Page 74 - KobiEfor_Subat_2014
P. 74

KONUK                                  ‹tibar›n Anahtar›:
                                                 Pazarlama ‹letiflimi


                                     L    iteratürde yer alan “kurumsal itibar”  ferans noktas›d›r (kar›n› yüzde 30 art›ran
                                                                         banka veya rakiplerinden yüzde 8 daha
                                          tan›mlar› bu kavram›n anlam›n› k›s-
                                                                         düflük faiz uygulayan banka). Etkili bir bi-
                                          men içermekte ve genel anlam›yla
                                          ele al›nacak itibar tan›m›n› aç›klaya-
                                          mamaktad›r. Türk Dil Kurumu’nun  çimde planlanan ve uygulanan pazarlama
                                                                         iletiflimi süreci kurumsal itibar›n olufltu-
                                      güncel sözlü¤ünde itibar, “Sayg› görme,  rulmas›na ve art›r›lmas›na katk› sa¤lar. Bu
                                      de¤erli, güvenilir olma durumu, sayg›nl›k,  süreç; planlama süreci, problemin ya da
                                      prestij” fleklinde tan›mlanm›flt›r. Bulunduk-  f›rsat›n belirlenmesi, amaçlar›n belirlen-
                                      lar› toplum içinde itibar görenler, kitleleri  mesi, hedef kitlenin seçimi, pazarlama ile-
                                      yönlendirme, daha çok ifl yapma ve daha  tiflimi unsurlar›n›n de¤erlendirilmesi, me-
                                      çok kaynak üzerinde etki sahibi olma f›rsa-  saj ve medya stratejisinin belirlenmesi,
                                      t›n› bulurlar. Fakat zor kazan›lan itibar, bir  pazarlama iletiflimi bütçesinin belirlenme-
                                      anda yitirilebilmektedir. Günümüzün küre-  si, uygulama ve de¤erlendirme olarak in-
                                      sel ortam›nda rekabetçi avantaj aç›s›ndan  celenmektedir.
                                      kurumlar›n sahip olduklar› nitel de¤erler,  Planlama Süreci: Bir iflletmenin uygula-
                                      nicel olanlardan daha önemli hale gelmifl-  mas› gereken tüm pazarlama faaliyetleri
                                      tir. Kurumlar›n sahip oldu¤u en önemli de-  ile bu faaliyetlerin nas›l uygulanaca¤› ve
                                      ¤erlerin bafl›nda gelen itibar, kurumun his-  kontrol edilece¤ini gösteren yaz›l› dokü-
           Yrd.Doç.Dr.                sedarlar› ile olan iliflkilerinde stratejik bir  mana pazarlama plan› denmektedir.
           A.EM‹N SER‹N               anlam ifade etmektedir.            Pazarlama Süreci: Pazarlama problemi
                                      Kurumsal itibar ürün veya hizmet sa¤la-
                                                                         karar vericinin bir seçim yapmas›n› gerek-
           Türk Hava Kurumu           yan tüm organizasyonlar için rekabette  tiren, fakat yapt›¤› seçimin sonucu hak-
           Üniversitesi D›fl ‹liflkiler  güç kazand›ran bir olgudur. Oluflturulma-  k›nda kesin bilgi sahibi olmad›¤› durum-
           Koordinatör Yard›mc›s›     s› uzun zaman alan bu de¤er, tüm mesaj  dur. Durum analizinde pazar›n durumu,
                                      ve davran›fllarda kurum çal›flanlar›n› ve  ürün talebi, rekabet yap›s›, gerekli yat›r›m
                                      hedef kitlesini hatta genel kamuoyunu et-  sermayesi, da¤›t›m kanal› gereklilikleri,
                                      kileyecek genel mesajlar yaratmaktad›r.  talebin istikrarl›¤›, tüketici ihtiyaçlar›, fir-
                                      Bu mesajlar kurumlara ait pazarlama ve  man›n güçlü ve zay›f yönleri, tehditler ve
                                      iletiflim çabalar›n›n, üretilen iletilerin alg›-  f›rsatlar de¤erlendirilir.
