Page 122 - KobiEfor_Subat_2013
P. 122

UZMAN                           STRATEJ‹K KONUMLANDIRMA:
                                               Ürün ve Hizmet Portföyümüz


                                           rün ve hizmetlerin de ayn› in-  hakk› artar, kurallar› onlar koymaya
                                     Ü     sanlar ve kurulufllar gibi yaflam  bafllar. Art›k pazar pay›n› korumak,
                                                                         ana gündemdir. Sat›c›lar, yo¤un
                                           döngüleri vard›r. Do¤arlar
                                           (ürün ve hizmet aç›s›ndan, pi-  kampanya, reklam, teflvikler ve fi-
                                      yasaya sunulma; kurulufl aç›s›ndan,  yat indirimleri ile dikkat çekmeye
                                      start-up), büyürler, olgunlafl›rlar ve  çal›fl›r. Üretici kurulufllar›n konsoli-
                                      güçten düflmeye bafllarlar (küçülme).   dasyona gitmeye bafllad›¤› görülür.
                                      Piyasaya sunulma aflamas›nda, pa-   Fiyat bask›s› nedeni ile üretim ma-
                                      zarda genelde bir yada birkaç      liyetlerini düflürme yoluna gidilebi-
                                      oyuncu olur; her biri farkl› özelli¤e  lir. Ayr›ca ürün ve hizmetlerin zaaf-
                                      dikkat çeker. Yeni ürün ve hizmet  lar›n› azaltma ve mevcut müflteri
                                      sunma aflamas›nda, ürün gelifltir-   memnuniyetini art›r›p, elde tutma
                                      me, pazarlama, üretim maliyetleri  çabalar›na yo¤unlaflmak gerekecek-
                                      vb. sürekli cirodan yer; ürün-hatt›n-  tir. Mevcut markalar›n çeflitlendiril-
                                      da finansal kay›plar›n olmas› ola-  mesi ya da canland›r›lmas› düflü-
                                      ¤and›r. Kurulufllar›n bu aflamadaki  nülmelidir.
                                      en önemli amaçlar› pastay› büyüt-  Birim sat›fllarda düflüfllerin baflla-
           IfiIK DEL‹ORMAN             mek olmal›d›r. Sadece kendi özgün  mas›, ürün veya hizmetin de¤erin-
           AYDIN                      ürünü için de¤il, ürün ya da hizmet  de kay›plar yaflanmas›, sat›n al›c›-
                                      kategorisine dair pazar gelifltirme  lar›n davran›fllar›nda de¤ifliklikler
           isikaydin@novida.com.tr    önemlidir. Örne¤in, kredi kart› kul-  oluflmas›..., art›k küçülme döne-
           www.novida.com.tr          lan›m›, çevrimiçi (on-line) al›flverifl,  minin gelip çatt›¤›n› gösterir. ‹ka-
                                      bulut biliflim, ak›ll› binalar,...konu-  me ürün ve hizmetler devreye gi-
                                      lar›nda fark›ndal›k oluflturmak gibi.  recek, karl›l›k önemli ölçüde dü-
         Yüksek büyüme,               Potansiyel müflterilerin ürün ve hiz-  flüfl gösterecektir. Bu aflamada pi-
                                                                         yasada birkaç büyük ölçekli oyun-
                                      metten fayda sa¤lamak için nas›l
             kapasiteyi               kullan›laca¤› konusunda e¤itilmesi,  cu hayatta kal›r. Art›k tüm odak
           art›rmak ya da             yönlendirilmesi de bu kapsamda     markadan mümkün olan azami ka-
                                      düflünülmelidir.
                                                                         r› sa¤lamak olacakt›r. Eski ürünle-
        marka oluflturmak              Büyüme aflamas›ndaki ürün ve hiz-   re yeni kullan›m sahalar› gelifltir-
                                      metlerde, h›zl› ciro art›fl› gözlenir.  mek, ürünü yeni pazarlarda tan›t-
             için yüksek              Net gelirler ve karl›l›k art›fl göster-  mak gibi alternatif seçeneklere
              yat›r›m da              meye bafllar. Piyasada yeni oyun-   yönelmek mümkündür.
                                                                         Bir kuruluflun, ürün ve hizmet ya-
                                      cular ve rakipler oluflacakt›r. Müflte-
          gerektirir. Uzun            ri ya da kullan›c›lardan ziyade, sat›-  flam döngüsü ile ilgili bilgi sahibi
           dönemli de¤er              c›lar›n kurallar› belirledi¤i bir dö-  olmas›, yaflam döngüsünün her
                                                                         aflamas›ndaki ürün ve hizmetleri
                                      nemdir. Bu aflamada amaç, büyü-
         üretebilmek için             yen pastadan al›nacak pay› art›r-  için gerekli ve uygun pazarlama
                                      mak olmal›d›r. Ürün gelifltirme,    stratejilerini gelifltirmesine yol aça-
         bir kurulufl, hem             marka tutundurma, pazar genifllet-  cakt›r. Herfleyden önce kurulufl,
          yüksek büyüme               me gibi stratejilerin izlenmesi gere-  ürün ve hizmetlerine dair net bir
                                      kir; bu da net karl›l›kta düflüfle yol
                                                                         ürün ve hizmet Portföy Analizi ger-
         gösteren ve nakit            açar. Kurulufl aç›s›ndan, marka tu-  çeklefltirmelidir. BCG (Boston Con-
                girdiye               tundurma kadar, ürün ve hizmet     sulting Group) taraf›ndan gelifltiri-
                                                                         len ‘Dengeli Portföy Analizi’, bu an-
                                      portföyünü geniflletme de önem
        gereksinim duyan              kazanacakt›r.                      lamda yol göstericilik özelli¤ine sa-
                                      Pazar›n belli bir doyuma ulaflmaya  hiptir. Modelin ana fikri ‘bir ürün
        ürün ve hizmetler,            bafllamas›, olgunlaflma sürecinin    ne kadar büyük pazar pay›na sa-
            hem de nakit              habercisidir. Sunulan ürün ve hiz-  hipse ya da pazar ne kadar h›zl›
                                      metlerin özellikleri rakipler aras›n-
                                                                         büyüyorsa o kadar iyidir’. Yüksek
           üreten, düflük              da fazla farkl›l›k göstermez, stan-  büyüme, kapasiteyi art›rmak ya da
              büyümeli                dartlaflmaya bafllar. Ürün ya da hiz-  marka oluflturmak için yüksek yat›-
                                      metten faydalanan müflteri say›s›
                                                                         r›m da gerektirir. Uzun dönemli de-
        ürünlerden oluflan             da azalmaya; azalan pastadan pay   ¤er üretebilmek için bir kurulufl,
                                      kapma savafl› ve g›rtlak-g›rtla¤a   hem yüksek büyüme gösteren ve
           portföye sahip             mücadele artmaya; dolay›s› ile de  nakit girdiye gereksinim duyan
                                      kar marjlar› düflmeye bafllar. Ürün  ürün ve hizmetler, hem de nakit
           olabilmelidir.             ve hizmet birim sat›fllar›nda dura-  üreten, düflük büyümeli ürünlerden
                                      ¤anl›k gözlenir. Sat›n alanlar›n söz  oluflan portföye sahip olabilmelidir.
          122 KobiEfor fiubat 2013
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127