Page 120 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 120
OST‹M OSB
ANADOLU RAYLI ULAfiIM
S‹STEMLER‹ KÜMELENMES‹ (ARUS)
Hedef; yerli ve milli marka
Anadolu’yu kapsayan ilk küme hareketi: ARUS
Koordinatörü Dr. ‹lhami Pektafl, kümenin amac›n› jelerinin bafllad›¤›n› ve ARUS’un da bu projelere
“Tasar›m›ndan üretimine kadar herfleyiyle yerli üre- dahil oldu¤unu aç›kl›yor: “2017 y›l›nda test sürüfl-
tim yapmak, iflbirli¤i, güçbirli¤i ve milli marka olufl- leri tamamlanacak Milli Yüksek H›zl› Tren 2018’de
turmak” diye aç›kl›yor. Pektafl, ARUS olarak hedefle- ilk olarak Ankara-Sivas hatt›nda hizmete girecek,
rinin ulafl›m a¤lar›na (tramvay, h›zl› tren, metro ve daha sonra gelifltirilen milli trenler tüm hatlarda
tüm rayl› sistemlerde çal›flan araçlar dahil) yerli üre- görev alacak. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryol-
tim rayl› ulafl›m sistemleri üretmek oldu¤unu söylü- lar› (TCDD) koordinasyonunda yürütülen projelerin
yor. Pektafl, orta ve uzun vadede ARUS’un hedefleri çözüm ortaklar› aras›nda TÜB‹TAK; Aselsan, ‹stan-
aras›nda Ankara Milli Metro arac›n›n üretilmesi, Tür- bul Teknik Üniversitesi (‹TÜ), DATEM, ARUS ve Es-
kiye’de marka haline getirilmesi, Milli Yüksek H›zl› kiflehir RSC kümelenmesindeki 153 özel flirket ye-
Tren, Milli Yolcu ve Yük Trenleri’nin Türkiye’de ral›yor. Milli Yüksek H›zl› Tren Projesi’nin yürütücü-
üretilmesi ve yurtd›fl›na ihraç edilmesinin yerald›¤›n› sü Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.fi. (TÜ-
anlat›yor. LOMSAfi). ARUS milli h›zl› trenin tasar›m ve kompe-
ARUS, 120 üyesiyle Anadolu’yu nent üretimini, montaj›n› ise TÜLOMSAfi yapacak.
‹lhami kapsayan bir kümelenme. Üyeleri Milli Elektrikli Dizel Tren Seti (Milli Yolcu Treni)
Pektafl aras›nda; EGO, Durmazlar Makina, Türkiye Vagon Sanayii A.fi. (TÜVASAfi) taraf›ndan
Bozankaya, Kardemir Karabük De- Adapazar›’nda üretilecek. ‹ki projede tasar›m afla-
mir Çelik ve Railtur’un temsilcileri, mas›nda. Milli Yeni Nesil Yük Vagonu (Milli Yük
RAYDER, Demiryolu Tafl›mac›l›¤› Treni) Türkiye Demiryolu Makinalar› Sanayi A.fi.
Derne¤i yeral›yor. Elektrikli loko- (TÜDEMSAfi) yürütücülü¤ünde Sivas’ta yap›lacak.”
motif üreten TÜLOMSAfi, dizel lo- Pektafl, flu bilgileri veriyor: “Türkiye’nin önümüzde-
komotif üreten TÜVASAfi, Sivas’ta ki 10 y›lda yap›lan demiryollar› hatlar› dikkate al›n-
yük vagonlar› üreten TÜDEMSAfi d›¤›nda ihtiyac› olan h›zl› tren seti miktar› 100. Bu,
ve Aselsan’›n da üye olmas› bek- 3 milyar dolarl›k yaklafl›k bir bütçe demek. Bu pro-
leniyor. jeyle birlikte en az›ndan bu bütçenin yüzde 60-
‹lk yurtd›fl› aç›l›mlar› ‹spanya 70’inin ülkemizde kalmas› sa¤lanacak.”