                                      lanma stilini, bu mesajlara karfl› tepkileri,  Hedef Kitlenin Seçimi: Pazarlama iletiflimi
                                      kurumlara ve çabalar›na ait ana fikri etki-  faaliyetleri hedef kitleye yönelik olmakta-
                                      leyecektir. Bu nedenle güçlü kurumsal iti-  d›r. Bu nedenle ürün, hizmet, insangücü,
                                      bar imaj› yaratmak pazarlama ve yönetim  da¤›t›m, sat›fl sonras› hizmetler ve benze-
                                      birimlerinin ana görevlerindendir. Kurum-  ri faktörlere uygun bir hedef kitlenin be-
                                      sal itibar, iflletmelerin yo¤un rekabet için-  lirlenmesi gerekmektedir, iflletmenin kay-
                                      deki ekonomik ortamda kendilerini di¤er  naklar›n› bofla harcamamak için hedef kit-
                                      rakiplerinden öne ç›karmay› amaçlad›klar›  lesini do¤ru olarak belirlemesi flartt›r.
                  Etkili              bir enstrümand›r.                  Pazarlama ‹letiflimi Unsurlar›n›n De¤er-
                                      ‹flletmeler, pazarlama iletiflimi ile hedef  lendirilmesi: ‹flletmenin iletiflim çabala-
              bir biçimde             kitlesine do¤ru ve eksiksiz bilgi ak›fl›n›  r›nda yararlanaca¤› reklam, halkla iliflki-
                                      sa¤lamak durumundad›r. Baflar›l› bir pa-  ler, kiflisel sat›fl, sat›fl tutundurma gibi pa-
             planlanan ve             zarlama iletiflimi için itibar; sinerji yarat-  zarlama iletiflimi unsurlar› de¤erlendirilir.
                                      mak, mesaj tutarl›l›¤› oluflturmak ve ku-  Mesaj ve Medya Stratejisinin Belirlenme-
               uygulanan              rumsal bütünlük sa¤lamak aç›s›ndan fay-  si: Pazarlama iletifliminde yarat›c›l›k, ç›kt›
               pazarlama              dal› olabilmektedir. Pazarlama iletiflimi  veya hizmetle ilgili ilgi uyand›racak me-
                                                                         sajlar›n oluflturulmas›d›r. Reklam›n verile-
                                      unsurlar› bir bütünlük içinde oldu¤u süre-
            iletiflimi süreci          ce iletiflim eylemleri baflar›l› sonuçlar ver-  ce¤i arac›n belirlenmesinin yan›nda, ya-
                                      mektedir. ‹tibarl› bir iflletmede çal›flanlar,  y›nlanaca¤› zaman›n da do¤ru belirlenme-
                kurumsal              süreçlere daha fazla motive olabilmekte  si tüketiciye ulaflmak için harcanan kay-
                                      ve sinerji yaratabilmektedirler. Di¤er yan-  na¤›n daha etkin kullan›labilmesi aç›s›n-
                 itibar›n             dan itibarl› iflletmeler taraf›ndan gönderi-  dan önemlidir.
                                      len mesaj da pazarlama iletifliminin etki-  Bütçenin Belirlenmesi: Pazarlama bütçesi
           oluflturulmas›na            sini art›rabilmektedir. Kaynak taraf›ndan,  belirlenirken ‘Ne kadar harcad›k?’ yerine,
            ve art›r›lmas›na          hedef üzerinde bir tak›m tepkiler olufltur-  ‘Ne kadar geri dönüfl sa¤lad›k, ne kadar
                                                                         kifliye ulaflabildik?’ sorusunun sorulmas›
                                      mak amac›yla ve bir kanal arac›l›¤›yla ile-
              katk› sa¤lar.           tilen simgeler bütünü olan mesaj›n iyi dü-  gerekmektedir.
                                      zenlenmifl olmas›, iletiflim baflar›s›nda bü-  Uygulama ve De¤erlendirme: Eylem pla-
                                      yük önem tafl›maktad›r.             n›n›n baflar›s›/performans›, denetime ve
                                      Bilgi aktar›m›nda ikna etkisi olan üç  uygulanan›n planlanana uyum k›staslar›-
                                      önemli unsurdan bahsetmek mümkündür.  na ba¤l›d›r. Bu nedenle anahtar faktörler
                                      Bunlardan birincisi kayna¤›n güvenilirli¤i,  aras›nda sebep sonuç iliflkisi tayin edile-
                                      ikincisi mesaj›n söz yerine rakamla ifade  rek, bunlar›n art› ve eksi sapma seviyele-
                                      edilmesi (Az yakan araba demek yerine,  ri/geçmifl performans, sektör performans›
                                      km.’de flu kadar litre benzin yakan araba  ve olmas› istenen de¤er dikkate al›narak
                                      demek daha etkilidir), sonuncusu ise re-  belirlenmelidir.
          74 KobiEfor fiubat 2014
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79