Page 127 - KobiEfor_Mayis_2013
P. 127
TOSB OSB Avea’n›n katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r.
MGD’nin hedefi Abdullah
Yaflar
sektörü büyütmek
Cemil Yaflar taraf›ndan 1969 y›l›nda kurulan ve
1980’den itibaren Abdullah Yaflar taraf›ndan yöneti-
len Marmara Geri Dönüflüm Endüstri Sanayi (MGD),
ilk aflamada sadece metal hurdalar›n geridönüflümü
ile bafllad›¤› hizmet yelpazesini; gerekli lisanslar›n
al›nmas›yla geniflleterek sektörün en büyük kurulufl-
lar› aras›nda yerini ald›. fiu anda; demir çelik hurda-
lar›, k›ymetli metal hurdalar, tehlikeli torna talafllar›,
kablo geri dönüflümü, endüstriyel ambalajlar›n geri
dönüflümü, plastik geri dönüflüm hizmet veren MGD,
ayn› zamanda yurtd›fl›na da hizmetlerini veriyor.
MGD Genel Müdürü Abdullah Yaflar, Almanya, ‹talya h›zl› bir geliflim süreci yaflan›yor. Çevre Bakanl›¤› da
gibi ülkelerden metal hurda alarak geri dönüflüm geri dönüflüm alan›nda hizmet veren firmalar› lisans-
sa¤lad›klar›n› belirterek, “Türkiye’deki metal üretici- land›rarak kay›t alt›na al›yor. Ancak yine de çabalar
lere hammadde sa¤lamak için yurtd›fl› al›m oranlar›- yeterli de¤il. Zira Yaflar’a göre sektörün en önemli
n› art›raca¤›z” diyor. s›k›nt›s› mevzuat›n uygulanmas›. Yaflar, bu tür lisans
Türkiye’nin alan›nda en büyük 5 kuruluflu aras›n- verilecek tesislerin asgari kriterleri tutturmas›n›n zo-
da yer alan MGD, Türkiye’de ekonomik ömrünü ta- runlu olmas›n› ve iflletmelerin bu kriterlere göre de-
mamlam›fl endüstriyel kurulufllar› sat›n alarak sözko- ¤erlendirilmesi gerekti¤ini söylüyor. Uygulamada
nusu fabrikalarda demontaj› gerçeklefltirip, ekono- özellikle denetim elemanlar›n›n yetersizli¤inden do-
miye yeniden kazand›r›lacak makineleri yurtiçi ve lay› s›k›nt› yafland›¤›n› aktaran Yaflar, sektörde çok
yurtd›fl›na pazarl›yor. say›da kay›td›fl› firman›n oldu¤unu hat›rlatarak flöy-
le diyor: “Çevre Bakanl›¤› ise kay›td›fl› firmalar yeri-
1 milyon dolar yat›r›m yap›lacak ne lisans verdi¤i iflletmeleri yak›ndan inceliyor. Oy-
MGD 10 bin 200 metrekare alanda 63 kifli istih- sa kay›td›fl›n› kay›t içine alma çal›flmas› Türkiye geri
dam ediyor. 2012 y›l›nda sektörün büyüyerek y›l› ka- dönüflüm sektöründen ziyade çevrenin korunmas›
patt›¤›n› söyleyen Abdullah Yaflar, 2013 y›l›nda yüz- aç›s›ndan faydal› olacakt›r. Çünkü kay›td›fl› firmalar
de 15 büyüme sa¤layacaklar›n› öngörüyor. Bu y›l denetlenmedi¤i için toplad›klar› at›klar› çevreye kon-
makine parkurunu yenilemek için 1 milyon dolar›n trolsüz bir flekilde b›rak›yor.”
üzerinde yat›r›m planlad›klar›n› anlatan Yaflar,
“Amac›m›z; sanayicilere kaliteli hizmet vermek, çev- Sektör desteklenmeli
reye duyarl› olarak çal›flmak, ç›kan at›klar›n çevreye Abdullah Yaflar’a göre sektör mali olarak teflvik
zarar vermeden geri dönüflümünü sa¤lamak”t›r di- kapsam›na al›nmal› ve desteklenmelidir. Ayr›ca en-
yor. Mevcut alan›n kendilerine yetmedi¤inin alt›n› çi- düstrinin a¤›rl›kl› Marmara Bölgesi’ne yo¤unlaflt›¤›
zen Yaflar, TOK‹’nin veya Milli Emlak’›n kiralama gözönüne al›narak sözkonusu Kocaeli ve ‹stanbul’da-
yöntemiyle minimum 20-30 bin metrekare alanlar› ki OSB’lerin geri dönüflüm ihtiyac›n› karfl›lamak için
uzun vadeli kendilerine tahsis etmesini istiyor. MGD uygun bir alanda ‘Geri Dönüflümcüler ‹htisas OSB’nin
yüzde 35 kapasite ile ayl›k 4 bin ton metal iflleme kurulmas› gerekiyor. fiu anda OSB’lerde geri dönü-
gerçeklefltiriyor. Yaflar, piyasa flartlar›n›n ve mevzu- flümcülerin faaliyet yürütmesine izin verilmedi¤ini ha-
atlar›n kapasiteyi art›rmaya engel oldu¤unu söylü- t›rlatan Yaflar, flu bilgileri veriyor: “Bu konuda Bilim,
yor. En büyük s›k›nt›lardan birini tehlikeli at›klar›n Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› ile irtibata geçip sek-
tafl›nmas› konusunda yaflad›klar›n› aktaran Yaflar, flu tör kurulufllar›n›n da katk›s›yla sektörümüzde ‘ISLAH
talebi seslendiriyor: “Tehlikeli at›klar›n tafl›nmas›nda OSB’ler kurulmal›d›r. Geri dönüflüm firmalar›n›n böl-
5-6 kurumdan onay gerekiyor. Oysa ifllerin daha geler ve flehirler baz›nda ihtisas kümelenmeleri sa¤-
sa¤l›kl› yürümesi için bu bürokrasinin yok edilip tek lanmal›d›r. E¤er bu kümelenmeler belli bölgelere
elden yap›lmas› gerekiyor. Tehlikeli at›k tafl›yan sa¤lan›rsa at›klar›n kontrolü sa¤lanm›fl olur. S›k›nt›-
araçlar›n araç takip sistemlerinin bir firmaya ba¤l› m›z bunlarla da s›n›rl› de¤il: yerel yönetimler sanayi
kal›nmamas› gerekiyor. Di¤er araç takip sistemleri- bölgelerinin 5 binlik planlar›nda belirtilmesine ra¤-
nin de yap›ya entegre olmas› gerekiyor.” men binlik planlar›n›n uygulanmas›n› 18 y›ld›r ta-
mamlam›yor. Uygulaman›n sürüncemede b›rak›lma-
Kay›td›fl› kurulufllar çevreye zarar veriyor s›ndan dolay› düzenli iflyerleri kuramad›k. Bu tür ak-
Abdullah Yaflar’a göre Türkiye’de geri dönüflüm sakl›klar›n acilen giderilmesini bekliyor, düzenli en-
bilincinin yeni yeni oluflmaya bafllamas›na ra¤men düstriyel tarzda iflletmeler kurmak istiyoruz.”
126 KobiEfor May›s 2013