Page 48 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 48
UZMAN E¤itimde Kalite
K alite yönetimi felsefesinin ku- belirtilmifltir. Ocak 2014’te “E¤itimde
rucular›ndan Dr. Deming e¤i-
Kalite Yönetimi Sistemi Rapor Haz›r-
timin temel amac›n›; “Pozitif-
lama K›lavuzu” yay›nlanm›flt›r. Bu
leri artt›rmak, negatifleri ise
süreci yürütülmektedir.
azaltmak, böylece ö¤rencile- çerçevede her y›l MEB taraf›ndan ödül
rin ö¤renme heyecan ve isteklerini Türkiye Dünya Ekonomik Forumu
korumak” olarak tan›mlamaktad›r. (WEF) uluslararas› rekabet s›ralamas›
Ülkemizde e¤itim sisteminden bek- endekslerinde 2013 y›l›nda 44. s›rada-
lenti; iyi üniversiteler için baflar›l› ö¤- d›r. Uluslararas› e¤itimde ö¤rencile-
renciler yetifltirmek ve sonras›nda da rin baflar› s›ralamas›n› her y›l de¤er-
ifl dünyas› için nitelikli iflgücü yarata- lendiren Pisa 2013 y›l› sonuçlar›na gö-
bilmektir. KalDer vizyonunda “Yaflam re ise Türkiye 44. s›rada yeralmakta-
Kalitesinin Artt›r›lmas›”n› hedefle- d›r. Bu bir tesadüf olamaz. Uluslara-
mektedir. Bu amaç temelde insan›m›- ras› veriler Rekabet/Baflar› karfl›lafl-
z›n e¤itimi ile bafllayan zorlu ama zo- t›rmas›nda sürdürülebilir kalk›nma ve
runlu bir süreçtir. E¤itimde Kalite Ha- ilerleme anahtar›nda kilit süreç ola-
reketi ülkemizde 25 Kas›m 1999 tari- rak “E¤itim”i göstermektedir. WEF’in
hinde Milli E¤itim Bakanl›¤› (MEB) ile 12 kriterden oluflan rekabet endek-
KalDer aras›nda imzalanan Ulusal sinde e¤itim en önemli kriter olup ge-
Kalite Hareketi (UKH) iyi niyet proto- nel sonucu büyük oranda etkilemek-
A. HAMD‹ DO⁄AN kolünün imzalanmas› ile bafllam›flt›r. tedir. E¤itim bu boyutu ile her zaman
Kalk›nma ve Rekabet hedefinin teme-
MEB’inde 41 teflkilat birimi Ulusal Ka-
KalDer lite Hareketi’ne kat›lm›flt›r. 2.177 per- linde yeralacakt›r. Temel e¤itim kadar
sonel Toplam Kalite Yönetimi, 996 “Hayat Boyu Ö¤renme” de ulusal ve
Yönetim Kurulu Baflkan› personel EFQM Mükemmellik Modeli uluslararas› yeterlikler aç›s›ndan en
e¤itimi alm›flt›r. E¤itim kurumlar›nda, önemli bafll›klardan biridir. KalDer bu
çal›flanlar›n, ö¤rencilerin, paydaflla- konuda da bir aç›l›m yaparak “Hayat
r›n, toplumun memnuniyet oran›n›n Boyu Ö¤renme Sürecinde Yönetim ve
artaca¤›, yenilikçi düflüncelere aç›k, Yönetiflimin Kalitesi”* konulu çal›flta-
e¤itim sürecinin performanslar› ile y› düzenlemifl ve ulusal paydafllar› bi-
yaln›z ülke de¤il, dünya için de¤er ve raraya getirerek konuyu tart›flm›flt›r.
anlam yaratacak bir yönetim modeli Anaokulundan yüksekö¤renime ve
Ülkemizde planlanm›flt›r. Bugüne kadar 90 e¤i- okul d›fl› e¤itime kadar tüm süreçler-
de kaliteli ö¤renmenin önündeki en-
tim kurumunda Öz De¤erlendirme
e¤itim süreci bafllat›lm›flt›r. Anaokullar›n- geller ve çözüm önerilerini ortaya
dan, üniversitelere kadar pek çok ku- koymufltur.
