Page 57 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 57
mas› yapt›k ve gördük ki Türkiye’nin kad›n iflgücü ye’nin lider flirketlerinin üst düzey yöneticilerini INO-
kat›l›m› flimdi ile 2030 aras›nda daha fazla artmaz, VA-CLUB’da bir araya getiriyoruz. Türkiye’nin ilk ino-
yani günümüzdeki kad›nlar›n iflgücüne kat›l›m oran› vasyon gelifltirme program› olan inovalig Projesi’nin
yüzde 30 olarak sabit kal›rsa di¤er tüm faktörler bir de start›n› verdik. Projenin 3 y›lda tüm Türkiye’de
yana Türkiye yüzde 4 büyümeyi yakal›yor. Kad›n yayg›nlaflmas›n› hedefliyoruz.”
iflgücü kat›l›m›n› OECD yüzdesine ç›karacak olursa Geçilen oturuma TEB Holding Yönetim Kurulu
ülkenin büyüme oran› 4.8 oluyor.” Üyesi Varol Civil moderatörlük yapt›. Ard›ndan Koç
Holding Dayan›kl› Tüketim Grubu Baflkan› ve Arçelik
‹hracatta inovasyon flart› Genel Müdürü Levent Çak›ro¤lu görev ald›. Çak›ro¤-
Forum ‹stanbul’un ö¤leden lu, toplam 135 ülkede faaliyet gösterdiklerini ve
sonraki bölümünde ‘‹hracatta Dö- portföylerinde 10 markalar› oldu¤unu kaydetti. 14
nüflüm ve Nitelik At›l›m›’ oturumu fabrikayla çal›flt›klar›n›, 8’i Türkiye’de di¤erlerinin
gerçeklefltirildi. Oturumun aç›l›fl yurtd›fl›nda oldu¤unu aktaran Çak›ro¤lu, 33 ülkede
konuflmas›n› T‹M Baflkan› Meh- kendi sat›fl ve pazarlama flirketleriyle faaliyet yürüt-
met Büyükekfli yapt›. Büyükekfli tüklerini aç›klad›.
son 10 y›lda ihracat›n 47 milyar Oracle Türkiye, Orta Asya ve Afrika Baflkan Yar-
dolardan, 152 milyar dolara tafl›n- d›mc›s› Gürhan Kalelio¤lu ise Türk yaz›l›m sektörü
Mehmet d›¤›n› an›msatarak, bu y›l›n ilk 4 için Afrika ve Asya pazar›na iliflkin önerilerde bulu-
Büyükekfli
ay›nda ise ihracat›n yüzde 9.5 narak, flu bilgileri aktard›: “Kenya’da ödemeler mo-
art›flla 53 milyar 428 bil araçlarla yap›l›yor. Demokratik Kongo en
milyon dolar oldu- Mehmet önemli pazarlar aras›nda yer al›yor. fiunu
¤unu söyledi. Büyükekfli, bu y›l›n Büyükekfli: görüyorum ki; sözkonusu pazarlarda Çinli
tamam› için 166.5 milyar dolarl›k “Sürdürülebilir ihracat ve Hintli giriflimciler kadar ifltahl› de¤i-
bir hedefleri oldu¤unu dile geti- art›fl› sa¤laman›n yolu ise liz.”
rerek, 2023 y›l›nda ise ihracat› AT Kearney Orta¤› Michael Weiss
500 milyar dolara ç›karmay› ihracat›m›z›n katmade¤erini ise yurtd›fl›na her sevkiyat›n ihracat
amaçlad›klar›n› hat›rlatt›. Bu he- art›rmaktan geçiyor. Biz bu anlam›na gelmedi¤ini, flirketlerin bu
defe ulaflmak için, son 12 y›ld›r amaçla katmade¤er bilinçle hareket etmesini istedi. Bazen
ortalama yüzde 14 olan ihracat art›fl›n›n tüm bileflenlerine pazarda var olmak için sevkiyatlar›n
art›fl h›z›n›n gelecek 9 y›lda da is- büyük önem gerekli oldu¤unu aktaran Weiss, ‘Türki-
tikrarl› bir flekilde sürdürülmesi ge- veriyoruz.” ye’de inovasyon kültürünü nas›l yayar›z
rekti¤ini vurgulayan Büyükekfli, “Sür- talebi geldi mi? Sorusunu ise flöyle yan›tla-
dürülebilir ihracat art›fl› sa¤laman›n yolu d›: “Ben küçük flirketim. S›rr›m› neden payla-
ise ihracat›m›z›n katmade¤erini art›rmaktan flay›m tepkisiyle karfl›lafl›yoruz.”
geçiyor. Biz bu amaçla katmade¤er art›fl›n›n tüm bi- Marka Dan›flman› Güven Borça ise 12 y›l öncesine
leflenlerine büyük önem veriyoruz. Rekabet gücümü- göre bu topraklardan küresel marka ç›kar iyimserli-
zü art›rarak, sürdürülebilir büyümede kilit rol oyna- ¤inin azald›¤›n› belirterek, dünyan›n en büyük 500
yan inovasyona odaklan›yoruz” diye konufltu. markas› aras›nda 1 tane Türk markas›n›n olmamas›-
“T‹M olarak inovasyonu içsellefltirmek istiyoruz. n›n kabul edilemez oldu¤unu söyledi. Yürütülen ih-
Buradan yola ç›karak 50 dezavantajl› ilkö¤retim oku- racat politikas›n› da elefltiren Borça, “50 ülkeye ih-
lumuzda inovasyon atölyeleri kurduk. Lise ve üniver- racat yapal›m ama 5’inde en az›ndan marka olal›m.
sitelerde INOVA-T‹M ve TEKNO-T‹M’leri hayata geçi- Bunun içinde yap›lan kamu yard›mlar›n› yeniden ele
riyoruz. 100 üniversitemizden 500’ün üzerinde ö¤- alal›m. Ayr›ca Turgulity projesinde de s›k›nt›lar var.
rencinin INOVA-T‹M’de yer almas›n› hedefliyoruz” di- Y›ll›k bütçesi 10 milyon dolar›n alt›nda olan firmaya
ye konuflan Büyükekfli konuflmas›n› flöyle sürdürdü: destek verilmesin. Örne¤in 50 firmaya 20 milyon do-
“Türkiye’deki ifl dünyas› ile inovasyon aras›nda bir lar destek verilsin. Bu destekler marka sat›n almay›
köprü oluflturmak için INOVA-CLUB kuruyoruz. Türki- da desteklesin” önerisinde bulundu.
Haziran 2014 KobiEfor 57