Page 141 - KobiEfor_Subat_2014
P. 141
UZMAN Çal›flan Hedefleri mi,
fiirket Hedefleri mi ?
E konominin de¤iflkenlik gös- mada hedefleri de¤erlendirme kri-
terlerinin flirketimizdeki en üst
terdi¤i bugünlerde flirketimiz
için hedefleri gözden geçire-
rek yeniden revize etmemiz ve düzey kifliden en alt kifliye kadar
anlafl›l›r, fleffaf ve uygulanabilir
güncel yol haritas›na göre ilerle- oldu¤undan emin olmal›y›z. He-
memiz gerekecektir. Genelde he- defleri çal›flandan bafllay›p, flirket
defler için belirlenen dönem y›l- baz›nda yerine getirmeleri için
bafl›na denk gelen dönemdir. Ma- motivasyon araçlar›n› belirleme-
li aç›dan gelir gider tablolar› ve miz gerekmekte olup bunlar her-
bilançolar y›ll›k haz›rland›¤›ndan kesin anlayaca¤› ve alg›layaca¤›
hedeflerin de cari y›l› kapsayacak bir dil ile paylafl›lmal›d›r.
flekilde haz›rlanmas› esast›r. Üçer ayl›k dönemlerde hedeflerin
Hedefler flirketimizde kimler tara- tutturulmas› için görülen eksiklik-
f›ndan belirlenecektir? fiirketin sa- leri ve tutturulan hedeflerin yüz-
hibi mi? fiirketin genel müdürü delerini puan vererek ölçmeliyiz.
KADR‹ DEM‹R mü? Üst düzey yöneticileri mi? Unutmamam›z gereken en önemli
kadri.demir@poldy.com.tr Yoksa baflkalar› m›? fley ise puanlara ve rakamlara da-
Bu y›l hedeflerimiz neler olacak- yanmayan sonuçlar ile flirketin iyi-
t›r diye s›ralamaya bafllar›z. Ciro- ye veya kötüye gitti¤inin ölçüle-
muzu yüzde ... artt›raca¤›z, mali- meyece¤idir. Ölçme sonuçlar›na
fiirketler olarak yetlerimizi yüzde ... düflürece¤iz, göre hedeflerde ve kriterlerde re-
hedefimizi kendi sat›fllar›m›z› yüzde ... art›raca¤›z vizyona yani de¤iflikliklere gitme-
gibi bafll›klar belirleyip sonunda miz gerekebilir. Bu tür de¤ifliklik-
kültürümüze, yüzde ... büyüyece¤iz diye s›rala- ler var ise bunlar› hedefi belirle-
sektörümüze, r›z. Büyüyece¤iz kelimesinin alt›- yenler ve hedefi yerine getirecek
n› çizmek istiyorum. Büyüme her kifliler ile hepbirlikte saptamam›z
piyasa flartlar› ve flirket taraf›ndan farkl› alg›lan- gerekecektir. Belki bu hedefleri
makta ve yorumlanmaktad›r. Ki- flirket veya departman hedefleri
günün koflullar›na misi ciro art›fl›, kimisi eleman sa- ile ayn› yönde olan kiflisel hedef-
göre do¤ru y›s› art›fl›, kimisi ise farkl› bir kri- lere dönüfltürmemiz bile gereke-
teri alarak büyümeden bahsedi- bilecektir.
kriterlerle yor olabilir. Hedeflerimizi kendi Y›lsonuna geldi¤imizde yap›lacak
belirlememiz alg›m›za ve flirketimizin kültürü- de¤erleme sonuçlar›nda kesin he-
ne göre belirledi¤imizi düflüne- defleri ne kadar tutturup, tuttur-
gerekecektir. lim. ‘Peki bu flirket hedeflerini, mad›¤›m›z ortaya ç›kacakt›r. So-
Dönemsel olarak departman veya çal›flanlar›n he- nuçlara göre kriter baz›nda flirket
deflerine nas›l dönüfltürmeliyiz? hedefleri neler olmufl, bu kriterle-
bu hedefleri Hedefleri yerine getirmek için ne rin departman baz›nda da¤›l›m›
ölçerek gözden tür araçlara ve kaynaklara ihtiyaç neler olmufl gibi sonuçlara çok ra-
hat ulaflabilmemiz gerekir. Daha
vard›r? Bunlar›n planlamas› nas›l
geçirmemiz ve yap›lmal›d›r?’ sorular›n›n yan›tla- da detaya inilmesi gerekir ise kifli-
r›n› dönem bafl›nda belirlememiz sel hedef sonuçlar›n›n, departman
gerekli yerlerde gerekmektedir. sonuçlar›na ve flirket sonuçlar›na
revizyonlar Uygulamaya bafllamak için genel göre k›yaslamas› yap›labilir.
müdür ve üst düzey yöneticilerin- Sonuç olarak flirketler olarak he-
yapmam›z esas den bafllay›p alt seviyedeki çal›- defimizi kendi kültürümüze, sek-
olacakt›r. flanlara kadar indirgemek do¤ru törümüze, piyasa flartlar› ve gü-
olan›d›r. fiirket hedeflerini depart- nün koflullar›na göre do¤ru kriter-
manlara da¤›tarak, departman lerle belirlememiz gerekecektir.
hedeflerini, daha sonra da de- Dönemsel olarak bu hedefleri öl-
partman da çal›flanlar baz›nda ça- çerek gözden geçirmemiz ve ge-
l›flanlar›n hedefleri haline getir- rekli yerlerde revizyonlar yapma-
memiz gerekiyor. Bir sonraki afla- m›z esas olacakt›r.
fiubat 2014 KobiEfor 141