Page 100 - KobiEfor_Mayis_2014
P. 100

UZMAN                        Büyük Sat›fllarda ‹lerleme
                                                           Sa¤lamak - 2


                                       S     at›fl Kapatmak Nedir? Sat›fl ka-  yade ilerleme sa¤lamakt›r.
                                             patman›n geleneksel tan›m›:
                                                                          Örnek: “Tamam, denetim sisteminizin
                                                                          iflimize yarayaca¤›na ben de inan›yo-
                                             Müflterinin çözüm önerisini kabul
                                             etmesi, sat›fl›n gerçekleflmesi için
                                             sat›c›n›n kulland›¤› muhtelif tak-  rum. Fakat böyle bir karar› tek bafl›ma
                                                                          veremem. O yüzden sen haftaya gel, bi-
                                        tiklerdir.                        zim üretim müdürü ile de bir görüfl. Ben
                                        Sat›fl kapatman›n yeni tan›m›: Sat›flç›  sana bir randevu ayarlar›m.” Sipariflle
                                        taraf›ndan sergilenen, müflteriyi ilerle-  veya ret ile sonuçlanmamas›na ra¤men
                                        meye davet eden (ima eden), bir sonra-  görüflmenin baflar›l› geçti¤i ortada. Elde
                                        ki aflamada taahhüt (siparifl) almay›  edilen sonuç siparifl ile reddin ortas›n-
                                        amaçlayan davran›fllard›r.         da. Yeni bir görüflme f›rsat› ç›kt›¤›, iler-
                                        Sat›fl› Kapatmak: Tecrübeli sat›flç›lara  leme sa¤land›¤› için görüflme baflar› ile
                                        göre… Sat›fl›n en önemli aflamas› müflte-  sonuçlanm›fl say›l›r.
                                        riyi ba¤lamak, sat›fl› kapatmakt›r. Sat›fl›  ‹lerleme Örnekleri: Müflterinin görüflme
                                        kapatmak sat›fl›n en can al›c› aflamas›-  salonundan ç›k›p showroom’a gitmeyi
                                        d›r. Hiçbir sat›fl becerisi sat›fl› kapatmak  kabul etmesi. Karar aflamas›nda daha
                                        kadar önemli de¤ildir. Sat›flç›lar, iki ila  üst düzey bir yetkili ile görüflme f›rsat›
                                        befl denemede sat›fl kapatma konusun-  yakalanmas›. Ürünün bir süre denenme-
                                        da baflar›l› olabiliyorlar. Abartmay›n!  sine karar verilmesi. Teklifin daha önce
             MEM‹fi YILMAM               Çok fazla kapatma tekni¤inin kullan›l-  eriflemedi¤i bir bölüme eriflme f›rsat›n›n
             Uzman E¤itmen/             mas› baflar› flans›n› azalt›yor.    yakalanmas›.
             Yönetim Dan›flman›          Dikkatli Olun!  Sat›fl kapatma taktikleri  Sürünceme: Görüflmeler devam ederken
                                        her müflteride sökmüyor. Özellikle dene-  ya da görüflmenin sonunda müflteri, sa-
                                        yimli müflteriler; k›saca siparifl verip ver-  t›fla yönelik olumlu bir eylem ortaya
             memis@yilmam.com
                                        meyece¤ini sorma yerine, sat›fl kapatma  koymaz. Olumlu bir kararla sonuçlanma-
                                        taktikleri kullanan sat›c›lardan hofllan-  yan görüflmeden ret cevab› da ç›kmaz.
                                        m›yorlar.                         “Çok etkilendik.” “Harika bir sunumdu.”
                                        Sat›n Alma Sinyalleri             ‘’Çok bilgilendik.’’ ‘’‹yi bir görüflme ol-
                                        E¤er müflteri aday› “evet” demeye haz›r-  du.’’ ‘’Tan›flt›¤›m›z için memnun olduk.’’
                                        sa size birtak›m “sat›n alma sinyalleri”  Sat›fl görüflmenizin baflar›s›n› güzel söz-
                                        gönderecektir. Bu sinyalleri al›p okuya-  lerden ziyade eylemlerle ölçün.
                                        bilmeniz sat›fl› kapatmada size yard›mc›  Örnek: Sat›c› yeni ürünün bütün özel-
                                        olacakt›r.                        lik ve faydalar›n› müflteriye anlatt›ktan
             Belirledi¤iniz             l Sözsüz - Konuflmadan: Gülümser.  sonra… Müflteri: “‹flime yarayaca¤›n-
                                        Gözbebekleri büyür. Bafl›n› sallayarak
                                                                          dan emin de¤ilim. Bence bu konu üze-
                hedefleri               onaylar. Öne, ürüne do¤ru e¤ilir. Ürünü  rinde tekrar konuflsak daha iyi olacak.
