Page 120 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 120

OST‹M OSB



            ANADOLU RAYLI ULAfiIM
            S‹STEMLER‹ KÜMELENMES‹ (ARUS)
              Hedef; yerli ve milli marka


              Anadolu’yu  kapsayan  ilk  küme  hareketi: ARUS
            Koordinatörü Dr. ‹lhami Pektafl, kümenin amac›n›  jelerinin bafllad›¤›n› ve ARUS’un da bu projelere
            “Tasar›m›ndan üretimine kadar herfleyiyle yerli üre-  dahil oldu¤unu aç›kl›yor: “2017 y›l›nda test sürüfl-
            tim yapmak, iflbirli¤i, güçbirli¤i ve milli marka olufl-  leri tamamlanacak Milli Yüksek H›zl› Tren 2018’de
            turmak” diye aç›kl›yor. Pektafl, ARUS olarak hedefle-  ilk olarak Ankara-Sivas hatt›nda hizmete girecek,
            rinin ulafl›m a¤lar›na (tramvay, h›zl› tren, metro ve  daha sonra gelifltirilen milli trenler tüm hatlarda
            tüm rayl› sistemlerde çal›flan araçlar dahil) yerli üre-  görev alacak. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryol-
            tim rayl› ulafl›m sistemleri üretmek oldu¤unu söylü-  lar› (TCDD) koordinasyonunda yürütülen projelerin
            yor. Pektafl, orta ve uzun vadede ARUS’un hedefleri  çözüm ortaklar› aras›nda TÜB‹TAK; Aselsan, ‹stan-
            aras›nda Ankara Milli Metro arac›n›n üretilmesi, Tür-  bul Teknik Üniversitesi (‹TÜ), DATEM, ARUS ve Es-
            kiye’de marka haline getirilmesi, Milli Yüksek H›zl›  kiflehir RSC kümelenmesindeki 153 özel flirket ye-
            Tren, Milli Yolcu ve Yük Trenleri’nin Türkiye’de  ral›yor. Milli Yüksek H›zl› Tren Projesi’nin yürütücü-
            üretilmesi ve yurtd›fl›na ihraç edilmesinin yerald›¤›n›  sü Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.fi. (TÜ-
            anlat›yor.                                      LOMSAfi). ARUS milli h›zl› trenin tasar›m ve kompe-
                             ARUS, 120 üyesiyle Anadolu’yu  nent üretimini, montaj›n› ise TÜLOMSAfi yapacak.
                    ‹lhami  kapsayan bir kümelenme. Üyeleri  Milli Elektrikli Dizel Tren Seti (Milli Yolcu Treni)
                    Pektafl  aras›nda; EGO, Durmazlar Makina,  Türkiye Vagon Sanayii A.fi. (TÜVASAfi) taraf›ndan
                           Bozankaya, Kardemir Karabük De-  Adapazar›’nda üretilecek. ‹ki projede tasar›m afla-
                           mir Çelik ve Railtur’un temsilcileri,  mas›nda. Milli Yeni Nesil Yük Vagonu (Milli Yük
                           RAYDER, Demiryolu Tafl›mac›l›¤›   Treni) Türkiye Demiryolu Makinalar› Sanayi A.fi.
                           Derne¤i yeral›yor. Elektrikli loko-  (TÜDEMSAfi) yürütücülü¤ünde Sivas’ta yap›lacak.”
                           motif üreten TÜLOMSAfi, dizel lo-  Pektafl, flu bilgileri veriyor: “Türkiye’nin önümüzde-
                           komotif üreten TÜVASAfi, Sivas’ta  ki 10 y›lda yap›lan demiryollar› hatlar› dikkate al›n-
                           yük vagonlar› üreten TÜDEMSAfi    d›¤›nda ihtiyac› olan h›zl› tren seti miktar› 100. Bu,
                           ve Aselsan’›n da üye olmas› bek-  3 milyar dolarl›k yaklafl›k bir bütçe demek. Bu pro-
                           leniyor.                         jeyle birlikte en az›ndan bu bütçenin yüzde 60-
                             ‹lk yurtd›fl› aç›l›mlar› ‹spanya  70’inin ülkemizde kalmas› sa¤lanacak.”
