Page 110 - KobiEfor_Aralik_2014
P. 110
SEKTÖR/PERAKENDE
Perakende sektörü
canlan›yor çünkü;
“Alt›n ay”
Aral›k
Y›l›n Aral›k ay› perakende
sektörünün ay›d›r. Çünkü sektör
y›l›n son ay›nda yüzde 15-20
oran›nda daha fazla büyür. 2015’te
vergilerin artacak, fiyatlar›n yeniden
düzenlenecek olmas› y›l›n son
ay›nda tüketiciyi piyasaya çekti.
Perakende sat›fllarda
yüzde 15’lik art›fl yaflan›yor.
T ürkiye perakende sektörü 320 milyar do- da flirketler hem k›fl hem
‹ndirimler: Aral›k ay›n-
larl›k bir büyüklü¤e ulaflm›fl durumda ve
her y›l Türkiye ekonomisinin de üzerinde
de y›lbafl›na özel indirim-
yüzde 12’ye yak›n büyüme gösteriyor.
yüzde 20 ila 50 aras›nda
Perakende sektörünün “alt›n ay”› kufl- leri bafllatt›. ‹ndirimler
ku yok ki y›l›n son ay›d›r. Aral›k ay› perakende ciro- olabiliyor. Perakendeciler
su di¤er aylar›n ciro ortalamas›n›n yüzde 15 üstün- indirimli ürün, hediye çeki,
de olur. Bunun, y›lbafl›na haz›rl›k gibi bir nedeni bedava akaryak›t kuponu,
vard›r. Bir di¤er neden ise flirketler için y›l›n son eve çiçek göndermeye ka-
tan›t›m harcama bütçelerinin Aral›k ay›nda harca- dar birçok yöntemle müflteri çekmeye çal›fl›yor.
narak tasfiye edilmesidir. Ama herhalde en önem- Aral›k ay›nda online perakende sat›fllar da h›z-
li nedenlerden biri de tüketim mallar›na uygulanan lan›yor. Aral›k ay› sat›fllar›nda yabanc›lar›n da pa-
baz› vergilerin gelen yeni y›l ile birlikte artacak ol- y› art›yor."
mas›d›r. Ayr›ca flirketler Aral›k ay›nda kampanya- K›fl stoklar›: G›da sektörü aç›s›ndan Aral›k ay›-
larla geçmifl aylarda kaybedilen sat›fllar›n› telafi n›n önemi, baz› ürünlere talebin artmas›yla flekil-
etme yar›fl› içine girmektedirler. leniyor. Özellikle bakliyata olan talep art›yor.
Giyim: Haz›r giyim ve ayak- Hediyelikler: Gençlerin tablet bilgisayar ve te-
kab›da y›ll›k 45 milyar TL'lik ci- lefona yo¤un ilgisi biliniyor. Aral›k ay›nda bu ürün
ro yapan flirketlerin, bunun yüz- gruplar›nda sat›fllar art›yor. Çünkü anne ve baba-
de 14'ünü bu ayda gerçeklefltir- lar, y›l boyu erteledikleri hediye al›m›n› Aral›k ay›-
di¤i hesaplan›yor. Ay›n ortas›na na s›k›flt›r›yorlar. Zaten prim ve sair ek
kadar cironun yüzde 30'u, kalan gelirlerin Aral›k ay›nda oluflmas›
günlerinde ise yüzde 70'i yap›l›- da bu durumu normallefltiriyor.
yor. 2014 Aral›k’›nda ise geçen Aral›k ay›n›n bir di¤er özelli¤i
y›ldan daha çok sat›fl beklentisi de Dolar ve Avro’daki rutin yük-
var. 2014 y›l› için özel olarak ba- seliflin tersine dönmesidir.
k›ld›¤›nda durum de¤iflmiyor. Çünkü flirketler yat›r›m se-
Özellikle Kas›m sonlar›na kadar petlerinin bileflimini Aral›k
havalar›n s›cak geçmesi, tüketi- ay›nda yeniden tanzim eder-
cilerin rutin k›fl harcamalar›n› ler ve bu da “para”dan vaz-
da Aral›k ay›na aktarmas› sonu- geçme, “mal”a yönelme
cunu verdi. e¤ilimini destekler.
110 KobiEfor Aral›k 2014