesyonelli¤i Uzmanl›k Program›”
           iyi üniversiteler          Yetkinlik Belgesi, 13 e¤itim kurumu  üniversitelerimizle iflbirli¤i içinde
                                                                         sürmektedir. Bo¤aziçi Üniversitesi ve
                                      EFQM Kararl›l›k Belgesi alm›flt›r. Üni-
              için baflar›l›           versitelerimizin son y›llarda EFQM  Okan Üniversitesi’nde programlar bü-
                                      Modeli’ne duyduklar› ilgi giderek art-  yük ilgi görmüfltür. Sabanc› Üniversi-
               ö¤renciler             maktad›r. Sakarya Üniversitesi ald›¤›  tesi ve ‹TÜ ile benzer iflbirli¤i çal›flma-
            yetifltirmek ve            ödüller ile rol model olmufltur.    lar›m›z sürüyor. fiubelerimizde de ye-
                                                                         rel üniversiteler ile (Uluda¤ Üniversi-
                                      Sistem, KalDer taraf›ndan EFQM Mü-
            sonras›nda da             kemmellik Modeli’nin kriterleri olan:  tesi) çal›flmalar yap›l›yor.
                                      “Liderlik; Müflteriler (ö¤renciler, veli-  KalDer, çal›flmalar›, uygulamalar› ile
            ifl dünyas› için           ler); Çal›flanlar; Politika ve Stratejiler;  e¤itim ad›na önemli ilkleri gerçeklefl-
                                      ‹flbirlikleri ve Kaynaklar; Süreçler  tiren, fark›ndal›k yaratan bafllang›ç-
            nitelikli iflgücü          Ürünler ve Hizmetler” girdilerini en  lar› yapm›flt›r. Yay›nlad›¤› kitaplar,
           yaratabilmektir.           etkin flekilde kullanarak çal›flanlarla,  raporlar ve oluflturdu¤u uzmanl›k
                                                                         gruplar›, çal›fltaylar ve kongreler ile
                                      ö¤rencilerle, velilerle ve toplumla il-
                 KalDer               gili sonuçlarda ve temel performans  süreci beslemekte ve yayg›nlaflt›rma-
                                      göstergelerinde mükemmel de¤erleri  da önemli bir rol oynamaktad›r. Ödül
              vizyonunda              yakalamak üzerine infla edilmifltir.  sistemi ile kat›l›m› heveslendirmek-
                                      Gösterilen çabalar›n sonunda MEB ta-  tedir. Milli E¤itim ile iflbirli¤i ilerle-
                 “Yaflam               mamen EFQM Mükemmellik Modeli      dikçe çabalar daha büyük boyutlara
               Kalitesinin            kriterlerini esas alarak iflleyen mode-  tafl›nacakt›r.
                                      li ve Ödül süreçlerini tan›mlam›fl, Ka-
            Artt›r›lmas›”n›           s›m 1999’da, E¤itimde Kalite Yönetimi  *EFQM: Avrupa Kalite Yönetimi Vakf›
                                      Sistemi Yönergesi yay›nlanm›fl, 2005  *KalDer Hayat Boyu Ö¤renme Süre-
          hedeflemektedir.            y›l›nda modeli yenilemifltir. Bu Yöner-  cinde Yönetim ve Yönetiflim Kalitesi
                                      geler’de aç›k ve net olarak, Okullarda  Raporu
                                      Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygula-  *KalDer Sürdürülebilir Toplum ve
                                      naca¤› ve Model olarak Avrupa Kalite  Türkiye Raporu
                                      Yönetimi Vakf›’n›n EFQM Mükemmel-  *P‹SA (Program for International
                                      lik Modeli kriterlerinin kullan›laca¤›  Student Assesment)
          48 KobiEfor Eylül 2014
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53