Page 66 - KobiEfor_Mayis_2013
P. 66
UZMAN Kamuda Kalite Yaklafl›m›
K amuda iyi yönetiflim t›pk› di- 2010 y›l›nda 88., 2011 y›l›nda 80. ve
¤er sektörlerde oldu¤u gibi
2012’de 57. s›radad›r. Bu barda¤›n
bofl taraf›ndaki kötümser tabloya
baz› temel prensiplere ba¤l›-
d›r. ‹yi yönetiflim ancak bilgiye
mas› umut verici yan›d›r.
dayal› yaklafl›m, kat›l›m ve karfl›n h›zla yükselen bir ç›k›fl›n ol-
paylafl›m ile gerçekleflir. ‹yi yönetifli- Bu veriler geliflmifllik düzeyinde ka-
min temel noktalar›ndan biri de he- munun önem ve etkilerinin ne denli
sap verilebilirliktir. Kamu da verimli- önemli oldu¤unu bir kez daha vur-
lik ve etkinlik kavramlar›n› yaln›zca gulamaktad›r. Kamunun yeniden ya-
mali boyutuyla ele almak yeterli de- p›land›r›lmas›n›n gereklili¤i y›llard›r
¤ildir, yap›lan her tür faaliyette gere- Kamuda Kalite temam›zla örtüflmek-
ken performans›n karfl›lanmas›, karfl›- tedir. Umar›m sonunda da olumlu
lanamad›¤› durumlarda geçerli ne- noktalara ulaflm›fl olarak süreci ta-
denlerle aç›klanabilmesi gerekir. Ül- mamlar›z.
kemizde son y›llarda pek çok yasa ve KalDer 2005 y›l›ndan bu yana TMME,
düzenleme gerçeklefltirilmifltir. Kamu Türkiye Müflteri Memnuniyeti Endek-
hizmetlerinin vatandafllar›n gereksi- si’ni ölçüyor. 25 sektörde 125 marka-
nim ve beklentilerine göre yeniden y› ölçüyor ve ABD endeksi ile k›yasl›-
oluflturulmas› günümüzde daha çok yoruz. 2012 y›l› son çeyre¤inde
önem kazanm›flt›r. Kamu kaynaklar›- TMME Ulusal Müflteri Memnuniyet
A. HAMD‹ DO⁄AN n›n verimli kullan›labilmesi, yolsuz- oran› kuruluflundan bu yana en yük-
luklar›n ortadan kald›r›lmas› ve so- sek de¤ere ulaflarak yüzde 76.3 ola-
KalDer nunda kamu yönetimine karfl› güve- rak gerçekleflti. Ayn› dönemde Ame-
nin art›r›lmas› yaflam kalitemiz için rika Ulusal Endeksi 76.3 olmufltur. Bu
Yönetim Kurulu Baflkan›
öncelikli ve önemlidir. Bu ba¤lamda, baflar› ülkemiz iflletmelerinindir.
hesap verilebilirli¤in de ‘yönetim ka- KalDer olarak en büyük arzular›m›z-
litesi’nin temel bir unsuru olarak ta- dan biri TVME-Türkiye Vatandafl
n›mlanmas› ve sistemli bir yaklafl›mla Memnuniyeti Endeksi’ni ç›kartabil-
ifllerli¤e kavuflmas› gerekir. mektir. Memnuniyet Endeksleri özel
KalDer olarak Kamunun yeniden düzenlemesi veya sektörün yan›s›ra kamu sektöründe
de hedef kitlesinin memnuniyetini
yap›land›rmas› sadece yaflanan s›-
en büyük k›nt›lara bir önlem refleksi olarak ge- de¤erlendirmeye istekli olan devlet
liflmemelidir. Bu bafll› bafl›na bir pro- ve yerel yönetim kurumlar›na pusula
arzular›m›zdan biri jedir. Türkiye’nin en önemli ve önce- hizmeti görmektedir.
