Page 9 - KobiEfor_Subat_2013
P. 9
ED‹TÖR
Yeni Anayasa
Bütün ülkeler flu veya bu önlemlerden geçerek 2013 y›l›na
girdiler. Kimi ülkeler bu noktaya diri geldiler; kimileri de zay›f.
Zay›f olanlar›n bafl›nda AB Avrupas› geliyor. Di¤er zay›f bir böl-
ge de, “Arap bahar›” nedeniyle sars›lan Ortado¤u ve Kuzey Af-
rika. Çin, Hindistan, Brezilya ve Rusya gibi Geliflmekte Olanlar
2013 y›l›na büyümeye dönük girerken zay›f ekonomik bölgele-
rin de 2013 ikinci yar›s›nda durgunluktan ç›k›p büyümeye geçe-
cekleri öngörülüyor. K›saca, gidiflat umutlu.
Tabloya ABD ekonomisini koymam›za gerek yok. Çünkü ABD
ekonomisi “patron ekonomi”dir, toplam dünya ekonomisinin
YALÇIN SÖNMEZ ortalamas›d›r ve zay›f ya da sa¤lam, dünya ekonomisi gelifltik-
yalcinsonmez@kobi-efor.com.tr çe geliflir.
Türkiye’nin durumu nedir?
Biz “flöyledir” veya “böyledir” dersek bu çok az fley ifade
eder; önemli olan Türkiye için baflkalar›n›n ne dedi¤idir. Bir de-
¤erlendirme flirketi “iyidir” der, Türkiye ekonomisi canlan›r, bir
di¤eri “kötüdür” der, sars›l›r.
Bunun niye böyle oldu¤unun tarihsel ve güncel nedenlerini
hepimiz biliyoruz. “De¤iflelim”, “dönüflelim” diyerek son ver-
mek istedi¤imiz de budur zaten. Enerji’de d›fla ba¤›ml› oluflu-
muz tek neden, hatta nedenlerden biri bile de¤ildir. Günümüz-
Türkiye de “ba¤›ms›z ekonomi” diye bir fley kalmam›flt›r.
Türkiye’nin kriz s›ras›nda ve toparlanma döneminde ald›¤› ve
dönüflebilmek için sayesinde güç kazand›¤› “ekonomik önlemler”in 2013 y›l› ve
önce reformist sonras›n›n geliflme süreçleri bak›m›ndan hiç bir önemi kalma-
politika ve m›flt›r. Çünkü bu önlemler korunma amaçl› savunma önlemleriy-
uygulamalara izin di. Küresel rekabetin krizden önceki koflullar›na geri dönüyoruz
ve rekabet yine, finans, inovasyon, Ar-Ge, teflvik, biliflim, yöne-
vermeyen, tiflim, sistem gibi elemanlardan kurulu platform üzerinde süre-
yapabildi¤imizi cek. Türkiye’nin kendine sürdürülebilir böyle bir platform kur-
ancak çevresinden mas› ise bir dizi temel ve mikro reformlar sürecinden geçmesi-
ni gerektirir. Bu süreci yaflam›fl geliflkinlerle Çin bile bafledemez-
dolanarak ken Türkiye’nin etmesi olanaks›zd›r.
yapt›¤›m›z Türkiye köklü bir dönüflümün efli¤indedir. 2013 y›l› ve sonra-
anayasas›ndan s›nda ya bu deveyi güdecek, ya da pes edecektir. Fakat en ön-
ce, reformist politika ve uygulamalara izin vermeyen, yapabildi-
kurtulmal›d›r. ¤imizi ancak çevresinden dolanarak yapt›¤›m›z anayasas›ndan
kurtulmas› gerekir. Reformcu bir anayasa bambaflka bir fleydir
ve yapmam›z flart olan reformlar ancak böyle bir anayasa ile ya-
p›labilir. ‹ster siyasetin bugünkü durumundan, istersek ekono-
minin zaruri ihtiyaçlar›ndan yola ç›kal›m. Hepimiz ayn› noktaya
varaca¤›z: Yeni bir Anayasa.
Katmade¤er üretimi yetersiz, tasarrufu düflük, kullanabilece-
¤i finansal araçlar› say›l›, kendi potansiyelinden kaynak ç›kara-
mayan Türkiye reformlar› zorunlu hale getiren yeni bir anayasa
sayesinde zincirlerinden kurtulabilecektir. Bunun uygun atmos-
ferini yaratmak hepimizin ortak sorumlulu¤udur.
fiubat 2013 KobiEfor 9