Page 146 - KobiEfor_Ocak_2013
P. 146

UZMAN                                Stratejik Konumland›rma:
                                          Paydafllar›m›z ve De¤er Zinciri Analizi

                                       “P      aydafl” deyince, ilk kimler  markam›z›, ürün ve hizmetimizi son
                                                                          kullan›c› ve müflterilerimizle bulufltu-
                                               akla gelir? Hissedarlar›m›z?
                                                                          rur. Toptanc›, da¤›t›c›, perakende
                                               Tabii ki. Müflterilerimiz? El-
                                        bette. “Ya baflka?...!’’. Birçok kuru-  zinciri, ma¤aza, flubeler, franchi-
                                        lufl, paydafllar› konusunda fazla dü-  se’lar, sat›fl temsilcileri, internet,
                                        flünmez. Günlük iflleyifl içinde pay-  sosyal medya, mobil medya fleklin-
                                        dafllar kaybolur gider. Oysa ki kuru-  de çeflitlenmekte. ‘‹fl Birlikleri’ ve ‘‹fl
                                        luflumuz aç›s›ndan farkl› paydafllar›n  Ortaklar›m›z’› da bu buluflma kanal›-
                                        farkl› katk›lar›, gereksinim ve bek-  na dahil edebiliriz. Tüm bu kanallar
                                        lentileri sözkonusudur. Dolay›s› ile  aras›nda dengeli ve bütünleflik eri-
                                        her bir paydafl özel olarak ele al›n-  flim stratejileri uygulamak, ürün ve
                                        mal›, iliflki ve etkileflimin nas›l yöne-  hizmet operasyonunu verimli biçim-
                                        tilmesi gerekti¤i düflünülmeli ve yö-  de yönetmek ve nihayetinde hem
                                        netilmelidir.                     müflterilerin memnun, hem de ‘‹fl
                                        Örne¤in; müflterilerimiz... Ürünümü-  Birlikleri, Da¤›t›m ve Hizmet Kanalla-
                                        ze, hizmetimize, iliflkilerimize, sun-  r›m›z’›n karl› k›l›nmas› yine önemli
                                        du¤umuz de¤ere güven duyan müfl-   bir çözüm bekleyen sahad›r.
             IfiIK DEL‹ORMAN             terilerin, ‘sürekli müflteri’ olma olas›-  Ticari bir kuruluflun nihai yükümlü-
             AYDIN                      l›¤› artacakt›r. Karl›l›k ve büyüme  lük tafl›d›¤› merci ise yat›r›mc›lar›,
                                        aç›s›ndan yeni müflteriler kadar sü-  hissedarlar›d›r. Sermayeyi ortaya ko-
             isikaydin@novida.com.tr    rekli müflterilere de ihtiyac›m›z var.  yan, kredi açan, yat›r›m yapan, kay-
             www.novida.com.tr          Genellikle, temel beklentileri, iste-  nak ve destek sunan, risk üstlenen
                                        dikleri ürün ve hizmete, uygun be-  bu mercinin memnun edilmesi önce-
                                        delle ve h›zl› biçimde eriflmektir.  likle ‘paran›n’ etkili yönetiminden
              De¤er Zinciri             Müflterilerin karar sistemleri, bilgi ve  geçer. Ne yat›r›m yapt›, ne kadar pa-
                                        düflünceleri ötesinde; iliflki, dene-  ra ve kaynak aktard›, karfl›l›¤›nda ne
            Analizi ile ürün,           yim, intiba ve alg›lar›yla da önemli  geri dönüfl elde etti? Ciroyla, karl›l›k-
              hizmet ve ifl              ölçüde etkilenir.                 la, pazar pay›yla... ifade edilebile-
                                        Çal›flanlar›m›z, yani ‘insan’›m›z. Zih-
                                                                          cek, tamamen somut sonuçlar gör-
             sonuçlar› gibi             nini, gönlünü ve eme¤ini ortaya koy-  mek ister. Ayr›ca marka de¤eri ve iti-
                                        mas›n› isteriz. Sadece nitelikli iflgü-  bar›n yükseltilmesi de gözard› edil-
             ç›kt›lar› ortaya           cünden de¤il, tüm iflgücünden bunu  memelidir. Üstelik, bu somut rakam-
            koyarken hangi              bekleme hakk›m›z da vard›r. O hal-  lar› tutarl› ve sürekli ortaya koyabil-
                                        de, amaç birli¤i sa¤lamak, ilgi gös-  memizi beklerler. Planlama, bütçe
            aflamada kimin,              termek, beceri ve bilgilerini gelifltir-  yönetimi, mali kaynaklar›n yönetimi,
                 ne de¤er               mek ve motivasyonlar›n› artt›r›c› ça-  nakit ak›fl› gibi yetkinliklerimizin
                                                                          keskin biçimde geliflmifl olmas› gere-
                                        balarda bulunmak; daha da önemli-
               sundu¤unu;               si sesini duymak durumunday›z. Ge-  kecektir.