Rail Group (‹spanya Rayl› Sistemler Kümesi) firma- Milli Metro Projesi, yürütücüsü ve tasar›mdan son
s›yla ikili görüflmeler, sonras›nda ‹sviçre Swissrail üretime kadar üreticilerinin ARUS üyeleri olaca¤›n›
(‹sviçre Demiryolu Sanayi Kümelenme Grubu), Alman kaydeden Pektafl, Türkiye’de al›nan rayl› ulafl›m
Demiryolu Sanayicileri Birli¤i (VDB) ve Japon Demir- araçlar›n›n de¤iflik markalarda olmas›n›n yedek par-
yolu Üreticileri Birli¤i (JORSA) ile ikili görüflmeler ol- ça ve stok s›k›nt›s› yaratt›¤›na dikkat çekiyor.
mufl. Alman ve Türk kümesi aras›nda protokol imza- Ankara metro ihalesinde getirilen “yüzde 51 yerli
lanm›fl. Almanlar’a Türkiye’de yüzde 51 yerli katk›l› katk›” flart›n›n Türkiye’de bak›fl aç›s›n› de¤ifltirdi¤ini
yat›r›m yapt›r›lacak. Çekler ve Japonlar ile de benzer ve rayl› sistemlerin yüzde 100’ünün yerli yap›lmas›
anlaflmalar yap›lacak. gerekti¤ini vurgulayan Pektafl, “Bunun için devlet
Rayl› ulafl›mda yerli markalar: “Milli markalar›m›z› politikas› flart. En az›ndan d›fl al›mlarda yüzde 51
yurtd›fl›na açmam›z gerekiyor” diyen Pektafl, yerli katk› flart›n›n mecburi olmas› gerekiyor. Loko-
ARUS’un ç›kt›lar›ndan sözediyor: “Durmazlar Maki- motiflerde TÜLOMSAfi, Ortado¤u ve Asya ülkelerine
na’dan Bursa Belediyesi’ne ‹pekböce¤i markal› Tür- ihracat yap›yor” diyor. Milli h›zl› tren, milli yolcu ve
kiye’nin ilk özel tramvay›. Araçlar›n› Durmazlar yük trenlerini üretip, Türkiye’nin yan›s›ra dünya pa-
Makina’n›n üretece¤i, ‹zmir’deki 38 tramvay arac› zarlar›na ihracat› planlan›yor. Ayn› zamanda flehiriçi
ihalesini Gülermak firmas›n›n kazanmas›. Bozanka- yerli rayl› ulafl›m sistemlerinde hem yurtd›fl›na hem
ya’n›n kazand›¤› Kayseri’de 30 araçl›k tramvay iha- de kentiçi belediyelere sat›lmas› planlan›yor.
lesi. Ankara ile Esenbo¤a Havaalan› aras›nda çal›fl- ARUS, UR-GE’ye bafllad›: Pektafl, tasar›mdan üre-
t›rmak üzere milli metro arac› projesi. ‹stanbul time milli ve yerli rayl› ulafl›m sistemleri üretme he-
Ulafl›m’›n RTE markas›n›n devam› yeni nesil ‹stanbul defiyle Anadolu’daki rayl› ulafl›m sistemleri üreticile-
markal› tramvay›...” rini biraraya getiren ARUS’un, UR-GE Projesi’nin
Milli Tren 2018’de onayland›¤› bilgisini de veriyor. Üç y›l sürecek, ARUS
a
raylarda: Pektafl, Milli üyesi 30 firman›n kat›ld›¤› UR-GE Projesi kapsam›n-
Yüksek H›zl› Tren ve da, ihtiyaç analizi, e¤itim dan›flmanl›k, yurtd›fl› fuar-
Milli Elektrikli Dizel lar, yurtd›fl› ifl görüflmeleri, ihracat› art›rmak amaçl›
Tren Seti ve Milli Yeni çal›flmalar ve yeni pazar aray›fllar› olmak üzere yurt-
Nesil Yük Vagonu pro- d›fl› pazarlama çal›flmalar› yap›laca¤›ndan sözediyor.
120 KobiEfor May›s 2014