            Rail Group (‹spanya Rayl› Sistemler Kümesi) firma-  Milli Metro Projesi, yürütücüsü ve tasar›mdan son
            s›yla ikili görüflmeler, sonras›nda ‹sviçre Swissrail  üretime kadar üreticilerinin ARUS üyeleri olaca¤›n›
            (‹sviçre Demiryolu Sanayi Kümelenme Grubu), Alman  kaydeden Pektafl, Türkiye’de al›nan rayl› ulafl›m
            Demiryolu Sanayicileri Birli¤i (VDB) ve Japon Demir-  araçlar›n›n de¤iflik markalarda olmas›n›n yedek par-
            yolu Üreticileri Birli¤i (JORSA) ile ikili görüflmeler ol-  ça ve stok s›k›nt›s› yaratt›¤›na dikkat çekiyor.
            mufl. Alman ve Türk kümesi aras›nda protokol imza-  Ankara metro ihalesinde getirilen “yüzde 51 yerli
            lanm›fl. Almanlar’a Türkiye’de yüzde 51 yerli katk›l›  katk›” flart›n›n Türkiye’de bak›fl aç›s›n› de¤ifltirdi¤ini
            yat›r›m yapt›r›lacak. Çekler ve Japonlar ile de benzer  ve rayl› sistemlerin yüzde 100’ünün yerli yap›lmas›
            anlaflmalar yap›lacak.                           gerekti¤ini vurgulayan Pektafl, “Bunun için devlet
              Rayl› ulafl›mda yerli markalar: “Milli markalar›m›z›  politikas› flart. En az›ndan d›fl al›mlarda yüzde 51
            yurtd›fl›na açmam›z gerekiyor” diyen Pektafl,     yerli katk› flart›n›n mecburi olmas› gerekiyor. Loko-
            ARUS’un ç›kt›lar›ndan sözediyor: “Durmazlar Maki-  motiflerde TÜLOMSAfi, Ortado¤u ve Asya ülkelerine
            na’dan Bursa Belediyesi’ne ‹pekböce¤i markal› Tür-  ihracat yap›yor” diyor. Milli h›zl› tren, milli yolcu ve
            kiye’nin ilk özel tramvay›. Araçlar›n› Durmazlar  yük trenlerini üretip, Türkiye’nin yan›s›ra dünya pa-
            Makina’n›n üretece¤i, ‹zmir’deki 38 tramvay arac›  zarlar›na ihracat› planlan›yor. Ayn› zamanda flehiriçi
            ihalesini Gülermak firmas›n›n kazanmas›. Bozanka-  yerli rayl› ulafl›m sistemlerinde hem yurtd›fl›na hem
            ya’n›n kazand›¤› Kayseri’de 30 araçl›k tramvay iha-  de kentiçi belediyelere sat›lmas› planlan›yor.
            lesi. Ankara ile Esenbo¤a Havaalan› aras›nda çal›fl-  ARUS, UR-GE’ye bafllad›: Pektafl, tasar›mdan üre-
            t›rmak üzere milli metro arac› projesi. ‹stanbul  time milli ve yerli rayl› ulafl›m sistemleri üretme he-
            Ulafl›m’›n RTE markas›n›n devam› yeni nesil ‹stanbul  defiyle Anadolu’daki rayl› ulafl›m sistemleri üreticile-
            markal› tramvay›...”                            rini biraraya getiren ARUS’un, UR-GE Projesi’nin
                                       Milli  Tren  2018’de  onayland›¤› bilgisini de veriyor. Üç y›l sürecek, ARUS
                                     a
                                    raylarda: Pektafl, Milli  üyesi 30 firman›n kat›ld›¤› UR-GE Projesi kapsam›n-
                                    Yüksek H›zl› Tren ve    da, ihtiyaç analizi, e¤itim dan›flmanl›k, yurtd›fl› fuar-
                                    Milli Elektrikli Dizel  lar, yurtd›fl› ifl görüflmeleri, ihracat› art›rmak amaçl›
                                    Tren Seti ve Milli Yeni  çal›flmalar ve yeni pazar aray›fllar› olmak üzere yurt-
                                    Nesil Yük Vagonu pro-   d›fl› pazarlama çal›flmalar› yap›laca¤›ndan sözediyor.

           120 KobiEfor May›s 2014
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125