Page 120 - KobiEfor_Mart_2014
P. 120

UZMAN                        Sat›fl ve Pazarlama Notlar›

                                      Pazarlama Anlay›fl›                 Sat›fl Görevi
                                      Müflteriyi elde tutmak, yeni müflteriler ka-  Modern rekabetçi piyasalarda baflar›l› olmak
                                      zanmak, pazar› büyütmek, geliflerek, karl›  için sat›fl›n çok çeflitli görevleri vard›r. ‹leti-
                                      bir büyüme sa¤lamak, her yöntemi dene-  flim: Bilgi aktarmak ve fark›ndal›k yaratmak.
                                      mekten geri durmamak, müflteriyi cezbede-  ‹kna: Teklifin do¤al bir istek oldu¤unu gös-
                                      cek promosyonlar bulmak, kampanyalar,  termek. Farkl›l›k: Sizin, ürün ve hizmetlerini-
                                      reklamlar, rakiplerden daha iyisini ve farkl›-  zin fark›n› göstermek. Sat›fl teknikleri yuka-
                                      s›n› yapmak, benzer kalitedeki ve fiyattaki  r›daki görevlerin üçünü de ele almal›d›r.
                                      ürünler aras›ndan s›yr›lmas›n› bilmek. Bun-  Müflterileri Anlamak
                                      lar›n hepsi tek bir amaca odaklan›yor: DAHA  Sat›fl insanlara ‘bir fley yapt›rmak’ de¤ildir.
                                      FAZLA SATIfi.                       Sat›fl› en iyi tarif eden tan›m: ‹nsanlara ken-
                                      Peki günümüzdeki durum nas›l?      di kendilerini ikna etmeleri ve sat›n alma
                                      Rekabet fliddetli, ürünler 10 y›l öncesindeki  karar›n› vermeleri için yard›m etmektir.
                                      kadar kolay sat›lam›yor, klasik yöntemler  Bu yaklafl›m daha az bask›n (düflmanca) ve
                                      geçerlili¤ini yitirdi. Firmalar, ürününe uydu-  daha çok kabul edilebilirdir. Baflar›l› sat›fl›n
                                      ¤una inand›¤› her türlü pazarlama tekni¤ini  anlam›, müflterilerin ne yapmaya çal›flt›¤›n›
                                      kullan›yor. Müflterilere verilen hizmetler art›-  anlamak ve onlara karar almada yard›mc›
                                      r›l›yor. Ürünler çeflitlendiriliyor. Marka yarat-  olmakt›r. Müflterilerin yapmaya çal›flt›klar›
                                      maya çal›fl›l›yor. Organizasyon yap›s› de¤ifl-  fley nedir? Onlar dikkatli karar vermek isti-
                                      tiriliyor. Personel kalitesi yükseltiliyor. Tek-  yorlar, arkalar›na bak›p piflman olmak iste-
                                      noloji deste¤inden yararlan›yor. Yeniden ya-  miyorlar. Olumlu resim, onlar› inand›racak
                                      p›lan›yor. Müflteri profili de¤ifliyor. Ürün ve  dengeyi kurdu¤unda durumu tart›p sadece
           MEM‹fi YILMAM               hizmete “duygu unsuru” koyuluyor.  sat›n al›yorlar. Sat›fl s›ras›nda olumlu ve
                                      Pazarlama Karmas› (5P)
                                                                         olumsuz yönler, art›lar ve eksiler ele al›nma-
           Uzman E¤itmen/             ÜRÜN (Product): Kalite, formül, tat, koku,  l›d›r. Müflteriler gerçekçidir, baz› pürüzlere
           Yönetim Dan›flman›          renk vb. özellikler, ürün çeflitleri, stil, marka  haz›rl›kl›d›rlar (Siz en son ne zaman mükem-
                                      ismi, ambalaj, ürün boyu / boyut, garanti,  mel bir fley sat›n ald›n›z?)
                                      iadeler.                           Müflterilerin tak›nd›klar› tutum ve pazar›n
           memis@yilmam.com           F‹YAT (Price): Liste fiyat›, indirim, ciro primi,  rekabetçi do¤as› nedeniyle sat›fl süreci k›-
                                      ödeme süresi, ödeme flekli.         r›lgand›r. Di¤er bir deyiflle baflar› ve bafla-
                                      PROMOSYON (Promotion): Reklam, sat›fl  r›s›zl›k aras›ndaki fark› küçük faktörler ya-
                Sat›flta               promosyonlar›, tüketici promosyonlar›, halk-  rat›r. Daha iyi seçilmifl bir kelime, uygun
                                      la iliflkiler.
                                                                         bir aç›klama veya eklenmifl bir ayr›nt› size
           ‘sihirli formül’           DA⁄ITIM (Place): Da¤›t›m kanallar›, buluna-  kazand›rabilir. Baflar›l› sat›fl temsilcileri
                                      bilirlik, sat›fl noktalar›, sevkiyat / ulafl›m.
                                                                         olumlu fark yaratan detaylara daha çok
                yoktur.               ‹NSAN (People): Sat›fl gücü, proje gruplar›.  önem verir.
                                                                         Temel Beceriler
                                      Pazarlama nedir?
