Page 142 - KobiEfor_Haziran_2020
P. 142

UZMAN                        Sanal Ortamda Sosyalleflme -
                                                          Sosyal Medya


                                       M     obil cihazlar›n ve internetin  bu say›n›n çok çok daha az oldu-
                                             günlük hayatta yo¤un kul-
                                                                          ¤unu biliyoruz. Yine de arkadafl
                                             lan›m› ile birlikte insanlar
                                                                          için anlam›n›n farkl› oldu¤unu da
                                        aras›ndaki iletiflim sanal ortamda  say›s› ne kadar yüksek ise kifliler
                                        yerini ald›. Bu say›m›zda sosyal  biliyoruz.
                                        medyan›n nerden nereye gelindi-   Sosyal ve toplumsal olaylarda;
                                        ¤ini, neler hissetti¤imizi ve duy-  evlilikler, yeni do¤an bebek, do-
                                        gular›m›z› da iflin içine katarak  ¤um günleri, özel yemekler, etkin-
                                        sizlerle paylafl›yor olaca¤›m.     likler ve gösterilerde duygular›m›-
                                        1995 y›llar›nda ilk chat program›  z› foto¤raf ve yaz›larla sosyal
                                        olan ICQ ile birbirimize ‘Merha-  medyada paylafl›yoruz. Kiflilerin
                                        ba’ dedik. Mesaj geldi¤i zaman    iliflki durumlar›n› görüyor, arka-
                                        ç›kard›¤› sesi çok sevdik. Sanal  dafllar›n›n kimler oldu¤unu ö¤re-
                                        dünyada duygular›m›z› karfl› ta-   niyoruz. Kendi profilimize, hobile-
                                        rafa aktarmak için semboller kul-  rimize, becerilerimize, mezun ol-
                                        land›k   Sonras›nda Messenger,    du¤umuz okullara, üyesi oldu¤u-
                                        Skype kullanarak devam ettik.     muz dernek ve kurumlara göre
             KADR‹ DEM‹R                Facebook ile ülkemizde ilk sosyal  iliflki kurmak istedi¤imiz kifliler
                                        medyayla tan›flt›k. Eski arkadaflla-  hakk›nda daha fazla bilgi sahibi
             kadri.demir@poldy.com.tr   r›m›z›, okul arkadafllar›m›z› bul-  oluyoruz.
                                        mak için kullanmaya bafllad›k. Ve  Mobil cihazlarda kullan›lan uygu-
                                        be¤en    tuflunu çok be¤endik.     lamalar, sosyal medya kullan›m›n›
                                        Twitter ile dünyada en çok kulla-  daha etkin hale getirmektedir.
                                        nan ülke olarak birinci s›raya yer-  Özellikle cep telefonlar›nda kulla-
                                        lefltik.                           n›lan uygulamalar anl›k iletiflimin
                                        Say›sal rakamlarla incelersek so-  kurulmas›nda çok etkili olmakta-
           Mobil cihazlarda             nuçlar afla¤›daki flekilde;         d›rlar. Cep telefonu yan›m›zda ve
                                                                          aç›k oldu¤u sürece eriflilebilir ve
                                        l ‹nternet kullananlar›n yüzde
                kullan›lan              70’i sosyal a¤lar› kullan›yor ve  iletiflime haz›r durumday›zd›r. ‹le-
                                        gün geçtikçe bu oran yükseliyor.  tiflim kuraca¤›m›z flekli telefonu-
             uygulamalar,               l Her 9 kifliden 1’inin Facebook   muzda yüklü olan uygulamalar ile
                                        hesab› bulunuyor.                 belirliyoruz.
             sosyal medya               l Instagram’da bir y›l içinde 12  WhatsApp ile adres defterimizde-
           kullan›m›n› daha             milyon yeni hesap aç›l›yor.       ki kifliler veya oluflturdu¤umuz
                                        l Youtube’da her dakika 60 saat-
                                                                          gruplar ile an›nda mesajlafl›yor ve
                etkin hale              lik video yükleniyor.             resimleri paylafl›yoruz.
                                        l Twitter’da her dakika 700 Yo-
                                                                          Foursquare veya Facebook ile yer
             getirmektedir.             utube videosu tweetleniyor.       bildirimi yap›yoruz. O anda hangi
                                        l Flickr’a her dakika 3000 foto   mekanda  bulundu¤umuzu arka-
              Sanal olarak              gönderiliyor.                     dafllar›m›za iletiyoruz.  Mekan
                                        l Twitter’da günde 95 milyon      hakk›nda istersek kendi yorumla-
           zaman ve mekan               tweet at›l›yor.                   r›m›z› yap›yor ve daha önce yap›-
               k›s›tlamas›              l Blogger’lar›n yüzde 85’i haftada  lan yorumlar› görebiliyoruz.
                                                                          Foto¤raflar ve foto¤raflardaki
                                        birden fazla gönderide bulunuyor.
                olmadan,                Yap›lan araflt›rmalara göre sos-   duygular›m›z bizleri o zamana
                                                                          gönderen araçlard›r. Foto¤raf›
                                        yal medyay› kullanan milyonlarca
             kendimiz için              insan›n, asl›nda “sadece kendine  çekti¤imiz zaman› durduruyor ve
                                        benzeyen, kendini yak›n hissetti-  belgelendiriyoruz. Bunlar› arflivle-
           oluflturdu¤umuz               ¤i” insanlarla yak›nl›k kurdu¤u-  mek ve albüm yapmak içinde
                                        nu, di¤erlerini anlayacak dikkati  Flickr uygulamalar› bize yard›mc›
                dünyada                 ve vakti olmad›¤›n› görüyoruz.    oluyor.
               yafl›yoruz.               Ayr›ca örne¤in Facebook’taki çok  Sosyal medyay› X ve Y kufla¤›
                                        say›daki arkadafl›n, gerçek arka-
                                                                          olarak büyük ço¤unlukta kullan›-
                                        dafl de¤il, sadece sosyal iliflki   yoruz. ‹nsanlar› gözlemliyoruz,
                                        noktas› oldu¤unu biliyoruz. Bu    duygular›m›z› sanal ortamda ifa-
                                        yaklafl›m›n, ünlü evrim antropo-   de etmeye çal›fl›yoruz. Gitti¤imiz
                                        lo¤u Prof. Robin Dunbar’›n, in-   yerleri ve foto¤raflar› paylafl›yo-
                                        sanlar›n en fazla 150 de¤iflik kifli  ruz. Sanal olarak zaman ve me-
                                        ile anlaml› iliflki kurabilece¤ini  kan k›s›tlamas› olmadan, kendi-
                                        yapm›fl oldu¤u hesaplama da        miz için oluflturdu¤umuz dünya-
                                        görüyoruz. Gerçek yaflamda ise     da yafl›yoruz.

           142 KobiEfor Haziran 2014
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147