                                        nelde, zaten elimizin alt›nda oldu¤u-  Tüm bu paydafllarla iliflkileri yönetir-
           hangi maliyetle,             nu düflündü¤ümüz insan kayna¤›n›n  ken bir yandan da ‘Kanun Koyucular,
          ne ç›kt› üretti¤ini,          yönetimi gözard› edilebilmektedir.  Politika Gelifltiriciler (Hükümet gibi),
                                        Ayn› müflterilerimizin bizden bekle-  Standard Belirleyiciler (TSE gibi), Et-
           hangi kaynak ve              di¤i gibi; biz de tedarikçilerimizden,  kileyiciler (Sivil Toplum Örgütleri, Lo-
                                        istedi¤imiz hammadde, yar›mamul,  biler, Fikir Liderleri gibi), Toplum ve
              yetkinliklere             ürün, hizmet ve bilgiye uygun bedel-  Çevre’ ile iliflkilerin zorunlu ve gönül-
               gereksinim               le ve h›zl› biçimde sunmas›n› bekle-  lü k›sm›n› yönetebilmek flart.
                                        riz. Tedarik zincirimizin verimli iflle-  Asl›nda tüm paydafllar›m›z görünmez
             duydu¤unu ve               mesi, karl›l›k ve müflteri memnuniye-  bir zincir (hatta a¤) üzerinden birbir-
               tüm zincirin             ti aç›s›ndan elzemdir. Ancak tedarik-  leri ile ba¤lant›l›d›r.  De¤er  Zinciri
                                                                          Analizi ile ürün, hizmet ve ifl sonuç-
                                        çilerimiz de tüm bu beklentileri kar-
           parasal analizi ve           fl›larken iliflkilerimize, sözümüze gü-  lar› gibi ç›kt›lar› ortaya koyarken
                                        venmek ve tabii ki para kazanmak  hangi aflamada kimin, ne de¤er sun-
               anlafl›lmas›              ister. Bir yandan rekabetle u¤rafl›r-  du¤unu; hangi maliyetle, ne ç›kt›
             aç›s›ndan çok              ken öte yandan da müflterilerimiz  üretti¤ini, hangi kaynak ve yetkinlik-
                                        bizlere, bizler de tedarikçilerimize  lere gereksinim duydu¤unu ve tüm
                de¤erli bir             maliyet ve h›z bask›s› uygular›z. Her-  zincirin parasal analizi ve anlafl›lmas›
                                        kesin memnun olabilece¤i bu denk-  aç›s›ndan çok de¤erli bir araçt›r.
                  araçt›r.              lemi çözebilmek oldukça zordur.   KobiEfor Okurlar›m›za 2013’ün huzur,
                                        ‘Da¤›t›m ve Hizmet Kanallar›m›z’,  bereket, sa¤l›k getirmesi dile¤iyle!
           146 KobiEfor Ocak 2013
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151