sisteminden rum sürece kat›lm›flt›r. 12 e¤itim ku- KalDer Mükemmellik Akademisi kap-
rumu, Türkiye Mükemmellik Ödülü sam›nda “E¤itim kurumlar›nda Kalite
beklenti; kazanm›flt›r. 36 e¤itim kurumu EFQM Profesyonelli¤i Uzmanl›k Program›”
iyi üniversiteler Yetkinlik Belgesi, 13 e¤itim kurumu üniversitelerimizle iflbirli¤i içinde
sürmektedir. Bo¤aziçi Üniversitesi ve
EFQM Kararl›l›k Belgesi alm›flt›r. Üni-
için baflar›l› versitelerimizin son y›llarda EFQM Okan Üniversitesi’nde programlar bü-
Modeli’ne duyduklar› ilgi giderek art- yük ilgi görmüfltür. Sabanc› Üniversi-
ö¤renciler maktad›r. Sakarya Üniversitesi ald›¤› tesi ve ‹TÜ ile benzer iflbirli¤i çal›flma-
yetifltirmek ve ödüller ile rol model olmufltur. lar›m›z sürüyor. fiubelerimizde de ye-
rel üniversiteler ile (Uluda¤ Üniversi-
Sistem, KalDer taraf›ndan EFQM Mü-
sonras›nda da kemmellik Modeli’nin kriterleri olan: tesi) çal›flmalar yap›l›yor.
“Liderlik; Müflteriler (ö¤renciler, veli- KalDer, çal›flmalar›, uygulamalar› ile
ifl dünyas› için ler); Çal›flanlar; Politika ve Stratejiler; e¤itim ad›na önemli ilkleri gerçeklefl-
‹flbirlikleri ve Kaynaklar; Süreçler tiren, fark›ndal›k yaratan bafllang›ç-
nitelikli iflgücü Ürünler ve Hizmetler” girdilerini en lar› yapm›flt›r. Yay›nlad›¤› kitaplar,
yaratabilmektir. etkin flekilde kullanarak çal›flanlarla, raporlar ve oluflturdu¤u uzmanl›k
gruplar›, çal›fltaylar ve kongreler ile
ö¤rencilerle, velilerle ve toplumla il-
KalDer gili sonuçlarda ve temel performans süreci beslemekte ve yayg›nlaflt›rma-
göstergelerinde mükemmel de¤erleri da önemli bir rol oynamaktad›r. Ödül
vizyonunda yakalamak üzerine infla edilmifltir. sistemi ile kat›l›m› heveslendirmek-
Gösterilen çabalar›n sonunda MEB ta- tedir. Milli E¤itim ile iflbirli¤i ilerle-
“Yaflam mamen EFQM Mükemmellik Modeli dikçe çabalar daha büyük boyutlara
Kalitesinin kriterlerini esas alarak iflleyen mode- tafl›nacakt›r.
li ve Ödül süreçlerini tan›mlam›fl, Ka-
Artt›r›lmas›”n› s›m 1999’da, E¤itimde Kalite Yönetimi *EFQM: Avrupa Kalite Yönetimi Vakf›
Sistemi Yönergesi yay›nlanm›fl, 2005 *KalDer Hayat Boyu Ö¤renme Süre-
hedeflemektedir. y›l›nda modeli yenilemifltir. Bu Yöner- cinde Yönetim ve Yönetiflim Kalitesi
geler’de aç›k ve net olarak, Okullarda Raporu
Toplam Kalite Yönetimi (TKY) uygula- *KalDer Sürdürülebilir Toplum ve
naca¤› ve Model olarak Avrupa Kalite Türkiye Raporu
Yönetimi Vakf›’n›n EFQM Mükemmel- *P‹SA (Program for International
lik Modeli kriterlerinin kullan›laca¤› Student Assesment)
48 KobiEfor Eylül 2014