Page 9 - KobiEfor_Subat_2013
P. 9

ED‹TÖR









                                                          Yeni Anayasa

                                            Bütün ülkeler flu veya bu önlemlerden geçerek 2013 y›l›na
                                          girdiler. Kimi ülkeler bu noktaya diri geldiler; kimileri de zay›f.
                                          Zay›f olanlar›n bafl›nda AB Avrupas› geliyor. Di¤er zay›f bir böl-
                                          ge de, “Arap bahar›” nedeniyle sars›lan Ortado¤u ve Kuzey Af-
                                          rika. Çin, Hindistan, Brezilya ve Rusya gibi Geliflmekte Olanlar
                                          2013 y›l›na büyümeye dönük girerken zay›f ekonomik bölgele-
                                          rin de 2013 ikinci yar›s›nda durgunluktan ç›k›p büyümeye geçe-
                                          cekleri öngörülüyor. K›saca, gidiflat umutlu.
                                            Tabloya ABD ekonomisini koymam›za gerek yok. Çünkü ABD
                                          ekonomisi “patron ekonomi”dir, toplam dünya ekonomisinin
           YALÇIN SÖNMEZ                  ortalamas›d›r ve zay›f ya da sa¤lam, dünya ekonomisi gelifltik-
           yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr  çe geliflir.
                                            Türkiye’nin durumu nedir?
                                            Biz “flöyledir” veya “böyledir” dersek bu çok az fley ifade
                                          eder; önemli olan Türkiye için baflkalar›n›n ne dedi¤idir. Bir de-
                                          ¤erlendirme flirketi “iyidir” der, Türkiye ekonomisi canlan›r, bir
                                          di¤eri “kötüdür” der, sars›l›r.
                                            Bunun niye böyle oldu¤unun tarihsel ve güncel nedenlerini
                                          hepimiz biliyoruz. “De¤iflelim”, “dönüflelim” diyerek son ver-
                                          mek istedi¤imiz de budur zaten. Enerji’de d›fla ba¤›ml› oluflu-
                                          muz tek neden, hatta nedenlerden biri bile de¤ildir. Günümüz-
                          Türkiye         de “ba¤›ms›z ekonomi” diye bir fley kalmam›flt›r.
                                            Türkiye’nin kriz s›ras›nda ve toparlanma döneminde ald›¤› ve
             dönüflebilmek için            sayesinde güç kazand›¤› “ekonomik önlemler”in 2013 y›l› ve
                 önce reformist           sonras›n›n geliflme süreçleri bak›m›ndan hiç bir önemi kalma-
                      politika ve         m›flt›r. Çünkü bu önlemler korunma amaçl› savunma önlemleriy-
             uygulamalara izin            di. Küresel rekabetin krizden önceki koflullar›na geri dönüyoruz
                                          ve rekabet yine, finans, inovasyon, Ar-Ge, teflvik, biliflim, yöne-
                      vermeyen,           tiflim, sistem gibi elemanlardan kurulu platform üzerinde süre-
                 yapabildi¤imizi          cek. Türkiye’nin kendine sürdürülebilir böyle bir platform kur-
            ancak çevresinden             mas› ise bir dizi temel ve mikro reformlar sürecinden geçmesi-
                                          ni gerektirir. Bu süreci yaflam›fl geliflkinlerle Çin bile bafledemez-
                       dolanarak          ken Türkiye’nin etmesi olanaks›zd›r.
                      yapt›¤›m›z            Türkiye köklü bir dönüflümün efli¤indedir. 2013 y›l› ve sonra-
                 anayasas›ndan            s›nda ya bu deveyi güdecek, ya da pes edecektir. Fakat en ön-
                                          ce, reformist politika ve uygulamalara izin vermeyen, yapabildi-
                   kurtulmal›d›r.         ¤imizi ancak çevresinden dolanarak yapt›¤›m›z anayasas›ndan
                                          kurtulmas› gerekir. Reformcu bir anayasa bambaflka bir fleydir
                                          ve yapmam›z flart olan reformlar ancak böyle bir anayasa ile ya-
                                          p›labilir. ‹ster siyasetin bugünkü durumundan, istersek ekono-
                                          minin zaruri ihtiyaçlar›ndan yola ç›kal›m. Hepimiz ayn›  noktaya
                                          varaca¤›z: Yeni bir Anayasa.
                                            Katmade¤er üretimi yetersiz, tasarrufu düflük, kullanabilece-
                                          ¤i finansal araçlar› say›l›, kendi potansiyelinden kaynak ç›kara-
                                          mayan Türkiye reformlar› zorunlu hale getiren yeni bir anayasa
                                          sayesinde zincirlerinden kurtulabilecektir. Bunun uygun atmos-
                                          ferini yaratmak hepimizin ortak sorumlulu¤udur.

                                                                                    fiubat 2013 KobiEfor 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14