likli projesi ‘Kamunun Yeniden Yap›- 2012 y›l›nda yeni bir aç›l›m Aile ve
TVME-Türkiye lanmas›’ olmal›d›r. Sosyal Politikalar Bakanl›¤› ile ya-
Vatandafl Ülkenin rekabet gücünün artt›r›lmas› fland›. Bizzat Say›n Bakan Fatma fia-
yaln›zca ortaya ç›kan s›k›nt›lara ön-
hin’in önderli¤inde Bakanl›¤›n Mü-
Memnuniyeti lemler alarak mümkün olmayacakt›r. kemmellik Modeli uygulama süreci
Ancak sürekli iyilefltirme ve uz görü- bafllat›ld›. 2013’te SGK Sosyal Gü-
Endeksi’ni lü olma bizi sa¤l›kl› ve sürdürülebilir venlik Kurumu ile çal›flma plan›m›z
büyüme ve geliflme ortam›na tafl›ya- bulunuyor. Birçok Valilik’te Karabük,
ç›kartabilmektir. cakt›r. Türkiye’de ‘Kamu’nun yeniden Mu¤la gibi bilgilendirme ve birçok
Memnuniyet yap›land›r›lmas› henüz bafllang›ç üniversitemizde ‘Model’e girifl e¤i-
aflamas›ndad›r.
timleri bafllad›.
Endeksleri özel “Vergi Reformu, Yarg›, E¤itim, Siyasi 2011’de Anadolu’ya büyük bir aç›l›m
Partiler ve Seçim Reformu, ‘Ka- projesi bafllatt›k. Konya, Kayseri, De-
sektörün yan›s›ra mu’nun Yeniden Yap›land›r›lmas›” nizli, Antalya, Çerkezköy, Do¤u Mar-
gibi baz› temel beklentiler önem ön- mara, Tarsus, Urfa ve Karabük’te ya-
kamu sektöründe celiklerini korumaktad›r. Türkiye p›lanma süreci bafllat›ld›. Samsun,
de hedef kitlesinin WEF 2012-2013 de¤erlerine göre re- Van, Mersin-Adana y›liçi hedeflerimiz
aras›nda.
kabette 43’üncü s›rada bulunuyor.
memnuniyetini 2010’da 61., 2012’de 59. s›radayd›k. Ankara, Bursa, ‹zmir ve Eskiflehir flu-
Pazar büyüklü¤ü ve ifl dünyas›n›n belerimiz yan›s›ra yeni kat›l›mlarla
de¤erlendirmeye geliflmifllik düzeyi s›ralamalarda en büyüyece¤iz. Kayseri ve Denizli’de
baflar›l› göstergelerimizdir. ‘Kurum- temsilciliklerimiz kuruldu.
istekli olan devlet sal Yap›’ ve ‘Alt Yap›’ gibi ‘Kamu’ Ayr›ca MEQA Orta Do¤u Kalite Birli¤i
ve yerel yönetim fonksiyonlar›n›n a¤›rl›k tafl›d›¤› kri- ile iliflkilerdeki geliflmeler 24 ülke ka-
t›l›ml› bu organizasyonda 22 y›ll›k bi-
terlerde oldukça gerideyiz. Türkiye
kurumlar›na ‘Kurumsal Yap›’ kriterlerinde (Mülki- rikimi ile KalDer bir rol model olarak
yet Haklar›, Kamu Fonlar›n›n Da¤›t›- izlenmektedir.
pusula hizmeti m›, Politikac›lara Güven, Sistem D›fl› ‘Kalite Seferberli¤imiz’de büyük des-
Ödemeler, Rüflvet, Yarg› Ba¤›ms›zl›- teklerini gördü¤ümüz ve Kamu Kalite
görmektedir. ¤›, Kamu Yönetimi Kararlar›nda Ka- Sempozyumu’nu himayelerine alan
y›rmac›l›k, Kamu Yönetimi Harcama- Say›n Cumhurbaflkan›m›z’a flükranla-
lar›nda ‹sraf, vs…) 2009 y›l›nda 96., r›m›z› sunuyorum.
66 KobiEfor May›s 2013