                                        eline al›r bakar, dokunur.        Beni önümüzdeki ay içerisinde tekrar
               ac›mas›zca               l Sözlü - Konuflarak: Olumlu sebepler  aray›n da bir görüflme daha ayarlaya-
                                        sunar. “Hofl gözüküyor…” “Çok güzel…”  l›m.” Baflka zaman baflka bir görüflme
               sorgulay›n.              “Ne zaman alabilirim?” “Ne zaman tes-  yapma karar› (sürünceme) ile sonuçla-
                                        lim edebilirsiniz?” gibi sorular sorar…   nan görüflmelerin baflar›yla sonuçlan-
           “Bilgi toplamak”             Bu sinyallerin fark›na vard›¤›n›z anda,  d›¤› kesin de¤ildir.
                                        sat›fl› kapat›n. Bardak doldu¤unda dök-  Sürünceme Örnekleri: “Geldi¤iniz için
              ya da “iliflki             meyi durdurun. E¤er bu hareketlerden  teflekkür ederim, bu konuyu bu civarda
                                        hiçbiri olmazsa do¤rudan soru sormaya  oldu¤unuz bir baflka gün görüflelim.”
           gelifltirmek” gibi            devam etmeniz gerekecektir.       “Gerçekten harika bir konu, çok etkilen-
               hedeflerle               Araflt›rma Sonuçlar›: Tamamlamas›z gö-  dik. Tekrar ara, görüflelim.” “Gördükleri-
                                                                          miz hoflumuza gitti, ileriki bir aflamaya
                                        rüflmelerin baflar› oran›? Yüzde 22. Tek
              yetinmeyin.               veya iki tamamlamal› görüflmelerin ba-  geçme karar› al›rsak sizi arayaca¤›z.”
                                                                          Ret - Siparifl Yok!  Müflteri ürünü sat›n al-
                                        flar› oran›? Yüzde 61. Geleneksel tamam-
           Müflterinin belirli           lama yöntemleri… fiu durumlarda olum-  may› net bir flekilde reddeder. Müflterinin
                                        suz etki yap›yor: Sat›fl büyükse, yüksek  sat›c›ya, sat›n almas›n›n mümkün olma-
              eylemlerine,              de¤erli ürünler söz konusuysa… Müflteri  d›¤›n› söylemesi. Müflterinin bir üst dü-
                                        deneyimli ise… ‹liflki, sat›fl sonras›nda  zey (bir baflka karar verici) yetkili ile gö-
                 ilerleme               da devam edecekse…                rüflmeye izin vermemesi. Müflterinin gö-
                                        Siparifl, müflterinin ürünü sat›n alma  rüflme s›ras›nda gösterdi¤i sözsüz sat›n
          sa¤lamaya yönelik             konusunda taahhütte bulunmas›d›r.  almak istemiyorum (ret) sinyalleri.
                                        “Bu ürünü yüzde 99 sat›n alaca¤›z”  Belirledi¤iniz hedefleri ac›mas›zca sorgu-
         hedefler belirleyin.           demek, siparifl vermekle ayn› fley de-  lay›n. “Bilgi toplamak” ya da “iliflki gelifl-
                 ‹lerleme               ¤ildir. Sözleflme imzalanmam›flsa sipa-  tirmek” gibi hedeflerle yetinmeyin. Müfl-
                                                                          terinin belirli eylemlerine, ilerleme sa¤la-
                                        rifl al›nmam›fl demektir. Sipariflle so-
               hedefleyin,              nuçlanan görüflme oran› büyük sat›fl-  maya yönelik hedefler belirleyin. Ürün ta-
                                                                          n›t›m› için ma¤azan›za gelmesini sa¤la-
                                        larda daha azd›r.
               sürünceme                ‹lerleme: ‹lerleme, görüflme boyunca  mak. Patronuyla, baflka karar vericilerle
                                        veya sonunda, sat›fla yönelik olumlu bir  görüflmeye çal›fl›n. Planlama departman›
                  de¤il…                karar al›nmas›d›r. Büyük sat›fllarda en  sorumlusu, üretim müdürü ile görüflün.
                                        s›k rastlanan hedef, siparifl almaktan zi-  ‹lerleme hedefleyin, sürünceme de¤il…
           100 KobiEfor May›s 2014
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105