              Baflar›ya,               Gerçekten mükemmel bir pazarlama organi-  Tüm sat›fl dan›flmanlar›, ikna edici bir yak-
                                      zasyonunda hangi departman›n pazarlama
                                                                         lafl›mla üçlü sat›fl becerilerinin kombinas-
           günden güne,               bölümü oldu¤unu söyleyemezsiniz. Organi-  yonunu sa¤lamal›d›r. Hizmet: Bu her fley-
                                                                         den önemlidir. Teknik Mükemmellik: Örne-
                                      zasyondaki herkes, MÜfiTER‹ üzerindeki et-
             toplant›dan              kisini, sonucunu düflünerek karar al›r.  ¤in ürün bilgisi. Sat›fl Becerileri: ‹kna edici
                                      l Kral MÜfiTER‹’dir. Seçeneklerin çoklu¤u,
                                                                         bir katk›da bulunacak teknik detaylar.
             toplant›ya,              müflteriye daha seçici olma flans› yarat›yor.  Unutmay›n, üç ayakl› tabureler, aya¤› zay›f
                                      Müflteri ayn› paraya daha fazla de¤er istiyor.
                                                                         olan taraftan devrilir. Baflar›l› bir sat›fl yak-
             müflteriden               Müflteri fark yaratan ürün istiyor. Yeni trend:  lafl›m›n›n di¤er unsuru ‘terzilik’tir. Bu, bir
                                      ‹yi belirlenen hedefle, “müflteriye özel” pa-  sat›fl eleman›n›n bireye yönelik olarak dav-
           müflteriye yeni             zarlama yapmak ve müflterinin ihtiyac›n› is-  ranmas› demektir. Müflteriler, kendilerine
                                      tedi¤i dakikada karfl›layabilmek.   müflteri olarak davran›lmas›ndan nefret
              stratejiler             l Pazarlama. Henüz karfl›lanmam›fl ihtiyaç-  ederler. Onlar kendilerini ayr› bireyler ola-
                                      lar› ve istekleri belirler. Sat›fl hacmini ve pa-  rak düflünürler. Baflar›l› sat›fl temsilcileri,
             belirleyen,              rasal potansiyeli ölçer. Organizasyonun en  yaklafl›mlar›n› müflteriden müflteriye usta-
                                      iyi hizmet verebilece¤i hedef pazarlar› belir-  l›kla de¤ifltirebilirler.
              detaylarla              ler. Do¤ru ürün / hizmet / programlara karar  Baflar› Faktörleri
                                      verir. Organizasyon’daki herkesi ‘müflteri’yi  Dört önemli faktör sat›fl baflar›s›n› etkileye-
           ilgilenen sat›fl            düflünmeye ve hizmet etmeye” ça¤›r›r.  bilir: Görüfltü¤ün kifli, görüfltü¤ün kifli say›-
                                      l Pazarlama ne de¤ildir? Sadece reklam  s›, onlar› görme s›kl›¤›n›z, iletiflim kurarken
            dan›flmanlar›              de¤ildir. Sat›fl de¤ildir. Yapt›¤›n›z› satmak  kulland›¤›n tekni¤in kalitesi.  Bunlardan üç
                                      de¤il, sat›lacak mal› yapmakt›r. “Mükemmel  tanesi sat›fl verimlili¤i ile ilgilidir. Potansiyel
                 gider.               makineler ve ürün parçalar› laboratuvarlar-  müflterileri iyi seçerseniz ve onlarla iletiflim-
                                      da, mükemmel ürünler pazarlama bölümün-  de kal›rsan›z sat›fllar›n›z artacakt›r. Sat›fl ba-
             Sat›fl süreci             de yarat›l›r.”                     flar›s› bir say› oyunudur. Ne kadar kaliteli
                                      l Sat›fl nedir? Karfl›ndakinin ne istedi¤ini  sat›fl görüflmeleri (veya müflteri ziyareti) var-
             dinamik bir              ö¤renmek, sonra da bunu elde etmenin en  sa o kadar çok sat›fl yapars›n›z.
                                      iyi yolunu bulmas›nda ona yard›mc› olmak-  Gelecek Yaklafl›mlar
               süreçtir.              t›r. Günümüzde sat›fl temsilcilerinin “satma”  Sat›flta ‘sihirli formül’ yoktur. Baflar›ya, gün-
           Sonsuza kadar              becerilerinden çok “iliflki yönetimi” becerile-  den güne, toplant›dan toplant›ya, müflteri-
                                      ri edinmeleri gerekmektedir. Sat›fl temsilcisi,
                                                                         den müflteriye yeni stratejiler belirleyen, de-
         geçerli bir do¤ru            baflar›s›na yard›mc› olacak, geniflleyen bir  taylarla ilgilenen sat›fl dan›flmanlar› gider.
                                      insan a¤›yla iletiflim kurmal›d›r. O art›k,
                                                                         Sat›fl süreci dinamik bir süreçtir. Sonsuza
                yoktur.               müflterisine nitelikli ürün ve hizmet ulaflt›ra-  kadar geçerli bir do¤ru yoktur. Baflar›l› sat›fl
                                      bilmek için bu insanlar› koordine etmesi ge-
                                                                         temsilcileri iyi sonuçlar getiren yaklafl›mlar›
                                      reken bir liderdir.                bulmak için bir ömür geçirirler.
          120 KobiEfor Mart 2014
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125