Page 110 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 110

SEKTÖR/PERAKENDE




                                                                              Perakende sektörü
                                                                                canlan›yor çünkü;

                                                                      “Alt›n ay”





                                                                                    Aral›k





                                                                           Y›l›n Aral›k ay› perakende
                                                                   sektörünün ay›d›r. Çünkü sektör
                                                                        y›l›n son ay›nda yüzde 15-20
                                                                 oran›nda daha fazla büyür. 2015’te
                                                               vergilerin artacak, fiyatlar›n yeniden
                                                                      düzenlenecek olmas› y›l›n son
                                                                    ay›nda tüketiciyi piyasaya çekti.
                                                                                Perakende sat›fllarda
                                                                         yüzde 15’lik art›fl yaflan›yor.


           T       ürkiye perakende sektörü 320 milyar do-  da flirketler hem k›fl hem
                                                               ‹ndirimler: Aral›k ay›n-
                   larl›k bir büyüklü¤e ulaflm›fl durumda ve
                   her y›l Türkiye ekonomisinin de üzerinde
                                                            de y›lbafl›na özel indirim-
                   yüzde 12’ye yak›n büyüme gösteriyor.
                                                            yüzde 20 ila 50 aras›nda
                      Perakende sektörünün “alt›n ay”› kufl-  leri bafllatt›. ‹ndirimler
           ku yok ki y›l›n son ay›d›r. Aral›k ay› perakende ciro-  olabiliyor. Perakendeciler
           su di¤er aylar›n ciro ortalamas›n›n yüzde 15 üstün-  indirimli ürün, hediye çeki,
           de olur. Bunun, y›lbafl›na haz›rl›k gibi bir nedeni  bedava akaryak›t kuponu,
           vard›r. Bir di¤er neden ise flirketler için y›l›n son  eve çiçek göndermeye ka-
           tan›t›m harcama bütçelerinin Aral›k ay›nda harca-  dar birçok yöntemle müflteri çekmeye çal›fl›yor.
           narak tasfiye edilmesidir. Ama herhalde en önem-   Aral›k ay›nda online perakende sat›fllar da h›z-
           li nedenlerden biri de tüketim mallar›na uygulanan  lan›yor. Aral›k ay› sat›fllar›nda yabanc›lar›n da pa-
           baz› vergilerin gelen yeni y›l ile birlikte artacak ol-  y› art›yor."
           mas›d›r. Ayr›ca flirketler Aral›k ay›nda kampanya-  K›fl stoklar›: G›da sektörü aç›s›ndan Aral›k ay›-
           larla geçmifl aylarda kaybedilen sat›fllar›n› telafi  n›n önemi, baz› ürünlere talebin artmas›yla flekil-
           etme yar›fl› içine girmektedirler.                leniyor. Özellikle bakliyata olan talep art›yor.
                               Giyim: Haz›r giyim ve ayak-    Hediyelikler: Gençlerin tablet bilgisayar ve te-
                             kab›da y›ll›k 45 milyar TL'lik ci-  lefona yo¤un ilgisi biliniyor. Aral›k ay›nda bu ürün
                             ro yapan flirketlerin, bunun yüz-  gruplar›nda sat›fllar art›yor. Çünkü anne ve baba-
                             de 14'ünü bu ayda gerçeklefltir-  lar, y›l boyu erteledikleri hediye al›m›n› Aral›k ay›-
                             di¤i hesaplan›yor. Ay›n ortas›na  na s›k›flt›r›yorlar. Zaten prim ve sair ek
                             kadar cironun yüzde 30'u, kalan  gelirlerin Aral›k ay›nda oluflmas›
                             günlerinde ise yüzde 70'i yap›l›-  da bu durumu normallefltiriyor.
                             yor. 2014 Aral›k’›nda ise geçen  Aral›k ay›n›n bir di¤er özelli¤i
                             y›ldan daha çok sat›fl beklentisi  de Dolar ve Avro’daki rutin yük-
                             var. 2014 y›l› için özel olarak ba-  seliflin tersine dönmesidir.
                             k›ld›¤›nda durum de¤iflmiyor.   Çünkü flirketler yat›r›m se-
                             Özellikle Kas›m sonlar›na kadar  petlerinin bileflimini Aral›k
                             havalar›n s›cak geçmesi, tüketi-  ay›nda  yeniden tanzim eder-
                             cilerin rutin k›fl harcamalar›n›  ler ve bu da “para”dan vaz-
                             da Aral›k ay›na aktarmas› sonu-  geçme, “mal”a yönelme
                             cunu verdi.                    e¤ilimini destekler.

           110 KobiEfor Aral›k 2014
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115